Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lichtgewicht regenkleding - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Lichtgewicht regenkleding

_Peter_ schreef:
wo 18 mei, 2022 23:41
Blijft over de duurzaamheid van het materiaal, het moet allemaal lichter voor veel mensen maar gaat een jas ook langer mee is de vraag.
Dat was voor mij een van de redenen om voor een Gore Pro jas te gaan en niet voor wat lichters (bv. Paclite). De 3 lagen kunnen wat meer (langduriger) water verstouwen dan een Paclite en blijven veel langer heel, zeker als je regelmatig offroad rijdt en/of regelmatig een rugzak gebruikt. Los van de vraag of Goretex als materiaal de duurzaamste keuze is verwacht ik de aanschafprijs er door de levensduur op termijn wel uit te halen.

Maar goed, uiteindelijk is de belangrijkste vraag waarvoor je de jas wilt gaan gebruiken, voor buitjes voldoet een simpel jasje, als je langdurig in de regen rijdt, niet steeds van jas wilt wisselen en deze meer allround wil kunnen gebruiken is een wat slimmere jas wellicht de betere keuze.
willem.m schreef:
di 17 mei, 2022 17:12
RalphP schreef:
di 17 mei, 2022 16:32
.... Een dag mee in de stromende regen door Rome gelopen en alles op mijn middenrif was nog kurkdroog.
In mijn ervaring is er een groot verschil tussen wandelen in de stad en fietsen met een regenjas aan. Bij fietsen met inspanning krijg je namelijk ook nattigheid van binnenuit.

Een regenjas die bij flinke fietsinspanning regenwater goed weghoudt, transpiratievocht perfect afvoert en bovendien niet te warm aanvoelt ben ik nog niet tegengekomen.
Helemaal mee eens ! die bestaat niet de marketing zegt van wel. zelfde voor overschoenen na een paar uur heb je toch natte schoenen
Bert van Sprang schreef:
di 17 mei, 2022 12:12
Erg tevreden met mijn Gore Wear C5 Actieve. Ook de nog lichtere variant geprobeerd, maar die was wel erg kwetsbaar. Langer geleden als eens tot volle tevredenheid een Gore Wear jas gehad, daarna andere die minder bevielen.
Ik was ook al lange tijd op zoek naar een lichtgewicht maar niet al te duur regenjack. Ik heb een fijne regenjas van Revolution Race (cyclone jacket) die ik op regenachtige dagen graag draag. Goed waterdicht, toch ventilerend en ritsen onder de oksel. Maar behoorlijk aan het gewicht met zijn 750 gram.
Heb ook nog een lichtere regenjas van 370 gram maar daarin word ik hoe dan ook nat. Is het niet van de regen, dan wel van het zweet. Geen fijn jackje. Koste ook bijna niks.
Diverse topics op dit forum doorgespit. Net ook zo'n Gore C5 active jackje besteld voor de langere fietsvakanties. Ben benieuwd...

Allen bedankt voor de informatie. Ik zal mijn bevindingen van dit jackje in de loop van de tijd hier nog eens delen.
Jasje is binnen gekomen. Snel even gepast. Mouw lengte (wat bij mij vaak wel een dingetje is) is prima, lang genoeg.
Zit op het eerste gevoel wel wat strak onder de oksel maar als ik een fietshouding aanneem voelt het wel goed. Sluit strak aan op het lichaam.

Ik heb maat XL genomen. Ben 1,93 lang en 98 kilo schoon aan de haak. Ja, er zouden wel wat kilo's af mogen 8)

Nog niet mee gefietst want de zon schijnt :x
Ik meet overigens 270 gram i.p.v. de 148 gram volgens de specificaties.
Of klopt mijn weegapparaatje niet....
Dan kost dat jasje je ongeveer 80 cent per gram.
O, wacht.
Bij de Bever voor 40% korting in de aanbieding.
Lieve mensen, bedankt voor jullie reacties allemaal. Er kwam even iets anders op mijn pad waardoor ik niet eerder gereageerd heb, maar dat wil niet zeggen dat ik niets gelezen heb ;)

Ik heb gekeken naar het beta-jacket van Arteryx, maar die is niet voor mijn lichaam ontworpen. Zowel de pasmaat voor de heren als voor de dames valt niet lekker. Toen vond ik de Häglofs HAG lim GTX-jas, die zat wel perfect maar ook erg duur. Ondertussen vroeg ik mij naar aanleiding van de opmerking van derdekans af of ik inderdaad niet gewoon mijn regenkleding voor op de racefiets mee kon nemen, dus was ik nog aan het overwegen.

