Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Einzelgangers??? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Einzelgangers???

javb2812 schreef: Forumdeelnemers zijn ongelijk van elkaar, maar sommige forumdeelnemers zijn ongelijker dan anderen, de bijdragen zullen altijd meer of minder hout snijden. De deskundigen en de argelozen kunnen niet zo gauw beschermd worden tegen het feit dat ze de ruimte hier moeten delen met charlatans en flierefluiters. Of hoe dan wel?
Met het crowdsourcen van moderatie. Op http://bicycles.stackexchange.com/ bijvoorbeeld kun je punten verdienen als iemand jouw bijdrage nuttig vindt, en al helemaal als de oorspronkelijke vraagsteller jouw antwoord als het juiste antwoord aanmerkt.
Als je eenmaal zo'n puntentelling hebt, kun je bijdragen met veel punten prominenter presenteren, en ook posters met meer punten automatisch bepaalde moderratorrechten geven. Op StackExchange werkt dat fantastisch, en staat onder een vraag meestal meteen een uitstekend antwoord. Er zijn dan meestal ook nog meerdere minder goede of onzinnige antwoorden, maar die staan slechts in kleine lettertjes voor liefhebbers.

De likes op Facebook werken ook volgens dit principe, maar simpeler. Ook Reddit is een bekend voorbeeld van iets dergelijks, en daar is gisteren net weer een vraag over platte sturen gesteld: http://www.reddit.com/r/bicycletouring/ ... rs_to_get/. Benieuwd of de discussie daar beter on-topic blijft :)
Dat idee van StackExchange klinkt op zich interessant, al is het wel zaak om ervoor te zorgen dat een onderwerp leesbaar blijft.

Facebook daarentegen:
ReinierLamers schreef:De likes op Facebook werken ook volgens dit principe, maar simpeler.
klinkt als het principe van de reacties op nieuwsberichten op Tweakers.net. Dat werkt duidelijk NIET om nuttige bijdragen van de minder nuttige bijdragen te onderscheiden.

Zo bezien kan het best werken om de topicopener te laten oordelen over wat het/de beste antwoord(en) was cq. waren, maar is het wellicht beter om niet door iedereen te laten oordelen wat de beste reactie(s) was cq. waren.

Het verschil tussen een antwoord en een reactie impliceert ook weer een specifiek gebruik van het systeem. Namelijk alleen bij vragen waar men een antwoord op wil. Bij een discussie of bij het zoeken van reisgenoten wordt het lastiger.

Het resultaat zal waarschijnlijk zijn dat niet alleen ervaren Wereldfietser-forumgebruikers(/-lezers, want die zijn er nog veel meer) weten wie doorgaans de betrouwbaardere antwoorden op vragen geven, maar ook onervaren gebruikers(/-lezers) van het forum. De vraag hierbij is of we een dergelijke moeite willen stoppen in een dergelijk systeem, om dit doel te bereiken.

Na invoering van een dergelijk systeem zou het weleens kunnen blijken dat individuen net zoveel gewaardeerd worden op het forum als nu. Tevens zou het weleens kunnen zorgen dat de discussies niet minder losbarsten. Omdat fietsreizigers toch einzelgängers zijn?
jumbo schreef:Ik vroeg me ook af waarom Marten niet meer aktief is op dit forum .
Zijn laatste scherpe opmerkingen zijn hier te lezen.
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 63#p189863
Nou ja 'scherp', ik vind het wel creatief om gezeur 'augurken' te noemen, maar verders vind ik persoonlijk deze reactie toch echt geen reprimande waard! :wink:
Michael W schreef:
jumbo schreef:Ik vroeg me ook af waarom Marten niet meer aktief is op dit forum .
Zijn laatste scherpe opmerkingen zijn hier te lezen.
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 63#p189863
Nou ja 'scherp', ik vind het wel creatief om gezeur 'augurken' te noemen, maar verders vind ik persoonlijk deze reactie toch echt geen reprimande waard! :wink:
Het zijn nooit reprimandes. Het zijn in beginsel altijd het vriendelijke verzoeken. Pas na escalatie worden het voorwaarden.
Robertjan schreef:kan werken de topicstarter te laten oordelen wat meest waardevolle reacties zijn
Wie?? O ja, dat was toch degene die lang geleden eens vroeg of wij einzelgangers zijn? :)
In dit draadje willen we toch niet dat topicstarter reacties als wel of niet waardevol aanmerkt?
Wel kan dit goed werken wanneer ts een probleem heeft dat met gerichte kennis is op te lossen.

