Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Status wiki - Forum Wereldfietser

Status wiki

Onlangs kwam hier de vraag voorbij waar de link naar de wiki is gebleven. Die blijkt sinds de nieuwe website verdwenen. Op de ALV deze week werd gevraagd naar de status van de wiki zelf. Uit het antwoord maak ik op dat de wiki wordt afgeschreven, en dat het aan de Vakantiefietser is om de wiki langzaam verder te laten doodbloeden. "Alle informatie is tegenwoordig elders te vinden."

Dat klopt, maar niet handzaam bij elkaar.

Raar argument trouwens, alle informatie was al elders te vinden toen de wiki gestart werd.

De fietsvakantiewiki is een op fietsreizigers toegespitste wikipedia, met informatie over landen, fietsen en fietstechniek en uitrusting, opgezet door de Wereldfietser en Vlaamse zustervereniging de Vakantiefietser. Voor zover ik weet is het ooit begonnen als Word-document met landeninformatie, beheerd door iemand van de Wereldfietser. Andere leden konden informatie opsturen, en die werd dan door de beheerder verwerkt. Op een gegeven moment werd alle informatie op het forum geplaatst. Forumgebruikers konden via reacties op topics informatie toevoegen. Oude informatie bleef echter staan. Uiteindelijk kwam alles op een aparte wiki-website terecht, ondersteund door wikipedia-software. Voordeel is dat iedereen in principe als redacteur kan fungeren: zodra je bent ingelogd kun je alle teksten aanpassen, uitbreiden danwel verwijderen. In de praktijk blijkt dat er - net als op Wikipedia - een of meer gemotiveerde redacteuren nodig zijn om alles in goede banen te leiden en de kwaliteit te bewaken.

Ooit was de wiki te bereiken via wiki.wereldfietser.nl, met dezelfde huisstijl als onze eigen site, maar door nalatigheid van de Vakantiefietser is dat al jaren geleden verloren gegaan. Nu er niet meer officieel door de Wereldfietser naar gelinkt wordt, is alle verbintenis verbroken.

De wiki vind je hier: http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... oofdpagina
Hier kun je een account aanmaken: http://wiki.vakantiefietser.be/index.php?title=Doe_mee
En hier zie je wat er dit jaar is toegevoegd/gewijzigd: http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... 1&days=300
Uit de getallen op de pagina Veel bekenen Pagina's (http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... irePaginas) van 5 november 2020 en vandaag kan ik bepalen dat de wikipagina's de afgelopen twee weken 22150 keer aangeklikt zijn, wat neerkomt op 576.000 pageviews per jaar. Dat is de helft van de aantallen in 2013: viewtopic.php?f=9&t=19241

Toch is dit getal nog steeds vergelijkbaar met 3000 leden die 4x per jaar door een tijdschrift van 50 pagina's bladeren: 3000 x 4 x 50 = 600.000

Om dan de wiki zonder enige vorm van raadpleging of communicatie te verwijderen van de website vind ik wel kras. Waarvan dit een teken is weet ik niet.
Het gaat hier niet alleen om de wiki. Op de oude website was ook een knop voor informatie over fietsreizen, met onder meer een link naar mijn website voor beginnende vakantiefietsers. Die knop is voor zover ik kan zien ook verdwenen.
Goede informatie bieden ter voorbereiding op fietsvakantiereizen lijkt me een activiteit die dicht bij de missie van de vereniging ligt. Veronderstellen dat je tegenwoordig alles wel op internet kan vinden vind ik vreemd: internet is vanwege de commercie-gedreven Google-algoritmen een jungle; juist een overzichtelijke wiki-pagina kan dan helpen.

Zelf ben ik ooit (2006?) via de Wiki op Michiel Erens gestuit, en dankzij zijn website en emailcontact met hem kwam ik op ideeën voor mooie fietsroutes op IJsland. Diverse mensen hebben mij de afgelopen jaren benaderd met vragen over fietsen in bepaalde landen nadat ik daar wat over op de Wiki had geschreven.

