Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Financiele bijdrage niet-leden aan in stand houden forum? - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Financiele bijdrage niet-leden aan in stand houden forum?

145 berichten
@Bert van Sprang, mijn voorkeur gaat uit naar een model waarbij de mensen die een bijdrage willen plaatsen een eurocent moeten bijdragen.
Op dit moment hebben de veelschrijvers al 100 reacties geplaatst voordat de mensen die niet de hele dag zijn ingelogd ook maar een kans hebben gehad om een reactie voor te bereiden.
Ik wil ook wel eens de mening van die laatste groep horen.
Ik vind het een rare gedachte dat actieve bijdragers zouden moeten betalen en zwijgzame meelezers niet. Het forum krijgt juist inhoud dankzij deze actieve posters. De talrijke meelezers ‘in het publiek’ hebben er evenveel plezier aan.
Wat kost het om een betaalvehikel achter het forum te hangen tov wat levert het op?
Ik wil ook wel eens de mening van die laatste groep horen.
Helemaal mijn idee!
tndmbkr schreef:
vr 11 nov, 2022 08:14
mijn voorkeur gaat uit naar een model waarbij de mensen die een bijdrage willen plaatsen een eurocent moeten bijdragen.
Als je het forum op zou willen doeken dan kun je er beter gelijk de stekker uittrekken in plaats van het op deze wonderlijke manier richting afgrond te sturen...
tndmbkr schreef:
vr 11 nov, 2022 08:14

Op dit moment hebben de veelschrijvers al 100 reacties geplaatst voordat de mensen die niet de hele dag zijn ingelogd ook maar een kans hebben gehad om een reactie voor te bereiden.
Meer interactie van anderen bereik je volgens mij niet door de groep die wel reageert daarvoor te laten betalen.
tndmbkr schreef:
vr 11 nov, 2022 08:14

Ik wil ook wel eens de mening van die laatste groep horen.
Dat ben ik uiteraard wel met je eens, maar de manier waarop je het zou willen proberen te bereiken niet.
Bert van Sprang schreef:
vr 11 nov, 2022 09:18
Ik wil ook wel eens de mening van die laatste groep horen.
Helemaal mijn idee!
O, ook het mijne hoor. Helaas neemt het aantal mensen dat openlijk zijn/haar mening op internet wil geven al jaren niet meer toe, maar af. Dat is niet alleen hier het geval, maar overal. Alleen op Facebook is er een deel van de mensen die niet om dit soort dingen maalt en onverbloemd hun mening geven, maar dat is volgens mij geen doorsnede van de maatschappij.
Als ik mijn persoonlijke familie, vrienden en kennissen naloop is het deel dat op internet nergens aan meedoet tamelijk groot, en daar zitten een aantal fietsers bij die qua fietshobby zeker niet zouden misstaan in deze vereniging of op dit forum.

Even een prikkelend, "ietwat" onrealistisch, idee: als je op het forum schrijvers zou laten betalen zou je dat voor een tijdschrift dan ook kunnen doen? Daar zijn immers ook veelschrijvers.
nicolevelo schreef:
vr 11 nov, 2022 08:29
Ik vind het een rare gedachte dat actieve bijdragers zouden moeten betalen en zwijgzame meelezers niet. Het forum krijgt juist inhoud dankzij deze actieve posters. De talrijke meelezers ‘in het publiek’ hebben er evenveel plezier aan.
Twee stellingen:
- Veelposters ervaren meer plezier* van het forum dan zwijgzame lezers, als je het over een langere periode bekijkt.
- Juist sommige veelposters zorgen voor een beroep op moderatiecapaciteit, niet de zwijgzame lezers.

*) Wat bedoel je eigenlijk met 'plezier'? Nut? Beloning (dopamine)?
Ik zou geen probleem hebben met een financiële bijdrage om het forum draaiende te houden. Ik denk wel dat het door veel mensen als een drempel gezien wordt, niet dat de hoogte van de bijdrage het probleem zal zijn, maar de bijdrage zelf als een drempel gezien wordt.
Het lijkt me redelijk om bereid te zijn een gering bedrag per jaar te betalen voor een dienst waarvan je gemiddeld dagelijks gebruik maakt. Een dienst ja, want je beleeft er plezier aan om op het forum te zijn, of je nou leest, mensen adviseert, reiservaringen deelt, plaatjes raadt of gewoon lekker ouwehoert. Dat is toch wel wat waard?

Voor niets gaat de zon op.