Over een waarderingssysteem in het algemeen, het is wel cru om de een in koeienletters te laten schrijven en de ander met muggenpoepjes zoals in het voorbeeld van Reinier. Afwijkende meningen zullen dan vaak kleinere letters krijgen dan ze verdienen. Je zal maar ooit een stomme opmerking hebben gemaakt op het forum, en met een kapotte fiets in China zitten en om hulp vragen. Wordt je vraag niet meer gelezen. Voordeel is dat iedereen zijn bril weer af zal zetten wanneer Marten terugkeert.
peter de rijk schreef:
Leon schreef:Het helpt al heel wat om in plaats van:
"Shimanoblokjes gaan langer mee dan Kool Stop blokjes"
het volgende te schrijven:
"De Shimanoblokjes die ik tot nu toe had gingen langer mee dan de Kool Stop blokjes die ik had".
Leon
Wat is het verschil tussen beide mededelingen, behalve dat de tweede onnodig lang is? Dat het om jouw mening gaat, is voor een ieder duidelijk; dit is immers een discussieforum waarin persoonlijke meningen en ervaringen worden uitgewisseld (een soort virtuele kroeg). Maar goed, dit is ook maar een mening...
Ik vind dat een verbazingwekkende reactie. Er is wat mij betreft toch echt een fundamenteel verschil tussen het voorstellen van een eigen ervaring of mening als vaststaand feit of iets schrijven waaruit duidelijk blijkt dat men zich er bewust van is dat wat men ervaren heeft slechts een eigen ervaring is en niet als algemeen vaststaand gegeven kan beschouwd worden.

Je reactie kan ik enkel verklaren vanuit een veel te vaak voorkomende visie (die tegenwoordig erg populair is) dat alles slechts een persoonlijke mening is (en er dus niet iets bestaat als een feit).

Renaat
Leon schreef:Het helpt al heel wat om in plaats van:
1 "Shimanoblokjes gaan langer mee dan Kool Stop blokjes"
het volgende te schrijven:
2 "De Shimanoblokjes die ik tot nu toe had gingen langer mee dan de Kool Stop blokjes die ik had".
Leon
veel geharrewar nav deze reactie....

de zin 1 komt van mij en was een illustratief voorbeeld hoe het niet moet, of, vooruit, hoe ik het niet graag zie.
2 is bescheidener aangezet en kan zijn een goedbedoelde bijdrage van iemand bij wie dit echt zo is gegaan.

Dit is een verschil. Voorbeeld 2 vinden we sympathieker, maar een overeenkomst is er ook, namelijk dat met beide zinnen geen lezer een moer opschiet.

Of 2 een verbetering is is maar net hoe je het bekijkt. Voor liefhebbers van fatsoen en bescheidenheid (en lange teksten) wel, voor waarheidslievenden en onzinhaters misschien ook, maar voor mensen die wat willen leren op het forum niet.
sjacka schreef:Ik ben nog maar kort lid van dit forum en het valt me op dat er bij heel veel onderwerpen ruzie/onenigheid ontstaat over de meest lullige onderwerpen/details.
Zou dit komen omdat veel (wereld)fietsers toch een beetje eigenwijze einzelgangers zijn?
Als nieuwkomer hou ik me verder buiten de discussie die nu ontstaat :D
Aber was ist ein Einzelganger?
Is je eigen weg zoeken in de letterlijke zin van het woord een negatieve eigenschap?
Hoe verhoudt zich dat ten opzichte van "Herdetiere/kuddedieren"?
javb2812 schreef: Of 2 een verbetering is is maar net hoe je het bekijkt. Voor liefhebbers van fatsoen en bescheidenheid (en lange teksten) wel, voor waarheidslievenden en onzinhaters misschien ook, maar voor mensen die wat willen leren op het forum niet.
En wat zouden die mensen willen leren? Dat er talloze tegenstrijdige meningen zijn, de waarheid of onzin? (Blijkbaar is het zoeken naar feiten een negatieve eigenschap.)

