Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gereedschapskit - Forum Wereldfietser

Gereedschapskit

Hoe ziet jullie gereedschapskit eruit voor een lange reis?
Ben benieuwd.

groet Johan
Je bent niet de eerste die hierover begint:
viewtopic.php?f=8&t=2722
viewtopic.php?f=21&t=20826
viewtopic.php?f=21&t=34881

In vergelijking met eerder zijn moderne vragen denk ik wat mee te nemen van specifiek Rohloff, Pinion, schijfrem, Magura en dergelijk spul.
Inderdaad zijn er in de loop der jaren al diverse topics met vergelijkbare vraagstelling geweest. En nóg meer topics over paklijsten in het algemeen, waar gereedschap weer een deelverzameling van vormt. Verder vermoed ik dat het best wel persoonlijk is wat iemand meeneemt, niet alleen afhankelijk van specifieke onderdelen op je fiets, maar ook van de omgeving waar je fietst, ervaring en risico-inschatting (en dus hoe je als persoon in het leven staat 😉). Kortom, ik kan mijn lijst delen, maar je hebt er vrees ik weinig aan.

P.S.
Wat bedoel je met "lange reis"? Voor mij is een maand weg al lang, maar voor een beetje wereldfietser begint het dan pas.
willem.m schreef:
do 20 jan, 2022 21:07
P.S.
Wat bedoel je met "lange reis"? Voor mij is een maand weg al lang, maar voor een beetje wereldfietser begint het dan pas.
Een heel goede. Ik heb er een hekel aan om 30 km hier vandaan waar ze geen Nederlands spreken en/of waar geen redelijk bereikbare trein huiswaarts te vinden is van derden afhankelijk te zijn om me thuis te brengen, dus er gaat altijd een aardige set spul mee op rondjes rond de kerk. En omdat die nu eenmaal in mijn tas zit gaat die set altijd mee. Op een tweeweekse zomervakantie gaat er nauwelijks meer mee. Een binnenband extra. Wat klein rvs.
Leon schreef:
do 20 jan, 2022 20:55
Je bent niet de eerste die hierover begint:
viewtopic.php?f=8&t=2722
viewtopic.php?f=21&t=20826
viewtopic.php?f=21&t=34881

In vergelijking met eerder zijn moderne vragen denk ik wat mee te nemen van specifiek Rohloff, Pinion, schijfrem, Magura en dergelijk spul.
Deze vraag had ik natuurlijk wel verwacht.
Dank je voor de links, op het zoekwoord gereedschap kreeg ik teveel hits, op het woord gereedschapskit geen.

Het gaat mij niet om de discussie welke kit waarvoor wel/niet geschikt is, dat is inderdaad persoonlijk en van veel zaken afhankelijk. Ik wil gewoon lijstjes of foto's zien en delen van mooie gereedschapskits (en ook de tasjes waar ze in zitten).
Zodat iedereen daar zelf inspiratie uit kan halen, of op goede ideeën gebracht wordt. Ik ben benieuwd.
Terra schreef:
do 20 jan, 2022 22:09
Ik wil gewoon lijstjes of foto's zien en delen van mooie gereedschapskits (en ook de tasjes waar ze in zitten).
Zodat iedereen daar zelf inspiratie uit kan halen, of op goede ideeën gebracht wordt. Ik ben benieuwd.
Zoiets dan?: https://www.google.com/search?tbm=isch& ... e-gws-lite..
0D526BB8-C9BD-4C90-AFF3-F8E8D2D4912A.jpeg
Tasje maar even op zijn kop gehouden. Niet helemaal volledig.
Je ziet:
- lichtgewicht tasje
- duct tape
- spakenspanner
- plakspullen (nog aanvullen/vervangen
- pons
- noodspaak
- inbusset
- Steeksleutel 8-10
- Brooks sleutel
- nbt