Ik kan me voorstellen dat de Wiki gebruiksvriendelijker kan, en dat goed beheer nodig is om e.e.a. presentabel te houden, maar laten doodbloeden lijkt me zonde. Straks is de vereniging nog slechts een vehikel om (appeltaart)tochten, een jaarlijkse beurs en een (half)jaarlijkse ALV te organiseren.
Je vergeet het 4x per jaar uitgeven van een glossy, als je kijkt aan het bedrag wat daar naar toe gaat is dat met stip de hoofdactiviteit van de vereniging :D . Gelukkig vanaf de nieuwe website ook digitaal te lezen. Overigens is de variatie in tochten gelukkig (nog) heel divers, van gemoedelijke appeltaarttochten tot uitdagende bikepacking/offroadtochten. Wat een beetje ontbreekt zijn meerdaagse tochten iets verder van huis.
Als ik de website van onze vereniging raadpleeg zie ik nergens dat er een samenwerking is met de Vakantiefietser. Onder het kopje Tijdschriften staat vermeld wat het het tijdschrift inhoudt maar daar wordt evenmin aangegeven dat het een gezamenlijk verenigingsblad is met de vereniging in België. In het tijdschrift zelf wordt die samenwerking weer wel genoemd. Voorts wordt op beide sites (vereniging en forum) niet gesproken over een samenwerking met België. Tot zover wat ik kan vinden cq raadplegen.
In het vervolg daarop kan ik de afhankelijkheid van de Vakantiefietser m.b.t. de wiki dan ook niet plaatsen. Waarom geeft de Wereldfietser de zeggenschap uit handen, even los van de vraag of onze vereniging wel voldoende vrijwilligers heeft die bereid zijn een coördinerende rol hierin te vervullen?
Naar mijn weten is de wiki altijd bij onze Belgische collega's in beheer geweest. De situatie in de vorm van een document kan ik me niet meer goed herinneren. Dus ik vermoed niet dat dit 'uit handen geven' is.

In grote lijnen heb ik wel het gevoel dat de wiki en het forum toch als nevenactiviteiten worden gezien. Ik heb tijdens de ALV daarover ook een vraag gesteld, maar helaas geen antwoord gekregen. Wellicht tijd dat deze twee onderdelen los komen van de rest.
Dat met die documenten met landeninfo ging zoals eindgebruiker schrijft. Er zitten nu nog steeds zinnen in die ik destijds heb ingetikt.
In de begintijd van het forum begon het een aantal forumleden te vervelen dat ze steeds dezelfde antwoorden aan het intikken waren. Ik herinner me het niet heel duidelijk meer maar volgens mij was dat een kwestie van 1 + 1 = wiki. Ik zal morgen eens in mijn archief duiken.

+1 Bedoel je zoals het tijdschrift ook volledig los staat van de vereniging?
Mooi idee.
Ik ben tamelijk nieuw hier. Dat wil zeggen: ik heb wel al een vakantiefiets en een prettige kluwen van ambities, dromen en fantasieën maar nog geen buitenlandse fietskilometers op de teller. Omdat alles nieuw is, ben ik vaak achter de laptop op zoek naar verhalen, adviezen, routes en reviews van spullen. En dan blijkt telkens dat ik toch het meeste heb aan de informatie op wereldfietser.nl, eerst ook in de wiki maar met name in dit forum. Dat heeft volgens mij een aantal redenen:
* Vrijwel iedereen spreekt uit eigen ervaring en die gezamenlijke ervaring is zeer omvangrijk.
* Vrijwel iedereen blijft vriendelijk en inhoudelijk ter zake, met een scherp onderscheid tussen feit en mening, en wordt bij afwijkend gedrag daar onmiddellijk door anderen op aangesproken.
* In de loop der jaren is een geweldige verzameling aangelegd over alles wat maar met fietsen en fietsvakanties te maken heeft.

Daar kom je pas achter als je echt iets wilt weten. Wax of olie op de ketting? Beter naar Berlijn of naar Basel fietsen? Kun je van een fietszadel pijn in je knieën krijgen? Heen, terug of een rondje fietsen? En in verschillende verschijningsvormen de oervraag van iedere beginnende wereldfietser: hoe bereid ik mij voor op fietsen zonder zijwieltjes?

Voor mij heeft het forum precies de goede informatiestructuur. Als je eenmaal weet hoe je geavanceerd kunt zoeken binnen de website, dan is de vindbaarheid geen probleem meer en het wegfilteren van ongewenste resultaten ook niet. Ik vind het plezierig om steeds in een lopende conversatie terecht te komen. Dat geeft naast de feitelijk informatie vaak ook net de aanvullende context voor je eigen interpretatie. Er ontstaat gevoel voor wie over welke onderwerpen vaak rake opmerkingen maakt. En alles heeft een datum waardoor de relevantie van snel verouderende informatie over bijvoorbeeld routes, regelingen en materiaal snel duidelijk wordt.

