Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Einzelgangers??? - Forum Wereldfietser

Einzelgangers???

Ik ben nog maar kort lid van dit forum en het valt me op dat er bij heel veel onderwerpen ruzie/onenigheid ontstaat over de meest lullige onderwerpen/details.
Zou dit komen omdat veel (wereld)fietsers toch een beetje eigenwijze einzelgangers zijn?
Als nieuwkomer hou ik me verder buiten de discussie die nu ontstaat :D
Hoezo een link tussen einzelgangers en heftige discussies? IK VIND DAT HIER HELEMAAL GEEN HEFTIGE DISCUSSIES PLAATSVINDEN!!!!!!!

:wink:

Maar nu serieus: je snijdt wel een interessant thema aan, de mogelijke karaktertrekken en eigenaardigheden van lange afstandsfietser.
Ik ben niet zo'n einzelgänger maar een mensenmens. Zowel op mijn werk als thuis zit ik tussen de mensen en daar geniet ik van. Als tegenhanger wil ik in de vakantie wat anders: rust en ruimte. Dat zoek ik het liefst op mijn fiets in mijn eentje.

En qua ruzies vind ik het hier erg meevallen hoor. Op andere sites gaat het er veel heftiger aan toe.
Allereerst vind ik de deelnemers aan dit forum netjes met elkaar omgaan. Een aantal deelnemers kennen elkaar onderling goed en schrijven naar elkander op een andere toon.

Niets erger dan beleefd op de hete brei heendraaien en openlijk niet voor je mening uit durven komen ter wille van...... Soms wat soft commentaar, maar gelukkig vaak kritisch. Kritiek en stellige meningen horen thuis op een goed inhoudelijk forum.

Heeft niets met einzelgangers te maken.

Piet.
Aart Veldhuizen schreef:En qua ruzies vind ik het hier erg meevallen hoor. Op andere sites gaat het er veel heftiger aan toe.
Dat is ook mijn ervaring. Op de een of andere manier ontsporen discussies op fora makkelijk, anonimiteit speelt daarbij misschien een rol. Het forum van de wereldfietser is in vergelijking met veel andere eerder gezapig dan fel.

Frank
Ook ik vind het hier over het algemeen best meevallen. Er mogen dat wat deelnemers zijn die geen hand voor de mond nemen en hun boodschap niet verbloemen het is slechts zelden dat het echt grof, beledigend, kleinerend, aanvallend, ... is en nog veel minder vaak dat het ook zo bedoeld is. Er zullen vast en zeker fora zijn waar het nog braver aan toe gaat, maar op de meeste fora zijn beledigingen, aanvallen onder gordel, ... niet uitzonderlijk. Die moet je hier toch ver zoeken.

