Welke velg voor 28/29" wiel en geschikt voor rohloffnaaf?

bdr ik tel de oncomfortabele banden uiteraard niet mee, die hangen hier in hetschuurtje te wachten op sint juttemis.
Joris, ik bedoel maat 55 en 50. In werkelijkheid zij alle banden die ik getest heb een paar mm smaller.
(Off-topic; @Leon; 55mm te breed bevonden? Ik rijd zelf nog op 37mm, dus ik ben benieuwd naar ervaringen. Af en toe kom ik berichten tegen van fietsers die weer wat terugkomen op hele brede banden)

Wat velgen betreft; ik ben blijven steken op het punt dat de inwendige veldbreedte van 19mm zoals die al lange tijd de standaard is (was?), en dat breder geen toegevoegde waarde heeft, ook niet bij banden tot 50mm.
Ik lees hier over aanzienlijk bredere velgen, wat is daar de rationale achter?
Joris Flemming schreef:
zo 05 sep, 2021 10:07

Nog bredere banden kunnen monteren. (-:
Joris Flemming schreef:
Wat velgen betreft; ik ben blijven steken op het punt dat de inwendige veldbreedte van 19mm zoals die al lange tijd de standaard is (was?), en dat breder geen toegevoegde waarde heeft, ook niet bij banden tot 50mm.
Als je brede banden wilt kom je uiteindelijk ook bij brede velgen.

19 mm velgen is voor banden breedte 50 misschien niet meer optimaal, maar je kunt je dan afvragen of het de moeite waard is om er je wielen voor om te spaken. Het is niet zo dat als je velgen van bijna optimaal naar helemaal optimaal gaan je ineens heel veel lekkerder fietst.
Leon schreef:
zo 05 sep, 2021 10:33

19 mm velgen is voor banden breedte 50 misschien niet meer optimaal, maar je kunt je dan afvragen of het de moeite waard is om er je wielen voor om te spaken. Het is niet zo dat als je velgen van bijna optimaal naar helemaal optimaal gaan je ineens heel veel lekkerder fietst.
Omspaken zou ik ook niet zo snel doen, maar als je toch nog gaat spaken dan zou ik die 19mm lekker overslaan als keuzemogelijkheid voor de TM3+ uit de startpost.
Joris Flemming schreef:
(Off-topic; @Leon; 55mm te breed bevonden? Ik rijd zelf nog op 37mm, dus ik ben benieuwd naar ervaringen. Af en toe kom ik berichten tegen van fietsers die weer wat terugkomen op hele brede banden)

Een bredere velg met een brede band op een lage spanning [ onder de 2 bar ] voelt stabieler, de wangen van de band staan verder uit elkaar waardoor de band minder om buigt in de bocht.
heb mijn MTB kort geleden nieuwe velgen gegeven met 27mm intern ipv 21mm en de 60mm banden voeler nu stabieler aan en kan nu op 1.4 bar fietsen en begin dan pas te voelen dat ze wat vervormen in de bocht, eerst was dat al merkbaar bij 1.6 bar.

let wel op, hoe breder de band hoe minder spanning er in mag van de velg fabrikant, lichte velgen mogen soms maar max 2 bar hebben bij banden breder dan 50mm.

net een stuk van de R1 in Duitsland gefiets, tubeless almotion 55mm banden op een santos 3+ met 21kg bagage inclusief tassen, banden op ongeveer 1.8 bar op de lange onverharde etappes rolt nog erg licht en weinig gehobbel en getril, terug in NL ergens rond 2.5 bar
Dank voor de reacties. Er gebeurt veel op fietstechnisch gebied. De Ryde Sputnik die ik als achterwiel heb, is al flink "old school" begrijp ik. Is ook een velgrem-velg natuurlijk.
Joris Flemming schreef:
zo 05 sep, 2021 12:37
Dank voor de reacties. Er gebeurt veel op fietstechnisch gebied. De Ryde Sputnik die ik als achterwiel heb, is al flink "old school" begrijp ik. Is ook een velgrem-velg natuurlijk.
Maar er is nog steeds niks mis mee en voor banden tot 40mm en reisbepakking nog steeds een prima keuze!
Er gebeurd eigenlijk heel weinig op fietstechnisch gebied, er worden wat dingen opnieuw ontdekt die vroeger heel normaal waren, die worden dan als 'nieuw!' verkocht...
De TM3+ met 27.5 velgen is voorzien voor banden van 55mm tot 70mm. Deze velgen (velgremversie) hebben een breedte van 28mm aan de buitenkant. Voor de interne breedte meet ik 22 aan het randje, dus aan de binnenkant wellicht iets breder. Dat is niet extreem breed als ik vergelijk met wat anderen hier schrijven.

