Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gratis GPS OpenFietsMap - Pagina 19 - Forum Wereldfietser

gratis GPS OpenFietsMap

562 berichten
Ik wilde graag mijn eigen kaarten , routes , poi's , etc . installeren op m'n E T 30 , en eigenlijk de OFM proberen , maar zelf heb ik geen PC ( alleen tablet ) .
Daarom bij div. bibliotheken geprobeerd maar daar is het niet mogelijk om programma's te installeren op hun PC's .
Bij het Internetcafe had ik al meer succes ; Ik kon Mapinstall "krijgen" maar BaseCamp mislukte vanwege het ontbreken van een juist stukje software op de computer . Dit heette geloof ik Microsoft NET ? Het zou zichzelf installeren maar er gebeurde weinig of niets naar mijn visie ... Weet een van U misschien hoe ik wel verder kom ? Want ik zit met mijn handen in mijn haren ...

Christiaan .
Ik zou gewoon Osmand gebruiken op je tablet.
Ehm . " gewoon " ?

Is er nog ergens een draadje wat me daar wat over kan vertellen , dat U weet ? Anders ga ik er zelf mee aan de slag hoor maar ik dacht ook ergens een discussie te hebben gelezen waarbij de uiteindelijke conclusie was dat het niet mogelijk was , vandaar ... En hoe kun je bv. informatie naar de GPSR versturen ?

I.I.G. Bedankt .
Wat voor tablet is het? iPad, Android of Windows?
@Frank

Het is een Ipad . Of een Samsungtelefoon ...
i.v.m. de de mogelijkheid om een micro SD kaart te gebruiken ?
Ondertussen een bijpassend topic gevonden : fietsnavigatie Osmand .
Ziet er veelbelovend uit , nog niet klaar met lezen ... ook inladen van tracks etc . zeer interessant . In gids " alles over GPS " staat eigenlijk niks m.b.t. Osmand .

Het is natuurlijk een boel informatie als je ( vandaag de dag ) nog nooit met GPS gewerkt hebt dus ik heb al voor een spreekwoordelijke natte borst gezorgd maar iedere nuttige informatie mogen jullie altijd kenbaar maken .

Christiaan .
Allereerst is het me niet duidelijk of je een Garmin GPS hebt, bedoel je met E T 30 een Etrex?

Om de OFM kaarten te installeren heb je geen Basecamp nodig. Je kan de GPS bestanden downloaden, uitpakken en op microSD kaart zetten met je filemanager. Hoe dat precies met een Ipad moet weet ik niet. Tracks, pois en routes maken en beheren kan ook "gewoon" met een Ipad icm bijv. Osmand of tig andere apps. Daarvoor hoef je dus niet naar een bieb of internet café. Vervolgens kan je die ook met een filemanager op de micro SD kaart zetten zodat je die op je Garmin kan gebruiken.
Beste De Tovenaar ,

We hebben het inderdaad over de ETrex .
Zoals ik het nu begrijp zou ik , bij voorkeur met de Samsung smartphone ,
alle(rlei) maps , tracks , routes en poi's moeten downloaden en kunnen overschrijven naar SD kaart met mijn filemanager .

Hoewel dat laatste woord mij ook nog niet bekend was / is .
Eerst sowieso maar rustig het topic over Osmand lezen .

Ik hoop , en denk , dat zodra ik het allemaal voor mijzelf op een rijtje heb het vast logisch wordt en ik het vrij goed onder de knie zal krijgen , maar daar kan bij mij wel een tijdje overheen gaan .
Nogmaals bedankt voor de goede hulp en op dit moment ligt de bal weer bij mij .

Vriendelijke groeten , Christiaan .
De tovenaar schreef:Er is een nieuwe OFM Europa kaart update. Omdat er veel vraag was naar losse gps bestanden van Centraal en Zuid Europa heb ik de hele Europa kaart nu onderverdeeld in 7 gebieden (ieder kleiner dan 4 Gb). De Pc versie bestaat echter nog steeds uit één grote zip file van maar liefst 9 Gb (11,5 Gb uitgepakt). Zorg dus voor veel vrije ruimte op de harde schijf, >25-30 Gb is geen overbodige luxe.

