Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Batterijen opladen dmv de zon tijdens fietstocht - Forum Wereldfietser

Batterijen opladen dmv de zon tijdens fietstocht

Beste Fietsende fotografen,

Voor een volgende fietsexpeditie ben ik op zoek naar een goede manier om de batterijen van mijn 5D dmv zonne-energie op te laden. Ik kan op het internet wel verschillende zonnecellen vinden maar geen een die de mogelijkheid heeft om de BP-511 batterijen op te laden.
Wie van jullie heeft hier ervaring mee?

Groet,
Marco
Ik heb ook al zitten kijken voor oplossingen voor precies het zelfde probleem, maar heb een investering nog uitgesteld. Dan wel voor mijn canon 30D...

De zonnepaneeltjes van Silva zien er me het beste uit. Silva heeft al meer dan zijn degelijkheid bewezen met andere producten, en dit paneeltje geeft het meeste energie per oppervlakte van al die ik al gezien heb. Dan kan je een 12V lader voor je canon batterijen zoeken (verschillende 3th party fabrikanten bieden oplossingen daarvoor), of je kan AA batterijen gaan opladen en met een battery-grip aan je 5D gaan werken.

Mij lijkt een combinatie van zonne-energie en SON naaf-dynamo eigenlijk het beste. Ik heb nog gewerkt met een Solio paneeltje met interne batterij, maar kan je deze grondig afraden wegens goedkoop gemaakt en snel kapot. Bied ook niet echt genoeg energie.

Ben benieuwd naar welke oplossing je vind, en ben benieuwd naar je ervaringen...
Hoi allemaal,

Ik zit zelf rond te kijken voor een nieuwe camera om mijn AA-gevoede Powershot A85 te vervangen... Mijn eisen zijn en beetje aangescherpt, omdat ik een kleinere wil, maar je zit dan meteen met Lion batterijen die alleen met een speciale adapter te laden zijn die alleen met 230VAC werkt.
Een "vinding" in mijn ogen zou zijn dat camera's via USB laden. Of "minimaal" een 12V ingang die ik dan kan gebruiken. Of Worden die laders wel aangeboden, maar dan tegen "merk-prijzen"?
Nee, voor mij geen spiegelreflex(-achtige). Veel te groot. :(

*edit
Krijg nou wat... Een wb500 van samsung :roll:
Manual blz. 13 :oops:
Marco Meijerink schreef:Beste Fietsende fotografen,
Voor een volgende fietsexpeditie ben ik op zoek naar een goede manier om de batterijen van mijn 5D dmv zonne-energie op te laden. Ik kan op het internet wel verschillende zonnecellen vinden maar geen een die de mogelijkheid heeft om de BP-511 batterijen op te laden.
Wie van jullie heeft hier ervaring mee?
Groet,
Marco
Geen ervaring, maar ik kan wel aannemen dat de lader van de camera-accu door middel van op zijn minst een derde contact communiceert met de lader om tot een goede oplading te komen. Dat betekent dat het verstandig is om bij een merk-originele of zeer betrouwbare andere lader te blijven. Als er zo'n 12-V-lader is voor jouw Canon-accu lijkt me dat het begin. Dan nagaan hoeveel stroom dat ding trekt en er een set zonnecellen bij kopen.

Je moet overigens wel wat van plan zijn als je zo lang zonder stroom zit. Vorige week zaterdagavond meldde mijn D300 na 550 opnamen dat er nog voor 60% energie in de accu zat.
Groet,
Leon
Leon schreef: Je moet overigens wel wat van plan zijn als je zo lang zonder stroom zit. Vorige week zaterdagavond meldde mijn D300 na 550 opnamen dat er nog voor 60% energie in de accu zat.
Dat was ook mijn eerste gedachte, maar toen zag ik wie de opmerking maakte.

Overigens ben ik vorig jaar van Land's End naar John O'Groats gefietst met alleen maar een 70/200 f4 L IS aan mijn 30D geschroefd. Dat was (zoals altijd) een vloek en een zegen, ik ben nog steeds bang om te meten hoe zwaar die combo is, maar het voordeel is wel dat je er mooie foto's mee kunt maken. ;-)

Op die, ahem, leuke heuvels in Cornwall en Devon heb ik me verbeeld dat de fiets aan een kant zwaarder was dan de andere.... Maar met twee accu's kon ik makkelijk drie weken fietsen uithouden, zelfs met IS aan.

Hoe dan ook, ik ben zeker geinteresseerd in een oplader voor dit soort zaken!
Hoi Marco,

je zou hier kunnen kijken: http://www.heavenlyheroes.nl
Je kan dan met een windmolen je accu's opladen. En er zit ook een zonnepaneel bij, wat tot nu toe een van de betere is die ik getest heb. Maar je moet dus wel met een (mini-)USB ingang kunnen opladen.
Je zou je lader kunnen openschroeven en gaan meten waar er ergens in het voedingstraject een spanning van zes Volt (AC) staat. Dan kun je daar je naafdynamo op aansluiten. Of vijf Volt (DC) via een USB lader van Hymini, Zzing of Stollberg.

