Additionally, paste this code immediately after the opening tag: netjes - Forum Wereldfietser

netjes

Dat een forum soms moderatie nodig heeft is duidelijk.
Maar een reactie verwijderen zonder de schrijver daarvan in kennis te stellen vind ik niet echt netjes.
Ook niet netjes vind ik dat niet duidelijk is wie moderator is.
Toch ook een kwestie van beleefdheid.
dunlop schreef:
do 07 apr, 2022 18:04
Maar een reactie verwijderen zonder de schrijver daarvan in kennis te stellen vind ik niet echt netjes.
Dat gebeurt afaik al een aantal jaren niet meer.
Als je naast het hier netjes houden ook nog eens iedereen waarvan je een berichtje hebt verwijderd moet voorzien van een verklaring en een nazorgtraject.... dan wordt het wel een erg tijdrovende hobby en wil helemaal niemand meer moderator zijn ;)
dunlop schreef:
do 07 apr, 2022 18:04
... Ook niet netjes vind ik dat niet duidelijk is wie moderator is.
Toch ook een kwestie van beleefdheid.
Wat vind je van forumbezoekers met een nickname?
Een melding als een bericht wordt verwijderd zou ik logisch vinden. Als een topic wordt opgeschoond kan dat met een melding in het topic. Ik hoef niet te weten wie de MOD is. Er zijn fora waar het MOD-account word gedeeld door meerdere mensen. Die kunnen dan deelnemer zijn onder de eigen naam (of nick) en met het MOD-account modereren.
Ik schreef het al eerder. Deze vorm van modereren is niet plezierig.
viewtopic.php?f=36&t=35913&p=411858#p411858
Berichten worden soms verwijderd omdat ze tegen forumregels ingaan. Óf ook weleens omdat ze niet meer in de context van een topic passen na verwijdering van andere berichten daaromheen. Tot een paar jaar geleden gaven de moderatoren vaker netjes toelichting op het verwijderen van berichten. Dikwijls liep dat dan uit op heftige discussies met schrijvers wier berichten waren verwijderd, waarbij zij het deden voorkomen alsof de moderatoren hen iets vreselijks hadden aangedaan. Op zeker moment is het beleid van de moderatoren veranderd en wordt er tegenwoordig minder of geen toelichting gegeven bij het snoeien in topics.

Ik schreef het ooit al eerder, maar hier on-topic: na enkele jaren lezen in dit forum heb ik dit snoeien door de moderatoren al vaak zien gebeuren en in de praktijk valt dat voor mij meestal wel te billijken, ook de keren dat mijn eigen bijdragen werden verwijderd. Omdat de moderatoren van dit forum op mij overkomen als integere lieden zonder dubbele agenda die dit vrijwillig doen, vaak goed en noodzakelijk werk leveren, zo nu en dan een foutje kunnen maken, en gezond en gelukkig moeten blijven, denk ik dat het redelijk is om het gesnoei zoals dat gaat voor lief te nemen.

Hans
@TopicStarter:

Ik denk dat je de verklaring waarom je bericht is verwijderd best in de forumregels kunt vinden:

rules#vraag-reageren

Lees goed wat de vraag is. Probeer je in te leven in de vraagsteller. Wat wil de vrager weten? Hoe kan jij hem of haar ermee helpen? Probeer bij het onderwerp (on-topic) te blijven. Er bestaan geen domme vragen, dus antwoord ook niet als zodanig. Houd er rekening mee dat de vraagsteller niet zo technisch onderlegd hoeft te zijn als jij, niet zo sportief, of niet zo goed in het beheersen van de Nederlandse taal. Als iets niet duidelijk is, vraag dan even door. Een grapje is leuk, maar zorg dat je er allebei om kan lachen. Maak geen kwetsende opmerkingen.
Lees je tekst nog even door voordat je op verzenden drukt. Probeer je dan voor te stellen of je zelf blij en/of geholpen zou zijn als jij dit antwoord zou krijgen.
En tevens:

rules#modereren

Moderatoren leiden de discussies op het forum in goede banen, en grijpen in als iemand de regels overtreedt. Moderatoren letten vooral op de ‘sfeer’ op het forum. De vereniging wil informeren en inspireren, dus daarop wordt gemodereerd. De moderatoren doen hun best om rechtvaardig en onpartijdig op te treden
Jurr schreef:berichtje hebt verwijderd
Het moet toch heel eenvoudig zijn om bij verwijdering een automatisch bericht te genereren aande opsteller.
willem.m schreef:Wat vind je van forumbezoekers met een nickname?
Dat schijnt heel modern te zijn. Als je alle schuilnamen, goed Nederlands, verwijderd van dit forum, hou je erg weinig over.
Trouwens, willem m.. Dat is toch ook een schuilnaam.
Er zijn wel een paar namen met m/M
dunlop schreef:
vr 08 apr, 2022 17:56
willem.m schreef:Wat vind je van forumbezoekers met een nickname?
Dat schijnt heel modern te zijn. Als je alle schuilnamen, goed Nederlands, verwijderd van dit forum, hou je erg weinig over.
Trouwens, willem m.. Dat is toch ook een schuilnaam.
Er zijn wel een paar namen met m/M
Ik klaag niet over de anonieme Mods. Jij wel. Dus als je het zo belangrijk vindt met wie je van doen hebt, wees dan solidair en vermeld je echte naam. Of niet, maar verwacht het dan ook niet van de Mod.

Overigens lijkt het me heel verstandig dat de Mod anoniem is. Zo iemand doet dat in een rol voor de groep en niet op persoonlijke titel.
Hij heet meneer Dunlop. Da's voldoende.

Een melding dat je bericht verwijderd is lijkt me het minste.
Een uitleg in twee woorden is al iets beter.
Bijvoorbeeld: Bericht verwijderd. Reden: overtreding forumregels 'te koop zonder vraagprijs'

Discussiëren met de moderator is niet de bedoeling. Als je dat toch doet, dan verdien je een ban. Van een dag, een week of een maand. Dan kun je thuis even afkoelen. Na je tweede ban ben je blijvend verbannen.
dunlop schreef:
vr 08 apr, 2022 17:56
Als je alle schuilnamen, goed Nederlands, verwijderd van dit forum, hou je erg weinig over.
Laat maar... Mag worden verwijdert.

Hans
Een forum waar ik dagelijks kom is redelijk transparent over moderatie. Bij Tweakers is in een topic altijd het oorspronkelijke bericht te vinden met de tekst « bericht verwijderd » en meestal een reden. Bovendien krijgt de schrijver een persoonlijk bericht.

Wordt een heel topic verplaatst naar een ander gedeelte, dan krijgt iedereen die gereageerd heeft een persoonlijk bericht en wordt er een korte zin in de topicstart geplaatst dat dit topic verplaatst is van xxx naar yyy.

Dreigt een topic te ontsporen dan komt er vaak een « modbreak » met het verzoek om alleen on topic te reageren. Discussie over modereren bij Tweakers mag alleen via persoonlijke berichten of in een speciaal forumdeel dat daarvoor bedoeld is.

Daarmee kan iemand die niet direct betrokken is bij een topic (en alleen aan het lezen is) toch volgen wat er gebeurd is.
Tweakers vergelijken met dit forum is dat wel eerlijk. Lijkt mij van niet.

Maar voor mij is het simpel verbeter de wereld en wordt moderator.

Een bijzondere eigenschap van een mens. We weten ze goed wat een ander moet doen.