Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Einzelgangers??? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Einzelgangers???

Op zoek naar landeninformatie kwam ik via de website van de wereldfietser ook (even) op dit forum. Echter had ik het al snel gezien, te veel off topic en "ik heb er geen ervaring mee, maar ik wil toch wel even zeggen wat ik er van vind". Wegwezen dus.

Echte fietsers zitten op de fiets en niet op een forum :lol:
Moos60 schreef:Echter had ik het al snel gezien, te veel off topic en "ik heb er geen ervaring mee, maar ik wil toch wel even zeggen wat ik er van vind". Wegwezen dus.
Hoe kan het dan dat je dit topic leest. :?

Peter
Prima Forum niets mis mee. Quoten zou wat strakker in de hand gehouden moeten worden. Leest beter het scrollen wordt minder, dat werkt een stuk efficienter vooral als je op een tabblet even de stand van zaken wil weten. :wink:
Je profiel iets meer is invullen. Kan een goede steun zijn hoe iemand moet of zal gaan reageren.

Dat van Marten vind ik heel jammer, dit type mens geeft toch iets meer waarde aan een forum.
Ik wil toch even op de post van Hans reageren. Hij zegt dat iedereen gelijk is/gelijk behandeld moet worden. Natuurlijk geldt dat in sommige omstandigheden en voor sommige issues, namelijk waar het gaat om voorkeuren en meningen. Iedereen mag zelf rood een mooiere kleur vinden voor een fiets dan zwart, of omgekeerd. Maar dat geldt niet voor wetenschappelijke of technische kennis. In de wetenschap mag niet zomaar iedereen iets voor waar beweren. Daar zijn spelregels voor. Wie een onzinnig artikel ter publicatie naar een tijdschrift stuurt krijgt dat (als het systeem goed werkt) retour met het commentaar dat het onzin is.
Het probleem bij een forum als het onze is dat er geen filter op onzin/onware beweringen is. Toch zou dat net als bij wetenschappelijke tijdschriften erg nuttig zijn. Dat is nuttig omdat de soms heel argeloze gebruikers geen behoefte hebben aan onware onzin, maar aan dingen die kloppen. De praktijk van de laatste jaren is die geweest van een soort publieke groepscontrole waarbij sommigen, en Marten in het bijzonder, de rol van kwaliteitsbewaker/peer reviewer op zich hebben moeten nemen om te voorkomen dat er hier allerlei onzin verschijnt. Marten kan inderdaad tamelijk helder zijn. Dat wordt blijkbaar als onvriendelijk ervaren. Dan krijg je, heb ik ook zelf moeten ervaren, soms flink wat over je heen. Ik ken Marten vrij goed, en kan alleen maar zeggen dat hij een hulpvaardige man is die mensen belangeloos wil helpen.
De vraag is dus wie we willen beschermen: de deskundigen of de vrijheid van de onzinverkopers? Gaat het op dit forum over feiten en degelijke kennis, of kiezen we de postmoderne kant dat alles alleen maar een 'mening' is (en dus moet kunnen)?
Wim
+ 1
Wim schreef:Marten kan inderdaad tamelijk helder zijn. Dat wordt blijkbaar als onvriendelijk ervaren.
Je kunt ook helder zijn zonder net over de rand te gaan. Dat heeft Marten 6440 keer bewezen.
Wim schreef:[...] dat Marten een hulpvaardige man is die mensen belangeloos wil helpen.
100% mee eens.
Wim schreef:De vraag is dus wie we willen beschermen: de deskundigen of de vrijheid van de onzinverkopers?
Of je kunt je afvragen wát we willen beschermen. Ik denk dan in eerste instantie aan een respectvolle omgang met elkaar. Dat kan ook op een heldere manier.
Wim schreef:Het probleem bij een forum als het onze is dat er geen filter op onzin/onware beweringen is. Toch zou dat net als bij wetenschappelijke tijdschriften erg nuttig zijn. Dat is nuttig omdat de soms heel argeloze gebruikers geen behoefte hebben aan onware onzin, maar aan dingen die kloppen.
Dat is zeker waar, en Martin had in mijn ogen ook zeker die rol op fietstechnisch gebied, maar hoe waardevol zijn bijdragen soms ook waren, het mag nooit afhangen van één persoon natuurlijk.
Wim schreef:Gaat het op dit forum over feiten en degelijke kennis, of kiezen we de postmoderne kant dat alles alleen maar een 'mening' is (en dus moet kunnen)?
+1
Ik kan me alleen maar aansluiten bij het verhaal van Robertjan.
Ik modereer met name op de manier waarop we met elkaar omgaan. En daarbij zijn wat mij betreft de regels voor iedereen hetzelfde.

Als ik op een andere manier moet modereren, dan hoor ik dat graag. Uiteindelijk blijft dit een beslissing van het bestuur. Modereren op basis van wie gelijk heeft lijkt me lastiger. Dan draag ik graag mijn taak over aan anderen. Er lijken er hier genoeg mensen te zijn die dit altijd precies weten.

