Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zelf een fietscaravan bouwen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Zelf een fietscaravan bouwen

Op mijn blog schreef ik enkele jaren geleden een bericht over een alternatieve benadering: https://metdefietsonderweg.blogspot.com ... eizen.html

De basis is een korte aluminium ladder, waar alle onderdelen op bevestigd zijn.

Bijlagen

download/file.php?id=8671&mode=view

tiny mobil home :D :D :D of: a BRV = a bike recreation vehicle 8) prachtig zo opklabaar!
Kwam toevallig deze tegen: https://www.busybike.com/nl/shop/catego ... ler-60_160

Niet erg ergonomisch maar wel een goede basis. Misschien is alleen al het frame interessant?
Ik vind het zelf altijd vervelend om na een dag fietsen, spullen uit te moeten pakken en een tent te moeten opzetten. Allemaal "moetens" na een dag werken.
Vanuit die ervaring kan ik de behoefte aan een caravan begrijpen.
Maar ik zou die behoefte niet vertalen naar een zwabberende oncontroleerbare aanhanger op twee wielen.
Ik zou eerder denken aan een cargobike.
df5c00436099f22b66f5c0f34f6ccc65.jpg
Je maakt je bed aan de ene kant, en je keuken aan de andere kant.
Mijn eerste reactie hier op het forum.

Ik heb wat ervaring in het fietskamperen, en met kamperen met de auto+caravan. Het grote verschil is dat de auto een sterke motor heeft en met caravan een hoop extra benzine verbrandt. Die laat zich wel weer aanvullen. ( het milieueffect laat ik maar even buiten beschouwing) Ook een micro caravan achter een fiets zal een hoop extra energie verbruiken. Ga maar eens ergens een fietsaanhangertje lenen, gooi er twee zaken zand of cement in (samen 50 Kilo) en ga er eens een dagje mee fietsen. Ik vermoed dat je dan wel genezen bent. Ik denk ook dat je wel erg optimistisch bent met het gewicht, wat meer een schatting is dan gebaseerd op werkelijke berekeningen.


Er is een Belg die een zelfbouw fietscaravan achter zijn trike had. Die heeft hij na een rondje door Nederland afgedankt, te groot, te zwaar, forse beperking van de dagafstand. Ook heb ik op een Duitse ligfietsforum een meneer gevolgd die ook een lichte caravan achter zijn gemotoriseerde ligfiets had hangen. Ook die heeft hem na ongeveer 1000 kilometer ervaring afgedankt. Het vele extra gewicht leverde problemen op met de remmen, en beperkte ook bij hem de reisafstand.

Alle U tube video's die ik van mensen met een fietscaravan zie, betreft mensen die slechts kleine dagafstanden halen, denk aan 50 kilometer of zo. Ook lijdt het mee slepen van al dat extra gewicht nog al eens tot problemen met remmen, of andere onderdelen. Tja en wat doe je als de accu leeg is en je bent niet bij een oplaadpunt?

Ik rijdt zelf rond met een driewielige velomobiel, ongeveer 70 cm breed. Ook met die maat kom je af en toe voor een hekje, bromfietssluis, of andere obstakels te staan, waardoor je moet omfietsen. Ook zo'n mooi smal schelpenpaadje is niet fijn als 1 van je wielen naast de verharding door het gras hobbelt. Dit betekend wel dat je de route die je kiest soms zult moeten verlaten, of dat je beter een andere route kunt kiezen.

Ik vind het ook fijn om in een echt bed te slapen, maar je kunt bijvoorbeeld ook af en toe niet in een tent slapen, bijvoorbeeld een B&B, trekkershut of andere opties gebruiken.

Groeten , Jeroen
Piet55 schreef:
vr 17 jul, 2020 01:14
Ligsporter schreef:
wo 15 jul, 2020 13:25
Mijn zoon (14) heeft er een gebouwd samen met zijn opa. Is een heel leuk ding geworden, inklapbaar, zodat hij tijdens het fietsen weinig wind vangt. Hij rijdt er kleine stukjes mee, geen weken fietsvakantie. Afstanden van maximaal 50 km. Smalle fietspaadjes kun je met zo'n ding vergeten, het is vaak al een ramp als je een veel smaller fietskarretje achter je fiets hebt hangen, want er komt altijd wel 1 wiel in de berm. Als je altijd over mooi vlak asfalt fietst is het nog wel te doen.

Het gewicht is in het vlakke Nederland niet zo'n probleem, maar ga er niet de bergen of heuvels mee in, je sleurt je een ongeluk. En bovendien, wat hiervoor ook al is gezegd, heb je met remmen een probleem met zoveel gewicht.

Desalniettemin is het een leuk project om zo'n ding te maken en voor kleine afstanden is het super leuk.
Leuk project, ziet er prachtig uit, echt erg mooi gedaan :D . Ben wel benieuwd of het veel scheelt qua sleuren als je een e-bike gebruikt.