Ik heb de indruk dat voor mij dezelfde informatie in een wiki geen betere ontsluiting geeft. Ik vind de onvoorspelbaarheid van het resultaat en de soms verrassende vondsten best aangenaam. Maar je hoeft maar even serieus in het forum te zoeken naar het ontstaan van de wiki en de discussies daarover, en de omvang van het werk wordt duidelijk, en alle vrijwillig bestede tijd daaraan, en de waarschuwingen dat het wellicht zo zal aflopen als het nu dreigt af te lopen. En dat het gevoelsmatig jammer is om de wiki los te laten nu er zoveel moeite en gedoe in is geïnvesteerd.

In de afweging of de vereniging al dan niet met de wiki moet doorgaan is, hard gezegd, de reeds geïnvesteerde moeite echter niet van belang. Het gaat er ook niet zozeer om of een goed onderhouden wiki leuk, aardig of nuttig zou zijn, want dat is hij zonder meer. Het gaat er veel meer om of de nog te investeren moeite in onderhoud opweegt tegen de meerwaarde van een goed onderhouden wiki. En of je dat duurzaam kan en wil organiseren als vereniging.

Jullie doen jezelf te kort door te suggereren dat als de wiki verdwijnt er alleen het organiseren van ALV’s en appeltaarttochten overblijft. Je moet je goed realiseren dat een groot deel van het nut van de vereniging en van de website geheel onzichtbaar blijft. Dat zijn al die aspirant wereldfietsers die zich zoekend en dwalend op de website laven aan de verhalen en de ervaringen van de oude rotten en daardoor gesterkt op een gegeven moment de laptop dichtklappen en gaan fietsen, zoekend en dwalend in de echte wereld.

Arnout
Leon schreef:
do 19 nov, 2020 21:22
Dat met die documenten met landeninfo ging zoals eindgebruiker schrijft. Er zitten nu nog steeds zinnen in die ik destijds heb ingetikt.
In de begintijd van het forum begon het een aantal forumleden te vervelen dat ze steeds dezelfde antwoorden aan het intikken waren. Ik herinner me het niet heel duidelijk meer maar volgens mij was dat een kwestie van 1 + 1 = wiki. Ik zal morgen eens in mijn archief duiken.
Mijn archief begint in 2001. Onder voorbehoud van vergissingen. Ik heb hier niet heel veel tijd aan besteed.

De landeninfo was eerste een systeem van worddocumenten. Daar heb ik weinig gegevens over. Ik meen me te herinneren dat die op verzoek door een beheerder werden gemaild naar leden die daar om vroegen. Een eerste verhaar over Portugal heb ik aangeleverd in 2001. Een jaar later een voor Roemenië en (!) België.
In 2002 begon ook dit phpbb-forum. Toen zijn de worddocumenten op dit forum gezet.
Dat ging niet lekker, ik meen te begrijpen dat het onderhoud te veel werk was. Daarom is er in 2004 iets bedacht dat FLITS (Fietsers Landen InformaTie Systeem) moest heten waardoor de landeninfo op de website kwam.

Uit een nieuwsbrief van 3 mei 2006:
Landeninformatie
Op www.wereldfietser.nl vind je onder het kopje ‘landeninformatie’ het landenbestand: handige fietsinformatie over ruim 100 landen. Als je net terug bent van een fietsreis, dan nodigen we je uit zelf informatie toe te voegen aan het bestand. Zo kun je ons en alle andere fietsers helpen de informatie up-to-date te houden. Stuur een e-mail naar landen@wereldfietser.nl , dan krijg je van ons een enquête-formulier dat je kunt invullen. Wij zetten je bijdrage dan zo snel mogelijk op de website. Alvast bedankt voor de moeite!

Bij het bestuur weten ze alles van de begingperiode van de landeninfo want het is dezelfde Dennis!

Bij de opzet van de wiki was ik niet betrokken. Ik lees in een mail van 30-8-2011 dat er gesproken wordt over het "integreren onder 1 inlogcode met de activiteiten en het forum". Gelukkig is er in de tijd al dit forum en kunnen we daar op zoeken.