Van fietsen heb ik ook veel minder verstand dan velen hier. Dus inhoudelijk kan ik er meestal weinig over melden, anders dan dat ik ook een mening heb. In de praktijk heb ik gemerkt dat sommige mensen weten waar ze over praten en andere niet. Op die basis neem ik persoonlijk dan ook de adviezen over.
Hm, een filter voor onzin/onware beweringen. Hier lees ik alweer twee verschillende categorieën in.

Een filter voor onware beweringen lijkt me niet geheel onmogelijk, je vraagt je af hoe je de kaders formuleert. Als iemand beweert dat een race-achternaaf net zo breed is als een mtb-naaf is het nog eenvoudig, en corrigeert het forum zichzelf al in de praktijk. Maar stel iemand beweert dat een Shimanoremblok langer meegaat dan een koolstop. Volstaat dan om te zeggen "dat is gewoon niet waar" of vinden we dan dat dit door gedegen onderzoek weerlegd moet worden voordat het filter in werking mag worden gezet? Mijn verwachting is dat in beide gevallen niemand de taak van filter naar tevredenheid zou kunnen uitoefenen. Zoals het nu gaat kan die bewering erop gezet worden, en wordt dat ook gecorrigeerd zij het dat sommige lezers op het verkeerde been gezet kunnen worden.

Maar een filter op onzin is iets anders. De grootste ergernissen ontstaan bij onzin die niet gepaard gaat met feitelijke onwaarheden. Om dit als onzin te kwalificeren hebben we gezond verstand nodig. En hoe in vredesnaam moeten wij daarvan de kaders formuleren als we naar een onzinfilter toewillen?

Forumdeelnemers zijn ongelijk van elkaar, maar sommige forumdeelnemers zijn ongelijker dan anderen, de bijdragen zullen altijd meer of minder hout snijden. De deskundigen en de argelozen kunnen niet zo gauw beschermd worden tegen het feit dat ze de ruimte hier moeten delen met charlatans en flierefluiters. Of hoe dan wel? Deskundigen hebben hier wel altijd het recht om verstandige dingen op te merken, laten we ze daartoe blijven aanmoedigen.
Het helpt al heel wat om in plaats van:
"Shimanoblokjes gaan langer mee dan Kool Stop blokjes"
het volgende te schrijven:
"De Shimanoblokjes die ik tot nu toe had gingen langer mee dan de Kool Stop blokjes die ik had".
Leon
Ik vindt de stelling van de TS eigenljk wel er interressant. Zijn fietsers einzelgängers?

Ik beschouw mijzelf als een bijzonder sociaal persoon, op mijn werk veel contact met mensen in in mijn verschillende vrijwillige doelen ook. In mijn werk fungeer ik als spil tussen verschilende afdeleing en krijg vaak terug dat me dit makkelijk afgaat.

Toch, vorig jaar op mijn eerste fietsreis, was ik van de één op de andere dag een einzelgänger. Het moment waarop ik dit merkte was dat ik in Sittard boodschappen deed en mijzelf zo bijzonder onprettig voelde in een stad, dat ik niet wist hoe snel ik er weer uit koest komen om mijn eten in Duitsland op een banke langs een veld op te gaan eten. In de week die ik weg was heb ik ook amper contact gehad/gezocht met mensen.

Anderen dezelfde ervaring?
JanW schreef:Ik vindt de stelling van de TS eigenljk wel er interressant. Zijn fietsers einzelgängers?
Ach ja, zoveel mensen, zoveel variaties; gewoon een onzinnige stelling :wink:
Leon schreef:Het helpt al heel wat om in plaats van:
"Shimanoblokjes gaan langer mee dan Kool Stop blokjes"
het volgende te schrijven:
"De Shimanoblokjes die ik tot nu toe had gingen langer mee dan de Kool Stop blokjes die ik had".
Leon
Inderdaad. Dat mensen hun eigen (meestal beperkte) ervaringen beschouwen als de bron van een absolute algemene waarheid is erg vervelend.

Renaat
Wat is de reden van Marten om het forum te boycotten: is dat bedoelt als een soort straf voor heel het forum, of is het ter bescherming van zijn eigen bloeddruk? Uiteindelijk maakt hij wel zelf de keus. Het is wel behoorlijk drastisch (ook voor hemzelf lijkt me) om plots zijn bijdragen te staken. Ik had zelf nooit zo de indruk dat bij hem de emmer al vol zat, hij deelde zelf ook voldoende tikjes uit. Mist Marten het dan niet om zijn visie/kennis te delen?

Over het algemeen vind ik dit forum zeer prettig, enkele rare hapsnurkers daargelaten, maar zo is het leven en je kunt er altijd nog omheen lopen. Leuke aan dit forum vind ik het groot aantal meningen en invalshoeken wat bijelkaar komt. Allemaal mensen met hun eigen stokpaardjes en persoonlijke ervaringen.