Ik heb besloten het project toch door te zetten, al is het maar voor de lol van het bouwen met in het achterhoofd dat er daadwerkelijk mee fietsen mogelijk gaat tegenvallen. Mocht het project echt mislukken kan ik de meeste delen zoals het hout en de kanaalplaten hergebruiken voor een tuinkasje. Dus ik gooi mogelijk vooral tijd weg :lol:

Het uitgangspunt is om er een 'volwaardige' caravan van te maken met in ieder geval;
- Een 2 persoonsbed van minstens 120 cm breed
- 2 volwaardige zitplaatsen binnen voor slechtweer (soort treinzit)
- Een verwijderbaar tafeltje groot genoeg om aan te eten met 2 personen of aan te werken met een laptop.
- Een klein keukenblokje met koelboxje, spirituspit, wat vanuit binnen en vanuit buiten te benaderen moet zijn zodat je zittend binnen of staand buiten kan koken zonder het keukenblokje te verplaatsen.
- Een toiletemmer of portapotti op een bereikbare plek zodat je die (in een noodgeval) ook echt kunt gebruiken
- Multifunctionele luifel die ook dienst kan doen als 'nood' douchehokje met eene waterzak aan de buitenkant van de caravan en natuurlijk als uitbreiding van de leefruimte.
- Redelijke isolatiewaarde en bestendigheid tegen wind/geluid, ik ga nu uit van een sandwich wandstructuur van 2 centimeter dik met een combinatie van houtjes latjes, kunststof kanaalplaten en isolatieschuim.

Om dit allemaal te realiseren moet het wel een flink ding worden en moet hij uitschuifbaar zijn in de breedte. In mijn voorlopige ontwerp (zie plaatje hieronder) is hij ingeklapt 85 cm breed (past hij nog net in mijn schuur en ergert hij hopelijk andere fietsers niet al te veel), wel is hij behoorlijk hoog (180 cm) en lang (245 cm (net binnen de Belgische wetgeving)). Gewicht valt overigens mee, qua frame, wanden, isolatie etc kom ik nu op ongeveer 30 kg. Ik verwacht dat het inclusief interieur en de meeste bagage haalbaar moet zijn om rond de 50-60 kg max te blijven.
caravan.jpg
Uiteraard benieuwd naar enige feedback of ideeen. Ik ga hem voor de goede orde alleen gebruiken in combinatie met een elektrische fiets en door de geringe breedte heb ik de hoop dat dit met kopse wind goed te doen is. Enige waar ik me een beetje zorgen over maak is zijdelingse wind in combinatie met het grote oppervlakte opzij en het geringe gewicht.
Beetje zorgen is een understatement hoop ik.

Met die hoogte en lengte, en een breedte van 85 cm.... je ligt bij windkracht 4 vanaf de zijkant al om.
Een vrachtwagen die iets te kort voorbij rijdt, en je wordt er gewoon onder gezogen.
Levensgevaarlijk!
Wat mij opvalt bij veel fietscaravans, is de nutteloosheid van het volume als het niet in gebruik is.
Waarom niet een lichtgewicht fietskar en daar iets aan veranderen?
Dus aanpassen aan persoonlijke afmeting en slaapwens...
Bijvoorbeeld dit fraaie fietskarretje: https://www.manufactum.com/collapsible- ... /?c=193805
Met als gewicht 12,5 kg.
Zijn er nog andere personen met het idee van een fietscaravan/camper bezig?
Ik loop met het idee ook iets op dit vlak te gaan doen.
Ik hou me voor alle ideeen aanbevolen.
Koop een hele goede tent, een hele goede mat, een hele goede slaapzak en een hele goede brander en elk het gevoel van armoe is weg! Ik slaap net zo lekker als thuis en ik wil onderweg niet eens in een B&B of hotel slapen.

Een goede tent zet je gemakkelijk op en kan je ventileren als het vochtig is en is warmer bij kou. Mijn Hilleberg Akto met grondzeil staat sneller dan een opgooitentje en is klein genoeg om een vlak plekje te vinden. Hij is lekker warm in het voor en najaar en droogt supersnel als je hem weer opzet.

Een goede mat isoleert goed en ligt heel comfortabel, zonder dat hij vocht verzameld zoals een matras. Een Exped Synmat is wat zwaarder en in verschillende diktes te krijgen. Ze isoleren heel erg goed en liggen stabiel.

Een goede slaapzak ligt voldoende ruim en is warm. Als het te warm is, gebruik je hem als deken.

En met een goede brander kan je onder alle omstandigheden snel koken en alles maken wat je wil. Neem een pan waar ook de deksel een anti aanbaklaag heeft waardoor je een beetje kan bakken en je kan complete maaltijden maken. De pomp van een Optimus benzinebrander kan ook in een 350 ml brandstoffles. Dat hoeft dus helemaal geen grote literfles te zijn. Ik kook op 350 ml een week (ook 's ochtends koffie).

Kamperen kost tijd, maar absoluut niet langer dan bij een B&B of hotel waar je je fiets moet wegzetten en met je tassen naar je kamer moet lopen. Het opzetten, opblazen en uit het hoesje trekken van de slaapzak heb je 10 minuten nodig. Als je alles op vaste plaatsen in je fietstassen hebt, duurt het inpakken ook maar 10 tot max. 15 minuten. Je tent onderweg gaan drogen is pure tijdverspilling! En alles zit in 2 fietstassen waardoor je lekker kan fietsen.

