Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Exped Synmat UL - Pagina 9 - Forum Wereldfietser

Exped Synmat UL

178 berichten
Heb hetzelfde probleem gehad. Via de winkel waar ik het matje kocht (Duitsland) heb ik een nieuwe mat rechtstreeks van Exped gekregen, hoewel de garantieperiode al verstreken was. Het matje was 3 jaar oud.
Toch netjes!
karinh schreef:
ma 12 aug, 2019 19:53
Ik ga dit nooit winnen, dus nu op zoek naar een nieuwe mat van een ander merk.
Leuke klus voor de komende herfst.
Ze zijn er nog niet zo lang dus over de lange termijn duurzaamheid is nog niks te zeggen, maar de Sea-to-Summit Ether-light-xt matten vind ik als zijslaper erg interessant omdat ze 10cm dik zijn. Helaas ook erg prijzig :cry:
Uiteindelijk heb ik in Duitsland nog niet lang geleden twee Neoair Camper matrassen kunnen scoren zonder die moderne en zwaardere slurf opening. Die Camper is een cm dikker en van steviger materiaal. En ja iets zwaarder. Maar ze sliepen lekker. Voor koud weer ook maar gelijk een AllSeason gekocht maar die ging al na een nacht delamineren. De garantie was prima, dat wel.
Vrijdagavond bij het oppompen:
IMAG1009.jpg
- Werd het matje met de mond opgeblazen of met een pompje?
Ingebouwde pomp
- Om welk type matje gaat het?
Exped Synmat 7 Pump (non-UL)
- Na hoeveel gebruiksweken is het matje kapot gegaan?
Geen idee, maar het matje is een jaar of tien oud.

Jammer, maar ik ben niet ontevreden en ga hezelfde type weer kopen.
Heb vannacht in mijn slaap kamer op mijn nieuwe exped synmat 7 XP LW geslapen.

Eerste conclusie: had de mat niet te hard op gepomp, zodat de mat mijn lichaamscontouren kan volgen.

Sliep eerst op mijn rug. Moest wennen aan de banen, die van boven naar beneden gaan. Sliep ook op een zij kant, en dat lag toch wel lekker. Kwam niet met mijn heup op de grond.

Boven de ventielen staan nummers, hoe hoger het nummer, hoe nieuwer de mat. Die van mij begint met 08.

Mario
Dus deze verschijnt niet binnenkort op markplaats Mario?
Positief geluid:

- Werd het matje met de mond opgeblazen of met een pompje?
Met de mond
- Om welk type matje gaat het?
Exped Airmat lite UL 5 M
- Na hoeveel gebruiksweken is het matje kapot gegaan?
Nog in prima staat na 4 jaar, dit zijn 22 weken in gebruik. Telkens savonds opblazen, smorgens weer leeglaten want weer verder fietsen.
Nu Exped SYNMAT HL WINTER LW besteld omdat er wat koudere reizen staan aan te komen + dat ik ook meer comfort wil kunnen kiezen.
Prijs: €214,95
Ook een kussen EXP AIR L Donkerrood/Middengrijs One size
Prijs: €36,95 erbij besteld.
Nee, hoor. Deze hou ik zelf.

Koop soms spullen op en verkooop deze dan. Hobby. Vind ik leuk.

Mario
Exped Downmat 9

Oppompen: met de ingebouwde pomp

Gebruikdsuur: ca 3 jaar oud, maar ik denk slechts 5 weken op geslapen totaal.

Ik heb geen bon meer dus men wil hem bij de winkel niet aannemen.
Daantje, heb je een bankafschrift?

Dan wil het nog wel eens lukken om garantie te krijgen.
Anja.
Daantje de fietskampioen schreef:
ma 19 sep, 2022 15:02
Exped Downmat 9

Oppompen: met de ingebouwde pomp

Gebruikdsuur: ca 3 jaar oud, maar ik denk slechts 5 weken op geslapen totaal.

Ik heb geen bon meer dus men wil hem bij de winkel niet aannemen.
Gewoon direct contact opnemen met de importeur. Aan de hand van het LOT nummer kan je het bouwjaar zien en zullen ze je mat vervangen.
https://www.jongejanstrading.nl/
- Werd het matje met de mond opgeblazen of met een pompje?
met de gele pompzak

- Om welk type matje gaat het?
Exped Winterlite 3x geploft

- Na hoeveel gebruiksweken is het matje kapot gegaan?
Binnen drie jaar drie keer binnen garantietijd. Die van mijn man (zwaarder door zijn lengte) gaat sneller stuk dan die van mij.

Belangrijk bij Exped-matten is om er geen vocht in te blazen. De vulling gaat schimmelen en vocht geleidt koude. Twee: als je een dag blijft staan de matten deels leeg laten lopen, omdat de tent opwarmt door de zon. Desalniettemin: bij ons beiden sprong de naad een keer ergens op het koudste moment van de dag, rond een uur of 5.00 in de morgen. Exped zei dat ze bij nieuwere matten de laminatie hebben verbeterd. Zelfde kan overigens net zo hard gebeuren bij Therm-a-Rest matten.

Langdurig getest: Exped Winterlite slaapmat. Ze ploffen!
Belangrijk bij Exped-matten is om er geen vocht in te blazen.
Toch lijkt dat weinig invloed te hebben op het ploffen. Ze ploffen opgeblazen met pompzak en opgeblazen met mond.
Onze Exped Basic matten hebben we in al die jaren eigenlijk altijd met de mond opgeblazen. Zowel de smalle (voor op fietsvakantie) als de bredere (voor autokampeervakanties en logeren). Ik heb niets gemerkt van schimmelvorming of aantasting van de R-waarde.

We gaan altijd voorzichtig met de matten om. Dus inderdaad niet vol opgeblazen in een hete tent laten liggen, goed de ondergrond checken, niet gaan ploffen op de mat en niet op een hard opgeblazen mat gaan zitten.

Wel is twee jaar geleden helaas één van de matten overleden door een gesprongen naad. Dat kwam door een constructiefout en had den ik niet met de wijze van opblazen te maken. Ik heb gelijk een vervangende Exped Basic gekocht, zonder interne handpomp.
willem.m schreef:
wo 05 okt, 2022 09:56
Onze Exped Basic matten hebben we in al die jaren eigenlijk altijd met de mond opgeblazen. ... Ik heb niets gemerkt van schimmelvorming of aantasting van de R-waarde.
Dat laatste kan ook niet want er zit afaik geen vulling in.
Er zit wel een beetje isolatievulling in (hoeveel en welk materiaal* daar heb ik me niet in verdiept). Daar kwam ik achter toen de mat langzaam leegliep. Er bleek een stukje bij de ventielopening te zitten. Even weghalen en de mat liep niet meer leeg.

*) Misschien wat het wel een stuk schimmel 😉
Leon schreef:
wo 05 okt, 2022 10:20
Dat laatste kan ook niet want er zit afaik geen vulling in.
“afaik”? In Exped basic matten zit synthetische vulling itt NeoAir-matten.
Belle schreef:
wo 05 okt, 2022 23:20

“afaik”?
As Far As I Know.