Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Financiele bijdrage niet-leden aan in stand houden forum? - Forum Wereldfietser

Financiele bijdrage niet-leden aan in stand houden forum?

145 berichten
In de bestuursvergadering van de vereniging is in september het volgende besproken: “Op dit moment zijn er vacatures voor een beheerder en voor meerdere moderatoren van het forum. Als deze niet op korte termijn worden ingevuld, moeten alle activiteiten eind van dit jaar gestopt worden. Het gevaar is te groot dat er technische problemen ontstaan bij het in de lucht houden van het forum en dat er door bepaalde gebruikers storend gedrag vertoond wordt. Mogelijke alternatieve oplossingen zijn het forum tegen betaling uitbesteden aan een externe partij of het forum overdragen aan een partij zonder de band met de Wereldfietser te handhaven.”
Het tegen betaling uitbesteden aan een extern partij lijkt mij een prima oplossing. De kosten hiervan kunnen volgens mij met gemak betaald worden door aan de forumleden die geen lid van de vereniging zijn een (vrijwillige) bijdrage van bijvoorbeeld € 5 per jaar te vragen. Bij deze zou ik deze forumleden willen vragen wat zij er van zouden vinden jaarlijks een (vrijwillige) bijdrage van bijvoorbeeld € 5 voor gebruik van het forum te betalen?

(ps geen flauw idee hoe ik hier een Poll van moet maken!)
5 euro vind ik prima als dit forum anders niet de lucht/beheer kan blijven. nog geen kwartje per maand :D en de lidmaatschapsprijs 5 euro hiervoor omhoog vind ik even prima.
Het forum sluiten voor nieuwe bijdragen zou ook nog kunnen. Afgezien van plaatjesraden en wat milieuactivisme lijkt er hier steeds minder te gebeuren. Het grootste deel van de gebruikers lijkt ondertussen toch op andere social media zoals Facebook te zitten. Of misschien juist wat vaker op de fiets? ;)

Wat wel leuk zou zijn is als de gedeelde kennis dan beschikbaar blijft, dan zou er van andere hoeken van het internet naar verwezen kunnen blijven worden.
Waarom trekken aan een dood paard? In de Wereldfietser Facebook-groep krijg je vaak tientallen relevante reacties als je een vraag over een te rijden route, kampeermateriaal of wat dan ook stelt of met foto's laat zien waar je een leuke fietstocht hebt gemaakt. De keuze is dan toch reuze makkelijk? De meeste mensen weten tegenwoordig niet eens wat een forum is, laat staan dat ze erop gaan posten. Het is net als met de nieuwsgroepen van vroeger, media veranderen en dan helpt geld vragen om berichten te mogen posten al helemaal niet.
Ik was in de veronderstelling dat Facebook ook al een stervend paard was. Ik moet eerlijk toegeven dat ik daar al erg weinig gebruik van maakte en sinds het account gehackt is al helemaal niet meer (is nu dus gelocked).

Als ik zoek (duckduckgo of google) dan komen er wel resultaten naar boven van het forum maar niets van facebook, het nut van het forum bewijst zich hier nu juist voor mij mee. Je hoeft niet per sé (forum) lid te zijn om toch een zinnig antwoord te krijgen op je vraag.
Prima om een bijdrage van bijv. 10 euro per jaar te betalen voor gebruik maken van het forum. Vrijwillig dan wel verplicht na een gratis proefperiode van bijv. drie maanden of een aantal posts.

N.B. Hiermee los je niet het gebrek aan moderatiecapaciteit op.

