Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Link openen in nieuw venster? - Forum Wereldfietser

Link openen in nieuw venster?

Als je op het forum op een link klikt verdwijnt de pagina van de wereldfietser en opent de pagina van de link. Dat wijkt af van de meeste fora die ik bezoek en waar de link in een nieuw venster opent. Dat laatste vind ik plezieriger en sneller navigeren.

Is deze forum-instelling bewust gekozen, of is gewoon de standaardinstelling overgenomen? Ik ben eigenlijk wel benieuwd.
ericplan schreef:
za 14 jul, 2018 16:26
Als je op het forum op een link klikt verdwijnt de pagina van de wereldfietser en opent de pagina van de link.
Je hebt het dan kennelijk alleen over links naar buiten het domein wereldfietser.nl ?
ericplan schreef:
za 14 jul, 2018 16:26
Is deze forum-instelling bewust gekozen, of is gewoon de standaardinstelling overgenomen?
Ja en ja. Als je een link in een nieuw venster/tab wilt openen: rechts klikken of ctrl-klik (Windows), cmd-klik (Mac) of lang aanraken (touch) en de juiste optie kiezen.
Op de ipad hier hetzelfde, ik heb mezelf aangeleerd om even wat langer vast te houden en dan komt de keuze ‘openen in een nieuw tabblad’ vanzelf naar voren.
In Google moet je ook ctrl+klikken om resultaten in een nieuwe tab te openen. Dat is vrij gebruikelijk lijkt me. Ik vind dat ook fijner. Je hebt dan namelijk zelf de keus of je naar een nieuwe tab/window wil openen of gewoon de pagina wil vervangen. Als de site dat voor je bepaalt heb je die keuze niet meer.
bast1aan schreef:
za 14 jul, 2018 23:05
In Google moet je ook ctrl+klikken om resultaten in een nieuwe tab te openen. Dat is vrij gebruikelijk lijkt me. Ik vind dat ook fijner. Je hebt dan namelijk zelf de keus of je naar een nieuwe tab/window wil openen of gewoon de pagina wil vervangen. Als de site dat voor je bepaalt heb je die keuze niet meer.
In de zoekmachine is dat een instelling die je zelf aan of uit kan zetten, en dat vindt ik persoonlijk wel handig, soms moet je op het zoekresultaat toch weer wat doorklikken om erachter te komen dat hetgeen je zocht er toch niet te vinden is, dan is het sluiten van dat tabblad makkelijker dan weer terugklikken naar de zoekresultaten.
ericplan schreef:
za 14 jul, 2018 16:26
Als je op het forum op een link klikt verdwijnt de pagina van de wereldfietser en opent de pagina van de link. Dat wijkt af van de meeste fora die ik bezoek en waar de link in een nieuw venster opent. Dat laatste vind ik plezieriger en sneller navigeren.
Is deze forum-instelling bewust gekozen, of is gewoon de standaardinstelling overgenomen? Ik ben eigenlijk wel benieuwd.
Inderdaad al jarenlang een merkwaardige instelling van dit forum, afwijkend van de norm. Grote fora als Tweakers openen een link in een nieuw venster, wat veel gebruikersvriendelijker is. Immers, als je de externe tab sluit, ben je weer terug bij de Wereldfietser.
Afijn, ik heb dit al vaker aan de orde gesteld maar het gaat niet gebeuren geloof ik. Waarom niet de keuze geboden?
Je hebt toch de keuze?
Polling schreef:
ma 16 jul, 2018 13:05
Je hebt toch de keuze?
Als 99 van de 100 keer een nieuw venster wordt geopend als ik op een externe link klik, realiseer ik me de honderdste keer niet meteen dat ik een keuze heb. Ik besef dat pas als ik die externe link heb gesloten en dan het wereldfietserforum opnieuw moet openen.
peter de rijk schreef:
ma 16 jul, 2018 14:08
Polling schreef:
ma 16 jul, 2018 13:05
Je hebt toch de keuze?
Als 99 van de 100 keer een nieuw venster wordt geopend als ik op een externe link klik, realiseer ik me de honderdste keer niet meteen dat ik een keuze heb. Ik besef dat pas als ik die externe link heb gesloten en dan het wereldfietserforum opnieuw moet openen.
Dat is precies de reden van mijn vraag. Wereldfietser is het enige forum dat ik bezoek met deze instelling.
Ik vind het wel prettig, zo komen er niet een eindeloze reeks openstaande vensters als ik aan het door- of heen en weer-klikken ben.
Polling schreef:
ma 16 jul, 2018 15:45
Ik vind het wel prettig, zo komen er niet een eindeloze reeks openstaande vensters als ik aan het door- of heen en weer-klikken ben.
Vandaar mijn voorstel om bij de instellingen een keuze te bieden. Weet niet of dat gemakkelijk te realiseren is.
_Peter_ schreef:
zo 15 jul, 2018 00:25
bast1aan schreef:
za 14 jul, 2018 23:05
In Google moet je ook ctrl+klikken om resultaten in een nieuwe tab te openen. Dat is vrij gebruikelijk lijkt me. Ik vind dat ook fijner. Je hebt dan namelijk zelf de keus of je naar een nieuwe tab/window wil openen of gewoon de pagina wil vervangen. Als de site dat voor je bepaalt heb je die keuze niet meer.
In de zoekmachine is dat een instelling die je zelf aan of uit kan zetten, en dat vindt ik persoonlijk wel handig,
Dan ben je denk ik wel afhankelijk van cookies. Ik bewaar geen cookies. Dan zou ik elke keer als iik google gebruik de instelling moeten veranderen.
peter de rijk schreef:
ma 16 jul, 2018 16:39
Polling schreef:
ma 16 jul, 2018 15:45
Ik vind het wel prettig, zo komen er niet een eindeloze reeks openstaande vensters als ik aan het door- of heen en weer-klikken ben.
Vandaar mijn voorstel om bij de instellingen een keuze te bieden. Weet niet of dat gemakkelijk te realiseren is.
Een poll zou ook duidelijkheid kunnen geven wat de gebruikers nú willen.

Vroeger gruwde ik van HTML in email, stond mijn antwoord onderaan de email en had ik een hekel aan sites die ongevraagd een nieuw venster openden.Tijden veranderen.
peter de rijk schreef:
ma 16 jul, 2018 16:39
Vandaar mijn voorstel om bij de instellingen een keuze te bieden. Weet niet of dat gemakkelijk te realiseren is.
Nee, daar heb ik al eens naar gekeken. Als je het echt belangrijk vindt zou je uit kunnen zoeken of iemand bereid is hiervoor een phpbb-extensie te maken en wat dat zou kosten.
ericplan schreef:
ma 16 jul, 2018 15:29
Dat is precies de reden van mijn vraag. Wereldfietser is het enige forum dat ik bezoek met deze instelling.
Op externe links klik ik met de middelste muisknop, dan opent 'ie altijd een nieuw tabblad zonder verschil per forum.