Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Financiele bijdrage niet-leden aan in stand houden forum? - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Financiele bijdrage niet-leden aan in stand houden forum?

145 berichten
Onze plek op Facebook is inderdaad wel wat verwarrend. De pagina, waar Fedor in eerste instantie naar verwees zou volgens mij alleen wat globale informatie over de vereniging moeten bevatten, en verder alleen links naar de Facebook-groep (FB noemde ze heel langs groups, maar is enige tijd geleden overgestapt op "communities", al is dat in de url's nog niet terug te zien), en ook naar de website en het forum. Verder zou ik daar geen reactiemogelijkheden open houden, als je dat wel doet schep je alleen maar onduidelijkheid.

Voor de eenvoud hebben we zelfs twee FB-groepen.
Je hebt de besloten groep "Tijdschrift de wereldfietser/de vakantiefietser", opgericht op 25-10-2015.
En daarnaast de openbare groep "De Wereldfietser", opgericht op 29-4-2014. Deze groep werd aanvankelijk opgericht als de besloten groep "WF1835" speciaal voor jongeren.
Het is deze openbare groep die door Eric Picard wordt beheerd.

Zelf zie ik niet wat de toegevoegde waarde is van de besloten 'tijdschriftgroep', ik ben van beide lid, en ik zie geen wezenlijk onderscheid tussen beide groepen. Mijn voorstel zou zijn om met een overgangstijd de leden van de besloten groep te vertellen dat ze in de openbare groep moeten zijn, en dat die besloten groep opgedoekt gaat worden. Je kunt de groep wellicht nog een tijd 'read-only' open houden. Ik denk dat er ook een grote overlap is tussen de groepen, de impact lijkt me niet heel groot, maar daar kan ik me in vergissen, ik heb het niet onderzocht.
vincent schol schreef:
di 08 nov, 2022 10:46
Ik begrijp dat er t.o.v. het forum een grotere en groeiende groep online gebruikers op facebook actief is. Is daar geen moderatie vereist of loopt het daar allemaal gratis/vanzelf en geldt die inspanning alleen voor dit forum? ...
Wat ik uit het andere topic (voor leden) begrijp modereert de voorzitter van het bestuur de Facebook-groep.
Met interesse volg ik hier de discussie over het WF-forum en de Facebookgroep.

Eerst even dit, in het huishoudelijk reglement van de Wereldfietser staat:
''De Wereldfietser'' richt zich in het bijzonder op fietsers die zelfstandig per fiets over de wereld reizen.''
In de statuten staat ''De vereniging verenigt, informeert, activeert en inspireert wereldfietsers.''
Dat gebeurt op dit forum ruimschoots.

Wat is erop tegen dat er naast dit forum nog een Facebookgroep van de Wereldfietser is die voor sommigen een aanvulling is op dit forum?
Je hebt nu ten enenmale personen die zich thuis voelen bij Facebook en anderen hechten aan het WF-forum. Ik zie het probleem niet.
Zien de leden van het WF-forum de Facebookgroep als een ongewenste concurrent? Ik zou zeggen geef elkaar de ruimte.

Wat betaling betreft als je op dit forum wilt posten, hou het forum voor een ieder toegankelijk.
Ongewenste postings? Ja, die voorkom je niet, maar daarvoor is er moderatie.

De laatste tijd is de toonzetting op het forum overigens wel okay.

En ja, het WF-forum heeft z'n waarde bewezen en doet dat volgens mij nog steeds!

Jan
Volgens mij heb ik nog niemand zien schrijven dat de FB-groep opgedoekt zou moeten worden. Er zijn zeker mensen die niks met FB hebben, voor hun hoeft de groep er niet te zijn, maar dat is wat anders dan bepleiten dat hij maar moet verdwijnen.
Wel is er de vrees, al dan niet terecht, dat het forum moet stoppen. Dit zou worden versneld door het ontbreken van beheerders en moderators.
Hilver schreef:
di 08 nov, 2022 13:26
Wat betaling betreft als je op dit forum wilt posten, hou het forum voor een ieder toegankelijk.
Ongewenste postings? Ja, die voorkom je niet, maar daarvoor is er moderatie.
Wat ik uit de startpost begrijp zijn er twee scenario's: 1) er zijn beheerders/moderators nodig om voort te kunnen zetten wat er nu is, 2) of er is geld nodig om voort te kunnen zetten wat er nu is met inzet van een externe partij. Nee drie scenario's: als 1) of 2) niet lukt, stopt het forum.
Hilver schreef:
di 08 nov, 2022 13:26
De laatste tijd is de toonzetting op het forum overigens wel okay.