@peter de rijk: Er zijn flink wat mensen die om principiële redenen niet op Facebook willen.
Als er lidgeld gevraagd wordt om te mogen bijdragen, zal het forum dan onzichtbaar worden voor alle duizenden die meelezen zonder een bijdrage te leveren?
willem.m schreef:
zo 06 nov, 2022 16:53
@peter de rijk: Er zijn flink wat mensen die om principiële redenen niet op Facebook willen.
Ja natuurlijk, maar dat zijn er kennelijk niet genoeg om dit forum levendig te houden. De karavaan is allang verder getrokken...
_Peter_ schreef:
zo 06 nov, 2022 16:51
Als ik zoek (duckduckgo of google) dan komen er wel resultaten naar boven van het forum maar niets van facebook, het nut van het forum bewijst zich hier nu juist voor mij mee. Je hoeft niet per sé (forum) lid te zijn om toch een zinnig antwoord te krijgen op je vraag.
En die resultaten staan vaak ook nog behoorlijk bovenaan (iig in Google). Kom daar topics tegen waarvan ik het bestaan niet afwist die die duidelijk wel relevant zijn gezien de zoekvraag. Het forum is wat dat betreft echt een enorme bron van info (ook voor niet-gebruikers).
Ik heb wel eens in de fb-groepen rondgekeken. Afgezien van privacy-en ethische bezwaren, die op zich al meer dan genoeg zijn om daar weg te wezen, werd ik o.a. horendol van het geklik waar je continu mee bezig bent om te mogen lezen wat je wilt lezen en van de aantallen bijdragen die wat mij betreft de schijn tegen hebben als het om commercie gaat. Zoeken op facebook is vrijwel onmogelijk om verschillende redenen wat betekent dat na een dagbof zo praktisch verloren is wat geschreven is.
Bovendien kun je nooit goed zien of facebook wel zo succesvol is als het lijkt. Op dit forum zie je gewoon hoe vaak een discussie weergegeven wordt.

Tegen het bijdragen van wat euro's heb ik geen bezwaar. Komt er ook een vergoeding de andere kant op die stijgt naarmate je meer bijdraagt aan dit forum? :wink:
Ik heb in de loop van de jaren namelijk sterk het gevoel gekregen dat de vereniging het vervelend vindt dat ik hier aanwezig ben.
peter de rijk schreef:
zo 06 nov, 2022 17:14
willem.m schreef:
zo 06 nov, 2022 16:53
@peter de rijk: Er zijn flink wat mensen die om principiële redenen niet op Facebook willen.
Ja natuurlijk, maar dat zijn er kennelijk niet genoeg om dit forum levendig te houden. De karavaan is allang verder getrokken...
Dank! Dat was net het zetje dat ik nodig had. Ik heb mijzelf zojuist weer als lid aangemeld, met als reden het 'dode paard' in leven te houden, voor mij en anderen die wél blij zijn met de mogelijkheden van het forum en geen deel uit willen maken van de Facebook-karavaan.
Deze discussie is een zaak van de vereniging de Wereldfietser en hoort bij bestuur en beleid. Overigens is er op 19 november een Algemene Ledenvergadering van de vereniging.
Ga toch fietsen, Bert. Uiteindelijk beslissen de leden en niet het bestuur, ik ben lid en ik wil graag weten hoe niet-leden maar wel forumgebruikers er over denken.
Bert van Sprang schreef:
zo 06 nov, 2022 18:52
Ga toch fietsen, Bert. Uiteindelijk beslissen de leden en niet het bestuur, ik ben lid en ik wil graag weten hoe niet-leden maar wel forumgebruikers er over denken.
Beste Bert deze denigrerende opmerking hoef je naar mij niet te maken, want ik fiets al.
Graag geen persoonlijk getinte opmerking niet op dit forum. Jij weet mij te bereiken. Ik sta open voor jouw argumenten, maar kom niet met dergelijke taal in het openbaar.
Sorry, Bert. Maar ik vind juist dat iedereen hier over mee mag praten.
bert sitters schreef:
zo 06 nov, 2022 18:45
Deze discussie is een zaak van de vereniging en hoort bij bestuur en beleid
Vast ook, maar als je in gesprek wilt met de bezoekers van dit forum over de toekomst van het forum dan is dat niet de meest voor de hand liggende plek.

