door
JohnB » wo 09 sep, 2020 19:35
Hier ben ik ook al een tijd mee bezig. Tot nu toe mijn oplossing: voor een paar euro koop je een paar stukken stevig schuimrubber. Zwart staat mooi, maar da's natuurlijk persoonlijk. Allereerst knip je een stuk op maat voor op de bodem van je stuurtas, dat vangt eventuele schokken afdoende op. Verder kun je zelf met knip en plakwerk een indeling maken die aansluit bij de spullen die je mee wilt nemen. Bij mij is dat een Fuji X-T1 met 18-55 en 55-200. Dan zit je stuurtas (Ortlieb) ook wel gelijk vol. Ortlieb biedt ook een inzetstuk, heel degelijk, maar dat maakt je stuurtas zo klein dat een dSLR + twee lenzen er niet meer in passen. Ik ben van plan dat inzetstuk los te knippen en delen ervan i.c.m. dat schuimrubber te gaan gebruiken.
Tegelijkertijd overweeg ik de Sony RX100 Mark 6 aan te schaffen. Wat ik van deze compact, met z'n 24-200 Zeiss-lens en 1" sensor, zie is heel overtuigend. Past zó in dat inzetstuk, lekker licht, ruim voldoende bereik, geen gedoe met lenzen verwisselen. Met wandelen kun je rustig allerlei spullen meenemen, lenzen, statief, whatever, maar met fietsen wil ik niet teveel gedoe aan m'n kop hebben: fietsen heeft gewoon een heel andere dynamiek, je ziet iets, stopt, haalt je camera tevoorschijn en fietst weer verder. Niet altijd, maar zo gaat het wel vaak. Daar hoort lichtheid en snelheid bij, in mijn optiek wel te verstaan; iedereen zal daar weer anders over denken en mee omgaan.
Kortom: wil je camera + lenzen meenemen, dan zul je zelf iets moeten maken omdat er, bij mijn weten, geen pasklare oplossing voor is. In het andere geval zijn er tegenwoordig compactjes met een beeldkwaliteit die in de buurt komt van die van een dSLR, zo lang de omstandigheden niet al te extreem worden, i.v.m. ISO en zo. Alle bekende merken leveren dat soort compactjes.