De suggestie van JanH, de Berghaus paclite hou ik zeker in mijn achterhoofd, want ik heb dat jasje gezien tijdens het fietsreparatieweekend en dat zag er top uit. Ik zag dat het her en der nog wel te bestellen is.

Gelukkig kon ik gisteren tijdens de Fietselfstedentocht in ieder geval mijn eigen regenjasje voor de racefiets en regenbroek even goed testen. Het jasje, een Agu Poray 5000 had ik wel eens in een buitje aangehad, maar dan vond ik het al snel vrij warm worden. Nou, als het de hele dag regent is het echt een prima jasje. Wel ietsje klammig binnen (maar ja, dat lijkt me ook redelijk na een volle dag fietsen), maar hij heeft me zeker droog gehouden. Alleen jammer dat het nauwsluitend is waardoor er niet veel onder kan. Van de regenbroek, een redelijk conventionele AGU die niet bepaald lichtgewicht is, wist ik al dat hij in ieder geval een half uur stortregen kon weerstaan, maar een hele dag regen is ook prima.

Ik denk dus dat ik ze allebei gewoon maar meeneem, dan maar iets meer gewicht maar ik weet in ieder geval zeker wat ik er aan heb.
Ik ben op zoek naar regenkleding waarmee je de hele dag in de regen kan fietsen. Ik heb goede, dure regenkleding (broek Paclite, jack Patagonia Torrentshell 3L, en goretex jas heb ik ook), maar binnen een uur begint de regen door de regenjas en broek heen te komen. Het is niet van zweten binnenuit, het komt echt van buitenaf.
Bij welke regenjas, en broek komt de regen niet naar binnen, en wordt je niet helemaal zeiknat?
Wat zweten is niet erg, is (deels) op te lossen met ritsen onder de oksels.
Op dit forum heb ik vanalles gelezen over waterdichte regenkleding, maar ik ben er huiverig voor om opnieuw voor veel geld regenkleding te kopen, waarvan achteraf blijkt dat de regen door de kleding heen naar binnen komt.
maar binnen een uur begint de regen door de regenjas en broek heen te komen.
Bij een niet te oude Goretexjas zou dit niet mogen. Al eens getest zonder lichamelijke activiteit, bijvoorbeeld onder de douche? 9 van de 10 keer is het toch echt je eigen zweet of water wat via je hals en/of rits naar binnen loopt.
Hi @Bol
Als het regent fiets ik niet.
Dwz op vakantie pak ik dan een toeristische attractie in de buurt of een museum oid.
Ben ik onderweg dan heb ik altijd een poncho model vuilniszak bij me. Dat houdt alles tot net boven het kruis droog.
In de winter of op zo'n dag als vandaag pak ik graag de elektrische fiets.
Jas van buitenzijde 100% nylon en binnenzijde gevoerd met 100% polyester.
Pet op, capuchon over de pet zodat de capuchon meedraait als je opzij wilt kijken. Bovendien geen regen in de ogen.
De jas heeft klittenband bij de mouwen en grote ritsen onder de oksels -> weinig condensvorming aan de binnenzijde.
De regenbroek is van de Hema, materiaal onbekend, wel maatje S, anders slobbert het zo.
Lowa gore-tex schoenen en Helly Hansen handschoenen - materiaal onbekend, merkje er uit geknipt - die verrassend waterdicht blijken te zijn.
DSC_8864.JPG
Waterdicht.
In de winter of op zo'n dag als vandaag pak ik graag de elektrische fiets.
Waarmee je dus minder zweet, of mag ik dat zo niet stellen. Mijn ervaring is ook dat wanneer je hele dagen in de regen fietst nat worden niet te voorkomen is. Zolang het daarbij niet heel koud is, accepteerd ik dat gewoon. Wel fijn dat alles na de regen weer snel droog is, vooral schoenen is lastig.
Bert van Sprang schreef:
di 17 mei, 2022 13:07
Als regenbroek gebruik ik een zo dun mogelijke ademende broek: OMM Halo Pant Grijs. Ik heb hem bij het fietsen echter nog niet zo vaak aangehad.
Voor het fietsen is een langere beenlengte wel handig. Hoe valt deze broek qua lengte?
Hoe valt deze broek qua lengte?
Tot op de enkel, dus id niet ruim over de schoen. Maar zo'n brede flapperbroek wil ik ook niet. Dan gebruik ik liever nog een paar overschoenen.
Poppink schreef:
za 14 jan, 2023 12:38
Pet op, capuchon over de pet zodat de capuchon meedraait als je opzij wilt kijken.
Goede tip! Afgelopen zaterdag heb ik uren in de regen gefietst en toen ontdekte ik hoe link een capuchon eigenlijk is. Even snel omkijken is niet mogelijk.

