Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gebruikerservaring MapOut (navigatieapp) - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Gebruikerservaring MapOut (navigatieapp)

Gebruik MapOut en Guru allebei, in combinatie met een iPad waar we de avond van te voren de route bekijken. Dan ook kijken waar we koffiepauze willen, brood kunnen kopen e.d. Meestal ook wat waypoints zetten. Handig van MapOut en Guru is dat ze beide een native iPad app hebben.
Voordeel van MapOut is het hoogteprofiel, voordeel van Guru is de synchronisatie via de iCloud. Dat laatste werkt heel simpel. Je zet een Waypoint of route in Guru op de iPad en in no time staat die ook in Guru op je iPhone.
Even op dit draadje hoppen voor een instant hulpvraag: Ik ben onderweg in Frankrijk en maakte enkele tracks met mapout. Vervolgens kopieer ik deze naar mijn garmin gps via een apple adapter. waarmee ik gewoon de mappenstructuur van de sd kaart kan zien en beschrijven.

Via deze weg zie ik de gekopieerde gpx bestanden op de sd kaart in de garmin staan. Het toestel zelf , de garmin gpap 64 , geeft echter aan dat er een fout is in de ‘jnx’ bestanden. De ingevoerde tracks kan ik ook niet terugvinden bij de sporen.

Wie lan dit helpen oplossen?
Hoi Nicole,

Werkt jou Garmin GPS met Garmin Connect op je telefoon?
Zo ja dan kan je het GPX bestand van Mapout rechtstreeks naar Garmin Connect sturen die het vervolgens synchroniseert met de Garmin toestel.
Hoop dat dit helpt.
Nee, geen garmin connect.
Het is me gelukt, via usb stick en nog wat omwegen en hernoemen.
Vreemd genoeg worden de tracks nooit meteen zichtbaar op de gps. Het is niet de eerste keer dat ik dat merk. Lijkt of de gps wat tijd nodig heeft ( uren of een dag) om de tracks te herkennen.
Hoe sla je het bestand vanuit mapout op? Doe je dat met de share-optie vanuit mapout? Zo werkt het bij mij tenminste.
Ben een beetje in verwarring door de bestands-extensie .jnx die je krijgt. Maar dat kan ook de spellingscorrectie zijn.
De bestanden hebben wel degelijk de extensie .gpx
Maar de garmin gpsmap64 geeft steeds aan dat de files met extensie .jnx niet kunnen gelezen worden.
Zou het kunnen dat gpx op een ander klavier overeenkomt met jnx?

Alleszins, na een tijdje kan hij ze plots wel lezen. 🙃
nicolevelo schreef:
do 05 aug, 2021 20:30
De bestanden hebben wel degelijk de extensie .gpx
Maar de garmin gpsmap64 geeft steeds aan dat de files met extensie .jnx niet kunnen gelezen worden.
Zou het kunnen dat gpx op een ander klavier overeenkomt met jnx?

Alleszins, na een tijdje kan hij ze plots wel lezen. 🙃
Dat .jnx is iets van Garmin. https://fileinfo.com/extension/jnx
Dan heeft die foutmelding wellicht niets te maken met het onzichtbaar zijn van de gpx routes vanuit mapout. Puur toeval dus dat beide problemen zich tegelijkertijd voordoen. Denk ik.
Netnog enkele tracks in mapout gemaakt. Het probleem heeft iets te maken met de naamgeving. Sommige tracks krijgen een naam die begint met .-
Dan loopt het mis.
Maar zelfs als ik de naam verander zijn sommige tracks zichtbaar en andere niet. Een mysterie.
Leestekens kunnen in dit soort zaken een crime zijn.
Probeer daarom zo'n route een hele simpele naam mee te geven van één woord.
Dus geen spaties, maar ook geen (koppel-)streepjes, punten, accenten op letters, en noem maar op.
Zelfs geen hoofdletters.
De leestekens zaten niet in de naam, zijn er bij overzetten blijkbaar automatisch bijgekomen.
nicolevelo schreef:
vr 06 aug, 2021 07:34
De leestekens zaten niet in de naam, zijn er bij overzetten blijkbaar automatisch bijgekomen.
Een bestandsnaam die begint met een punt is in veel besturingssystemen (bewust) onzichtbaar. Het gaat dan meestal om tijdelijke bestanden die automatisch verwijderd worden als het programma dat dit bestand nodig had, afgesloten wordt.
Ik geef het op. Het is me een raadsel wanneer een track al dan niet door de gps kan gelezen worden. Er staan inmiddels tal van nieuwe gpx files met duidelijke naam op de sd kaart en geen van deze worden zichtbaar in het sporenmenu.
Kan zijn dat de file niet compleet is. De .- suggereert een incompleet bestand, bijvoorbeeld omdat niet alle tags gesloten zijn. Zo moet bijvoorbeeld in het bestand een <trk> altijd gevolgd worden door een </trk>. Ontbreekt er ergens een tag, dan weigeren de meeste gps-programma’s.
nicolevelo schreef:
vr 06 aug, 2021 19:18
Ik geef het op. Het is me een raadsel wanneer een track al dan niet door de gps kan gelezen worden. Er staan inmiddels tal van nieuwe gpx files met duidelijke naam op de sd kaart en geen van deze worden zichtbaar in het sporenmenu.
Staan er te veel tracks op je SD-kaart en kunnen deze niet allemaal worden ''gelezen'' in het overzicht op je GPS? Zie ook https://www.javawa.nl/limieten.html.
Welke GPS heb je?

Jan
Dacht ik ook en ik heb al veel tracks verwijderd maar het baat niet. Krijg ook steeds bij het opstarten een melding over een ongeldig njx bestand. Ik zal straks een nieuw draadje starten hierover. Gaat niet meer over mapout nu maar over garmin gps64
nicolevelo schreef:
zo 08 aug, 2021 08:44
Dacht ik ook en ik heb al veel tracks verwijderd maar het baat niet. Krijg ook steeds bij het opstarten een melding over een ongeldig njx bestand. Ik zal straks een nieuw draadje starten hierover. Gaat niet meer over mapout nu maar over garmin gps64
Misschien heeft het te maken met de troep die een Ipad achterlaat op jouw Garmin?
https://forum.gps.nl/viewtopic.php?p=434280#p434280
Ik heb geen opad bij.
Je schrijft dat je de Garmin koppelt via een Apple adapter. Aan een Iphone dan? Pad of Iphone maakt niet uit. Ik vermoed dat kennelijk een hoop verborgen troep naar jouw Garmin (of de SD kaart) wordt gekopieerd wat dit probleem denk ik veroorzaakt. Zie https://www.javawa.nl/cleaneject.html
Je hebt denk ik een Mac of pc nodig om dat eraf te krijgen, zal onderweg niet lukken met je iphone vrees ik. :(