Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke bevestiging voor smartphone op het stuur - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Welke bevestiging voor smartphone op het stuur

Wij fietsen sinds vorige zomer met onze mobieltjes met een SP-Connect case en montagesteun op het stuur en dit bevalt prima.
De montagesteun heeft een fijne vertanding zodat je wat kunt variëren met de positie van het mobieltje.
Van oververhitting nog geen last gehad.
peter de rijk schreef:
do 02 feb, 2023 16:58
Van oververhitting van de telefoon heb ik met diverse Motorola's, Samsungs en Huaweis nog nooit last gehad, ook niet in de tropen of de bloedhitte van Spanje.
Ik zelf heb 'm altijd aan, want voor mij vervangt de papieren kaart, waar ik ook altijd te pas en onpas op wilde kijken.
En dan screen op maximaal helder, anders is het geen mooi plaatje (geeft veel hitte intern).
Daardoor loopt de accu wel redelijk snel leeg, en moet ie altijd aan een lader (geeft ook veel hitte intern).
En dan met 35-40°, en vooral: de hele dag vol de zon erop.

Daar gaat elke smartfoon nogal van zweten!
Hier ook een SP-Connect met Universal Case. Prima bevestiging met een kwartslag draaien. Zit super vast op het stuur. Moet er niet aan denken om mijn smartphone zonder beschermhoes op de fiets te zetten. Misschien onterechte zorg over stof en regen. Zou de telefoon in principe wel tegen moeten kunnen..

Verder staat het scherm bij mij altijd uit en vertrouw op de navigatiestem. Alleen als de situatie onduidelijk is of in drukke steden met vele afslagen zet ik het scherm even aan, en dan wel maximale helderheid. Nooit last gehad van een oververhitte telefoon.
Kun je bij gebuik van een SP-Connect met Universal Case ook nog laden onderweg of is de laadbus niet meer bereikbaar?
opladen onderweg is dan niet meer mogelijk. Voor mijzelf geen probleem omdat het scherm alleen kort aan staat. En met een powerbank kan ik de telefoon wel twee keer opladen. Een dag of drie/vier fietsen red ik het wel zonder dat ik stroom nodig heb.
SP Connect heeft een wireless charging module.
https://sp-connect.eu/collections/elect ... 5911209069
Die komt tussen de mount en jouw mobieltje, en dan kun je draadloos opladen onderweg. Tenminste als jouw mobieltje draadloos opladen ondersteunt.
Wat is het rendement van draadloos opladen via SP Connect ten opzichte van bedraad opladen?
willem.m schreef:
vr 03 feb, 2023 09:37
Wat is het rendement van draadloos opladen via SP Connect ten opzichte van bedraad opladen?
Was ook mijn gedachte. Efficiëntie is wel een dingetje als je alleen met dynamo je zaken wilt opladen.

Terug on topic: ik doe er in geval van hevige regen en zakje omheen, aan de onderkant open. En dan in de GUB houder.
Voor wat het waard is: bij de Quadlock cases is laden geen probleem. Opening is voorzien. Tijdens de rit hang ik een mini 10.000 mAh powerbankje aan mijn smartphone (met scherm op max intensiteit). Tegen het eind van de dag zit de smartphonebatterij nog op 100%. Ik laad de powerbank 's nachts bij.

Of hadden jullie het over een specifieke regenhoes en geen case? Quadlock heeft een 'poncho' maar die sluit de laadpoort ook wel af. Dus geen laadmogelijkheden dan. Quadlock heeft ook een wireless charger, maar dat ziet er een log ding uit en de laadsnelheid zal wellicht veel lager liggen dan met een kabeltje.

Als je een waterdichte smartphone hebt (meeste high-end modellen tegenwoordig) kan je die tijdens een regenbui lekker laten zitten (ik zou wel het laadkabeltje naar de powerbank uittrekken en wegsteken).
Leuk de verschillen in gebruik te lezen.
Bij moet de phone altijd aan, want zonder op een kaart te kunnen kijken, vind ik fietsen minder leuk. Een kaart geeft mij een veel beter inzicht in het hoe en waarom van de omgeving, en wat me te wachten staat, etc.
Zeker de kaart op een smartphone, met z'n optie om in en uit te zoomen, is voor mij heel waardevol, en gebruik ik continue.

Draadloos laden voegt nog eens extra hitte toe aan het proces, dus daar zou ik zelf, onder de omstandigheden waarin ik vaak fiets, en manier van gebruik van de phone, voorzichtig mee zijn. Wel erg handig omdat je niet elke keer met dat kabeltje zit te frotten als je een foto (met de phone) maakt, of even je fiets verlaat en de phone niet wilt achterlaten.

Regen is idd een ander probleem: niet vanwege de waterdichtheid van het toestel, want dat zit met de moderne toestellen wel goed (IP67 of hoger). Maar vanwege de druppels die op het scherm 'spookaanrakingen' geven, en zorgen dat je eigen input rare effecten geeft. E.e.a. wel te voorkomen of van effect te verminderen door instellingen aan te passen, maar dat is ook weer wat gedoe. En ook met het laden wil ie nog wel eens mee stoppen in de regen, omdat je contactjes van de kabel of poort nat zijn geworden.
Flix schreef:
vr 03 feb, 2023 11:30
Wel erg handig omdat je niet elke keer met dat kabeltje zit te frotten als je een foto (met de phone) maakt, of even je fiets verlaat en de phone niet wilt achterlaten.
Daarom gebruik ik vaak van die magnetische laadkabels. Zoek op TOPK. Klik je heel gemakkelijk aan. Klein nadeel daarvan is weer dat de magnetische adapter die in de telefoon komt iets uitsteekt wat de laadbus weer kwetsbaar maakt als hij daar toevallig precies op valt. Is mijn vrouw een keer overkomen...
Het is duidelijk dat SP-Connect hier de winnaar is.
Dank voor al jullie opmerkingen.