Mijn tip: neem gewoon een paar reserve-accu's mee. Je moet wel heeel erg afgelegen gaan reizen wil je niet om de zeven dagen je accu's kunnen opladen. Zelfs met mijn grote en kleine videocamera, twee fototoestellen, draadloze microfoons, portofoons en nog meer electronische zooi ben ik nooit energie tekort gekomen. Behalve dan trapenergie :lol:
Eric Schuijt schreef: Je zou je lader kunnen openschroeven en gaan meten waar er ergens in het voedingstraject een spanning van zes Volt (AC) staat. Dan kun je daar je naafdynamo op aansluiten
Maar geen garantie dat je de magische rook niet kwijt raakt! Naafdynamo's doen niet aan 6 volt, althans niet bewust. Ze drukken gewoon 0.5 ampere wisselstroom door de leiding en zien wel wat de spanning wordt. Als de weerstand het toelaat willen ze ook best 20 volt doen of 100!
Oh ja, dat is ook zo, je had daar zo'n mooi voorbeeld van in je werkplaats:-)) Toch?
Ik heb te weinig kennis op dit gebied om inhoudelijk wat te kunnen bijdragen maar vind het wel een erg interessant onderwerp.
Ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar wat er zoal aan mogelijkheden zijn met een naafdynamo.
Wellicht is er iemand hier op het forum die daar wat mee kan op de wiki ?
Eric Schuijt schreef:Oh ja, dat is ook zo, je had daar zo'n mooi voorbeeld van in je werkplaats:-)) Toch?
Je bedoelt en de radio en de bureaulamp op een Son laten draaien? ;)

(bij 200 km/h komt er ook wel 220v uit :D )
Ooit een keer in een "ver" verleden elektrotechniek gestudeerd en menig hobby-uurtje besteed aan het in elkaar prutsen van zenders en ander materiaal waar ik de buren mee heb lastig gevallen, heeft mij gelukkig de kennis gegeven om een leuke berekening los te laten op het benodigde vermogen inclusief alle verliezen.
Dit keer had ik de insteek om eens een keer niet aan het hobbien te slaan en gewoon alles met blauw plastic (kleur van mijn credit card) aan te schaffen. Je kent het wel: je komt in een cirkel terecht van veel en hard werken waardoor je veel verdient en vervolgens geen tijd hebt om geld te besparen waardoor je wel veel en hard MOET blijven werken. Het lot van menig enthousiaste werkslaaf. (lees dit met een korreltje zout:))

Conclusie 1: Ik laat nog meer shit thuis :lol:
Conclusie 2: Ik ga nog verder de bush in
Conclusie 3: Mijn trouwe medgezel de Iphone (energieslurper die het niet onder doet voor menige Hummer) gaat het onderspit delven en blijft alleen thuis achter.
Conclusie 4: Ik koop voor mijn GPS een rits oplaadbare batterijen en zo'n goedkope oplader die je er waarschijnlijk gratis bij krijgt.
Conclusie 5: Met de komst van de 5D mark II (voor de niet kenners: zelfde camera als de 5D maar dan nieuw(er) dus voor velen aantrekkelijk) is de prijs van de BP511 batterijen drastisch gedaald en vormt dus geen diepteinvestering meer.
Conclusie 6: Wanneer je acht alles wil opladen met zonlicht heb je veel rotzooi nodig. Hoewel mijn technisch hart sneller gaat kloppen bij de spullen die Sonya en Aaldrik meenemen http://www.tour.tk/bike-touring-equipme ... ronics.htm (veel knopjes, draadjes, systeempjes. Kortom: alles waar een man van houdt) past het in onze manier van reizen wat minder. We zijn vaak ver van de bewoonde wereld af en dan wil je zo min mogelijk meenemen.

Maaaaaar: mocht er iemand zijn die iets heeel kleins heeft (inclusief alle drarden, opladers, enz, enz) wat AA-batterijen, de BP511 batterijen en mijn Iphone kan opladen dan hou ik mij van harte aanbevolen.
Marco Meijerink schreef:Ik koop voor mijn GPS een rits oplaadbare batterijen en zo'n goedkope oplader die je er waarschijnlijk gratis bij krijgt.
Met zulke laders (o.a. van het merk Duracell) heb ik slechte ervaringen. Ze persen een massa stroom door je penlites of ze nou helemaal leeg zijn of niet en als je vergeet het ding uit te zetten gaan ze ook gewoon door. Hoe dan ook, de bijbehorende NiMH's waren binnen 4 keer laden kapot. Mijn huidge lader van de Hema doet het beter, die stopt tenminste, en laadt de batterijen apart op, wat de goedkope laders niet doen*, al vindt ik dat dit ding de batterijen ook erg heet maakt.
Al met al slagen de fabrikanten er uitstkend in om de omzet in penlites hoog te houden. Aan kennis zal het niet liggen, in 1983 waren er ook al fatsoenlijke opladers.
Leon

*: gevolg: als er een batterij geen contact maakt, zie je dat niet aan de lampjes, maar de set is kaduuk. :twisted:
De canon lader CR-560 kan BP-500 series batterijen opladen, ik weet alleen nog niet welk wattage die nodig heeft. En ik vrees ervoor dat dat wel eens hoog kan zijn...

