Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Grondzeil en ander leed (MSC Hoop) - Forum Wereldfietser

Grondzeil en ander leed (MSC Hoop)

Ik gebruik altijd een stuk plastic als grondzeil zodat de onderkant van de binnentent 's morgens droog is.
Het stuk plastic schud ik 's morgens uit en hang het even ergens overheen, zodat het boeltje vrijwel droog meekan.

Vorig jaar heb ik mijn grondzeil op de camping Gottardo over de lijn late hangen en daarna een te dun grondzeil gekocht bij een bouwmarkt in Zwitserland.
Een te dun grondplastic vouwt dubbel en plakt op elkaar en wil dan lastig drogen. Vorige week heb ik me er voor het laatst aan geergerd.
Vandaar het nieuwe grondplastic van de Gamma. (die van de Bauhaus is of te dun of veel te dik)
DSC_4127.JPG
Daarnaast hangt mijn tent door en is lek.
DSC_4054.JPG
Als ik niets doe raakt de buitentent de binnentent. (zie foto)
DSC_4016.JPG
Op bovenstaande foto zie je de loslatende plakband op de naden en ook de redding tegen het doorhangen.
Ik hang de binnentent tegenwoordig wat lager op aan de stangen zodat binnen en buiten elkaar niet meer raken.
De MSC Hoop is slechts 6 jaar oud.

Waar ik deze post om begon:
Koop niet te dun plastic als grondzeil.
Poppink schreef:
ma 14 jun, 2021 16:25

Een te dun grondplastic vouwt dubbel en plakt op elkaar en wil dan lastig drogen. Vorige week heb ik me er voor het laatst aan geergerd.
Het probleem is misschien niet dat het te dun is, maar dat je je er aan ergert. Ik droog mijn grondzeil maar één keer per vakantie: erna.
Bij het opbreken van de tent vouw ik het grondzeil met de vuile kant naar elkaar, rol het dan eerst grof in de richting langs de vouw en dan strak in de andere. Zo krijg je een rolletje waar de lucht is uitgeperst zonder dat de lucht opgesloten raakt.
Zo'n dun zeil is inderdaad vragen om problemen. Ik gebruik eigenlijk altijd grondzeil van Bever of Bo-camp. Daar heb ik nooit problemen mee gehad. Ja toch, een keer, toen we in Peru op een plek stonden met op de grond vlijmscherpe, takachtige sprieten, die dwars door dat zeil prikten en waarschijnlijk ook door het tentzeil en de matjes waren gegaan ware het niet dat we er net op tijd achter kwamen.

Net als Leon denk ik dat het niet noodzakelijk is om een grondzeil te laten drogen. Leuk als het kan, maar geen ramp als het nat meegaat. Ik rol de tentstokken in het zeil, en dat smalle pakketje gaat achter op de fiets. Overigens vervolgens niet in een kanotas. :wink:
Poppink schreef:
ma 14 jun, 2021 16:25
Op bovenstaande foto zie je de loslatende plakband op de naden […]
Waar ik deze post om begon:
Koop niet te dun plastic als grondzeil.
Omdat ik het verband tussen je grondzeil en de loslatende tape niet zie, daar toch ook maar even een tip voor. ;) Mijn tent (merk Tatonka) zal niet ouder geweest zijn dan de jouwe toen de tape op de naden loskwam. Ik heb de tape rustig laten zitten, SeamGrip van McNett tussen tentdoek en tape aangebracht en nog een laagje over de (randen van de) tape gesmeerd. Tent is inmiddels vijftien jaar oud en nog prima waterdicht.

Veel droge nachten gewenst,

Carl

P.S. MSC Hoop? Beetje van streek omdat je bestelde fietsonderdelen op de Ever Given liggen?
Die naden zijn herkenbaar, dat had ik ook bij mijn Big Agnes Copper Spur, met bijkomende lekkage. Is goed te herstellen met SeamGrip (voor gewone polyester of nylon tenten) of SilNet (voor tenten met siliconencoating). Wil je het heel netjes doen, gewoon de tape verwijderen, naden goed schoonmaken met alcohol, schilderstape aanbrengen aan weerszijden van de naad en dan stukje voor stukje (bv 50-80cm per keer) SeamGrip/SilNet dun aanbrengen op de naad met het kwastje. Tape verwijderen als het een beetje droog begint te worden. Dan heb je een strakke nieuwe seal die weer jarenlang meekan. Kan ook goed tegen rekken, dus straktrekken van de tent is voor de naad iig geen probleem.
Bij mijn vorige tent - dun nylon doek, PU aan de binnenkant - kreeg ik ook na een jaar of zes problemen met de tape op de naden. Het lijkt me niet de meest duurzame oplossing. Mijn ervaringen met SeamGrip etc. is niet zo goed, maar dat kan zijn omdat ik daarmee te lang gewacht heb en de tape te veel beschadigd was.
Ik gebruik voor mijn kleinste trekkersttentje een tyvekdoek, bevalt prima en is oersterk.

Dat laat ik overigens net zoals Leon alleen pas bij thuiskomst drogen. Hooguit dat ik de grootste modderklonten, en slakken, eraf schud...

