Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wintertent - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Wintertent

Ik kan het niet zo goed zien hoe veel er zijn bij de Unna maar bij de Staika, Allak etc vind ik dat er te veel haakjes en clipjes zijn om de doek aan de stokken vast te maken en vooral de dakje vond ik een drama.

Normaal geen probleem maar als je je tent op wil zetten met handschoenen aan zijn de clipjes en hoekjes niet echt handig.

Waarschijnlijk te groot en zwaar voor je maar ik vond de Nammatj super ruim en makkelijk op te zetten.

AfbeeldingP1010713 by Shane Cycles, on Flickr

AfbeeldingTrans lab (18) by Shane Cycles, on Flickr

Er zijn ook oplossingen voor tent verwarming, maar die zijn natuurlijk best spannend, en niet helemaal aan te raden......(maar wel super lekker als het buiten -40 is :roll: )

AfbeeldingP1010683 by Shane Cycles, on Flickr
:shock: Shane! Beloof me dat je dat nooit meer doet!
Onlangs is een Nederlands stel verbrand in de tent ( Zweden), ze hadden ivm de kou een gasbrandertje aan. Tentdoek vatte vlam en rest is geschiedenis.. :(

gelukkig kan jij je mooie avonturen navertellen.
:D
daarom zat ie bij mij vast in een aluminium kist :), buiten aansteken dan naar binnen, Ik maakte me meer druk om de mogelijk koolstofmonoxide....
Toch vraag ik me af of vuur wel de doodsoorzaak is geweest daar in Zweden.
Misschien toch eerder CO, waarna de tent uiteindelijk vlamvatte boven ge-intoxiceerde slapers.
Een tentdoek dat vlam vat brand met relatief gering vuur snel weg, en laat al snel een groot gat achter. Vluchten uit een brandende tent is niet heel moeilijk lijkt het; de tent bestaat al heel snel niet meer.
Brandwonden zijn onvermijdelijk, maar sterven aan een tentbrand? Ik weet het niet.
Georg schreef: Een tentdoek dat vlam vat brand met relatief gering vuur snel weg, en laat al snel een groot gat achter. Vluchten uit een brandende tent is niet heel moeilijk lijkt het; de tent bestaat al heel snel niet meer.
Brandwonden zijn onvermijdelijk, maar sterven aan een tentbrand? Ik weet het niet.
Denk dat de meeste matjes, slaapzakken, donsvesten en fietskleding als een fakkel branden .. en daar lig je dan tussen/heb je aan. Of je ligt als een onhandige dikke worst in je slaapzak, kruip daar maar eens snel uit. Brr.
Shane schreef:Ik kan het niet zo goed zien hoe veel er zijn bij de Unna maar bij de Staika, Allak etc vind ik dat er te veel haakjes en clipjes zijn om de doek aan de stokken vast te maken en vooral de dakje vond ik een drama.

Waarschijnlijk te groot en zwaar voor je maar ik vond de Nammatj super ruim en makkelijk op te zetten.
Mooie tent Shane, en een zee van ruimte, lekker.

Heb zelf voor een koepeltent gekozen, die zijn wel kleiner maar daardoor lichter en zijn ook eenvoudiger op te zetten, staan zelfstandig, kunnen meer sneeuw dragen en houden zich beter in storm (althans dat hoop ik).
En de Unna heeft bijna geen lusjes en andere onzin, daarvoor koos ik juist dit tentje. Je steekt de twee stokken in de gleufen en dan staat ie gelijk met binnentent plus footprint overeind. Je kunt ook alleen de buitentent opzetten, dus als tarp gebruiken (met of zonder footprint) of alleen de binnentent opzetten. En je kunt heel makkelijk een hoekje van de binnentent losmaken (drie lusjes) waardoor je meer ruimte in de buitentent krijgt, wel zo makkelijk.
Bovenop de tent zit een afdakje met daaronder een ventilatieopening (die is met rits groter/kleiner te maken) en ook aan beide onderkanten van de buitentent kun je meer ventilatie maken. Het is een eenvoudige tent maar wel mooi doordacht.