Renaat
nee hoor,

als hier iemand een grove stelling poneert krijgt hij/zij hier gewoon relatief veel aandacht en reacties, net als in andere sociale, asociale en andere media. Dit lijkt dan voor de een gezeur en voor de ander niet. Harde discussies over kleinigheden worden door velen afgedaan als sociaal onvermogen, maar zijn kennelijk voor dezelfden ook de moeite van het lezen waard.
goh, eigenlijk vind ik dat hier heel goed meevallen, op andere forums kan het er soms veel brutaler aan toe gaan....
Veel mensen zijn vriendelijk, maar sommigen lijken er een genoegen in te scheppen hun botheid te etaleren. Niet zelden gaat dat ook nog gepaard met een groot gebrek aan kennis. Ik moet zeggen dat ik het met die combinatie van kennisgebrek en botheid af en toe wel gehad heb.
Ik vrees dat een deel van de participanten weinig ervaring heeft met situaties waarbij het van groot belang is te weten waar de grens van je kennis ligt (wat weet je wel en wat weet je niet?), en waar precies je dus ook gewoon je mond moet houden omdat je er te weinig van weet. Onkunde is niet erg, maar gebrek aan zelfkennis wel. En dat heeft niets met vrijheid van meningsuiting te maken (want dat gaat over meningen). In de tweede plaats denk ik dat sommigen niet erg gewend zijn zich schriftelijk uit te drukken. Een opmerking die leuk is in de kroeg kan onbeschoft zijn op schrift.
Zoals gezegd, ik vind er hier soms weinig meer aan. En net als voor sommige anderen komt dat deels door de afwezigheid van Marten, die weliswaar hardhandig kan zijn, maar vrijwel altijd gelijk heeft. Een forum waar je niet ongestraft onzin kunt verkopen en waar echte kennis gratis beschikbaar gesteld wordt is een groot goed.
Wim
Op een ander forum ben ik al voor een zak hooi uitgemaakt. Dat is me hier nog niet gebeurd. Dus, ik vind dit nog een relatief vriendelijk forum. Niet dat alles hier pais en vree is maar ik vind het alleszins meevallen.
sjacka schreef:Ik ben nog maar kort lid van dit forum en het valt me op dat er bij heel veel onderwerpen ruzie/onenigheid ontstaat over de meest lullige onderwerpen/details. Zou dit komen omdat veel (wereld)fietsers toch een beetje eigenwijze einzelgangers zijn? Als nieuwkomer hou ik me verder buiten de discussie die nu ontstaat :D
Om op het onderwerp terug te komen: ik ken aardig wat wereldfietsers die niet op dit forum komen. Die zijn al meer einzelgänger dan de forumbezoekers. Daarnaast ken ik ook veel fietsers die in veel landen gefietst hebben maar zeker geen lid willen zijn van een club die De Wereldfietser heet en ook niet op een forum willen schrijven. Daar zijn er bij die zeker einzelgänger zijn maar ook mensen altijd mensen om zich heen hebben. Ook van mensen op dit forum die ik ken kan ik niet zeggen of er een abnormaal groot aandeel einzelgänger bij zitten.
Eenzelfde redenering over eigenwijsheid wordt anders, want fietsers zijn eigenwijs. Over welke types eigenwijzer zijn heb ik geen vermoedens.
Leon
sjacka schreef:Als nieuwkomer hou ik me verder buiten de discussie die nu ontstaat :D
Ik ook, dit soort topics vind ik veel te dom om op te reageren :wink:
Al betrekkelijke nieuweling wil ik hier ook wel iets over zeggen.
Heb weinig ervaring met fora houd mij daar expres verre van (net als facebook ed), vanwege precies de verschijnselen die Wim hierboven goed omschrijft. Af en toe vind ik het hier dan ook nogal onaangenaam.
Het vreemde is dan dat ik afgelopen keer bij de Harskamperdennen/Jaarvergadering voor het eerst een stel wereldfietsers in levende lijve heb meegemaakt. Vond ik heel spannend maar daar was het eigenlijk precies dezelfde verwarring: de jaarvergadering zelf vond ik nogal een beschamende vertoning, maar als je gewoon een rondje rijdt met deze of gene, of bij een kampvuur of maaltijd of wat dan ook een beetje sociaal kletst, dan zijn het allemaal leuke mensen en is iedereen reuze aardig. Overigens is dat op het forum eigelijk ook zo, drop een probleem/vraag en er komt altijd reactie van diverse mensen, iedereen is toch echt wel behulpzaam.
Wat is het toch dat min of meer anonieme internet fora met mensen doet?
Overigens sluit ik mij volledig aan bij het spijtige gevoel dat Marten kennelijk besloten heeft het forum het forum te laten voor wat het is, in zijn geval is het heel duidelijk dat het "c'est la ton qui fait la musique" is, en dat die "ton" niet meteen zit in de letterlijke woordkeus! Kennelijk is het moeilijk voor een collectief om met zo'n Einzelgänger om te gaan, ook al is de kennis EN de bereidheid om die te delen (!) nog zo overduidelijk aanwezig, erg jammer.

Jeroen
Dit is een wereldwijd probleem/fenomeen op fora - dit heeft niets te maken met dat wereldfietsers eventueel Einzelgängers zijn.


