Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gratis GPS OpenFietsMap - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

gratis GPS OpenFietsMap

560 berichten
@ernst:
CityNavigator2008 in Noord-Frankrijk:
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=XUE4XEFG
Zelfde regio, zelfde schaal OSM Radkarte Europa:
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=IEZOWH6G
Hier kan je ook de osm kaarten vergelijken met google maps:
http://sautter.com/map/?zoom=9&lon=5.02 ... 0000TFFFFF

Beweeg de schuif rechtsboven naar rechts dan zie je openstreetmap, naar links google maps.

Hoewel de CN niet dezelfde kaartenleverancier heeft als google maps, lijkt me dat ze qua detail wel overeenkomen.
De tovenaar schreef:Hier kan je ook de osm kaarten vergelijken met google maps:
http://sautter.com/map/?zoom=9&lon=5.02 ... 0000TFFFFF
Met die tool zie je heel duidelijk dat OSM behoorlijk grote wegen niet bevat. Voornamelijk in de regio tussen Roubaix en Reims. Richting Parijs wordt het dan weer beter.

Ik denk dat ik ga uitkijken naar een goedkope City Navigator, als dat niet lukt maak ik misschien een track en volg gewoon het lijntje op de GPS voor de stukken met minder detail.

Bedankt voor de hulp!
Voor mtb gebruikers die door de bomen de tracks en voetpaden niet kunnen zien in het bos (donkerbuine stippellijnen op de openfietsmap) heb ik de TYP file wat aangepast.
Dit werkt echter alleen op de oudere Garmin toestellen, want ik maak gebruik van de nachtmodus. Die stand hebben ze helaas geschrapt op de Oregon/Colorado/Dakota.

Op http://sites.google.com/site/openfietsm ... /nightmode kan je deze 10010.TYP file downloaden. Deze kan je over de oude heen kopiëren (kaartversie van 18/4). Als je de Garmin display in de nachtstand zet zou dat er ongeveer zo uit kunnen zien:

Afbeelding
uitgezoomd

Afbeelding
ingezoomd

Ik zal deze typ file standaard bij een volgende update in de kaart stoppen tenzij er ernstige bezwaren/klachten binnenkomen ;-)
De tovenaar schreef:misschien dat je daar meer hebt aan de City Navigator Europe.
De nieuwe versie van Topo France V2 is erg mooi !! Heel Frankrijk in 1 bestand.
Michael W schreef:De nieuwe versie van Topo France V2 is erg mooi !! Heel Frankrijk in 1 bestand.
Minder fraai is het prijskaartje van € 279,00 :x
De tovenaar schreef:Minder fraai is het prijskaartje van € 279,00 :x
De vorige versie was 129 euro per stuk en dat x 10 voor heel Frankrijk.
Dus dit is een aanzienlijke prijsdaling; maar het blijft een hoop geld ja !!
Ernst. schreef: Met die tool zie je heel duidelijk dat OSM behoorlijk grote wegen niet bevat. Voornamelijk in de regio tussen Roubaix en Reims. Richting Parijs wordt het dan weer beter.

Ik denk dat ik ga uitkijken naar een goedkope City Navigator, als dat niet lukt maak ik misschien een track en volg gewoon het lijntje op de GPS voor de stukken met minder detail.

Bedankt voor de hulp!

Wat voor GPS heb je?
Als het een van de nieuwere Garmins is, kan je misschien ook kijken naar Mobile Atlas Creator. Daarmee kan je diverse kaarten gratis downloaden en installeren (oa google earth, google maps, microsoft/bing maps osm en diverse topokaarten oa Noorwegen, Tsjechië, USA). De IGN kaarten zie ik er nog niet tussen staan, maar het zou me niet verbazen als je die ook kan toevoegen. Schijnt ook te werken op diverse mobiele telefoons en pda's. Zie verder het GPS forum voor een nadere uitleg van het programma.

Het programma is zonder dat je kaarten wilt creeëren al zeer de moeite waard, want je kunt meteen op je scherm een enorme variatie aan (topo)kaarten bekijken zonder naar de desbetreffende sites te hoeven zoeken! :D

Afbeelding
Minko, geldt dat ook voor een Garmin GPSmap 60Cx ? Kun je daar ook Mobile Atlas Creator voor gebruiken?