En ik ga toch maar extra stokken zoeken, tis alleen nodig in het winterse gebergte (kalfjällen, het gebergte boven de boomgrens). Als je door 400gram misschien langer blijft leven is de keus snel gemaakt, hopelijk kan ik ze ook tweedehands vinden, maar zal wel niet.

Omdat plaatjes meer zeggen dan woorden, en misschien heeft iemand er nog wat aan:

Afbeelding

Makkelijk op te zetten, staat in twee minuten en er is voor in je eentje meer dan voldoende ruimte (voor mij dan).

Afbeelding

Als je die drie lusjes losmaakt krijg je een grotere buitentent, creëer je aldus meer ruimte zodat je daar (als het bv regent/sneeuwt) broodjes ofzo kan smeren. Je hoeft daarvoor niet de binnentent te ontruimen, matje/slaapzak kan gewoon blijven liggen. Vind het zelf wel handig. Zie foto hieronder.

Afbeelding

Afbeelding

Voor meer ventilatie kan de bovenkant open, er zit knut/muggengaas aan de binnenkant wat apart open/dicht kan.

Afbeelding

Buitendeur kan ook van boven een stukje open, het verstelbare dakje zorgt ervoor dat het niet inregent/sneeuwt.

Afbeelding

Ook met twee prima te doen, je moet elkaar wel lief vinden. :)
Even deze oude forumpost activeren.

Ik zoek een echte wintertent (4 seizoenen), bij voorkeur 2 persoons (meer ruimte voor 1 persoon), om enkele dagen met fiets te kamperen in West-Europa in winterse omstandigheden (geen extreme temperaturen van -10, -20 graden).
Als zomertent heb ik een MSR Hubba Hubba Nx 2 p waar ik zeer tevreden mee ben (maar wordt fris als temperatuur onder 10 graden zakt).

Eerst keek ik vooral (mede op aanraden van dit forum) naar Hilleberg Red label tenten (o.a. Allak 2, Nallo 2,..). Vooral wegens prijs en gewicht kijk ik nu naar andere merken.

Ik denk momenteel aan onderstaande 2 opties.
  • Nemo Kunai 2 p: 1 ingang voor, 1 vestibule, vrijstaand, 580 €, 1,7 kg, 104/128 x 220 x 105 (112) cm (b x l x h)
    Voordeel: prijs (120 € minder), gewicht (1,2 kg minder), verluchting lijkt makkelijker (o.a. wintergaas) en kan mogelijk in iets warmere omstandigheden gebruikt worden
    Nadeel: enkel ingang voorop, minder grondzeil 40D (extra footprint van ongeveer 40 € geeft totaal van 620 € )
    http://www.nemoequipment.eu/product/kunai/
    https://www.bergfreunde.nl/nemo-kunai-2 ... soonstent/

Heeft iemand ervaring met één van deze twee modellen, en dan vooral met de Nemo Kunai ?
Momenteel heb ik een lichte voorkeur voor de Nemo Kunai. Het merk Nemo (USA) lijkt me in de Lage Landen wel minder bekend dan Exped (Zwitserland).
Kijk ook eens naar Helsport. Net als Hilleberg zijn dit tenten gemaakt voor Scandinavische omstandigheden. De kwaliteit is vergelijkbaar, maar de prijs is beduidend lager. Ik zou de Superlight modellen vermijden.
Hoi allen,
Ik heb inhoudelijk niets toe te voegen.
Maar het zijn geweldige verhalen.
Dank voor het leesplezier.
Gr.
Betty
@Wim, bedankt voor de verwijzing naar Helsport.

Ik denk momenteel ook aan deze Helsport tent: De duurdere en zwaardere Exped extreme valt af. Ik ga kiezen tussen de Nemo Kunai & Helsport Ringstind.
Voordeel Ringstind: 2 zij ingangen (makkelijker toegang), langer, meer haringen (12 t.o.v. 6)
Voordeel Nemo: iets breder, hoger, lichter (wel met minder materiaal, b.v. slechts 6 tentharingen)