Afbeelding

Ik vond ook 3th party producten om BP 511 batterijen op te laden aan 12V:
http://www.hahnel.ie/index.cfm?page=cha ... =42&pId=42
http://www.prijzenstunters.nl/webshop/c ... 2-535.html
http://www.digitalwarehouse.nl/hahnel-p ... !!!3133!NL
@Marco,

Is dit wat?

http://www.solaronline.nl/index.php?mai ... cts_id=488

Zij gebruikten deze ook:

http://www.crazyguyonabike.com/doc/page ... pic_214303

Lijkt goed te werken en niet duur! :D
pedalman schreef:[...]
Lijkt goed te werken en niet duur! :D
Dit paneeltje is misschien wel een pak goedkoper, maar dat van Silva geeft dan ook ruim een pak meer energie.

350mAh @ 12V (Silva) kan je niet vergelijken met 120mAh @ 5,5V (freeloader)

Die freeloader doet me trouwens denken aan dat systeempje van Solio die ik heb, en langs geen kanten meer werkt.
Beste,

Ook ik vind elektronica nuttig en leuk. De son-naaf zzing combinatie lijkt me een goede combinatie voor een aantal toestellen van energie te voorzien maar ik heb mijn twijfels of dit voldoende zal zijn voor mijn hele assortiment (gps, mp3, mini-pc, fotocamera, videocamera,...).
Ik ben 5 jaar terug een jaar op stap geweest met een Uni-Solar zonnepanneel, dit werkte goed het nadeel was alleen dat er toen nog geen geavanceerde batterijen voorhanden waren waardoor ik met een loodbatterij van 2,5kg onderweg was. De tijd staat niet stil en ik zie dat er ondertussen toch al (lichtere) alternatieven beschikbaar zijn, bv https://powertraveller.com/iwanta/000197/ (komt in juni op de markt).
Als zonnepanneel dacht ik aan:
http://www.siliconsolar.com/flexible-so ... -p-54.html
Dit is vergelijkbaar met wat ik de vorige keer mee had: flexibel, robuust en nog net betaalbaar.

groeten
Wim
movingaround schreef:Beste,

Ook ik vind elektronica nuttig en leuk. De son-naaf zzing combinatie lijkt me een goede combinatie voor een aantal toestellen van energie te voorzien maar ik heb mijn twijfels of dit voldoende zal zijn voor mijn hele assortiment (gps, mp3, mini-pc, fotocamera, videocamera,...).
Ik ben 5 jaar terug een jaar op stap geweest met een Uni-Solar zonnepanneel, dit werkte goed het nadeel was alleen dat er toen nog geen geavanceerde batterijen voorhanden waren waardoor ik met een loodbatterij van 2,5kg onderweg was. De tijd staat niet stil en ik zie dat er ondertussen toch al (lichtere) alternatieven beschikbaar zijn, bv https://powertraveller.com/iwanta/000197/ (komt in juni op de markt).
Als zonnepanneel dacht ik aan:
http://www.siliconsolar.com/flexible-so ... -p-54.html
Dit is vergelijkbaar met wat ik de vorige keer mee had: flexibel, robuust en nog net betaalbaar.

groeten
Wim
dat paneel ziet er wel goed uit maar, hoe kan je met een paneel van 0,9m lang laden tijdens het fietsen? Is dat niet wat groot?
@ottovds

Ik zocht nog een deviceje om mijn MP3 mee op te laden; als ik het goed begrijp is die Freeloader dus niet aan te raden? (Ik ben niet zo thuis in electronica, geen idee hoeveel Volt of Ampere ik nodig heb) :?
De Freeloader leek mij wel een goeie deal om zoiets eens uit te proberen.
pedalman schreef:@ottovds

Ik zocht nog een deviceje om mijn MP3 mee op te laden; als ik het goed begrijp is die Freeloader dus niet aan te raden? (Ik ben niet zo thuis in electronica, geen idee hoeveel Volt of Ampere ik nodig heb) :?
De Freeloader leek mij wel een goeie deal om zoiets eens uit te proberen.
Een Mp3 is wel iets anders dan 12V lader voor canon bp511 batterijen. Als het daarbij blijft zal dat wellicht wel volstaan.
Voor de knutselaars onder ons kan ik de forumslader (duits) van harte aanbevelen. Mijn versie is iets... ? aangepast, maar je zou er alles mee kunnen laden. Ik heb namelijk 10 AA Nihm's er in i.p.v. 5. Die accupack wordt dan 's avonds gebuikt om telefoon en camera mee te laden. Ik kan er zelfs mijn Iliad mee laden ;-) (elektronisch boek).
Als lader voor AA(A) batterijen - voor mijn camera - heb ik een GP Powerbank travel. Perfect ding voor op vakantie! Werkt op 12V en 230VAC ;-)

Voor wat betreft mijn knutselarij:
Ik post mijn schakeling wel als ik terug kom in Juli en mijn spullen nog heel zijn en er vraag naar is ;-)