Renaat
Revanho schreef:
javb2812 schreef: Of 2 een verbetering is is maar net hoe je het bekijkt. Voor liefhebbers van fatsoen en bescheidenheid (en lange teksten) wel, voor waarheidslievenden en onzinhaters misschien ook, maar voor mensen die wat willen leren op het forum niet.
En wat zouden die mensen willen leren? Dat er talloze tegenstrijdige meningen zijn, de waarheid of onzin? (Blijkbaar is het zoeken naar feiten een negatieve eigenschap.)

Renaat

Wat je bedoelt met de laatste zin tussen haakjes is mij een raadsel. Mag wat mij betreft zo blijven.

Je vraag wat mensen zouden willen leren is heel interessant. Mijn eerste gedachten (en: jazeker: dat is mijn ervaring) zijn dat het forum helpt bij het maken en voorbereiden van fietsreizen. Doordat we hier veel opsteken als we onze fiets goed willen onderhouden, geschikte onderdelen willen kiezen en monteren, van ervaren fietsers min of meer onafhankelijk advies willen als we een nieuwe fiets kiezen of als we wat raad willen over regenjassen, tenten, slaapzakken. Maar ook... hoe reizen we het beste met de trein door Frankrijk, en ook wat voor leuke ervaringen fietsers op reis hebben meegemaakt. En nog veel meer. Mijn dank aan allen die mij hier daarbij geholpen hebben al enkele jaren.

Wie er anders over denkt kan hier vertellen wat hij/zij dan leerzaam vindt op het forum. Graag
Ach je moet op een forum als deze zelf een beetje uitvissen wat je als feiten of meningen moet kenmerken.Het is net de Telegraaf :wink:
Pik eruit wat nuttig is en als je zelf ook nog wat zinnigs heb te melden is dat meegenomen,als we het maar een beetje beschaaft houden.
Leuk om alle reactie's te lezen. Natuurlijk is de gemiddelde wereldfietser geen eigenwijze einzelganger, we zijn denk ik gewoon mensen die meer dan gemiddeld van rust/natuur/avontuur/vrijheid/sportiviteit/techniek enz. houden. Wanneer ik mag kiezen tussen een fietstocht door de wildernis of een bezoek aan een drukke stad kies ik voor de eerste optie.
Ik heb wel mensen in mijn omgeving die onze manier van vakantievieren als einzelganger-achtig typeren en absoluut niet begrijpen waarom we ons voor ons plezier in het zweet trappen op een afgeladen fiets.
sjacka schreef:Wanneer ik mag kiezen tussen een fietstocht door de wildernis of een bezoek aan een drukke stad kies ik voor de eerste optie.
Ik heb wel mensen in mijn omgeving die onze manier van vakantievieren als einzelganger-achtig typeren en absoluut niet begrijpen waarom we ons voor ons plezier in het zweet trappen op een afgeladen fiets.
sjacka,

Je hebt een vreemde manier van denken. Van vakantiefietsers in hokjes plaatsen. In het zweet trappen op afgeladen fietsen? Wat ruimer gaan denken.

Piet.
Laat dat stokpaardje maar in zijn hokje.

Sjacka deelt niemand in hokjes, hij heeft 'mensen in zijn omgeving' die het vakantiefietsen niet begrijpen
sjacka schreef:Ik heb wel mensen in mijn omgeving die onze manier van vakantievieren als einzelganger-achtig typeren en absoluut niet begrijpen waarom we ons voor ons plezier in het zweet trappen op een afgeladen fiets.
Livingstone gevoel? :wink:
Hihi, ik dacht exact hetzelfde over de stokpaardjes, Elstar.