Ik heb het zelfs al eens in de wasmachine gedaan, wordt het lekker schoon van :D
Ik gebruik eveneens tyvek vliegerdoek en dat bevalt prima. Bij thuiskomst gaat het de was in.
Tyvek heb je in verschillende dikten. De dikkere is wat stugger en vind ik minder geschikt als onderzeil omdat het op de fiets teveel plek met opvouwen inneemt.
Tyvek is ook een stuk goedkoper dan de originele tentluiers. Een aanrader dus.
Nooit gehoord van dat tyvek, maar na het raadplegen van het internet klinkt het me als muziek in de oren.
Ik wil straks toch nog een eindje fietsen, dus het reisdoel - Heutink in Rijssen - is snel gevonden.
Stukje door het rivierdal, stukje bergen, de dag kan niet meer stuk!
Tyvek is mooi spul inderdaad, en online steeds beter verkrijgbaar (check ook vliegerwinkels).
derdekeer schreef: Bij mijn vorige tent - dun nylon doek, PU aan de binnenkant - kreeg ik ook na een jaar of zes problemen met de tape op de naden. Het lijkt me niet de meest duurzame oplossing. Mijn ervaringen met SeamGrip etc. is niet zo goed, maar dat kan zijn omdat ik daarmee te lang gewacht heb en de tape te veel beschadigd was.
Er circuleren op Youtube verschillende methodes. Deze methode heb ik gehanteerd, jaren later zien de zelf aan gebrachte seals er nog als nieuw uit. Oude tape heb ik wel eerst helemaal verwijderd (kan een gepulk zijn als die al deels uit elkaar valt). Ik zie ook video's waar de seal aan de buitenkant van de tent wordt aangebracht, dat ziet er m.i. echt niet uit.
Of je neemt de originele footprint: https://www.futurumshop.nl/msr-hoop-2-footprint.phtml

Ik heb bij mijn MSR Hubba Hubba HP ook de originele footprint. Dat biedt de mogelijkheden op de tent op te zetten zonder binnentent, handig bij regen, of de binnentent eerst af te breken en daarna de buitentent, ook handig bij regen.
Was is jullie idee of mening om hiervoor anti-worteldoek te gebruiken?
Goedkoop. Snel droog, blijft ook geen water in staan.
gr Jan
Dé reden voir mij om een onderzeiltje tevgebruiken is altijd de waterdichtheud geweest. Antiworteldoek zal daar niet zo goed in zijn. De flutplasticzeiltjes van de bouwmarkt hebben me er nog niet in teleurgesteld. Meer dan een paar euro kost dat niet. Heel licht en klein op te rollen ook. En goed recyclebaar want 100% PP of PE.
Zodiac schreef:
do 24 jun, 2021 18:56
Was is jullie idee of mening om hiervoor anti-worteldoek te gebruiken?
Niet doen, zelfs niet over nadenken.
Worteldoek is ontworpen om water door te laten, élk type worteldoek.
Zodiac schreef:
do 24 jun, 2021 18:56
Was is jullie idee of mening om hiervoor anti-worteldoek te gebruiken?
Goedkoop. Snel droog, blijft ook geen water in staan.
gr Jan
De meeste mensen gebruiken een grondzeil omdat het waterdicht is.
Ik gebruik het om de tentbodem te beschermen tegen beschadiging.
Waterdicht is die tentbodem al, en als hij niet beschadigd wordt, blijft hij (lange tijd) waterdicht.
Ik vind het dus niet meteen een slecht idee om een grondzeil te gebruiken dat niet waterdicht is - zolang het de tentbodem maar adequaat beschermt.

Het wordt een ander verhaal wanneer je tentbodem lekt. Dan kan een waterdicht grondzeil helpen.
Ik gebruik al jaren lichtgewicht grondzijl wat je per meter kunt bestellen bij Esvo. Dat is erg sterk en licht.
Op het stuk wat ik kocht heb ik de tent gezet, langs de randen van de tent met een stift de omtrek getekend en vervolgens de ‘plattegrond’ uitgeknipt.
Hierna de randen met de naaimachine afgezoomd en op de hoekpunten rvs ogen ingeslagen voor eventuele haringen. Dit bevalt goed, blijft mooi strak en gaat erg lang mee.

Henk
derdekeer schreef:
do 24 jun, 2021 20:46
Het wordt een ander verhaal wanneer je tentbodem lekt. Dan kan een waterdicht grondzeil helpen.
Mijn waarneming is altijd geweest dat een niet meer waterdicht grondzeil en een flutplastic zeiltje dat op zich ook niet waterdicht zal zijn samen toch waterdicht is.
Essentieelste bij een extra onderzeil is dat regenwater niet op het onderzeil loopt, dan krijg je heel snel een zwembad.
JanH schreef:
do 24 jun, 2021 14:09
Of je neemt de originele footprint: https://www.futurumshop.nl/msr-hoop-2-footprint.phtml

Ik heb bij mijn MSR Hubba Hubba HP ook de originele footprint. Dat biedt de mogelijkheden op de tent op te zetten zonder binnentent, handig bij regen, of de binnentent eerst af te breken en daarna de buitentent, ook handig bij regen.
Ik vond de orginele footprint veel te zwaar ten opzichte van de lichtgewicht tent. Ik heb bij ESVO in Volendam (leveren alles op tentgebied per meter / per stuk) super lichtgewicht waterdicht tentdoek gekocht en de footprint precies nagemaakt. Paar honderd gram bespaard. Omdat je de tentbogen op de uiteinden van de footprint vastzet werkt dit veel prettiger dan een lap plastic.
Mic schreef:
ma 26 jul, 2021 12:53
Paar honderd gram bespaard.
Mijn footprint van de MSR Hubba Hubba HP is 223 gram, was die van de MSR Hoop dan zoveel zwaarder?
IMG_20210813_125657.jpg