Spul draait in ieder geval wel op een Mac zie ik, dat is alvast handig om te weten!
Nee, dat gaat niet lukken. Het kan alleen op Garmin Oregon/Dakota/Colorado.
Oke, jammer! Dankje voor de info!
Hmm, dat gaat voor mij dan denk ik ook niet werken: etrex legend Hcx.

Ik had al wel: http://www.bikeroutetoaster.com. Die maakt met data van google maps en OSM een route die dan geëxporteerd kan worden in GPX. Leek me wel een goede optie om daarmee het deel van de route die door OSM-arm gebied gaat te bouwen en dan als track in de etrex te laden. Met OSM eronder kom ik er onderweg dan wel uit.

Maar het moet natuurlijk wel mogelijk zijn om een kaartdeel van bijvoorbeeld google maps te pakken (is dat niet stelen?) en daar een georeferentie aan te hangen die de GPS begrijpt. Zoals ik het begrijp is dat wat Mobile Atlas Creator doet. Mobile Atlas Creator exporteert echter in een formaat dat mijn etrex niet begrijpt, maar misschien kan dat ergens worden geconverteerd?
Mobile Atlas Creator exporteert rasterkaarten (bestaande uit pixels of bitmaps) naar de gps, de etrex kan echter geen bitmaps lezen, alleen vector kaarten. Er bestaat wel software om dit om te zetten, maar dat is erg bewerkelijk. Bovendien is de processor van de Etrex te traag om die bitmaps goed te kunnen verwerken. Gewoon een track van de beoogde route opslaan is denk ik makkelijkst.
De tovenaar schreef: De IGN kaarten zie ik er nog niet tussen staan, maar het zou me niet verbazen als je die ook kan toevoegen.
Die IGN zijn niet compatibel met mobile atlas creator

Maar ze staan hier:
http://www.geoportail.fr/5069711/visu2D ... -en-2d.htm
Links op Cartes klikken en dan op IGN
De dekking van Frankrijk en Wallonie is een bekend probleem... Gelukkig zijn de steden beter in kaart gebracht, maar de dorpjes zijn voor ons juist belangrijk ;-)
Mocht je de groene route naar de middelandse zee volgen, zal het iets minder een probleem zijn en rij je over bestaande wegen. :roll:
Oplossing is simpel. GPS tracks opnemen en thuis overtrekken voor OpenStreetMap met Merkaartor of Josm. ;-)
Gegevens van het Franse kadaster zijn vrijgegeven voor openstreetmap, dus je zou misschien ook de wegen kunnen overtrekken van het Kadaster en met een gedetailleerde osm kaart op pad gaan ;-)
Ik meen me te herinneren dat het "eigenlijk" niet de bedoeling was om straten/wegen te trekken naar aanleiding van de data, maar wel om gebouwen in te tekenen. Het was me daarentegen wel opgevallen in een stad dat ook straten een verwijzing hadden naar het kadaster. :roll:
Ik zal het zeker opnemen als ik weer door Frankrijk ga. Mooie variant van voorpret ;-)
Ik zal de plugin eens uitproberen ;-)
Reboli schreef:Oplossing is simpel. GPS tracks opnemen en thuis overtrekken voor OpenStreetMap met Merkaartor of Josm. ;-)
Ik moet toch eens kijken hoe het werkt, ik reed vandaag op de Veluwe over een weg én een fietspad die er niet op stonden.
Er staan paalkampeerplaatsen op!!!
Die staan niet op Onroute Fiets, Onroute Wandel en niet op Garmin Benelux...

John.
Beste Tovenaar (aka ligfietser aka Minko),

Ik zal vanaf morgen je kaart gebruiken in de Belgische Ardennen vanuit Vielsalm, zowel fietsend als wandelend. Ik ben benieuwd of'ie het bij het wandelen gaat redden tegen de weggever van Garmin op mijn Oregon.

Komt er vannacht nog een nieuwe versie ? (ik trok de 23/4 versie zo ongeveer tijdens je uploaden die dag)

Gr, F2