Verbazingwekkend hoe we hier al pagina's lang over kunnen O.H.-en, en nu draag ik er zelf ook nog aan bij:).

Ook verbazingwekkend: de (niet te letterlijk nemen) verafgoding van één man die gewoon erg veel weet maar er niet voor kiest een blad voor de mond te nemen of zich wat tactvoller uit kan / weet / wenst te drukken. Ondertussen blijven mensen hier gewoon komen met hun technische problemen en vinden ook hun oplossingen. Misschien wat minder snel, maar hee, ze komen er wel. Ik wist eerlijk gezegd niet eens dat Marten het forum had verlaten. Jammer is het natuurlijk wel.

Het zelfreinigend vermogen van een forum is blijkbaar niet te onderschatten. Ook dát kom je tegen op andere fora.
In het buitenland stoppen wij zo vaak mogelijk voor een praatje als we mede-vakantiefietsers tegenkomen. Einzelgangers zijn het zeker niet (misschien degenen die met oogkleppen doorrijden, die zitten er ook bij), maar enkelen daargelaten zijn ze allemaal een beetje "raar".
Ik dus ook waarschijnlijk :P

Veel van onze vrienden en kennissen snappen ook niks van onze vakantievulling. Sommigen zitten nu eenmaal liever 2 weken in een all-inclusive-hotel om helemaal niets te doen. De Horror :shock:
Waarschijnlijk! ben ik zo iemand waar men zich aan stoort als ik iets schrijf. Inderdaad ik heb geen verstand van fietsen laat staan over de wereld fietsen.
Laat ik vermelden dat ik een echte beginner ben en enorm geniet van fietsen
Ik bezoek dit forum regelmatig en heb al heel veel nuttigs gelezen en heb er best veel van opgestoken.
Jaag dus niet mensen weg, iedereen heeft een reden om op dit forum te lezen, en te schrijven.
Zelf ga ik eind mei 2014 mijn eerste solo tocht fietsen, met mijn nieuwe Koga Signature die ik in september heb opgehaald en al weer 1800km (6 weken) op de teller heb staan.
Zie mijn topic eerder. Ook zijn er plannen om naar Compostela te fietsen, Marokko en Schotland komen ook aan de beurt.
:lol:
Waarom denk je dat Kirsten? Jezelf open en daarmee kwetsbaar opstellen heeft er volgens mij nog niet toe geleid dat er iemand werd weggejaagd. Een tegenovergestelde houding echter wel, en dat is begrijpelijk.
PietV schreef:
sjacka schreef:Wanneer ik mag kiezen tussen een fietstocht door de wildernis of een bezoek aan een drukke stad kies ik voor de eerste optie.
Ik heb wel mensen in mijn omgeving die onze manier van vakantievieren als einzelganger-achtig typeren en absoluut niet begrijpen waarom we ons voor ons plezier in het zweet trappen op een afgeladen fiets.
sjacka,

Je hebt een vreemde manier van denken. Van vakantiefietsers in hokjes plaatsen. In het zweet trappen op afgeladen fietsen? Wat ruimer gaan denken.

Piet.
Dit soort reacties van Piet V en OOK van ANDEREN maken(die ik inmiddels alle maal op vijanden lijst heb staan) dat ik het forum ook niet meer bezoek. Ik heb er zelfs mijn lidmaatschap voor opgegeven. Ik vind dat er vaak zonder enig respect met elkaar om wordt gegaan. Discussie om de discussie dat merk ik ook best veel. Daarnaast stoor ik mij ook regelmatig aan het goedkope gedoe zoals route boekjes tweedehands terwijl er wel een fiets van duizenden euro's voor de deur staat met een dito reis om dan een tientje te besparen op een boekje. Net als op onderdelen niveau. Ik vroeg mij dan ook vaak af gaat het nog om een wereld fietser forum of is het een soort kroeg geworden?