Afbeelding

Patrick
Nu heb ik mij eigen theorie waarom topics hier wel eens uit de hand loopt (en daar ga ik geen labels aan hangen). Als het gebeurt, dat is het meestal op technisch-detaillistisch vlak en de koning op dit gebied heeft afgelopen zomer gewoon teveel weerwoord gehad.
sjacka schreef:Als nieuwkomer hou ik me verder buiten de discussie die nu ontstaat :D
en dat zou ontzettend jammer zijn. Soms zijn bijdragen van nieuwelingen minstens net zo waardevol dan die van 5000+ leden. Er is nauwelijks een andere nieuwkomer die net zo efficiënt als jij een punt kan breien aan een oeverloze discussie:
sjacka schreef:De topicstarter is er al lang uit hoor.
en toen kwam er nog maar één bericht.
Bravo!
sjacka schreef:Ik ben nog maar kort lid van dit forum en het valt me op dat er bij heel veel onderwerpen ruzie/onenigheid ontstaat over de meest lullige onderwerpen/details.
Zou dit komen omdat veel (wereld)fietsers toch een beetje eigenwijze einzelgangers zijn?
Als nieuwkomer hou ik me verder buiten de discussie die nu ontstaat :D
kom op je Vittorio met Big Appels mee fietsen tijdens de huttentocht en ervaar eens hoe de wf leden zijn als ze op de fiets zitten.
Wim schreef:Veel mensen zijn vriendelijk, maar sommigen lijken er een genoegen in te scheppen hun botheid te etaleren. Niet zelden gaat dat ook nog gepaard met een groot gebrek aan kennis. Ik moet zeggen dat ik het met die combinatie van kennisgebrek en botheid af en toe wel gehad heb.

Wim
als iemand met een fietsprobleem kwam reageerde Marten vaak precies met de oplossing en waren zaken vaak snel helder. Omdat hij dat nu niet doet zijn het vaak precies de figuren waar Wim het hier over heeft, die steeds trachten het laatste woord te hebben.
Elstar schreef:Nu heb ik mij eigen theorie waarom topics hier wel eens uit de hand loopt (en daar ga ik geen labels aan hangen). Als het gebeurt, dat is het meestal op technisch-detaillistisch vlak en de koning op dit gebied heeft afgelopen zomer gewoon teveel weerwoord gehad.
of toch het gevoel dat hem de mond gesnoerd is. Marten zal dat helaas zo hebben ervaren. Helaas trekt hij het zich aan al is dat voor iemand die zo boven de materie staat niet nodig. Een verzoek om toonswijziging kan hij toch inwilligen of naast zich neerleggen en doorgaan met zijn dagelijkse dingen?

Hopelijk komt hij op zijn forumboycot terug. Tot die tijd zijn de augurken zuur voor degenen die van fietstechniek houden of iets aan hun fiets hebben.
was dubbel
javb2812 schreef:Hopelijk komt hij op zijn forumboycot terug. Tot die tijd zijn de augurken zuur voor degenen die van fietstechniek houden of iets aan hun fiets hebben.
Ik deel deze mening niet. Het niet meer deelnemen aan een forum kun je zonder meer geen boycot noemen. Ik schrijf met plezier en als ik schrijven niet meer leuk vind stop ik.
Verder valt of staat een forum niet bij het het deelnemen van een bepaald forumlid. Al lees ik de berichten van Marten met plezier en brengt hij dit forum met zijn technische kennis en ervaring op een hoger peil. En een zure bom is best wel lekker.

Piet.
Als forum moderators proberen wij dit forum ook prettig gehouden. Ik vind het jammer dat dit niet altijd zo ervaren wordt. De laatste tijd wordt erg de nadruk op de afwezigheid van één lid gelegd. De regels gelden voor iedereen, ook als Willem-Alexander hier zou posten. We willen geen Orwelliaanse situatie waarbij 'some pigs are more equal than other' toestanden ontstaan. Dat je daarbij de keus maakt weg te blijven is een vrije keus.
Iemand anders riep iets over vrijheid van meningsuiting. Dat mag natuurlijk, maar wel op een manier waarop je respectvol met de anderen omgaat.
Los van de moderatie acties vind ik de meeste fietsers én de mensen die het forum bezoeken in het algemeen aangename mensen. Onderweg en ook op het forum heb je elkaar vaak nodig. En dat geeft toch een positive onderlinge benadering. Ik hoop dat dit zo blijft.
@ Hans Ik hoop dat dit zo blijft.
Dat hoop ik ook Hans...

Ik vind het een plezierig forum waar ik elke dag wel even opkijk en waar ik al vele voordelen mee gedaan heb.
Af en toe de vlam in de pan is helemaal niet erg dat houdt elkaar scherp, zolang er gepraat wordt komt het goed!

Moet ook niet te betuttelend worden en een ongezouten mening moet kunnen, als ik een vlinderstuur erg lelijk vind dan moet ik dat kunnen zeggen...

En er zijn wel meer mensen die veel van techniek weten, Ab, Matthie, Wim...

Ik lees alles aandachtig en hoop dat we vrolijk verder gaan. :D


Henk

kunst en fietswerk