Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Routeboekjes tweedehands (ver)kopen... - Forum Wereldfietser

Routeboekjes tweedehands (ver)kopen...

Her en der in het forum loopt de discussie of het wenselijk is een routeboekje tweedehands te (ver)kopen, omdat dat de inkomsten van de routemaker onder druk zet. Om te voorkomen dat dit bij elke topic aan de orde wordt gesteld, hierbij mijn voorstel:
  • het blijft mogelijk en toegestaan routeboekjes te koop aan te bieden of te vragen in het juiste forumonderdeel;
  • bij beide topic-onderdelen wordt een sticky geplaatst, waarbij gewezen wordt op het gevolg van tweedehands (ver)kopen van routeboekjes voor de routemakers, zonder schoolmeester-teksten, objectieve informatie over de winstmarges en de moeite die het kost om een route te maken en te onderhouden
Op die manier worden de discussies ondervangen: iedereen die een oproepje plaatst, krijgt de sticky in beeld en kan dan kiezen. Ook kan bij discussies direct worden doorverwezen naar de sticky.
Aangezien ik de "aanstichter" ben van de "kaping" van het topic over de boekjes van Reitsma zal ik hier ook even reageren. Ik heb me expres in het andere topic op de vlakte gehouden om de vraag van TS niet te frustreren. Dat is uiteindelijk toch gebeurd, met name door Mikefiets die in meerdere lange bijdrages uiteen zet dat off-topic reageren niet wenselijk is. Ik neem aan dat TS inmiddels met de staart tussen de benen vertrokken is wat natuurlijk zeer onwenselijk is aangezien haar vraag legitiem was en ze mooie plannen heeft waarvoor ze hier prima terecht kan.

Verder nog even on-topic: Liever nieuwe boekjes kopen.
Persoonlijk ben ik altijd een groot voorstander van het kopen van nieuwe boekjes omdat oude boekjes vaak een oudere editie betreffen en het missen van één overnachtingsplaats of iets anders wat veranderd is onderweg al heel snel een stuk minder fijn is dan het betalen voor een nieuw boekje.
Maar ik zie niet in waarom er voor tweedehands routeboekjes een waarschuwing zou moeten zijn en voor andere boekjes of bijvoorbeeld fietsen (!) niet. Laten we ons aan de wet houden.
Leon: discussie over foto’ s graag elders voeren, ook daar kan je een topic voor aanmaken. ;-)