De SupermotoX banden (62mm) houd ik altijd tussen 1.8 en 2.5 bar. Laatste weken gereden met een Almotion 55mm op ongeveer 2,2 bar. Dat rijdt merkelijk lichter dan de SupermotoX en nog steeds comfortabel.
Ik heb dat met de Almotion 50mm ook geprobeerd maar ik vind het niet lekker rijden op de straat. 4 bar vóór en 4,5 achter is mijn favoriete spanning.

Dat de velgen niet breder zijn heeft te maken met het aanbod in 27,5 velgen die én breed zijn én velgrem geschikt zijn; dat zijn er maar heel weinig nl.
Ik heb me vergist, de Almotions staan iets strakker, maar nog steeds minder dan 3 bar.
Leon schreef:
zo 05 sep, 2021 09:02
bdr ik tel de oncomfortabele banden uiteraard niet mee, die hangen hier in hetschuurtje te wachten op sint juttemis.
Een Almotion werkloos aan de haak hangen wegens minder comfortabel gaat me wel wat ver. Ik bedoelde: om het comfort van zo'n soepele gravelband als de Conti Terraspeed te evenaren zal je in Almotion inderdaad naar 50 à 55mm moeten gaan.
Shadow schreef:
zo 05 sep, 2021 13:32

Dat de velgen niet breder zijn heeft te maken met het aanbod in 27,5 velgen die én breed zijn én velgrem geschikt zijn; dat zijn er maar heel weinig nl.
Velocity Cliffhanger zou je nog kunnen overwegen dan, maar die zal niet goedkoper dan Ryde worden. Breder ook niet, want is ook 25mm intern.
bdr schreef:
zo 05 sep, 2021 14:06
Leon schreef:
Een Almotion werkloos aan de haak hangen wegens minder comfortabel gaat me wel wat ver. Ik bedoelde: om het comfort van zo'n soepele gravelband als de Conti Terraspeed te evenaren zal je in Almotion inderdaad naar 50 à 55mm moeten gaan.
Huh, waar schreef ik Almotion?
Leon schreef:
zo 05 sep, 2021 15:56
Huh, waar schreef ik Almotion?
Ik maak een vergelijking tussen twee 40mm banden, een Terraspeed en een Almotion om aan te geven dat bandbreedte niet alles is, waarop jij antwoordt met:

Leon schreef:
Aangezien de Almotion de meest oncomfortabele is van de twee moet die dus aan de haak, niet?

(Het maakt verder niet uit, 't is maar voor de duidelijkheid).
Je trok een algemene conclusie uit een, inderdaad, specifieke ervaring, waarop ... misschien was mijn reactie inderdaad niet helemaal goed op de jouwe afgestemd maar dit wordt te gecompliceerd om nog enig nut te hebben om helemaal uit te praten. We zijn het niet erg oneens denk ik.
nicolevelo schreef:
wo 18 aug, 2021 22:42
Wat zou een goede velg zijn voor een 28" wiel van een vakantiefiets met bandenmaat tussen 40mm en 60mm? Tot nu toe kende ik de Ryde Andra 30 of 35 (velg of disc), of Andra 321 (disc). Maar mijn kennis hierover is niet up to date.

Zijn er tegenwoordig andere/betere geschikte velgen voor dit doel? De discussie kan gaan over velg- zowel als schrijfrem geschikte velgen.

Update/toevoeging: de velg moet geschikt zijn voor een rohloffnaaf (titel aangepast): dus 36 gaats en met spaakgaten onder de juiste hoek.
“Dus 36 gaats” betekent dit dat je al een Rohloff naaf hebt? Want die is ook verkrijgbaar voor 32 gaats velgen.

Rohloff zelf zegt er over op hun site:

Rims for the Rohloff SPEEDHUB 500/14
The Rohloff SPEEDHUB 500/14 is only available in a 32 or 36 spoke version. The ideal rims to be used are triple hollow aluminum rims from known manufacturers with reinforced spoke eyelets (min. 4,4mm).

MTB and ATB rims from:

www.ryde-rigida.de
www.ryde.nl

Rigida Andra 10/20/30/40/210/Edge21/Edge28