En ja, het WF-forum heeft z'n waarde bewezen en doet dat volgens mij nog steeds!
Helemaal mee eens.
Als dit forum zich niet in stand kan houden zonder moderatie jammer dan.
Dat wil niet zeggen dat er helemaal geen toezicht moet zijn maar dat gemiereneuk waar we het nu over hebben kan best zonder moderatie. Zulke zaken lossen zich vanzelf op.
Je doet mee of je haakt af zo simpel is het voor mij. Ik bijt ook vaak op mijn tanden maar in de loop der jaren geleerd dat niet op reageren de beste oplossing is.
WimB schreef:
di 08 nov, 2022 14:14
Als dit forum zich niet in stand kan houden zonder moderatie jammer dan.
Dat wil niet zeggen dat er helemaal geen toezicht moet zijn maar dat gemiereneuk waar we het nu over hebben kan best zonder moderatie. Zulke zaken lossen zich vanzelf op.
Je doet mee of je haakt af zo simpel is het voor mij. Ik bijt ook vaak op mijn tanden maar in de loop der jaren geleerd dat niet op reageren de beste oplossing is.
Geen moderatie? Als er in dit forum handleidingen worden gepubliceerd hoe je autobanden van e-SUV's moet laten leeglopen (ik noem maar een voorbeeld), straalt dat af op de hele Wereldfietser-vereniging, vrees ik. Dat het zichzelf uiteindelijk oplost, ben ik wel met je eens overigens.
Kortom, wat we nodig hebben is een Community Manager....
https://nl.indeed.com/personeel/functie ... ty-manager
Wie zet de vacature uit op Indeed? Betaling op basis van giften vanuit het forum. Misschien heeft onze uitgever van het blad er wel oren naar om deze rol op zich te nemen, tegen een goede vergoeding. Dan kan hij het beheer van de website er ook bedrijfsmatig bij doen. Misschien de Facebook pagina ook wel. Holcus is de uitgever https://www.tijdschriftwereldfietser.nl/ en ik zie nog geen vacatures.

https://nl.indeed.com/jobs?q=community+ ... c267222b6d
Leon schreef:
di 08 nov, 2022 10:56
Ik vermoed dat je eigenlijk dit zoekt, maar dat de zoektocht een ervaren internetter als jou niet meteen lukt zegt ook wel iets:
https://nl-nl.facebook.com/groups/wereldfietser

Waarvoor dienen trouwens de vele berichten op facebook waarin iemand alleen iemand anders' naam roept?
Daarmee wordt die persoon getagd en krijgt een melding dat er een bericht is, dat de ander interessant acht voor hem/haar.
Marc v G schreef:
di 08 nov, 2022 11:17
Uitgaande dat er nieuwe moderators gevonden worden, is het wellicht zinvoller om voor niet-leden van de WF een duiidelijke melding op elke pagina van het forum te plaatsen dat dit forum van de vereniging De Wereldfietser is en dat je daar lid van kan worden [...]
Zoiets?
Screenshot_20221107-152106-01.jpeg
Ik ben ooit eens lid geworden omdat ik meerdere keren via de zoekmachine op het forum terecht kwam en naar mijn idee moet je iets wat je goed vindt steunen, dat komt het grotere geheel ten goede. Die 22 Euro vindt ik prima.

Het lijkt me geen slecht idee het technische beheer van het forum uit te besteden tenzij er voldoende vrijwilligers zijn die het leuk vinden dat te doen. Bij Discourse kan dat voor $1200 per jaar.

Over Discourse gesproken wat mij betreft geen slecht idee om een overstap daarop het overwegen, ik vindt het plezierig werken dan phpBB waar deze site op draait. Meerdere keren gehoord dat een overstap voor meer interactie zorgde.
En plop, daar zat de factuur voor het komende jaar in de mailbox. De €22 worden netjes van de rekening afgeschreven, daar hoef ik niets voor te doen. Wat een gemak allemaal en goed geregeld de laatste jaren door ons bestuur en de vrijwilligers.

https://www.discourse.org/ ziet er inderdaad goed uit. De uitdaging voor dit moment is de moderatie. Het in toom houden van de bijdragen op het forum. Vanuit een situatie met voldoende vrijwilligers kan de vereniging verder bouwen en vernieuwen. Ook met bijvoorbeeld Discourse.

Wie o Wie wordt onze nieuwe moderator?
Gegeven de discussie hierboven lijkt het me een goed idee dat de eigenaren van het forum eerst aangeven hoe ze de toekomst van het forum zien, en vooral: met welke opdracht en welk mandaat moderators aan de slag kunnen. Anders wordt het een vervelende en ondankbare klus, ben ik bang.