Kortom, ik zou niet weten waarom je een soort huis/caravan zou willen nabouwen dat wind vangt, zwaar fietst, vocht verzameld en qua binnenruimte net zo klein is.
Ondanks alle bedenkingen zoals in meerdere bijdragen hierboven verwoord, heeft TS mij geinspireerd om te blijven doordenken op het onderwerp.
Ik vind het leuk om te zien hoeveel duizenden mensen ook met het onderwerp bezig zijn.
Zoek op Pinterest.com naar Bicycle Caravan en je hebt dagen leesplezier.

Ik blijf er van overtuigd dat de verzamelde creativiteit ons op een dag een ontwerp zal geven waarmee je ook kan fietsen.
Ik denk dat een ontwerp dat is gebaseerd op twee fietsen de beste kans op succes heeft.
Mocht je over een stevige beurs beschikken: hier zijn er ook te vinden. Zelfs stahoogte indien opengeklapt en beschikbaar met een bed voor één of twee personen.
Het kan evengoed een inspiratiebron zijn.
CapoJan schreef:
zo 01 nov, 2020 10:56
Het kan evengoed een inspiratiebron zijn.
Zeker. De maat van de standaardversie heeft met 190x60 een ligvlakmaat die precies overeenkomt met wat ik voor mijn laatste kist nodig heb. En dan staat er nog dat je ook met twee daarin zou kunnen.
Mijn tentje is 39x goedkoper, 7x zo licht én 2x zo groot qua slaapvlakmaat, en heeft geen harde kanten.
Leon schreef:
zo 01 nov, 2020 11:14
CapoJan schreef:
zo 01 nov, 2020 10:56
Het kan evengoed een inspiratiebron zijn.
Zeker. De maat van de standaardversie heeft met 190x60 een ligvlakmaat die precies overeenkomt met wat ik voor mijn laatste kist nodig heb.
...
Dat is inderdaad ook een goede insteek: een doodskist op wielen. En voila: je hebt een fietscaravan. Hier alvast wat afmetingen:
https://www.uitvaartkist-online.nl/graf ... ificaties/

/Edit:
😉
Ik vind het even geen weer om te gaan fietsen met een tentje.
Het is heerlijk weer om je gedachten te laten gaan over een andere vorm van kamperen.

Waarom mogen we niet heerlijk wegdromen?
Waarom moeten we blijven doen wat we altijd al deden?

Voor mij zijn de ontwerpen van de fietscaravan die op dit eigenste moment worden gepresenteerd, beslist nog niet af.
Ik geloof in evolutie, en niet in revolutie.
Er is nog nooit een ideaal ontwerp in een dag ontstaan.
Elk ontwerp moet worden gezien als een stap in een evolutie.

Er moest eerst een T-Ford worden gebouwd voordat de hedendaagse autos konden worden ontworpen.
Er moest eerst een hoge bi worden gebouwd voordat de hedendaagse fiets kon worden gebouwd.
Enzovoort.
liefhebber schreef:
zo 01 nov, 2020 11:45
Waarom mogen we niet heerlijk wegdromen?
Natuurlijk, en blijf dat vooral doen.
Realiseer je wel dat er voor elke uitvinding of innovatie die het wél haalt er heel veel zijn die het niet halen. Om die ene te vinden die het wél haalt is het belangrijk om de andere zeepbellen zo snel mogelijk door te prikken. Anders loop je in cirkeltjes.
de CreaCon lijkt me voorbereid voor de Nederlandse markt: er past zo een dakkoffer op: :D :wink:
Afbeelding
bron: [url]https://crea-construct.de/scout/12 ... fnahme?c=6[/url]
Piet55 schreef:
vr 17 jul, 2020 01:14
Het uitgangspunt is om er een 'volwaardige' caravan van te maken met in ieder geval;
- Een 2 persoonsbed van minstens 120 cm breed
- 2 volwaardige zitplaatsen binnen voor slechtweer (soort treinzit)
- Een verwijderbaar tafeltje groot genoeg om aan te eten met 2 personen of aan te werken met een laptop.
- Een klein keukenblokje met koelboxje, spirituspit, wat vanuit binnen en vanuit buiten te benaderen moet zijn zodat je zittend binnen of staand buiten kan koken zonder het keukenblokje te verplaatsen.
- Een toiletemmer of portapotti op een bereikbare plek zodat je die (in een noodgeval) ook echt kunt gebruiken
- Multifunctionele luifel die ook dienst kan doen als 'nood' douchehokje met eene waterzak aan de buitenkant van de caravan en natuurlijk als uitbreiding van de leefruimte.
- Redelijke isolatiewaarde en bestendigheid tegen wind/geluid, ik ga nu uit van een sandwich wandstructuur van 2 centimeter dik met een combinatie van houtjes latjes, kunststof kanaalplaten en isolatieschuim.
En is het project gelukt?