Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gasbrander - Forum Wereldfietser

gasbrander

Ik heb de meeste spulletje voor mijn fietsvakantie al klaar en nou is het nog even kijken naar een gasbrander. Ik heb al aan een benzinebrander gedacht maar ik ben a technisch en als er onderweg wat mee gebeurt dan heb ik een probleem. Ik heb ook al gedacht aan spiritus maar dat duurt me toch iets te lang voordat ik dan klaar ben met koken.
Daarom passeert nou de gasbrander mijn oog, het is goedkoop (op de brandstof na, die is relatief duur) en het is simpel. Ook is de verkrijgbaarheid van gas goed in europa.

Maar nou ben ik aan het kijken naar een leuke gasbrander, ik twijfel tussen 2 modellen, de markill hotshot en de campingaz bluet micro. Het voordeel van de micro is dat hij klein, compact en goedkoop is. De micro past alleen maar op de cv270/470 blikken van campingaz.

De markill hotshot heeft als voordeel dat hij een piezo onsteking heeft. Maar ik zit vooral met de verkrijgbaarheid van gas. De markill past op schroefblikjes.

Wat is nou het verschil tussen de gasblikjes van campingaz en de rest van de gasblikjes. En welke brander is qua verkrijgbaarheid van het gas in Nederland en Europa het best geschikt voor mij?

paul
Gewoon een simpele brander van Gampingaz voor de klassieke doorpriktankjes. Die tankjes kun je onderweg overal kopen in ijzerwinkels, en doe het zelf markten. Zijn ze niet van het merk Campingaz, doen liggen er wel andere merken. Het past allemaal en het brand ook.

Waarom moeilijk, als het simpel kan?
De Markill Hotshot is een prima (zeg ik uit eigen ervaring), heel klein opvouwbaar brandertje. Koop er een Markill adapter voor prikblikjes bij en hij brandt op alle merken (goedkope) prikblikjes.
Het voordeel van een schroefaansluiting is dat je brander en blikje gescheiden kan opbergen. Dat voordeel blijft met de adapter voor prikblikjes. Door de adapter weegt het geheel helaas wat meer maar staat ook iets stabieler.
De belangrijkste vraag is natuurlijk of je echt wilt kunnen koken, of alleen maar opwarmen en water koken. Als het je gaat om het allerlaagste gewicht, kies dan voor een gasbrandertje dat je bovenop het tankje schroeft. Helaas zijn die niet erg stabiel, zijn ze erg windgevoelig, en kun je het tankje niet omkeren (daarvoor heeft de brander bovendien een voorverwarmingselement nodig). Zwaardere maar efficientere varianten van dit heel basale koken zijn de geintegreerde branders zoals de Jetboil of de MSR Reactor. Het systeem is wat zwaarder, maar verbruikt veel minder brandstof- en brandstof is ook zwaar. In dezelfde categorie licht en geintegreerd passen kleine spiritusbranders als de Clikstand of de Caldera Cone.
Voor het echte koken ook onder moeilijke omstandigheden zou ik allereerst denken aan de heel efficiente Trangia 27 (een persoons) of 25 (tweepersoons) gecombineerd met de speciale inbouw gasbrander (slechts 68 gram zwaarder dan de spiritusbrander). Er is geen windvastere combinatie te bedenken, en de koekenpan is lekker groot. Ik zou dan de Ulralight Hard Anodized versie kiezen, met non stick koekenpan. De 27 weegt samen met gasbrander een kleine 800 gram, en dan heb je twee kookpannen, een ruime koekenpan, en een superieur windscherm met heel stevige voet. De brander heeft een voorverwarming, zodat je beter werkt met koud weer of als het tankje bijna leeg is (je kunt het hierdoor omdraaien). Neem eventueel een prikblikjesadapter mee.
Wim
bert sitters schreef:Gewoon een simpele brander van Gampingaz voor de klassieke doorpriktankjes. Die tankjes kun je onderweg overal kopen in ijzerwinkels, en doe het zelf markten. Zijn ze niet van het merk Campingaz, doen liggen er wel andere merken. Het past allemaal en het brand ook.

Waarom moeilijk, als het simpel kan?
prikblikjes zijn simpel, maar misschien moeten we een poll houden. Wie hebben er allemaal met een boel gesis de kans op een warm avondmaal zien vervliegen?

(+1) :D
Ik ben er al uit, het wordt de campingaz c206 brander. Prikblikjes zijn aardig wat goedkoper als ventielblikjes. Dat ik daarbij het gastankje moet laten zitten maakt me niet uit. Ook heb ik begrepen dat prikblikjes veel beter verkrijgbaar zijn.
@Wim, ik denk dat mijn koken zich vooral zal beperken tot water koken en pasta en doorheen doen samen met wat groenten. Daarnaast natuurlijk voor de thee/koffie.

bedankt voor de antwoorden!

Paul
Nog nooit!!! (heb i.v.m. Murphy wel altijd 1 reserveblikje mee....)

(Blijft dus +1) :D
+1, plus dat het ding vaak uitwoei in ruwer weer.
Wim
Na 42 jaar kamperen met veel gesis mijn vlees gebraden maar nog nooit een sissend blikje voorbij zien vliegen.
MiaV schreef:...maar nog nooit een sissend blikje voorbij zien vliegen.
Ik ook niet :wink:
Michael W schreef:
MiaV schreef:...maar nog nooit een sissend blikje voorbij zien vliegen.
Ik ook niet :wink:
Voor vliegles moet je de blikjes in een kampvuur leggen :twisted: (don't try this at home etc)
Ik had in de AS adventure onlangs iets zeer praktisch gezien. Het was een metalen drinkenbus (die je kon vullen met, brandalcohol, gas, diesel, etc..) Daarna moest je er een dop opdraaien, en die ging dan met een darmpje naar een losstaand 'gaspitje". Zag er eingelijk heel simpel uit, maar wel heel nuttig. Vorig jaar zo een inruil gasbusje gebruikt van campingaz we hebben er 2 weken overgedaan een nieuw te vinden...
Als ik op de naam kom zal ik het nog eens posten :) Misschien dat jullie het al wel kennen :)
tsja... die kennen we wel denk ik...
Afbeelding bv

de OP vroeg naar een oplossing voor het werken met gasbranders en de compatibiliteit van deze met verschillende type gasbussen, dus das een beetje een andere discussie.

Zou zelf trouwens geen statiegeld flesschen mee willen zeulen.... hou het wel bij weg-werp schroevers met power gas.

Bas
Helemaal wat ik bedoelde ;) Dit leek mij wel interessant, maar ik zal op het forum daarover wel eens rond zoeken :)

Het was iets groter dan zo een wegwerpblik maar alleen wel een halve kilo zwaarder, was zeker geen goede keuze van ons.
Voor de duidelijkheid, dit zijn geen drinkflessen, maar speciale brandstoffenflessen die onder druk gezet worden voor een benzine of petroleumvergasser (want dat is wat deze brander is). Dat zijn dure en een beetje lastige branders, maar wel erg krachtig, en je kunt er eigenlijk overal ter wereld brandstof voor krijgen. In de categorie licht, goed en goedkoop kun je beter aan gas of spiritus denken als brandstof.
WIm