Wat de oorspronkelijke vraag betreft: ik ben niet tegen een 'premium membership'. Ik heb dat ook elders, waar ik dat de moeite waard vind. Dit forum zou dat ook kunnen zijn, maar dan moet de inclusiviteit wel wat groter: alle 'vrijetijdsfietsers' zouden er dan welkom moeten zijn, ieder in hun eigen hoekje.

Op dit moment is het naar mijn smaak wat teveel een plek waar een beperkt aantal stamgasten de bezoekers duidelijk probeert te maken hoe de wereld eruit zou moeten zien. Ik heb de afgelopen tijd nogal wat mensen enthousiast zien binnenkomen, en na overrompeld te zijn met 'wijsheid' nooit meer zien terugkomen. Een onzeker "dank voor alle adviezen!" luidt dan meestal het afscheid in.

Kortom: maak het forum aantrekkelijker voor een grotere groep, zowel qua doelstelling als qua gedrag. Dan heeft het een toekomst en betaal ik er graag voor. Maak desnoods een subforum waar de 'preciezen' elkaar vliegen kunnen afvangen.

Mijn twee centen.
Als intensief lezer/gebruiker van het forum en als WF-lid:
  • Ik ben akkoord met 5 EUR extra voor niet-leden voor posten van berichten. Een gratis proefperiode lijkt een goed idee.
    Voor enkel lezen van berichten zou ik het forum gratis houden.
  • Als lid mag voor mij de ledenbijdrage omhoog om dit forum in de lucht te houden.
  • Ik gebruik FB niet, en ook de FB-Wereldfietser pagina niet, en zal ze ook niet gebruiken, dit om de al door anderen vermelde redenen.
    • Moest het Wereldfietser-forum gestopt worden, en enkel nog de FB-Wereldfietser pagina overblijven, dan is dat voor mezelf een reden te overwegen of het WF-lidmaatschap nog zin heeft. Voor mij is dan enkel het (zeer goede) papieren tijdschrift een reden om lid te blijven.
willem.m schreef:
zo 06 nov, 2022 18:42

[...] met als reden het 'dode paard' in leven te houden, voor mij en anderen die wél blij zijn met de mogelijkheden van het forum en geen deel uit willen maken van de Facebook-karavaan.
Ik ben ook zeer zeker wel blij met de mogelijkheden van dit forum en maak ook geen deel uit van de Facebook-karavan. En ik zie mezelf dat in de toekomst ook niet worden.

Maar ik heb als af&toe-Facebook-meelezer wel het idee dat op de WF-facebook steeds meer gebeurt en hier op het WF-forum steeds minder. Ik heb niet het idee dat een financiële bijdrage voor het forum vragen daar verandering in gaat brengen, integendeel eerder.

En tsja, wie heeft er nou zin om de ondankbare taak van moderator van dit forum op zich te nemen? De hoeveelheid azijn die je dan op je af krijgt in het openbaar, en vast nog veel meer per PB, lijkt me niet bepaald een zonnig vooruitzicht. Petje af voor de persoon die daar zin in heeft.
non-fixie schreef:
zo 06 nov, 2022 19:11
. Dit forum zou dat ook kunnen zijn, maar dan moet de inclusiviteit wel wat groter: alle 'vrijetijdsfietsers' zouden er dan welkom moeten zijn, ieder in hun eigen hoekje.
Apartheid lijkt me geen oplossing.
Hoihoi, ik ben een nietbetalend forumlid en zou het jammer vinden niet meer mee te kunnen lezen. Maar ik begrijp ook heel goed dat er evt een geldelijke bijdrage gevraagd gaat worden. Ik haak dan wel af, mede omdat een fietsreis er voorlopig niet in lijkt te zitten. Dit forum (oa) houdt mijn droom levend :D .
Tegen die tijd weet ik jullie wel weer te vinden! Op een goede toekomst voor de vereniging.
Veel plezier, met groet Corry
corry en sien waskolk 2023.jpg