In 2013 was ik inhoudelijk beheerder van de wiki en een Belg techtnisch beheerder. De Belg was van plan daarmee te stoppen dus zijn werk stond op een laag pitje. Zover ik weet is er nooit een opvolger gevonden.

Een idee voor een wiki wordt voor het eerst vermeld op dit forum in 2005.
De tweede die ik vind is uit 2007: viewtopic.php?f=20&t=6007&hilit=wiki
IIn 2009 was het omzetten bezig. "We zijn er nog steeds mee bezig. Alle informatie is op een gegeven moment (enige maanden geleden) door de Belgen uit de landeninfo overgenomen. Later toegevoegde info is nog niet allemaal verwerkt."
In 2012 stond de wiki, naast onder een Belgische, ook onder een Nederlandse URL: viewtopic.php?f=20&t=16502&hilit=wiki
Arnoutt schreef:
do 19 nov, 2020 22:12
Jullie doen jezelf te kort door te suggereren dat als de wiki verdwijnt er alleen het organiseren van ALV’s en appeltaarttochten overblijft. Je moet je goed realiseren dat een groot deel van het nut van de vereniging en van de website geheel onzichtbaar blijft. Dat zijn al die aspirant wereldfietsers die zich zoekend en dwalend op de website laven aan de verhalen en de ervaringen van de oude rotten en daardoor gesterkt op een gegeven moment de laptop dichtklappen en gaan fietsen, zoekend en dwalend in de echte wereld.

Arnout
Mooi Gezegd Arnout!

Dat onderstreept heel goed het belang van een open forum.

groeten van een oude rot ;-)
Leon schreef:
vr 20 nov, 2020 10:53
Mijn archief begint in 2001. Onder voorbehoud van vergissingen. Ik heb hier niet heel veel tijd aan besteed.
Wauw, mooi teruggevonden Leon. Ik weet nog wel dat ik na het opzetten van phpbb de berichten uit het forum dat we daarvoor hadden, zonder langlopend archief, heb overgezet met de hand. En nu je er zo over schreef gaat me inderdaad wel dagen dat we ook in het forum bezig zijn geweest met de informatie. Daar zit ook een kern van de huidige indeling van het forum in. Met een geredigeerd topic per land. Ik blader echter te weinig meer door het forum om hier nog een goed beeld van te hebben.

Edit: Ze zijn er nog, maar dan verdwenen naar pagina x. Bijvoorbeeld Landeninformatie Turkije.
Het forum is wat groot geworden om zomaar doir te bladeren hè.
Als je de wiki zou uitprinten zou je daar ook iets van 2000 kantjes A4 voor nodig hebben.
Het bestuur van de Vakantiefietser meldt desgevraagd:
Wij volgen dezelfde piste als De Wereldfietser.
De wiki zal niet meer bereikbaar zijn vanaf onze nieuwe site en wordt door ons dus niet langer technisch ondersteund.
Er werd te weinig gebruik van gemaakt.
Kan die wiki niet als een soort van statisch archief ergens ter beschikking worden gesteld? Spijtige dat die weg is, en een reden minder om naar wereldfietser.nl te komen.. .
Drosera schreef:
ma 07 dec, 2020 22:15
Kan die wiki niet als een soort van statisch archief ergens ter beschikking worden gesteld? Spijtige dat die weg is, en een reden minder om naar wereldfietser.nl te komen.. .
https://web.archive.org/web/20191221064 ... oofdpagina
of deze (klik op blauw gekleurde dag in kalender en daarna op tijdstip)
https://web.archive.org/web/*/http://wi ... oofdpagina
Is de database en de wiki code nog ergens?
Daarvoor moet je bij de Belgische webbeheerders zijn.
bast1aan schreef:
vr 11 dec, 2020 22:59
Is de database en de wiki code nog ergens?
De wiki draaide op Mediawiki: https://m.mediawiki.org/wiki/Download
Mediawiki heeft een publieke export-API. Vorige week heb ik een XML-export gemaakt van de afzonderlijke pagina's. Als je een pb stuurt met je e-mailadres kan ik je de bestanden toesturen.

Ik heb nog overwogen om de fiets(techniek)pagina's over te zetten naar het forum. Als iemand zich geroepen voelt, laat maar weten.
Toch gek dat de wiki gewoon weg is. Zocht het laatst maar kon het niet meer vinden. Erg jammer. Is er geen mogelijkheid om op Wordpress site een en ander in te laden?