En het gaat me niet over legaal of illegaal, en ik wil het ook geen waarschuwing noemen, maar eerder een extra overweging, zonder waardeoordeel, gewoon iets om mee te nemen bij het vragen naar / aanbieden van routeboekjes.
Dus van 5x per jaar met het vliegtuig reizen, reizen naar landen met een bepaald regime en kopen van dingen die duidelijk gemaakt zijn onder 'minder prettige omstandigheden' zeggen we niks maar het (ver)kopen van tweedehands boekjes is niet goed?
Leon schreef:
zo 17 jan, 2021 12:28
Dus van 5x per jaar met het vliegtuig reizen, reizen naar landen met een bepaald regime en kopen van dingen die duidelijk gemaakt zijn onder 'minder prettige omstandigheden' zeggen we niks maar het (ver)kopen van tweedehands boekjes is niet goed?
Mee eens, is geen beginnen aan. Blijft over: nooit meer iets over zeggen of toch een keer een subtiele hint geven. Ik kan wel leven met het laatste maar als dat niet mag dan doe ik het niet meer.
Ik heb het andere draadje even doorgelezen. Het hergebruiken van spullen heeft natuurlijk altijd de voorkeur, dit geldt wat mij betreft ook voor routeboekjes. Ik vind het prima dan bijvoorbeeld € 5 te doneren aan de schrijver. (Overigens heb ik pas een keer in mijn leven een voorgekauwde route gefietst, dit was omdat mijn fietsgenoot dat graag wilde.)
Bert van Sprang schreef:
zo 17 jan, 2021 17:20
Ik heb het andere draadje even doorgelezen. Het hergebruiken van spullen heeft natuurlijk altijd de voorkeur, dit geldt wat mij betreft ook voor routeboekjes. Ik vind het prima dan bijvoorbeeld € 5 te doneren aan de schrijver. (Overigens heb ik pas een keer in mijn leven een voorgekauwde route gefietst, dit was omdat mijn fietsgenoot dat graag wilde.)
Precies. Iets van die strekking schreef ik ook al. De oplossing ligt soms voor het oprapen.
Bert van Sprang schreef:
zo 17 jan, 2021 17:20
(Overigens heb ik pas een keer in mijn leven een voorgekauwde route gefietst, dit was omdat mijn fietsgenoot dat graag wilde.)
Inderdaad, 1 keer met zo'n route begonnen. Begrjip niet wat er aan is. Na 4 dagen rare détours die totaal tegen mijn richtingsgevoel in gingen is het boekje onderin mijn tas verdwenen. Gewoon op de kaart de kleine weggetjes zoeken en een logische route maken is veel leuker.
Iedereen heeft natuurlijk zijn of haar eigen ervaringen.
Volg vooral je eigen ingeving. Voorgekauwd is een krachtterm. Ik vind het altijd een uitdaging om tijdens een route een alternatief te bedenken.
Mijn stelling is: fietsroutes zijn er om vanaf te wijken.
Wees blij dat ze er zijn.
Het is een hobby.

Zowel fietsen als routeboekjes maken.
Polling schreef:
zo 17 jan, 2021 12:18
Leon: discussie over foto’ s graag elders voeren, ook daar kan je een topic voor aanmaken. ;-)

En het gaat me niet over legaal of illegaal, en ik wil het ook geen waarschuwing noemen, maar eerder een extra overweging, zonder waardeoordeel, gewoon iets om mee te nemen bij het vragen naar / aanbieden van routeboekjes.
Zonder waardeoordeel? Die extra overweging is bij uitstek een waardeoordeel als je het mij vraagt. Die komt namelijk voort uit het idee dat een routemaker alsnog voor zijn werk gewaardeerd moet worden...
Afgezien daarvan is het eind natuurlijk zoek als je als forumbeheer met dit soort toevoegingen begint, zoals al gezegd. Routemakers zijn mans en vrouws genoeg om zelf voor hun belangen op te komen. De al genoemde donatiemogelijkheid in een boekje opnemen om de tweedehands koper tot een gepaste bijdrage voor vele werk te verlokken is een van de manieren om meer opbrengst te genereren.
Grandonneur schreef:
zo 17 jan, 2021 20:22
Het is een hobby.

