Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Oude topics die ineens weer naar boven komen - Forum Wereldfietser

Oude topics die ineens weer naar boven komen

Het valt me op dat de laatste tijd steeds vaker bij oude topics ineens weer gereageerd wordt.
Ben ik de enige die dat soms irritant vind? Je begint met lezen om na halve pagina lezen er pas achter te komen dat het om iets van jaren geleden gaat waar dan ineens recent weer iemand op reageert.
Op andere forums is het meestal not done om op oude topics te reageren of worden topics na een tijdje inactiviteit vanzelf afgesloten zodat er niet meer op gereageerd kan worden.
Al kan ik me voorstellen dat er ook gevallen zijn zoals verzameltopics, waar het over tijdloze onderwerpen gaat of algemene informatie.
Als de nieuwe reactie inhoudelijk iets toevoegt vind ik het zelfs een heel goed idee, zeker bij de wat meer obscure onderwerpen.

Op die manier bouw je in de loop van de tijd toch een aardige verzameling informatie op, en doe je daar toekomstige (be)zoekers een groot plezier mee. Ik heb daar zelf vaak plezier van gehad.

Maar een "Wat leuk zeg!" bij zes jaar oude vakantiefoto's is inderdaad wel minder boeiend.
Oplossing, ik heb nooit anders gedaan: nooit op het onderwerp zelf klikken maar met het knopje 》direct naar het nieuwste bericht gaan.
Leon schreef:
vr 16 apr, 2021 09:36
Oplossing, ik heb nooit anders gedaan: nooit op het onderwerp zelf klikken maar met het knopje 》direct naar het nieuwste bericht gaan.
Het lijkt me evident dat TS dat al doet. Verder kan het voor de overzichtelijkheid prettig zijn om in de forumvoorkeuren in te stellen dat de volgorde van berichten andersom gaat, zodat je in een draadje het nieuwste bericht bovenaan ziet staan.

Ik ben het trouwens niet eens met TS. Na langere tijd kunnen reageren in een al bestaand topic draagt m.i. bij aan continuïteit en voorkomt een wildgroei aan separate topics over hetzelfde onderwerp - iets waar ik zelf een broertje dood aan heb.
Ik ben het wel met jullie eens deels. Alleen zijn er soms gevallen waarbij ik dat niet op vind gaan. Bv "Bossen gaan dood in Duitsland". goh... is dat een recent nieuwsartikel? komt me vaag bekend voor. Oh duh, artikel van 2 jaar geleden, toen die droogte zo heerste.
Of: "Nieuwe Marathon Almotion". Is er alweer een nieuwe uitgebracht? Interessant zeg! Oh nee... 3 jaar oud.

Voor zulke dingen denk ik, begin gewoon een nieuw topic ipv te reageren op de oude.

Voor dingen als "raad plaatje" of "nieuwste aanwinst" of "je paklijst" is zo'n oud topic die langzaam aanvult natuurlijk helemaal prima, is ook behoorlijk tijdloos.

En ja, dat >> bestaat en gebruik ik wel eens, maar dan mis je vaak de chronologische context waardoor het niet zo in mijn systeem zit.
Voordeel is dat het woord "electrisch" er niet in voorkomt....
Terug naar de roots....
bast1aan schreef:
vr 16 apr, 2021 10:05
Bv "Bossen gaan dood in Duitsland". [...]

Voor zulke dingen denk ik, begin gewoon een nieuw topic ipv te reageren op de oude.
Ik vind het juist wel prettig dat mensen gewoon weer dezelfde argumenten gaan ventileren als ze twee jaar eerder al hebben gedaan in datzelfde draadje. Kan ik dat gewoon blijven overslaan, in plaats van dat het hele geëmmer opnieuw begint in een nieuwe discussie, waarvan ik eerst weer moet volgen waar het heengaat voordat ik besluit het te negeren.