Voorwaardelijk voor een goede (en als fair ervaren) moderatie op een forum zijn heldere spelregels. Wat mag wel, en wat mag niet. En daarbij gelden altijd de basisregels:

1. de moderator heeft altijd gelijk
2. als de moderator geen gelijk heeft, treedt regel 1 in werking
non-fixie schreef:
di 08 nov, 2022 23:10
Gegeven de discussie hierboven lijkt het me een goed idee dat de eigenaren van het forum eerst aangeven hoe ze de toekomst van het forum zien, en vooral: met welke opdracht en welk mandaat moderators aan de slag kunnen. Anders wordt het een vervelende en ondankbare klus, ben ik bang.

Voorwaardelijk voor een goede (en als fair ervaren) moderatie op een forum zijn heldere spelregels. Wat mag wel, en wat mag niet. En daarbij gelden altijd de basisregels:

1. de moderator heeft altijd gelijk
2. als de moderator geen gelijk heeft, treedt regel 1 in werking
Wat wel en niet mag vind je in de header hierboven onder 'Regels' duidelijk aangegeven.

Jan
Hilver schreef:
wo 09 nov, 2022 00:25

Wat wel en niet mag vind je in de header hierboven onder 'Regels' duidelijk aangegeven.
Dat klinkt leuk, en het zal in het grootste deel van de gevallen ook zeker zo zijn.

Maar een goed moderator team kent ook de sfeer, kent de leden en weet wanneer wel en niet in te grijpen en op welke manier. Da's niet altijd zwart-wit, maar soms ook wel eens 1 van de minstens 50 tinten grijs.
Hilver schreef:
wo 09 nov, 2022 00:25
Wat wel en niet mag vind je in de header hierboven onder 'Regels' duidelijk aangegeven.

Jan
Wat daar onder 'regels' staat is helder, en daar zit ook het probleem niet, denk ik.

Waar ik op doelde is meer het gedrag: wat wordt er verwacht van forumleden, en wat wordt niet geaccepteerd? Dat gaat veel meer over respect, tolerantie, begrip en attitude. Je zou het 'vriendelijkheid en beleefdheid' kunnen noemen.

Modereren daarop is best moeilijk, geeft potentieel veel discussie, en daarom is het belangrijk dat moderators niet alleen een goed fingerspitzengefühl hebben, zoals @Jurr terecht aangeeft, maar ook een duidelijk mandaat voor ingrijpen, en rugdekking voor als er gedoe komt.
Dat goed regelen doet meer dan een vergoeding, vermoed ik, voor het aantrekken en behouden van moderators.
non-fixie schreef:
wo 09 nov, 2022 22:59
Waar ik op doelde is meer het gedrag: wat wordt er verwacht van forumleden, en wat wordt niet geaccepteerd? Dat gaat veel meer over respect, tolerantie, begrip en attitude. Je zou het 'vriendelijkheid en beleefdheid' kunnen noemen.
Zoiets?
Als je op een vraag wilt reageren.
Lees goed wat de vraag is. Probeer je in te leven in de vraagsteller. Wat wil de vrager weten? Hoe kan jij hem of haar ermee helpen? Probeer bij het onderwerp (on-topic) te blijven. Er bestaan geen domme vragen, dus antwoord ook niet als zodanig. Houd er rekening mee dat de vraagsteller niet zo technisch onderlegd hoeft te zijn als jij, niet zo sportief, of niet zo goed in het beheersen van de Nederlandse taal. Als iets niet duidelijk is, vraag dan even door. Een grapje is leuk, maar zorg dat je er allebei om kan lachen. Maak geen kwetsende opmerkingen.
Lees je tekst nog even door voordat je op verzenden drukt. Probeer je dan voor te stellen of je zelf blij en/of geholpen zou zijn als jij dit antwoord zou krijgen.
rules#vraag-reageren
De forumregels "Gedrag", het eerste artikel, gaan uitsluitend uit van iemand die een vraag komt stellen, alsof het forum een soort klantenservice is.
Dat zit er m.i. best wel naast.
Het lijkt me dat het als lezer niet veel moeite zal kosten om deze suggesties als algemene gedragsregels te interpreteren.
eindgebruiker schreef:
do 10 nov, 2022 12:10
Het lijkt me dat het als lezer niet veel moeite zal kosten om deze suggesties als algemene gedragsregels te interpreteren.
Tuurlijk, maar zolang er mensen zijn die vragen om een "duidelijke melding op elke pagina van het forum te plaatsen dat dit forum van de vereniging De Wereldfietser is" twijfel ik een beetje. :)