Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gratis GPS OpenFietsMap - Pagina 13 - Forum Wereldfietser

gratis GPS OpenFietsMap

560 berichten
Fedor schreef:Je bedoelt setup.exe neem ik aan. Dat heb ik gerund.
Nee ik bedoel install.exe.
Na het downloaden pak je de kaart uit in een bepaalde map
(bijv. in c:/garmin/Openfietsmap-europa)
en daarna klik je op instal.exe
Daarna moet hij zichtbaar zijn in Mapsource
Michael, die install.exe zit bij de Europa versie maar ik denk dat Fedor de Benelux versie bedoelt, die heeft een setup.exe plus een gmapsupp.img

-Mapsource moet afgesloten zijn als je de setup gaat draaien
-De kaart wordt niet automatisch geopend, die moet je eerst selecteren in Mapsource. Misschien staat die dus gewoon bij de geinstalleerde kaarten?
Hmmm die kan ik niet vinden. na uitpakken heb ik in de map 4 files:
- gmapsupp.img
- leesmij
- readme
- setup.exe

Het runnen van setup.exe zorgt dat er heel veel bestanden worden gecreëerd, veelal schijfkopiebestanden, maar Mapsource kan er niets mee.
De tovenaar schreef: -Mapsource moet afgesloten zijn als je de setup gaat draaien
-De kaart wordt niet automatisch geopend, die moet je eerst selecteren in Mapsource. Misschien staat die dus gewoon bij de geinstalleerde kaarten?
Mapsource was afgesloten

Ik kan niets vinden wat ik kan openen.

Nog niet verder gekomen dus ;)
Fedor schreef: Ik kan niets vinden wat ik kan openen.

Nog niet verder gekomen dus ;)
Linksboven heb je een uitklapmenu in Mapsource, daar kan je je kaarten selecteren
1) Staat er wat in de geinstalleerde map (c:\garmin\openstreetmap\openfietsmap)?
2) Wat zie je in Mapsource onder het menu Beeld>Overschakelen naar product

Probeer anders de installatie helemaal opnieuw uit te voeren.
Gelukt :)

In Mapsource moest ik Menu "Beeld>Overschakelen naar Product>Openfietsmap" selecteren. Dan wordt de kaart getoond.

Openen doet dus idd niets :oops:

Dank voor het meedenken :)
Ziet er mooi uit :D

Zie in mijn omgeving al wat fietspaden die niet op de kaart staan, dus ik kan nu gaan bekijken hoe ik een bijdrage kan leveren ;)
Lambertus heeft op zijn website http://garmin.openstreetmap.nl nu ook de Openfietsmap (light) wereldwijd ter beschikking gesteld.

Op deze site kan je nu een willekeurig land of een bepaalde regio (van beperkte omvang, heel Europa is niet mogelijk in één keer) selecteren en gratis downloaden.

Nadat je je e-mail adres hebt ingevuld krijg je even later een mailtje met een link naar de downloads terug. Deze omvat een heel rijtje aan bestanden (Installer voor Windows of Mac, een bestand voor de gps etc) Raadpleeg de FAQ op zijn site voor uitleg.

Let er wel op dat als je eenmaal een land hebt geïnstalleerd en later een andere set wilt installeren, de vorige kaartenset wordt verwijderd. Om dit op te lossen moet de eerste kaartenset een andere (family) ID krijgen, dat kan mbv Javawa GMTK: http://www.javawa.nl/gmtk.html

Afbeelding
De tovenaar schreef:Lambertus heeft op zijn website http://garmin.openstreetmap.nl nu ook de Openfietsmap (light) wereldwijd ter beschikking gesteld.
Gefeliciteerd met deze geboorte. Daar zul je weer vele fietsers blij mee maken. Het is ook weer goede promo voor OSM. Helemaal top.
Komt er op Lambertus zijn site nog een verwijzing naar de specifieke routeringsinstellingen van de OFM? Als men niet weet dat "tolwegen vermijden" er voor zorgt dat je over knooppuntroutes gaat heb je natuurlijk kans dat mensen gaan "zeuren" dat die OFM zo raar routeert.
Er is een faq en een manual (wiki document dus je mag zelf ook wat schrijven ;)) Ik heb er alleen een verwijzing staan naar de ofm site. Of het er nu wel in staat of niet, de ervaring leert dat die vaak toch niet worden gelezen en men eerst gaat klagen dat het niet werkt :lol:
PeeWee schreef:Gefeliciteerd met deze geboorte. Daar zul je weer vele fietsers blij mee maken. Het is ook weer goede promo voor OSM. Helemaal top.
Ik geloof dat we ons over het succes van OSM niet zo'n zorgen hoeven te maken. Een quote uit het nieuws van gister:
Dreigende leegloop
De afgelopen tijd stapten enkele grote Google Maps-gebruikers over naar concurrent OpenStreetMaps, waaronder Foursquare en Wikipedia. De internetgigant past dan ook waarschijnlijk de prijzen aan om een verdere leegloop te voorkomen.
Helemaal top dit. Nu nog makkelijker een up-to-date kaart downloaden van een zelf gekozen gebied. Zelf meewerken aan OSM is makkelijke dan ik dacht, als ik nu een klein foutje in de kaart tegen kom pas ik die zelf even snel aan. Een weekje later de nieuwe versie van OFM downloaden en foutje is gerepareerd!
Dankzij De Tovenaar heb ik de afgelopen weken gebruik kunnen maken van de fietsversie van Lambertus voor fietsen in de Baltische staten.

