Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gratis GPS OpenFietsMap - Pagina 27 - Forum Wereldfietser

gratis GPS OpenFietsMap

560 berichten
De tovenaar schreef:
za 18 mar, 2023 08:17
Misschien handig te weten dat je met de app GPXSee ook snel de garmin img kaartbestanden kan inlezen.
Bedankt.
Het leuke van GPXsee vind ik dat je gefietste profielen niet alleen als functie van de afstand kunt bekijken, maar ook als functie van de tijd. Dan zie je je pauzeplekken en valt het op dat je klimsnelheid min of meer onafhankelijk is van de hellingsgraad. Helaas kun je die klimsnelheid dan weer niet analyseren in GPXsee.

Echt snel inlezen lukt natuurlijk niet bij een betand van 2,5 GB :D
Een verbeterpunt voor de kaarten in het algemeen lijkt me dat het jammer is dat nu, bij ver inzoomen, wegen veel smaller op de kaart staan dan ze in werkelijkheid zijn. Bij ver uitzoomen is die schaling logisch omdat je anders niks ziet, maar bji inzoomen zou er misschien een maximum op moeten zitten.
Een kleine donatie voor het downloaden en gebruik van deze prachtige kaarten zou op zijn plaats zijn.

DOE DAT BIJ IEDERE DOWNLOAD!
De tovenaar schreef:
za 18 mar, 2023 08:17
Misschien handig te weten dat je met de app GPXSee ook snel de garmin img kaartbestanden kan inlezen.
Inderdaad handig, bedankt voor de tip!

Met de OpenFietsMap .img geladen zie ik ook het probleem dat ik wel eens merk op de GPS, welke kleur moet de track krijgen om nog op te vallen op de kaart.

GPXSee kiest voor blauw (een .fit geladen) maar dat springt er niet echt uit en ik zie niet direct hoe ik dat in GPXSee kan wijzigen.

Afbeelding

Op de GPS zelf gebruik ol Cyan of Paars en dat springt er redelijk uit maar wat ik dan weer jammer vindt is dat ik de onderliggende weg niet meer kan zien. Liefst zou ik denk ik een stippellijn op de kaart willen hebben maar zover ik weet kan niet niet tenzij met een overlay layer en daar heb ik me nog niet aan gewaagd.
In de settings - options menu kan je de kleur, dikte en lijntype (diverse soorten stippellijnen etc) instellen.
Dus genoeg opties om duidelijk van de kaart te onderscheiden.
track.jpg
daulagari schreef:
ma 20 mar, 2023 08:39
Op de GPS zelf gebruik ol Cyan of Paars en dat springt er redelijk uit maar wat ik dan weer jammer vindt is dat ik de onderliggende weg niet meer kan zien.
Dat probleem hebben meer routeplanners en kaartapplicaties, helaas.
De tovenaar schreef:
za 18 mar, 2023 08:17
Helaas kan je er verder niet veel meer mee, routes er mee plannen zit er nog niet in.
Ik heb aan de maker gevraagd of er ooit een router ingebouwd kon worden (evt. via een plugin als brouter),
maar helaas, dat was ie niet van plan. Voornaamste doel van gpxsee is een snelle gpx en kaart viewer.
Dat vind ik heel mooi GPXSEE.
NU heb ik de gmap folder gebruikt voor heel Europa, unzipped, en dat werkt maar nu is er een constant selectievak om heel Europa waardoor het geheel een blauwe gloed heeft, dat blijft zo bij inzoomen.

Oorzaak? Wat nu? Is dat een foutje bij unzippen?
Geen idee wat er bij jou misgaat. Hoe heb je de gmap geïnstalleerd?
Bij mij werkt dit goed: Map -> Load Map -> zoek op je computer naar de OFM(EU2023).gmap folder en open Info.xml
Ja, daar had ik gelezen over de map locatie, maar omdat dit geen app van Garmin is heb ik dat niet gedaan. Ik zal dat alsnog proberen, met snelkoppling. :)
Ja, daar had ik gelezen over de map locatie, maar omdat dit geen app van Garmin is heb ik dat niet gedaan. Ik zal dat alsnog proberen, met snelkoppling. :)
De tovenaar schreef:
wo 22 mar, 2023 18:54
Geen idee wat er bij jou misgaat. Hoe heb je de gmap geïnstalleerd?
Bij mij werkt dit goed: Map -> Load Map -> zoek op je computer naar de OFM(EU2023).gmap folder en open Info.xml
Volgens mij hoef je de kaart niet op de PC te installeren om hem in GPXSee te kunnen gebruiken. Je kan rechtstreeks het *.img bestand openen.
Voordeel van de gmap versie is dat heel Europa erop staat, bij de img versie (dwz de gmapsupp.img voor je garmin gps) heb je voor Europa 7 nodig en die kan je dus niet in 1 keer bekijken.
Ook kan je er minder ver uitzoomen*. Nadeel van de gmap versie is dat ik m niet kan bekijken op mijn smartphone.
De app werkt al helemaal niet op iPhones of iPads (geen iOS app). Kortom, gpxsee heeft nogal wat beperkingen, leuk wat je ermee kan maar je hebt er niks aan. 🤭

* de gmapsupp.img ziet er echter beter uit als je ver bent uitgezoomd, meer details zichtbaar dan de gmap versies.
Waarom zou je een (groot) kaartbestand in GPXSee openen? Je kan talloze on-line kaarten onder je gpx-leggen en heel makkelijk wisselen van de ene kaart op de andere. Wat de ene kaart aan info mist, geeft de andere wel. Zelf BING satellite is mogelijk. De enige keren dat ik een kaartbestand in GPXSee open is om te controleren of ik straks niet van die (zelf samengestelde) kaart af fiets.
Als je offline bent zou het handig zijn.
Maar met internet is de toegevoegde waarde van een app als gpxsee erg beperkt. Het is mooi dat ik m'n OFM ermee kan bekijken zonder pc of garmin. Maar dan gebruik ik liever Osmand, hoef ik geen aparte OFM te downloaden.
De tovenaar schreef:
wo 15 mar, 2023 12:52
De Openfietsmap Europa v2023 is nu te downloaden op
https://www.openfietsmap.nl/downloads/europe

Zoals altijd gratis en voor niets, alhoewel een donatie altijd op prijs gesteld wordt. :)
Weer bedankt voor de update!
Ik gebruik voor de gps vaak de deelkaarten. Zijn die nu automatisch ook geüpdatet?
mvgr
Bert
Wat bedoel je met automatisch, je moet ze zelf downloaden, dat doet jouw gps niet? 🤔
Nee, ik bedoel of die deelkaarten nu ook zijn geüpdatet. Volgens mij staat er bij die deelkaarten een andere bestandsdatum.
Mvgr
Bert
Waar zie je dat dan? Kan je een screenshot plaatsen?
Ze zijn allemaal van 14 maart 2023. Zie https://ftp.nluug.nl/maps/openfietsmap/ ... index.html
Ik denk dat IDWORX dit bedoelt:
https://ftp.nluug.nl/maps/openfietsmap/ ... index.html

Hier kom je via de link regions op https://www.openfietsmap.nl/downloads/europe

Peter
Welke link?? Misschien ziet jouw browser nog een oude pagina in zijn cache geheugen.
IMG_20230406_205435.jpg