Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Batterijen opladen dmv de zon tijdens fietstocht - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Batterijen opladen dmv de zon tijdens fietstocht

nvt
Collega-fietsers. Ook ik heb uitgebreid onderzocht hoe mijn AA NIMH accu's op te laden en mijn GPS te voorzien van voldoende energie tijdens de lange fietstochten. Met een zonnepaneel werken gaat alleen lukken als je een halve vierkante meter op je achtertassen monteert en op de evenaar gaat rijden. En dan heb je een lastige en wellicht onbetrouwbare oplossing. Dus inderdaad maar een lader gemaakt op mijn (shimano, maar dat maakt niet uit) naafdynamo. Gebaseerd op het eerder genoemde duitse ontwerp, maar uitgebreid met een USB (5 volt) uitgang. Ik heb de hele NSCR (8 weken lang, 5300 km) gereden en ervaren dat het een buitengewoon robuuste oplossing is, mits in een degelijk, waterdicht kastje verpakt. De 4 NIMH accu's zijn in een aantal uren opgeladen, incl het continu aanstaan van de GPS. Ik heb ook een DIN plugje erbij gemonteerd (met 5,7 v) om de Nokia GSM aan te sluiten en gebruiken (en zelfs tegelijkertijd opladen als je een beetje doortrapt). De opgeladen accu's kan ik weer wisselen met de accu's uit mijn fototoestel, dus alle elektronica is voorzien van voldoende electriciteit. Ik zie niet zo snel hoe hier op het forum een foto te plaatsen, maar wie geïnteresseerd is kan contact opnemen. groetjes ben (nscr.track at gmail.com)
Op de Eurobike laat B&M een kastje zien om alles op te laden met een naafdynamo. Zie Marten's bloig op www.m-gineering.nl.
Wim
Ik heb hierover net gepost bij nieuwe aanwinst, onder dit linkje:
viewtopic.php?f=23&t=30712&p=403115#p403115