Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gezinstent of 2 2-persoonstenten - Forum Wereldfietser

gezinstent of 2 2-persoonstenten

Hallo iedereen,

De zoveelste vraag over een tent maar ik geraak er niet uit.
Na de laatste fietsvakantie was onze 4 persoonstent wat klein om 2 volwassenen en 2 kinderen in kwijt te kunnen met de fietsbagage.

We zijn daarom op zoek naar 2 2-persoonstenten die eventueel te schakelen zijn aan elkaar of een tent in de aard van de Nordisk Rago 4 (die ze helaas niet meer maken.
Deze tent heeft 2 slaapcompartimenten en tussen de compartimenten in, is er een stuk waar je bagage kwijt kan.

We hadden zelf al gedacht aan 2 MRS tenten Hubba Hubba, maar geen idee of die op 1 of andere manier naar elkaar toe te schakelen zijn.

Een goede ventilatie is ook belangrijk, gezien de condensvorming tijdens de laatste vakanties.

Alvast bedankt voor de informatie!
Wij hebben jaren een terra nova laser space 5 gebruikt, met twee slaapcabines en ruimte voor 3 (kleine) kinderen is dit een erg lichte en fijne tent die veel ruimte biedt. Die van ons begint wat te slijten, is nog wel bruikbaar, maar maken ze helaas al lang niet meer. Wij trekken vrijwel elke dag verder en dan blijkt opzetgemak voor ons erg belangrijk en twee aparte slaapcabines niet zo. Twee tenten zien we dan niet zo zitten, behalve als ze de leeftijd en vaardigheden hebben om dat helemaal zelfstandig te doen. Wij gaan verder met de wickiup 5, met name vanwege het opzetgemak van de tipi. Nadeel kan zijn dat je dan 1 binnentent hebt, waar wij vooralsnog niet zo aan hechten. Mogelijk is dat met twee alternatieve binnententen en wat creativiteit misschien wel op te lossen.

Als je met twee tenten wilt, zou ik eerst eens naar de tipi's van luxeoutdoor kijken.
toen wij (met twee kinderen die nog geen eigen tent opzetten) wat nieuws nodig hadden stonden we voor dezelfde keuze. Met daarbij hóóg op het prioriteitenlijstje dat ik graag wat rechtop wil kunnen zitten oftewel wat ruimte om te manoeuvreren heb (rug).

Een kleinere tent voor onszelf zal de komende jaren toch nihil nodig zijn. dus dat is geen argument. samen kamperen (ook slapen) is best een bijzonder onderdeel van de vakantie met kinderen. dat is wel een argument. de keuze uit een ruimere en toch lichte volwaardige 4p tent is erg klein.

Uiteindelijk gekozen om het budget op te krikken een een nigor laughing owl 4 gekocht. Het is heerlijk, het is ons paleisje, koning van de camping. Wij comfort, de kinderen helemaal trots en blij, hoeven niks te doen (met opzetten dan hè), staat in no time.

Als we nou tzt wel weer meer regelmatig samen weg kunnen vraag ik me af of we een volgende 2p zullen kopen voor erbij. Denk nu eigenlijk dat we dan ook gewoon de lachende uil zouden pakken.
Veel hangt af van de leeftijd van de kinderen, eens de twaalf voorbij slapen die liever in een eigen tent. Wij hebben ons de afgelopen jaren goed vermaakt met 2 tweepersoonstenten en een tarp.
bdr schreef:
zo 26 dec, 2021 10:07
Veel hangt af van de leeftijd van de kinderen, eens de twaalf voorbij slapen die liever in een eigen tent. Wij hebben ons de afgelopen jaren goed vermaakt met 2 tweepersoonstenten en een tarp.
Zeker tijdens trektochten zijn twee kleinere tenten en een tarp lekker flexibel. Snel opzetten en afbreken met slechter weer en minder afhankelijk van een mooie grote plek. In voor- en naseizoen is een kleinere tent eerder warm. Bij ons wilden de twee jongens na verloop van tijd allebei hun eigen tent en zo is het verder gegaan.
Zelf zou ik voor twee tweepersoontenten en een tarp gaan, zoals ook bdr en ericplan suggereren.

Op het forum zijn eerder vergelijkbare vragen gesteld. Bijvoorbeeld deze:
viewtopic.php?f=21&t=32340&p=321054&hil ... en#p320803
Met 2 tenten ben je flexibeler in de ruimte. Wij vinden het echter erg prettig dat we 's morgens 'binnen' kunnen blijven met name met regen en 's avonds als het koud is. Wij hebben dus een vis-a-vis tent waar we in de tussenruimte kunnen zitten. Onze kinderen (11 en 9) willen nog geen eigen tent, als dat wel zo is straks moeten we voor iets anders gaan, Ik was zelf erg gecharmeerd van de Birdland/Lowland multinova, die kun je zowel apart als via-a-vis opzetten. Ik geloof echter dat die niet meer gemaakt wordt.

Manlief slaapt echter liefst onder katoen, dus geen super-lichtgewicht tent zoals de multinova voor ons.
Ik wil jullie nog even allemaal danken voor de reacties. In overleg (met de kinderen) zijn we toch gegaan voor een MSR Habitude 6. We dachten dat ze liever in een tent alleen wilden liggen, maar hun enthousiasme voor 1 grote tent was enorm. Over 2 maanden een eerste test en dan zien we of het een goede keuze was.
Alles hangt af van de leeftijd van de kinderen. Die van ons wilden al redelijk snel (elk) een eigen tentje. Toch was het nog lang fijn om de grote familietent (Hilleberg Keron 4gt in ons geval) mee te hebben. Dat gaf ruimte voor bagage, en om eventueel samen te schuilen of binnen te eten.