Een eerste indruk.
De routing werkt goed. Met alle nukken die een OSM-kaart nu eenmaal heeft dankzij foute tagging.
Het enige punt waar de routing het echt laat afweten is soms bij 'autowegen'. Het probleem zit er in dat in Estland, waar ik het probleem constateerde, je op ALLE wegen mag fietsen. Bij het maken van een route, kon ik geen probleem constateren op het punt waar de officiële fietsroute een 4-baans weg kruiste. Toen ik echter ter plekke was aangeland, was de route omgerekend, naar een route over de 4-baans weg.

Groot nadeel is dat alle gebieden die onbenoemd zijn, donkergroen worden. Dit levert dit op de GPS (niet in Mapsource) de volgende problemen op.
- In 'stedelijk' gebied, waar niet een Tag 'bebouwd' overheen is gelegd, wordt alles tussen de straten donkergroen. Het lijkt dus bos. Beetje raar gezicht, maar er valt mee te leven.
- Buiten de steden gebeurt hetzelfde. Het gekke is nu dat bos lichtgroen wordt en open gebied (niet benoemd) donkergroen. Omdat je verwacht dat bos donkerder gekleurd zal zijn als open gebied, is dit verwarrend.
Erger is dat dit donkergroen alle wegen nagenoeg onzichtbaar maakt. Zeker als de lichtomstandigheden mager zijn. Zon verkeerd en zonnebril op.

Een ander nadeel vond ik dat de POI's op de kaart pas bij heel ver inzoomen zichtbaar worden. Instellingen van de GPS worden overruled.

Als aan deze punten nog wat gedaan zou worden, is het een prima kaart.

Peter
Peter M schreef: Het enige punt waar de routing het echt laat afweten is soms bij 'autowegen'. Het probleem zit er in dat in Estland, waar ik het probleem constateerde, je op ALLE wegen mag fietsen. Bij het maken van een route, kon ik geen probleem constateren op het punt waar de officiële fietsroute een 4-baans weg kruiste. Toen ik echter ter plekke was aangeland, was de route omgerekend, naar een route over de 4-baans weg.
Of je wel of niet mag fietsen over autowegen is inderdaad voor ieder land verschillend. Je zou dus voor ieder land aparte regels in de OFM moeten stoppen wb autowegen en dat kan en doe ik niet, dat moeten de Esten dus zelf in de Openstreetmap data stoppen (bicycle=no op autowegen).
Als algemene regel heb ik autosnelwegen niet routerend gemaakt, en autowegen in sommige landen (bijv de Benelux) niet routerend. In bijna alle overige landen mag je gewoon op autowegen fietsen, in Griekenland bijvoorbeeld zelfs op de autosnelweg. En als dat niet mag moeten de gebruikers van OSM dat aangeven, maar in dergelijke landen heeft het fietsen weinig prioriteit.

