Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stoere outdoor broek goed op de fiets? - Forum Wereldfietser

Stoere outdoor broek goed op de fiets?

Beste wereldfietsers,

Om de komende wintermaanden door te komen op m'n fietsreis zoek ik een goeie fietsbroek. Nou hebben de mensen van Instagram mij te pakken en krijg ik constant advertenties van stoere outdoor broeken. Gemaakt om in te wandelen, maar ook om je hond mee uit te laten (zonder broek is dat idd nauwelijks te doen). Voor fietsen wordt er niet mee geadverteerd. Maar het ademend vermogen, winddichtheid en waterwerkende eigenschappen lijken me handig. En de zakken.

Ik bedoel dan bijvoorbeeld deze revolution race: https://www.revolutionrace.nl/heren/bro ... Color=2001

Een Fjallraven wandelboek is al een goed voorbeeld genoeg.

Mijn vragen zijn: heeft iemand ervaring met dagelijks 90 km fietsen in zo'n broek? Gaat dat niet schuren, of zijn die misschien te zwaar? Als je maar één broek mee wilt nemen voor 3 maanden, wat zou dat dan zijn?
Mijn allergrootste vraag als ik broeken koop is altijd de pasvorm. Veel broeken zijn goed om in te lopen maar passen niet lekker meer als je gaat fietsen; dan gaat er vaak het een en ander trekken. Ik heb zover ik weet geen bijzondere vorm.
Dé broek voor drie maanden is dus in ieder geval een broek die je al getest hebt.
Zakken zijn op de fiets eerder een nadeel dan een voordeel; het ligt maar zwaar op je bovenbenen of hangt te schuren aan de zijkant. Racefietsbroeken hebben niet voor niets (vrijwel) helemaal geen zakken.
Mijn ervaring is dat 100% synthetisch elastisch stof het lekkerste fietst en niet kapot gaat. Fjall Raven broeken schuren kapot op je zadel. Die G1000 stof dan bij mij...
Zie ook deze berichten met overlappende vraagstelling op het forum (uit 2021):
viewtopic.php?f=21&t=36460&p=402071&hilit=broek#p402071
viewtopic.php?f=21&t=35911&hilit=broek&start=20#p390961
Puhngetjapt schreef:
di 26 okt, 2021 11:31
Beste wereldfietsers,

Als je maar één broek mee wilt nemen voor 3 maanden, wat zou dat dan zijn?
In de winter een lange, gevoerde, Gore-Tex broek met zeem....
Als dat al zou bestaan zal die veel veel te warm zijn als het weer enigszins mooi is.

Beter is voor het fietsen....
1 korte fiets broek met zeem
1 lange type "loopbroek"
1 lichtgewicht Gore-Tex regenbroek

In functie van het weer combineer je.

En als je je tassen graag vol steekt...
1 lichte trekkingsbroek voor als je niet fietst

Uit je vraag maak ik op dat je eigenlijk alleen de "niet" fiets broek wil meedoen en daarmee wil fietsen.....
Voor mij is een outdoor-broek van het type waar je mee lastig gevallen wordt op social media zeker een goede optie. En dan dus zonder zeem in mijn onderbroek. Maar wel in verschillende varianten voor najaar/winter.
Beter is voor het fietsen....
Ik zou hier altijd een paar beenwarmers aan toevoegen. Kan je bij koud weer ook gebruike nonder de lichte outdoorbroek.
Puhngetjapt schreef:
di 26 okt, 2021 11:31
Ik bedoel dan bijvoorbeeld deze revolution race: https://www.revolutionrace.nl/heren/bro ... Color=2001
Ik rij al jaren met soortgelijke outdoor-broeken van de Decathlon die daar rond de 40€ kosten. Zonder nefaste neveneffecten, naar ik mag hopen.
Fjall raven na wel wat meer dan 3 maanden fietsen...
DSCN2892.JPG
Berger schreef:
wo 27 okt, 2021 10:58
Fjall raven na wel wat meer dan 3 maanden fietsen...

DSCN2892.JPG
Same here, en dat in minder dan drie maanden en op een zadel dat niet van schuurpapier is.
Gewoon een lederen Brooks zadel. G1000 stof inderdaad. Mijn verder nergens op gebaseerde verklaring is dat de combinatie van katoenvezels en synthetisch vezels langs elkaar schuren en breken...
Toch is de ene G1000 broek de andere niet, zit best verschil in stofdikte en hoe ze gemaakt zijn per model. Ik heb er ook vaak eentje bij me, al fiets ik er zelden in. Pas ik het erg koud heb gaat 'ie bij mij over de korte fietsbroek met zeem en de lange fietsbroek zonder zeem heen.
Ik had dezelfde ervaring als @Berger.
Brooks zadel.