Mijn forumstrategie, misschien heeft iemand er iets aan:
Ik benader het forum altijd via de pagina 'Actieve onderwerpen' en loop dan de discussies met nieuwe reacties af met de knop die je naar het laatste ongelezen bericht brengt. Als er heel veel nieuwe berichten in een discussie zijn, is dat reden voor argwaan (tenzij ik lang niet op het forum geweest ben natuurlijk, maar dat is eigenlijk alleen na een vakantie). Dan is het meestal een oude discussie die ik ben gaan negeren. Als het één nieuwe reactie is op een bericht dat ik niet onlangs gelezen heb, let ik even op de data; dan is het inderdaad vaak ook een oude discussie die iemand weer van stal gehaald heeft. Was dat een relevante vraag, zoals 'hoe kan ik probleem X aan mijn fiets repareren' of 'wie waat waar ik onderdeel Y kan kopen', dan zet ik er weleens een korte reactie onder in de trant van: “Ik denk de vraagsteller uit 2014 inmiddels dat nieuwe zadel wel heeft”, in de hoop dat anderen niet nodeloos ook weer allerlei adviezen gaan geven. Is het geen relevante vraag, dan laat ik het lekker voor wie opnieuw over de Duitse bossen wil discussiëren en negeer ik de draad verder.

Op deze manier ontgaat het me eigenlijk zelden dat er een oude discussie opgehengeld wordt. Ik vind het voortdurend opnieuw stellen van dezelfde vraag of nieuwe discussies beginnen over iets waar al een (of honderd) keer over geschreven is, nog net iets irritanter dan het ophengelen van oude discussies die niet voor niks al een paar jaar uitgedoofd waren.

Groetjes,

Carl
Mijn strategie is vergelijkbaar behalve dat ik 1. soms lange tijd niet de nieuwe topics lees of lang niet op het forum zit en 2. ik de meeste topics bewust niet lees omdat het onderwerp me niet interessant lijkt en het gros dus op ongelezen staat. Die bossen in Duitsland of een nieuwe Almotion vond ik nou net wel interessant.

Tussen de regels lees ik dat Carl de reacties op oude topics ook wel een beetje .. irritant vindt. Maar het is inderdaad wat waard dat het dan bij die oude topics blijft ipv een nieuw topic. Datum is in kleine lettertjes die je zeker tijdens snel lezen/scannen makkelijk over het hoofd ziet.

Ik zal wat meer die >> gebruiken.
bast1aan schreef:
vr 16 apr, 2021 16:08
Tussen de regels lees ik dat Carl de reacties op oude topics ook wel een beetje .. irritant vindt.
Dat staat gewoon ín de regels, toch? ;) Maar minder dan nieuwe draadjes met oude koeien. En als andere mensen het wel interessant vinden om door te gaan op een oude discussie, dan hoeft dat ze niet belet te worden omdat ik het irritant vind. Het is dan aan mij om even op te letten en die discussie over te slaan. Ik vind het veel irritanter dat dezelfde vraag honderd keer opnieuw gesteld wordt terwijl iemand ook de zoekfunctie had kunnen gebruiken (en eventueel aanhaakt op een oude vraag), maar kennelijk zijn er ook mensen die het heel fijn vinden om drie keer per jaar uitgebreid te schrijven wat ze met hun fiets doen als ze op reis iets willen bezichtigen, of ze wel of geen slot op hun fiets hebben, of waarom ze wel of niet met fietsbroek rijden. Ik kan het ze niet beletten. ;)

Groetjes,

Carl
Wat relevant is bepaald in sterke mate degene die een draadje nieuw leven in blaast.
Het staat een ander vrij om zo'n 'oud draadje' opnieuw in te willen zien.

Beter dan een nieuw draadje over hetzelfde onderwerp schrijven, met voor de starter enkele onbelichte aspecten. Hierover kan uiteraard van mening verschilt worden.

Uiteindelijk kan de moderator ingrijpen als het nodig is.

Sommige onderwerpen lenen zich ervoor om voort te zetten.
Daar mag je uiteraard van alles over vinden :evil:
Carl schreef:
vr 16 apr, 2021 17:12
Ik vind het veel irritanter dat dezelfde vraag honderd keer opnieuw gesteld wordt terwijl iemand ook de zoekfunctie had kunnen gebruiken
Vooral bij nieuwelingen doe je daar weinig aan. Als je zonder kennis van dit forum met een heel algemene vraag zit is dit forum ook niet heel overzichtelijk. Ik kan me goed voorstellen dat het weinig oplevert als je dan op dit forum gaat lezen en 3000 bijdragen vindt over het onderwerp.
Ik vind het ook niet zo erg. Soms maak ik me er vanaf met een link, soms geef ik een uitleg. Soms vind ik dat nieuwelingen gedwongen zouden moeten worden op zijn minst de websites 'eerste keer' en 'warrige wereld' eerst te lezen.