Overigens bleek mijn jas (Berghaus 3 Layer GORE-TEX Pro Shell) niet meer helemaal waterdicht terwijl ik hem in al die jaren dat ik hem heb misschien 10 keer aan gehad heb. Hij ziet er dan ook nog als nieuw uit. Ik kreeg klamme armen en zo warm was het nou ook weer niet (geen zweet dus, ik had het eerder iets te koud).

Wat ik me bij jassen als de genoemde Gore Wear C5 Actieve (zonder capuchon) afvraag: loopt het water dan niet via je nek naar binnen? En wat doe je op je hoofd? Het beste is natuurlijk om een helm te dragen en daarop kan je dan een regenhoesje doen. Maar zijn er ook goede petjes tegen de regen die niet bij de eerste de beste windvlaag van je hoofd waaien?
En wat doe je op je hoofd?
Ik heb een lichtgewicht waterdicht petje met een grote klep die ik bij aanhoudende regen onder mijn helm draag met het belangrijkste doel dat mijn bril zo droog mogelijk blijft. De hoeveelheid water die langs mijn nek naar binnen loopt is minimaal.
WillemT schreef:
ma 24 apr, 2023 13:17
En wat doe je op je hoofd? Het beste is natuurlijk om een helm te dragen en daarop kan je dan een regenhoesje doen.
Dit doe ik. Bevalt mij prima. geen last van water dan bij mijn nek naar binnen loopt.
Bert van Sprang schreef:
ma 24 apr, 2023 14:03
Ik heb een lichtgewicht waterdicht petje met een grote klep die ik bij aanhoudende regen onder mijn helm draag met het belangrijkste doel dat mijn bril zo droog mogelijk blijft.
De brildragers onder ons weten de pet met klep onder de helm op z'n waarde te schatten.
Niet alleen tegen de regen, maar ook tegen de zon die als die scheef op het glas van de bril schijnt behoorlijk hinderlijk kan zijn.

O ja, de genoemde poncho, zo'n plastic vuilniszakgevalletje en daarnaast een North Face waterdichte regenjas met ritsen onder de oksels.
DSC_0153.JPG
bast1aan schreef:
di 17 mei, 2022 18:41
Ik neem zelf in de zomer alleen een poncho mee, hoofdzakelijk voor op de camping met slecht weer. Opgevouwen een heel compakt pakje van 53 gram.
Fietskleding van het juiste type mag nat worden zonder dat dat direct een probleem wordt, wat zowel prettig is met zweten als met regen. Ik heb eens hele dag bij 12°C in de regen gefietst met een polyester fietsshirt en daarboven een Icebreaker merinowollen 150g/m² shirt, dat isoleerde nog voldoende.
Dat klinkt als muziek in mijn oren..maar je voeten dan??
Irrimirriradelt schreef:
ma 24 apr, 2023 15:03
Dat klinkt als muziek in mijn oren..maar je voeten dan??
Mogen van mij nat worden, maar er zijn ook lichte overschoenen voor, als je veel last hebt van spatwater bijvoorbeeld.
Mijn ervaring is dat als je lichaam voldoende warmte vasthoudt met beweging en kleding, voeten en handen ook voldoende warm blijven.
Ik zorg er wel altijd voor om een setje droge sokken en 2e paar schoenen te hebben voor ná het fietsen. Sowieso fiets ik met SPD fietsschoenen, 2e paar schoenen is dan ook fijn voor wandelen etc.
Natte voeten zijn voor mij te doen bij temperaturen boven de +/-10 graden maar als het een stuk kouder wordt ga ik voor overschoenen als het regent.