P.S.
Ik stop met posten in dit topic want heb er al genoeg over geschreven en val in herhaling.
willem.m schreef:
vr 11 nov, 2022 09:41
Twee stellingen:
- Veelposters ervaren meer plezier* van het forum dan zwijgzame lezers, als je het over een langere periode bekijkt.
- Juist sommige veelposters zorgen voor een beroep op moderatiecapaciteit, niet de zwijgzame lezers.
Tuurlijk. Er zijn ook mensen die het leuk vinden om op elke ALV te komen of op elke bestuursvergadering. Die kun je ook geld daarvoor vragen. :shock: :wink: (Let op de knipoogsmiley)
Het gaat er m.i. om of iemand een bijdrage levert die als gewaardeerd wordt gezien.
Als bijdragen aan een forum vervelend zijn dat is de oplossing denk ik eenvoudig.
tndmbkr schreef:
vr 11 nov, 2022 08:14
@Bert van Sprang, mijn voorkeur gaat uit naar een model waarbij de mensen die een bijdrage willen plaatsen een eurocent moeten bijdragen.
Juist de (veel)schrijvers zorgen voor de broodnodige levendigheid van het forum. Ik zit op ook op gravel.nl en daar komt het soms voor dat er dagenlang geen reacties of topics worden gepost. Dan haak ik ook al snel af met kijken totdat ik uiteindelijk zelf een onderwerp heb.
Juist de (veel)schrijvers zorgen voor de broodnodige levendigheid van het forum.
Of lijkt het soms te veel op een stamcafé waar nieuwkomers schroom hebben over de drempel te stappen. (Ik stel me dan zo'n rijtje gedateerde mannen aan de bar voor, die zich allemaal omdraaien en je aankijken als je in je fietskleding naar binnen stapt.)
Bert van Sprang schreef:
vr 11 nov, 2022 10:07
Of lijkt het soms te veel op een stamcafé waar nieuwkomers schroom hebben over de drempel te stappen. (Ik stel me dan zo'n rijtje gedateerde mannen aan de bar voor, die zich allemaal omdraaien en je aankijken als je in je fietskleding naar binnen stapt.)
Sommige onderwerpen wel. Maar dat zijn vaak ook onderwerpen waar je het van kan verwachten (de titels geven het vaak al goed aan). Zolang je uit bepaalde Kletspraat-topics weg blijft valt het wel mee. Iemand die zoekt binnen techniek of reizen zal veel minder "stamgastgedrag" tegenkomen.

Op gravel.nl blijf ik ook weg uit de wedstrijd-topics (die lopen nog wel vaak redelijk),heb daar niets te zoeken. Zo zullen veel bezoekers van het WF-forum ook wegblijven uit Kletspraat-topics (zelf kom ik bijv. ook zelden in "Raad Plaatje").
Bert van Sprang schreef:
vr 11 nov, 2022 10:07
gedateerde
Geldt dat niet voor alle activiteiten dat de gemiddelde leeftijd stevig is?
Bert van Sprang schreef:
vr 11 nov, 2022 10:07
Juist de (veel)schrijvers zorgen voor de broodnodige levendigheid van het forum.
Of lijkt het soms te veel op een stamcafé waar nieuwkomers schroom hebben over de drempel te stappen. (Ik stel me dan zo'n rijtje gedateerde mannen aan de bar voor, die zich allemaal omdraaien en je aankijken als je in je fietskleding naar binnen stapt.)
dat doet mij aan de serie Taxi denken, maar komt het forum ook in aanmerking voor 31 emmys? Wie was de moderator bij taxi!

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Taxi_(A ... isieserie)
Het topic met als titel ‘sintchristophorus.nl wil trekkingfietswinkel starten’ is op dit moment al 32 forumbladzijden lang ( dat zijn 602 berichten met reclame voor de winkel).
Wie moet er betalen om het forum in stand te houden?
Onder het onderwerp Commercieel zijn de laatste maand slechts een 7-tal onderwerpen aan bod gekomen. Alleen aan de commerciele topicstartes geld vragen schiet niet op, denk ik.
Het Forum stond niet (meer) op de agenda van de ledenvergasering, maar dit is er over gezegd:
Het bestuur wil het forum in de lucht houden. Een nieuw bestuurslid met de nodige ICT-ervaring gaat zich bezighouden met het technische beheer van het forum. Er hebben zich kandidaten gemeld voor de moderatie.
Dit heb ik van horen zeggen, want zelf was ik helaas verhinderd.
nicolevelo schreef:
do 24 nov, 2022 12:40
Het topic met als titel ‘sintchristophorus.nl wil trekkingfietswinkel starten’ is op dit moment al 32 forumbladzijden lang ( dat zijn 602 berichten met reclame voor de winkel).
Wie moet er betalen om het forum in stand te houden?
Zeker niet alle reacties zijn een reclame voor de winkel. Die winkel is inmiddels open en echt wel een bezoekje waard.
Bert van Sprang schreef:
do 24 nov, 2022 19:17
Onder het onderwerp Commercieel zijn de laatste maand slechts een 7-tal onderwerpen aan bod gekomen. Alleen aan de commerciele topicstartes geld vragen schiet niet op, denk ik.
Vrijwillig mag ook 😎