Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Deel je eigen ervaring, geef geen mening over anderen. - Forum Wereldfietser

Deel je eigen ervaring, geef geen mening over anderen.

Interessant leesvoer, wereldfietser.nl
Neem nou het onderwerp: Post iets over je dagtocht tijdens de coronatijden.
Er staan mooie bijdragen in, bijvoorbeeld van @Bridgestone SM en @willem.m die iets over zichzelf vertellen.
Ook @keesswart , @nicolevelo en @CarlW nemen ons mee naar mooie of interessante plekken die ze met ons delen.

Maar waarom wordt zo'n item dan weer vervuild met gehakketak, noem het niet ter zake doende of van mijn part op de man spelen of euh....
Hoe dan ook, het onderwerp wordt weer 'vervuild' met niet ter zake doende teksten.
Jammer.

Nog een voorbeeld: Ouderen op de E bike
@wim komt met een onderwerp, er wordt op zich leuk gediscussieerd, maar dan zijn er toch weer die op de man spelen door het over de mening of gedrag van een ander te hebben, klaar staan met hun oordeel.
Probeer eens te vertellen over je eigen persoonlijke ervaring, hoe gedraag je je zelf in plaats van te duiden naar een ander.
Eind van het liedje hier is dat @wim er spijt van heeft dat hij er over begonnen is.

Zo moeten we toch niet met elkaar omgaan?

Ik neem aan dat iedereen het fijn zou vinden als dit een forum is waar beginnende en ervaren fietsers informatie kunnen vinden en waar fietsers vertellen over dingen die ze zelf hebben meegemaakt waar anderen weer van kunnen leren.
Helaas lijkt het hier vaak op een babbelbox waar mensen elkaar vliegen proberen af te vangen.

Denk er eens over na: wat voor forum wil je?
Ik heb de wrijving in het genoemde topic gemist.
Maar een tijdje terug heb ik geïrriteerd gereageerd op een onderwerp. Dat gebeurde nadat mensen naar mijn mening oeverloze discussies hielden over dingen die in eerdere posts in hetzelfde topic al lang uitgelegd waren. Er wordt dan blijkbaar gewoon niet gelezen. Ook werd iets als 'wetenschappelijke discussie' betiteld terwijl de feiten gewoon basale natuurkunde zijn of van de eerste alinea van betreffende Wikipedia-lemma gelezen kunnen worden. Dan denk ik, lees je gewoon even in over de basics.

Ook heb ik mij laatst flink geïrriteerd aan onzinverhalen rondom corona op dit forum.

Ik vind zoveel mogelijk bij je eigen ervaring blijven een heel goed uitgangspunt. Zeker bij zo'n geweldig en positief onderwerp als fietsreizen. Alsmede andermans uitganspunten respecteren. Mijn bedoeling is nooit om mensen persoonlijk aan te vallen. Maar bij sommige dingen die irritatie opwekken, of gewoon niet door de beugel kunnen, zoals onzinverhalen rondom corona, vind ik dat hier iets van gezegd moet kunnen worden.
Een interessant topic!

Waarom het toch zo vaak mis gaat? Ik ben geen psycholoog maar vrees dat een forum ook een afspiegeling van de maatschappij is, dus, umm...
-competitie?
-individualisme?
-een alles-moet-kunnen-mentaliteit?,
-een “kraaien om het hoogste woord”?
-ik hoor er óók bij!
-wie schrijft die blijft?

Vroeger waren wereldfietsers nog interesante zonderlingen, maar nu krijg je soms de indruk dat wie níet fietst, níet schrijft, níet blogt,of anderzijds zijn stem verheft zonderling is...
Ach, na meer dan 15 jaar hier met meer dan 1300 forumposts... heb ik ook meer dan 1300 keer bewust ergens NIET op gereageerd.

(-:
Als je onderscheid moet maken tussen opgedane ervaring en opgedane kennis wordt het lastig, want dat is vaak één geheel. Zo was mijn schooltijd een leerzame ervaring waar ik nog altijd uit put.
Waar ik de afgelopen dagen flink tegenaan loop zijn berichten waarin een loopje wordt genomen met feiten en logica.
Ik wil geen onderdeel zijn van een forum waar niet gediscussieerd mag worden over uitlatingen die m.i. niet kloppen en ook niet als niet gewoon meningsverschillen geslecht mogen worden.
En dan was er ook nog eentje die vond dat iemand anders te welsprekend was en loigica gebruikte om gelijk te krijgen. Misschien moet die schrijver dan maar wat grover doen en zijn uitleg en nuances weglaten om zich aan te passen aan de omgangsvormen van deze tijd?