Groot nadeel is dat alle gebieden die onbenoemd zijn, donkergroen worden. Dit levert dit op de GPS (niet in Mapsource) de volgende problemen op.
- In 'stedelijk' gebied, waar niet een Tag 'bebouwd' overheen is gelegd, wordt alles tussen de straten donkergroen. Het lijkt dus bos. Beetje raar gezicht, maar er valt mee te leven.
- Buiten de steden gebeurt hetzelfde. Het gekke is nu dat bos lichtgroen wordt en open gebied (niet benoemd) donkergroen. Omdat je verwacht dat bos donkerder gekleurd zal zijn als open gebied, is dit verwarrend.
Erger is dat dit donkergroen alle wegen nagenoeg onzichtbaar maakt. Zeker als de lichtomstandigheden mager zijn. Zon verkeerd en zonnebril op.
Dat zit 'm gewoon in je instellingen van je basiskaart, schaduwrelief moet je uitzetten en dan verdwijnt die groene grauwsluier van de kaart en wordt het scherm beter afleesbaar. Als jij gewoon het antwoord had gelezen op de vraag die je gesteld had op het OSM forum had je je niet zo hoeven te ergeren. Het ligt gewoon aan de instellingen van jouw GPS :lol:
Een ander nadeel vond ik dat de POI's op de kaart pas bij heel ver inzoomen zichtbaar worden. Instellingen van de GPS worden overruled.
Dat komt omdat die hele OFM kaart is afgestemd op het "volle" Nederland. In lege gebieden waar nauwelijks iets op de kaart is te vinden zal je idd te ver moeten inzoomen. Ook daarvoor zou je beter af zijn met een OSM kaart van een lokale kaartenmaker maar nogmaals, ik kan niet per land een andere kaart stijl maken.
De tovenaar schreef:Of je wel of niet mag fietsen over autowegen is inderdaad voor ieder land verschillend. Je zou dus voor ieder land aparte regels in de OFM moeten stoppen wb autowegen en dat kan en doe ik niet, dat moeten de Esten dus zelf in de Openstreetmap data stoppen (bicycle=no op autowegen).
Als algemene regel heb ik autosnelwegen niet routerend gemaakt, en autowegen in sommige landen (bijv de Benelux) niet routerend. In bijna alle overige landen mag je gewoon op autowegen fietsen, in Griekenland bijvoorbeeld zelfs op de autosnelweg. En als dat niet mag moeten de gebruikers van OSM dat aangeven, maar in dergelijke landen heeft het fietsen weinig prioriteit.
Het probleem wat ik hier noemde, wordt inderdaad veroorzaakt doordat de Esten (en terecht) geen bicycle=no hebben toegevoegd. Je mag er immers fietsen. Maar ik was vooral verbaasd dat bij het maken van de route, de route keurig de weg overstak, maar toen ik ter plaatse was, ineens voor de grote weg werd gekozen. Het was overigens geen probleem, want ik had er ook een track van, en de bewegwijzering ter plaatse was in orde.
Ik bedoelde het meer als een waarschuwing aan toekomstige gebruikers.
Dat zit 'm gewoon in je instellingen van je basiskaart, schaduwrelief moet je uitzetten en dan verdwijnt die groene grauwsluier van de kaart en wordt het scherm beter afleesbaar. Als jij gewoon het antwoord had gelezen op de vraag die je gesteld had op het OSM forum had je je niet zo hoeven te ergeren. Het ligt gewoon aan de instellingen van jouw GPS :lol:
:evil: Ik heb het nog eens nagelezen op het OSM-forum, maar dit heb ik er niet uit af kunnen lezen, ik dacht dat ik iets met een type-file moest doen, en daar heb ik (nog) geen kaas van gegeten. :wink:
Even uitgeprobeerd en je hebt gelijk. :o
Ook dit is een nuttige mededeling voor andere gebruikers.
Dat komt omdat die hele OFM kaart is afgestemd op het "volle" Nederland. In lege gebieden waar nauwelijks iets op de kaart is te vinden zal je idd te ver moeten inzoomen. Ook daarvoor zou je beter af zijn met een OSM kaart van een lokale kaartenmaker maar nogmaals, ik kan niet per land een andere kaart stijl maken.
Ik wist niet dat daar de verklaring zat. Maar ook dit is nuttig om te weten.

Overigens heb ik me niet lopen ergeren, want in geval de kaart van Lambertus niet of slecht leesbaar was, had ik als reservekaart de Radreisekarte, veel voller in de opmaak, maar niet behept met de groensluier.

Overigens ben ik zeer dankbaar dat ik deze kaart van je kreeg aangereikt, voor dat die openbaar was. Het is een prachtige kaart. En ideaal dat je zelf je uitsnede kunt bepalen.

Peter
Is dit netjes?

Hopelijk krijgt De Tovenaar 90% van de omzet.
Dennis & Marijcke schreef:Is dit netjes?

Hopelijk krijgt De Tovenaar 90% van de omzet.
Heel netjes, want het is op zijn eigen verzoek en de verdienste worden keurig verdeeld 8) !!
OK. Gelukkig maar. :D