http://www.openfietsmap.nl/downloads/europe
Supers. Net even geïnstalleerd. Ik ben wel blij met dat het nu één bestand is. Eerder zat ik steeds te kiezen. Kijk in nu naar noord, west of zuid?
HansvanderVeeke schreef: Supers. Net even geïnstalleerd. Ik ben wel blij met dat het nu een bestand is. Eerder zat ik steeds te kiezen. Kijk in nu naar noord, west of zuid?
Wat bedoel je met N/W/Z :?:
De tovenaar schreef:
HansvanderVeeke schreef: Supers. Net even geïnstalleerd. Ik ben wel blij met dat het nu een bestand is. Eerder zat ik steeds te kiezen. Kijk in nu naar noord, west of zuid?
Wat bedoel je met N/W/Z :?:
Mijn vorige versie was in drie stukken. Afhankelijk van waar ik wilde kijken, moest ik hem apart aanzetten. Ik kon ze niet alledrie tegelijk kijken, net zoals ik niet de Garmin kaart en de OSM kaart tegelijk kon bekijken. Dit had ik in MapSource en BaseCamp.
HansvanderVeeke schreef:
De tovenaar schreef:
HansvanderVeeke schreef: Supers. Net even geïnstalleerd. Ik ben wel blij met dat het nu een bestand is. Eerder zat ik steeds te kiezen. Kijk in nu naar noord, west of zuid?
Wat bedoel je met N/W/Z :?:
Mijn vorige versie was in drie stukken. Afhankelijk van waar ik wilde kijken, moest ik hem apart aanzetten. Ik kon ze niet alledrie tegelijk kijken, net zoals ik niet de Garmin kaart en de OSM kaart tegelijk kon bekijken. Dit had ik in MapSource en BaseCamp.
Het is nu één grote kaart van heel Europa
De tovenaar schreef: Het is nu één grote kaart van heel Europa
Precies! Dat bedoel ik als voordeel.
:wink: Ah het was geen vraag maar een constatering. Vorig jaar was het overigens ook al een groot geheel.
Ik sta perplex. Zelfs de jungle van Calais (zie dit topic) staat er nu gedetailleerd op!

Afbeelding

Op de kaart van 2015 ziet het er hier nog zo uit:

Afbeelding
Hans "Mr GPS" Vaessen heeft een video gemaakt hoe je het beste kunt routeren met de OFM:

Om de een of andere reden blijven de hoogtelijnen van de OpenFietsMap onzichtbaar op mijn Etrex 30. Wanneer ik het microSD-kaartje eruit haal en in de Etrex 20 van mijn vriendin stop, zijn de hoogtelijnen wel te zien (op precies dezelfde kaart dus). Ik heb me al te pletter gezocht bij de instellingen van de beide apparaten, maar niks gevonden wat het verschil kan verklaren. Op mijn Etrex 30 zit softwareversie 4.20, op Corries Etrex 20 zit softwareversie 3.90.
Heeft iemand enig idee wat ik moet doen om de hoogtelijnen op mijn gps zichtbaar te maken?
Kees, pas als ik de kaartdetails op zijn hoogst zet worden de hoogtelijnen als je goed kijkt getoond, (vanaf 800m) (ik kijk even op de veluwe want dat is het dichtste bij voor mij) in de stad waar ook zeker wel hoogteverschil is is het door de rest van de info niet te zien.
Dus Setup (Stel in) -> Map (Kaart) -> Advanced map setup (Geavanc. kaartinstellingen) ->Detail Most (Meest)
(ook met 4.20)
Een beginnersvraagje, mijn excuses als het al eerder aan bod kwam in deze draad: zijn er nadelen aan het gebruiken van 1 grote kaart ipv deelkaarten, trager laden of routeren misschien, of vlugger vastlopen? Gps in kwestie is een Etrex 20x.
Carl: iedere kaart is opgebouwd uit kaarttegels. De grotere kaart heeft er alleen méér. Zolang die tegels evengroot zijn maakt het niet uit. Je hebt sommige kaarten die uit extra kleine tegels zijn opgebouwd om de kaart sneller te kunnen laden, maar dat is met de OFM niet het geval.

Kees, zit er geen verschil in de achtergrondkaart van de 20 en de 30? Misschien staat de schaduwrelief aan en zie je daardoor geen hoogtelijnen?
_Peter_ schreef:Kees, pas als ik de kaartdetails op zijn hoogst zet worden de hoogtelijnen als je goed kijkt getoond, (vanaf 800m) (ik kijk even op de veluwe want dat is het dichtste bij voor mij) in de stad waar ook zeker wel hoogteverschil is is het door de rest van de info niet te zien.
Dus Setup (Stel in) -> Map (Kaart) -> Advanced map setup (Geavanc. kaartinstellingen) ->Detail Most (Meest)
(ook met 4.20)
Heb ik geprobeerd, maar ook met 'Detail' op 'Most' verschijnen er geen hoogtelijnen, ook niet bij een grote schaal (200 m). Op de andere Etrex zijn de hoogtelijnen al zichtbaar met 'Detail' op 'Normal' bij een schaal vanaf 800 m.
De tovenaar schreef:Kees, zit er geen verschil in de achtergrondkaart van de 20 en de 30? Misschien staat de schaduwrelief aan en zie je daardoor geen hoogtelijnen?
Als ik schaduwrelief helemaal uitzet, verschijnen er nog steeds geen hoogtelijnen. Zelfs wanneer ik de achtergondkaart op 'Disable' zet, blijven de hoogtelijnen van de OpenFietsMap onzichtbaar.
Op de andere Etrex is de achtergrondkaart 'Enabled' en staat 'Shaded Relief' op 'Auto', terwijl de hoogtelijnen zichtbaar blijven.