BTW als je zegt "Ik vind het klinklare onzin wat je zegt", is dat niet op de man spelen. Als je zegt "Ik vind je een *** omdat je onzin verkoopt" dan is het wel op de man spelen. Dat onderscheid wordt volgens mij nog wel eens gemist, en daar zit volgens mij ook een flink deel van het probleem. Een mening over iemands uitlatingen is nog geen mening over die ander persoonlijk. De kop van deze discussie klopt dan ook niet in de zin dat het niet slechts een keuze uit twee is.

Ik heb daarnaast gemerkt dat hoe meer je van jezelf vertelt hoe meer mensen daar een loopje mee nemen. Daarom vermijd ik het delen van sommige eigen ervaringen al een tijd.
Communiceren via taal is al snel een probleem. En helemaal zwart op wit of blauw op scherm. Mensen zijn sowieso al gehandicapt omdat ze kunnen praten. Bij geschreven taal zie je daarbij ook nog eens je expressie niet, zie je bijvoorbeeld niet dat ik dit met een glimlach op mijn zij op bed met een vinger aan het typen ben. Geen wonder dat mensen op fora en in real live elkaar zo snel misverstaan.
Poppink schreef:
do 09 apr, 2020 22:08
Maar waarom wordt zo'n item dan weer vervuild met gehakketak, noem het niet ter zake doende of van mijn part op de man spelen of euh....
Ik sluit me grotendeels bij Leon aan.

Wat ik schrijf zal dan ook voor een deel een herhaling zijn van wat Leon schrijft, maar ik vind het belangrijk genoeg om het toch te schrijven.

Het geven van een mening over een visie is niet op de man spelen maar wordt te vaak wel als dusdanig door mensen geclassificeerd. Als ik zeg dat ik iets onzin vind, dan is dat niet op de man spelen. Zelf als ik schrijf dat wat iemand heeft geschreven idioot (of onwaar, of ...) is, is dat niet op de man spelen. Zonder verdere uitleg is dat natuurlijk weinig constructief, maar op de man spelen is het niet. (Soms is verdere uitleg ook weinig relevant. Als iemand hier morgen schrijft dat de aarde een platte schijf is, dan zal ik schrijven dat dat idioot is zonder dit uitgebreid toe te lichten.)

Men speelt pas op de man (of de vrouw) als men iemand (en niet iemands mening) bepaalde kenmerken toeschrijft of aanpakt op bepaalde persoonlijke kenmerken.

Of om het met een voorbeeld nog te verduidelijken (even los van of de uitspraak inhoudelijk correct is of niet, daar gaat het niet om):

"Ik vind het egoïstisch dat je nu lange fietstochten maakt."
versus
"Het nu maken van lange fietstochten is egoïstisch gedrag."
versus
"Je bent een egoïst want je maakt nu lange fietstochten."

(Nogmaals, het gaat me nu even niet over het waarheidsgehalte van deze uitspraken.)

Men speelt pas op de man/vrouw als men het niet meer heeft over een kenmerk van wat een persoon schrijft of van iemand gedrag, maar over een kenmerk van de persoon zelf. (De grote meerderheid van de mensen schrijven of zeggen wel eens iets idioot, zelf de grootste niet-idioten of doen wel eens iets egoïstisch, zelf de grootste altruïsten.)

Het is spijtig dat er bij sommige mensen zo'n overgevoeligheid is en vaak ook de onterechte mening leeft dat elke mening waardevol is (of nog erger evenwaardig is). Dat maakt dat men kritiek op een verkondigde mening of gedrag als een persoonlijke aanval ervaart. Dat is mijn inziens vooral een probleem van de ontvanger van de kritiek, niet van de persoon die de kritiek geeft.

Bovendien zou ik het niet goed vinden als men ongestoord verkeerde informatie mag verspreiden. Integendeel, het is gevaarlijk omdat toe te laten en ieders verantwoordelijkheid om onwaarheden tegen te spreken.
Ik vind dat Poppink wel een punt heeft. Ik ben op een aantal fora actief, maar hier valt het me op hoe vaak er gehakketakt wordt en fel op elkaar wordt ingehakt. Ik vind dat zelf vervelend, ik erger me eraan en dat maakt dit forum voor mij minder aantrekkelijk. En ik neem die schrijvers ook minder serieus: 'daar heb je hem/haar weer met z'n gezeik'. Vermoeid ga ik dan maar een ander topic lezen.