Dit ontbreekt op de foto:
- Leatherman
- pomp
- waxolie
- tieraps
- poetsdoek
- kettingschakels
- 2 binnenbanden
- plakkers buitenband
Leon schreef:
do 20 jan, 2022 22:24
Terra schreef:
do 20 jan, 2022 22:09
Ik wil gewoon lijstjes of foto's zien en delen van mooie gereedschapskits (en ook de tasjes waar ze in zitten).
Zodat iedereen daar zelf inspiratie uit kan halen, of op goede ideeën gebracht wordt. Ik ben benieuwd.
Zoiets dan?: https://www.google.com/search?tbm=isch& ... e-gws-lite..
Ik herken het probleem van Terra. Verwijzingen naar de betreffende inhoud van het forum leveren soms zoveel hits op dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Voorts zijn de hits vaak oud zodat het maar de vraag is of de informatie nog relevant is. Nieuwe en inhoudelijke reacties helpen de vrager en actualiseren het forum. De reactie van Leon werkt hierbij niet echt.
Dit is een hele goede basis https://www.topeak.com/global/en/produc ... ET-LITE-DX+ is er in verschillende varianten, heb je geen ketting neem je hem zonder kettingpons.
Probeer de set uit op je fiets en zit er iets niet bij wat je nodig hebt bijvoorbeeld bij een Rohloff fiets een torx 20 bitje koop je die er los bij.

Hij is veel handiger dan zo'n vouwbaar multi tool waarmee je weinig kracht kunt zetten en soms geen slag kunt maken zoals bij een schrijfrem bout bij de liggende achterbrug.

Ding is best stevig, gebruik hem al meer dan een jaar best vaak op t werk en doet het nog, veel andere monteurs gebruiken hem ook, makkelijk in de kleine hoekjes
harriewbd schreef:
do 20 jan, 2022 22:44
Leon schreef:
do 20 jan, 2022 22:24
Terra schreef:
do 20 jan, 2022 22:09
Ik wil gewoon lijstjes of foto's zien en delen van mooie gereedschapskits (en ook de tasjes waar ze in zitten).
Zodat iedereen daar zelf inspiratie uit kan halen, of op goede ideeën gebracht wordt. Ik ben benieuwd.
Zoiets dan?: https://www.google.com/search?tbm=isch& ... e-gws-lite..
Ik herken het probleem van Terra. Verwijzingen naar de betreffende inhoud van het forum leveren soms zoveel hits op dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Voorts zijn de hits vaak oud zodat het maar de vraag is of de informatie nog relevant is. Nieuwe en inhoudelijke reacties helpen de vrager en actualiseren het forum. De reactie van Leon werkt hierbij niet echt.
De derde ink die ik gaf is van een draadje uit 2020. Is er sindsdien veel veranderd?
Daarna wordt er gevraagd om foto's en ik geef een link naar foto's.
Ik zie in dit draadje maar één reactie die niets toevoegt.

Tip: als je zoekt kun je ook alleen in de topictitels zoeken.
Terra schreef:
do 20 jan, 2022 20:20
Hoe ziet jullie gereedschapskit eruit voor een lange reis?
Ben benieuwd.

groet Johan
Een lange reis is voor mij 3 à 4 weken en altijd in Europa. Ik ben geen sleutelaar maar kan wel wat doen. Ik zorg ervoor dat mijn fiets voordat ik op reis ga in goede conditie is. Op bijgaande foto het gereedschap en onderdelen die ik meeneem. Er ontbreekt nog een poetsdoek en tape.

Bijlagen

Mooie foto.
Kunstig gemaakt ook met die zwevende spullen. :wink:
Terra schreef:
do 20 jan, 2022 20:20
Hoe ziet jullie gereedschapskit eruit voor een lange reis?
Ben benieuwd.
Wat ik meeneem hangt af van een aantal zaken:
-bestemming (een lange reis in NL gaan alleen de plakspullen mee)
-alleen of met meer personen (met twee fietsen kan er altijd eentje iets gaan kopen)
-kans op langdurig oponthoud als juist dit onderdeel het begeeft (zoals tandriem of Rohloff versnellingskabeltje) en het eenvoudig mee te nemen is

Overigens de laatste jaren nog niets uit de gereedschapsset nodig gehad, plakspullen afgelopen zomer voor het eerst in tijden. Maar dat geldt ook voor het EHBO-doosje.
gereedschap-fiets.jpg
Gereedschap fiets
Mijn gereedschap setje voor de lange reis wijkt niet veel af dan wat ik meeneem op dagtrip. Het kan zomaar van pas komen en ik kom graag op eigen kracht thuis.