Tot nu toe vind ik een landkaart in een plastic hoesje op de stuurtas het mooiste middel om te navigeren (gewoon groene weggetjes kiezen van de Michelin kaarten), maar denkelijk komt de smartphone binnen afzienbare tijd boven drijven vanwege de veelzijdigheid.

Hier op het forum heb ik geleerd over het bestaan van brouter.de en waymarkedtrails.org en ben er erg blij mee.
Voor een vriendin heb ik vorig jaar de fietsroute van Hasselt naar Santiago op haar Organic maps gezet en gisteren de wandelroute van Sevilla naar Santiago.
Ze zegt dat het super werkt en daarom neig ik zelf naar een "permanente" verplaatsing van de smartphone vanuit de stuurtas naar het stuur.

Maar wat vinden jullie van de smarthone bevestigingen van de ANWB?
Poppink schreef:
vr 03 feb, 2023 20:07

Tot nu toe vind ik een landkaart in een plastic hoesje op de stuurtas het mooiste middel om te navigeren (gewoon groene weggetjes kiezen van de Michelin kaarten), maar denkelijk komt de smartphone binnen afzienbare tijd boven drijven vanwege de veelzijdigheid.
Die groene weggetjes staan toch ook gewoon op een digitale kaart? En die digitale kaart kan zo groot zijn als heel de wereld, zonder daar een fietsaanhanger vol papieren kaarten voor mee te moeten nemen...
Poppink schreef:
vr 03 feb, 2023 20:07
Maar wat vinden jullie van de smarthone bevestigingen van de ANWB?
Niet zo goed als SP Connect of Quadlock in combinatie met een goed passend telefoonhoesje. In mijn geval zou mijn telefoon ten dode opgeschreven zijn als ik zoiets op mijn fietsvakanties zou gebruiken.

Maar wellicht voldoet het wel als je er minder hoge eisen aan stelt.
Nou Jurr, daar ben ik toch een andere mening toegedaan.
Screenshot_20230203-211714.png
Screenshot_20230203-211331.png
Screenshot_20230203-211118.png
Screenshot_20230203-211047.png
DSC_8938.JPG
Excuses voor het afwijken van het topic.
Poppink schreef:
vr 03 feb, 2023 21:18
Wat voor digitale kaarten laat je dan zien? Want de digitale OpenCycleMap bevat véél meer voor fietsers relevante informatie dan de getoonde digitale kaarten en ook veel meer dan die old school analoge Michelinkaart. Op die laatste staan nauwelijks fietspaden aangegeven, waarvan het in Europa inmiddels wemelt. Je mist zo een hoop!

Bijlagen

Michelinkaarten (schaal 1:100.000) zijn prima als overzichtskaart, maar missen details, waardoor je als fietser interessante mogelijkheden over het hoofd kunt zien. Zo staan niet alle kleinere geasfalteerde wegen ('C') er op, laat staan alle onverharde wegen. De topografische kaarten van IGN (1:25.000) bieden weliswaar veel detail, maar drie weken fietsen op 1:25.000 kaarten kost een Twickelerbos aan papier. De fietskaarten van IGN (1:75.000) vormen een mooi compromis. Toch vind ik zelf dat een gps device of telefoon met digitale kaart gebaseerd op Open Street Map een betere balans biedt wat betreft detailniveau, gewicht, volume en gebruiksgemak.
https://www.dezwerver.nl/r/europa/frank ... -national/

Maar goed, ieder zijn/haar ding natuurlijk.
Aanhakend daar op is een overzichtskaart van de regio of land waar je aan het fietsen bent, soms ook best handig of zelfs een uitkomst. Het zorgt voor overzicht, iets wat je op het kleine schermpje niet of nauwelijks hebt.
Ik ben zelf schuldig aan de ontsporing van dit item en wil graag overstappen naar een mobiel op het stuur.
Graag weer on topic.
Haha, en dan ook nog met een verkeerde aanname. Want ik denk dat iedereen die 'vroeger' vele reizen met de kaart reed, en nu ervaring heeft met een smartphone, het met @peter de rijk eens zal zijn: 'je mist zo een hoop!' (zeker als je navigeert op de std. Michelinkaart 1:200.000, die je hier laat zien).

Oké dan, on topic:
Poppink schreef:
vr 03 feb, 2023 20:07
Het is duidelijk dat SP-Connect hier de winnaar is.
Waar concludeer je dat uit?
De SP en QL worden over het algemeen alle twee als winnaars gezien:
O.a door TestKees van de Fietsersbond in 'De beste telefoonhouders': De beste telefoonhouders: Quadlock en SP Connect, of de website wielrenner.eu in 'Beste telefoonhouder fiets' met dezelfde conclusie.
TestKees vindt inmiddels de SKS Compit de beste keus.