Dat gaat niet over de inhoud van dingen, want natuurlijk, er moet juist goed gediscussieerd kunnen worden, je moet kritisch kunnen zijn. En als iemand iets beweert wat niet klopt moet je daar op kunnen reageren. Het gaat puur om de toon en de formulering. En die is toch met enige regelmaat onaangenaam. Ik vind dat dat ook de inhoudelijke kwaliteit van het forum niet ten goede komt. Erg jammer.
Ik ben het hartgrondig eens met Poppink.

Voor mij heeft het forum twee functies:

1. Informatieve functie
Gericht ervaringen, informatie en adviezen delen en ophalen dus. Deze functie gaat best wel goed. Af en toe is er geëmmer over triviale zaken, maar meestal word je als vragensteller uitstekend geholpen. Dat is dus echt een compliment waard!

2. Entertainmentfunctie
Veel topics zijn zo off-topic geworden dat ze enkel nog lijken te fungeren als aanleiding om te kletsen. Vandaar de rubriek Kletspraat. Mensen vinden daarin van alles. Sommigen nemen zichzelf zo serieus dat het ronduit vermakelijk is. Regelmatig ontsporen deze topics. Soms vertonen gepikeerde mensen narcistisch gedrag. Heerlijk! Uit gewoonte, verveling en verwondering volg ik die topics dan. En net als na het eten van een zak chips voel ik me achteraf rot: ik had mijn tijd immers beter kunnen besteden. Zoals aandacht schenken aan echte mensen, naar buiten gaan de echte wereld in, geld verdienen voor een echte fietsvakantie etc.

Advies:
Neem jezelf op dit digitale forum wat minder serieus, dan kun je meer van elkaar hebben.

Ik ga nu op de roeitrainer oefeningen doen om er straks, wanneer we weer vrijuit kunnen fietsen, weer klaar voor te zijn.
Bevalt die roeitrainer een beetje?
Mooi topic.

Voor mij is informatie uitwisselen en genieten van elkaars reiservaringen de hoofdmoot.
Prima vind ik het als iemand een (ander) mening heeft en geeft, maar ik vind dat de vorm van geven van een mening hier regelmatig helemaal de mist in gaat: in absolute termen wordt er een soort van stellige uitspraak gedaan. Een bewering, een soort officiële verklaring over hoe iets zeker toch wel is. Ja, doei.
En als het dan ook nog echt onjuist is (ik heb dat mogen ervaren: iets wat zogenaamd op een foto te zien was en de fiets zou ongeveer al gebroken moeten zijn (en is dat nog steeds niet)), dan hoeft het voor mij al snel niet meer. Of zinsnedes nadoen in een volgend topic, van dat kinderachtige gedoe. Maar hier hebben we nu de blokkeerfunctie voor en we laten het rechts liggen.
Een mening is voor mij een zin die met "Ik vind ..." of "Ik heb de indruk dat..." begint. In ons landje en zo nu en dan op dit forum gaat het heel anders en dan blijkt het achteraf toch om een mening te gaan... Ja ja...

Gelukkig is er ook/toch vooral een hoop lol en plezier op dit mooie forum, rond informatie en reizen en fijn fietsgebruik: top vind ik het!! :D
willem.m schreef:
vr 10 apr, 2020 10:24
Heerlijk! Uit gewoonte, verveling en verwondering volg ik die topics dan. En net als na het eten van een zak chips voel ik me achteraf rot: ik had mijn tijd immers beter kunnen besteden.
Misschien kun je de moderator om een tijdelijke ban vragen? :wink:
Deel je eigen ervaring, geef geen mening over anderen.
Dat is wel een hele mooi uitspraak, dat is mijn mening, naar mijn ervaring las ik teveel meningen over meningen over meningen op dit forum en lees ik inmiddels niet veel meer op het forum.Waarbij mijn menig is, dat ik daarin niet de enige ben en misschien is dat wel een feit.

Oja, samengevat is er teveel verbaal incontinent geleuter op dit form door enkele volstrekt verbaal incontinente leuteraars. En ja, dat is een mening of is dat mijn ervaring?.

Ojaja, eigenlijk is er maar een oplossing voor https://www.youtube.com/watch?v=6N9PGpbvExY