Fanatieke randonneurs, wedstrijdfietsers, globetrotters, langlaufende garagebouwers, verzuurde bejaarden, wandelaars, fotografen, filmmakers, fabrikanten, woonwerkfietsers, leveranciers, dealers, rohlofflovers, riem-fetisjisten, commerciële lokeenden, forum-marketeers, verlokking&verleidingsdeskundigen. Er komt hier zoveel bijelkaar dat je automatisch een mengelmoes krijgt van meningen, visies, interpretaties, belangen en feiten, waarbij het niet altijd even gemakkelijk is om een waarheid te duiden. Niet elke wetenschap is wiskunde en eenduidigheid kent het fietsen op fietsen al helemaal niet. Elke keus is vaak al een compromis en alles is te relativeren. Aldus komt het er veelal op neer dat het een kwestie is van "it only matters, if you think it's true".... ook al is het onzin in de ogen van de ander.

Wat misschien wel zou helpen is een quote-limiet van bijvoorbeeld zoveel bijdragen per IP-adres per week. Misschien gaan de mensen dan iets calvinistischer om met hun commentaar.
Leon schreef:Het helpt al heel wat om in plaats van:
"Shimanoblokjes gaan langer mee dan Kool Stop blokjes"
het volgende te schrijven:
"De Shimanoblokjes die ik tot nu toe had gingen langer mee dan de Kool Stop blokjes die ik had".
Leon
Wat is het verschil tussen beide mededelingen, behalve dat de tweede onnodig lang is? Dat het om jouw mening gaat, is voor een ieder duidelijk; dit is immers een discussieforum waarin persoonlijke meningen en ervaringen worden uitgewisseld (een soort virtuele kroeg). Maar goed, dit is ook maar een mening...
Ik vroeg me ook af waarom Marten niet meer aktief is op dit forum .
Zijn laatste scherpe opmerkingen zijn hier te lezen.
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 63#p189863
peter de rijk schreef:
Leon schreef:Het helpt al heel wat om in plaats van:
"Shimanoblokjes gaan langer mee dan Kool Stop blokjes"
het volgende te schrijven:
"De Shimanoblokjes die ik tot nu toe had gingen langer mee dan de Kool Stop blokjes die ik had".
Leon
Wat is het verschil tussen beide mededelingen, behalve dat de tweede onnodig lang is?
Wat kan ik daar nog op zeggen?

AB: een maximale hoeveelheid tekst in één bericht lijkt me ook wel wat :D

Leon
AB schreef:Wat misschien wel zou helpen is een quote-limiet van bijvoorbeeld zoveel bijdragen per IP-adres per week. Misschien gaan de mensen dan iets calvinistischer om met hun commentaar.
Dat wil ik je niet aandoen. De hoeveelheid quotes zou inderdaad minder mogen, maar een x-aantal quotes per week instellen zal naar mijn verwachting niet bijdragen aan een overzichtelijker of onderbouwder forum.
peter de rijk schreef:
Leon schreef:Het helpt al heel wat om in plaats van:
"Shimanoblokjes gaan langer mee dan Kool Stop blokjes"
het volgende te schrijven:
"De Shimanoblokjes die ik tot nu toe had gingen langer mee dan de Kool Stop blokjes die ik had".
Leon
Wat is het verschil tussen beide mededelingen, behalve dat de tweede onnodig lang is? Dat het om jouw mening gaat, is voor een ieder duidelijk; dit is immers een discussieforum waarin persoonlijke meningen en ervaringen worden uitgewisseld (een soort virtuele kroeg). Maar goed, dit is ook maar een mening...
Wel, voor mij persoonlijk is dat een wereld van verschil en als iedereen "op de lange manier zou schrijven" zou ik al veel meer geneigd zijn om actiever deel te nemen op het forum en ik zeker niet alleen.
Soms heb ik het gevoel dat ik over iets echt wel een andere/waardevolle mening heb dan iemand anders, maar de mannen hier die veel en zeer actief deelnemen aan dit forum, en vaak ook wel een écht uitgebreide kennis van zaken laten blijken, kunnen een stelling soms zo poneren dat ik aan mezelf begin te twijfelen en om eindeloze discussies te vermijden maar liever geen bijdrage post.
Het voorbeeld "ik vind een vlinderstuur lelijk" werd hier aangehaald. Uiteraard mag je dat posten. Er is wel degelijk een verschil in "Ik vind een vlinderstuur lelijk" en "Een vlinderstuur is lelijk" (of " Ik fiets niet graag met een vlinderstuur" en "Een vlinderstuur fietst niet goed")

Ik moet wel zeggen dat er hier, in tegenstelling tot andere forums, zéér beschaafd wordt gediscussieerd.