Afhankelijk van een trip kan een 2e binnenband erbij en nog wat extra plakspullen.
En naar buitenland een 3e binnenband en een buitenband.
Heb een keer gehad dat ik iets te enthousiast een binnenband oppompte, die met een luide knal in stukken uiteen reet. Gelukkig bleef mijn buitenband intact. Maar het had anders kunnen aflopen en zie dan maar in afgelegen gebied aan een buitenband van 24 inch te komen.

Een reserve ketting zou ik ook erbij nemen. Ik vergeet vast nog wel wat. Dan dus ook de ketting ponsen.
Leon schreef:
vr 21 jan, 2022 10:19
harriewbd schreef:
do 20 jan, 2022 22:44
Verwijzingen naar de betreffende inhoud van het forum leveren soms zoveel hits op dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

[...]
[...]

Tip: als je zoekt kun je ook alleen in de topictitels zoeken.
En nog een tip: als je Resultaten weergeven als: Onderwerpen aanvinkt wordt het bos weer zichtbaar.

Zoeken in het hele forum op gereedschap in de titel levert 16 resultaten, zoeken in Uitrusting 4.
joukon schreef:
vr 21 jan, 2022 12:12
gereedschap-fiets.jpgMijn gereedschap setje voor de lange reis wijkt niet veel af dan wat ik meeneem op dagtrip. Het kan zomaar van pas komen en ik kom graag op eigen kracht thuis.

Afhankelijk van een trip kan een 2e binnenband erbij en nog wat extra plakspullen.
En naar buitenland een 3e binnenband en een buitenband.
Heb een keer gehad dat ik iets te enthousiast een binnenband oppompte, die met een luide knal in stukken uiteen reet. Gelukkig bleef mijn buitenband intact. Maar het had anders kunnen aflopen en zie dan maar in afgelegen gebied aan een buitenband van 24 inch te komen.

Een reserve ketting zou ik ook erbij nemen. Ik vergeet vast nog wel wat. Dan dus ook de ketting ponsen.
Ik benieuwd naar de metalen tool links onder het tasje. Is dat een kettingslijtagemeter?
gr Johan
kettingslijtagemeter
Waarom zou je die in godsnaam meenemen?
Terra schreef:
vr 21 jan, 2022 14:23
Ik benieuwd naar de metalen tool links onder het tasje. Is dat een kettingslijtagemeter?
Ja.
68B6BA4A-8E36-42FD-A0BB-0F9E2C77B6EA.jpeg
Hier mijn gereedschapskist.
Niet heel veel, maar voor mij genoeg. Ik vertrouw op mijn materiaal.😉

Pompje/paracord/multitool
Tape/tubeless repair/bandenlichters/verloopnippel
Binnenbandje/kettingolie/tiewraps
Mini-tangetje/kleine victorinox

@joukon: mooi pompje!
Edit: foto goed gezet
o ja, rij je met schijfremmen neem een setje passende blokken mee, kunnen hard gaan op de achterrem in slecht weer en die vind je niet overal, Shimano valt nog mee maar Hope wordt al een ander verhaal en Magura komt ook minder voor.

En rij je met Rohloff en schijfrem dan kan je overwegen voor je trip de olie er uit te halen, je mag nog 5000km fietsen met een lekke naaf dus dat is geen probleem, olie op je remschijf wel!
Vind je dat geen idee neem dan je aftapnippel met ingekorte slang mee zo dat je de naaf kan aftappen zodra je wat olie verlies ziet aan de remschijf kant.
Rohloff naven willen weleens lekken en een druppel olie [ of wat zeep] verpesten je schijfremblokken permanent