Zowel fietsen als routeboekjes maken.
Dat zal voor sommige fietsroutemakers opgaan, maar zeker niet voor alle. Van een paar fietsgidsenmakers weet ik dat het voor hun een onmisbare bron van inkomsten was. Zoals Michaël Wannet, auteur van de Hanzefietsroute en tot 2016 ook mijn uitgever (zie hier). Hij zat ook dag in, dag uit te werken aan zijn gidsen en die van andere auteurs. Na Michaëls overlijden ben ik het werk dat hij voor mijn gidsen verrichtte, zelf gaan doen en ik probeer dat even professioneel te doen als hij dat deed. Zijn werktempo ga ik nooit halen, ik ben er ook niet fulltime mee bezig en ik hoef er niet van te kunnen leven. Qua inkomsten is het voor mij dus een hobby, maar voor de rest beschouw ik het maken van fietsgidsen wel als een vak.
Laat gewoon zoals het is. Er zijn al voldoende regels. Af er toe een beetje discussie hoort erbij en trekt de aandacht.
Laat men zich realiseren dat deze zuinigheid slechts een uitsparing betreft van een paar eurootjes in verhouding tot de totale kosten van een fietsreis naar Rome, inclusief de terugreis per trein of vliegtuig.
Geniet van de fietsreis naar Rome.
Berger schreef:
zo 17 jan, 2021 18:18
Bert van Sprang schreef:
zo 17 jan, 2021 17:20
(Overigens heb ik pas een keer in mijn leven een voorgekauwde route gefietst, dit was omdat mijn fietsgenoot dat graag wilde.)
Inderdaad, 1 keer met zo'n route begonnen. Begrjip niet wat er aan is. Na 4 dagen rare détours die totaal tegen mijn richtingsgevoel in gingen is het boekje onderin mijn tas verdwenen. Gewoon op de kaart de kleine weggetjes zoeken en een logische route maken is veel leuker.
Gelukkig verschillen mensen. Ik kom er onderweg voldoende fietsers tegen die druk in de weer zijn met een routeboekje. Onderweg vanachter het kaartenvenster op de stuurtas en 's avonds op de camping met de voorpret van de volgende dag.
Veel routes hebben ook een inhoud en de gids biedt een schat aan informatie. Voegt een dimensie toe. Noord-Frankrijk zou saai zijn, maar met de Frontlijnroute van Kees Swart beleef je dat toch geheel anders.
zuinigheid
Jij noemt het zuinigheid, het is ook gewoon duurzamer spullen te hergebruiken in plaats van ze nieuw te kopen.
bert sitters schreef:
ma 18 jan, 2021 07:22
Laat gewoon zoals het is. Er zijn al voldoende regels. Af er toe een beetje discussie hoort erbij en trekt de aandacht.
Laat men zich realiseren dat deze zuinigheid slechts een uitsparing betreft van een paar eurootjes in verhouding tot de totale kosten van een fietsreis naar Rome, inclusief de terugreis per trein of vliegtuig.
Geniet van de fietsreis naar Rome.
Een beetje discussie is prima. Maar in elk te koop of gevraagd onderwerp deze discussie opnieuw voeren is vermoeiend, en voor de OP ook niet handig, omdat reacties op de oorspronkelijk vraag dan onder dreigen te sneeuwen.
Bert van Sprang schreef:
ma 18 jan, 2021 09:24
zuinigheid
Jij noemt het zuinigheid, het is ook gewoon duurzamer spullen te hergebruiken in plaats van ze nieuw te kopen.
Helaas geldt voor de gidsen die ik heb gebruikt, dat ze dan ook echt op zijn.
Even afgezien van de kleine markt voor doorverkoop, lijkt mij de grotere uitdaging die van de toenemende digitalisering. Dat heeft de muziekindustrie flink wat schade berokkend, en hetzelfde kan gebeuren als mensen simpelweg de tracks downloaden zonder het boekje te kopen. Dan kunnen routes eigenlijk alleen nog maar gemaakt worden door auteurs die zelf genoeg geld hebben, of verenigingen die de routes financieren uit bijdragen van leden. Op de een of andere manier moet er dus een robuust systeem komen om te betalen voor deze wat mij betreft heel nuttige en waardevolle informatie.
Wim schreef:
ma 18 jan, 2021 12:13
...hetzelfde kan gebeuren als mensen simpelweg de tracks downloaden zonder het boekje te kopen.
Dat fietsroutes op websites steeds beter in beeld gebracht worden en er in steeds meer landen knooppuntenroutes en allerlei andere routes online beschikbaar zijn helpt natuurlijk ook niet. Op een gegeven moment is het ook niet meer uit te leggen dat je moet betalen voor een track die zo oud is als de weg naar Rome, ook al worden die tracks steeds bijgewerkt. De meerwaarde van de boekjes moet dan ergens anders liggen. Overnachtingsadressen en andere adressen onderweg veranderen gelukkig voor de makers wel zo snel dat een boekje van twee jaar oud al te oud is.