Heb sinsdien een kunststoffen broek van de Aldi.
Duizenden kilometers.
Niet kapot te krijgen.
En droogt razendsnel.
liefhebber schreef:
wo 27 okt, 2021 15:02
Ik had dezelfde ervaring als @Berger.
Brooks zadel...
Ik meen dat het bij mijn Fjalraven-broek destijds bij een Brooks zadel is misgegaan. Dat zadel vond ik sowieso al totaal ongeschikt worden om wilde tochten mee te maken, maar dat is off-topic. In elk geval ben ik sindsdien terughoudend met fietsen in lichtgewicht outdoorbroeken met stiksels op het zitvlak. Overigens heb ik afgelopen weekend 125km en 1300hm in een spijkerbroek gefietst en dat ging prima. Het was wel mooi weer (een natte spijkerbroek is geen feest om aan te hebben).
Ik heb een broek van Revolutionrace. Sterker nog, zelfs twee.
Het zijn fijne broeken. De stof is wat canvas-achtig, vrij stug.
Ik heb de GP pro pants, maar die zijn me veel te strak/smal op de kuiten. En ik heb de Nordwand pro. Die laatste heb ik vaak aan, super broek.
Ik heb ook Fjallraven Barents Pro. Zit lekkerder, kwaliteit is ook beter (denk ik) maar de pijpen daarvan zijn me wat te wijd. En
fietsen doe ik over het algemeen in de korte broek, of in de Fjallraven, De Revolutionrace broek nog niet geprobeerd met fietsvakanties, maar zou het zeker proberen.
Mijn (zeer positieve :) )ervaringen met een Fjallraven broek. Zie hier:
viewtopic.php?f=21&t=28894&p=279112&hil ... en#p279112
viewtopic.php?f=21&t=35911&hilit=broek#p391030

Mijn zadel was de Terry Liberator.
Ben ruim een jaar geleden overgestapt op de Terry Figura GT Max Heren. Zie hier:
viewtopic.php?f=23&t=30712&p=383138&hilit=terry#p383138
Hier wat algemene tips voor het kopen van een winterbroek:
  • Koop ook een fietsonderbroek (met zeemvel). Daar kan je elke passende winterbroek over aan doen. Off topic: ik zou zelfs 2 fietsonderbroeken kopen, van een verschillend merk/model (met verschillende naden).
  • Koop je een winterbroek met dunnere stof, dan kan je bij grote koude eronder een lange thermische onderbroek aan doen. Ik zou eerder voor een iets dunnere winterbroek gaan met thermische onderbroek dan enkel een warmere winterbroek. Je hebt dan als het ware 'lagen' voor je broek.
  • Broek moet inderdaad goed passen bij het fietsen. Het is lastig dit te weten komen bij het passen in de winkel: je kan door je hurken gaan, proberen wat te 'marcheren' met knieën omhoog ( :) gek zicht in de winkel).
  • Zakken aan de broek (voorop, zijkant, achter) zijn inderdaad lastig bij het fietsen: lichte en niet te grote spullen gaan wel, maar als je een smartphone in 1 van deze broekzakken steekt dan hindert dit zeker bij het fietsen.

Mijn eigen combinatie:
  • fietsonderbroek
  • bij grote koude: extra thermische lange onderbroek. Ik doe ze gewoon uit als het wat te warm wordt.
  • lange campingbroek waarmee je goed kan fietsen: ik heb persoonlijk een positieve ervaring met Fjallraven G1000, weliswaar zonder er 3 maanden continu mee rond te fietsen.
@frank: Leg me eens uit waarom je adviseert om een fietsonderbroek te kopen. Mijn assumptie, en verbeter me als ik fout zit, is dat de meeste fietsers al een korte fietsbroek (en vaak meerdere) met zeem hebben, waar ze een lange broek (wandel-, mtb- of hardloop-) over aan kunnen trekken. Waarom is een fietsonderbroek dan beter en de extra uitgave waard?

En wat is een campingbroek?
@willem.m: Mijn naamkeuze is inderdaad niet echt goed :
willem.m schreef:
wo 27 okt, 2021 20:53
@frank: Leg me eens uit waarom je adviseert om een fietsonderbroek te kopen.
fietsonderbroek = een korte fietsbroek (waarover je een lange broek kan aandoen).
willem.m schreef:
wo 27 okt, 2021 20:53
En wat is een campingbroek?
campingbroek = Ik bedoel een lange trekking- of wandelbroek die je bij een kampeerwinkel koopt.
Er wordt hier de fietsonderbroek genoemd; mijn ervaring daarmee is dat de schuimzitting in die broeken zich bij lange na niet kan meten met de betere “echte” korte fietsbroeken. Heeft iemand een tip?
Verder wat de trekkingbroeken betreft die van een katoen-kunststof menging gemaakt zijn; ik vind dat wel veel prettiger aanvoelen dan broeken van 100% kunstvezel, die vaak nogal koud in het huidcontact zijn.