Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen in Jordanie - Forum Wereldfietser

fietsen in Jordanie

Hallo beste forumleden!

Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen. In april willen een goede vriendin en ik 14 dagen gaan fietsen in Jordanie.

De bedoeling is om van Zuid Jordanië (Akaba) naar Amman te fietsen. Grotendeels via de Kings highway. Globaal volgen we de volgende route: Vanuit Amman nemen wij de Desert highway (nummer 15), deze volgen wij tot een splitsing met de Kings Highway (nummer 35). De King’s Highway komt langs  Wadi Musa  en Petra). Bij Karak wijken we af van de Kings Highway en nemen via nummer 50 de weg langs de dode zee (nummer 65). Deze weg kunnen we in principe volgen tot Amman.

Wij hebben eigenlijk de volgende vragen:
1. Hoe is het aantal kilometers in Jordanie te doen gelet op de hoogtemeters, zijn het veel hoogtemeters of is het steil? En zo ja, waar moeten we ongeveer rekening mee houden?

2. Wij willen heel graag Petra bezoeken maar vragen ons wel af hoeveel dagen dit ons gaat kosten. Kunnen we fietsend tot aan Petra of moeten we bij de stad een plek zoeken voor de fietsen en dan een georganiseerde excursie aan gaan? Hoeveel dagen waren jullie kwijt voor Petra?

3. Wij willen graag vielen op Aqaba en terugvliegen vanaf Amman. Hoe hebben jullie dat gedaan met de fietsdozen? Of is het heel makkelijk om vanaf Amman terug naar Aqaba te geraken zodat je de fietsdozen daar kunt achterlaten?

Het zou superfijn zijn om wat ervaringen van jullie te horen :D

Groet,

Paul Langenburg
1. Hoogtemeters vallen wel mee. De klim van de Dode Zee naar Amman is de meest pittige: je begint 400 meter onder zeeniveau, en daar staat geen wind en daardoor wil het nogal warm zijn daar. Amman ligt op bijna 800 meter, naarmate je die dichter bij die hoogte komt des te aangenamer het wordt: het is niet voor niets dat die stad daar ligt.

2. Ik had zelf een hotel op loopafstand van Petra, maar ik moest daardoor 's avonds wat verder lopen naar de stad om wat te eten. Toen ik aankwam kon ik mijn fiets stallen bij de politie, tegenover de ingang van Petra. Petra leent zich ervoor om zelf te ontdekken. Ik heb er zelf 1 1/2 dag doorgebracht. Anderen hebben het in een 1/2 dag gedaan hebben de highlights gezien. Het hangt van jezelf af hoe lang je het interessant zult vinden.

3. Ik ben via Syrië erin gefietst, en via Egypte er weer uit, dus dit weet ik niet. Over het algemeen zijn ze in die landen wat flexibeler op de luchthavens.
In Cairo heb ik mijn fiets destijds ingepakt in een plastic hoes, die ik al meegenomen had. Het enige wat ik nog nodig lokaal moest aanschaffen was plakband (wat ik bij had was door iemand op Schiphol ontvreemd).
Ik heb maar een aanvullende tip: fietsen zijn zo goed als onbestaand in Jordanie. Fietsdozen zul je niet vinden.
Ik ken alleen de andere kant van de grens, maar in april is het al echt warm, helemaal langs de Dode Zee (ook veel vieze vliegen). Maar de natuur in die omgeving is prachtig.
sjefke schreef:Ik heb maar een aanvullende tip: fietsen zijn zo goed als onbestaand in Jordanie. Fietsdozen zul je niet vinden.
Dus wat is je tip?
Hallo,

Dank jullie wel voor de berichten! Het klinkt in ieder geval of de route niet voor teveel problemen zou moeten zorgen behalve dan de warmte als we vanuit de dode zee naar Amman willen fietsen, maar dat overleven we ook wel weer.

Ik ben aangenaam verrast dat je zo dicht bij Petra lijkt te kunnen komen. Ik had de landeninfo gelezen en dacht dat je enkel bij Petra kon komen met een 4x4 en an moest slapen in een bedoeintent. Maar als ik het zo lees zou je vrij ver door kunnen fietsen en dan een hotel in de buurt kunnen nemen. @peter, weet je nog welk hotel je had?

Hoe om te gaan met de fietsen is nog wel even de moeite waard om uit te zoeken. In Marokko kan je heel eenvoudig de bus nemen tussen grote plaatsen, maar met Jordanie kom ik daar niet veel over tegen. Iemand nog praktijkervaring?
paul1987 schreef: Ik ben aangenaam verrast dat je zo dicht bij Petra lijkt te kunnen komen. Ik had de landeninfo gelezen en dacht dat je enkel bij Petra kon komen met een 4x4 en an moest slapen in een bedoeintent. Maar als ik het zo lees zou je vrij ver door kunnen fietsen en dan een hotel in de buurt kunnen nemen. @peter, weet je nog welk hotel je had?
Het is asfalt tot aan de kassa! En dan lopen. Misschien mag ook wel tot aan de schatkist fietsen. Kamelen en paarden mogen ook.
We (met gezin) hebben drie jaar geleden in mei ook van Aqaba naar Amman gefietst. Het kustgebied bij Aqaba was niet zo spannend. Let wel op dat je aan de kust niet je armen verbrand ( dat overkwam mij). Daar heb je de hele fietsreis last van, want de zon schijnt veel. Vervolgens via de hoofdweg naar Wadi Rum. Fantastisch. Bij Wadi Rum kun je de woestijn in met een puck-up en daar slapen. Aanrader. Fietsen in het mulle zand wordt niks. Kings High way naar Wadi Musa (Petra) en daarna was ook heel mooi. Prachtige canyons.
Vanaf dode zee hebben we gelift naar Amman.

Heenreis vlucht via Amman naar Aqaba. Teruggevlogen vanaf Amman.
Wellicht kan je ook heen naar Eilat. Dat ligt vlakbij Aqaba.

(En kijk nog even naar de film Lawrence of Arabia. Dat speelt tussen Wdi Rum en Aqaba.

Gr
Jan Willem
Ha allemaal,
In januari 2018 gaan we met een klein groepje wereldfietsers (3 vrouwen, 1 man) ook een weekje fietsen in Jordanië. We hebben een week de tijd en hebben een retourvlucht naar Eilat. Zijn er nog tips mbt goede wegen, mooie routes, wegen die we zeker niet moeten nemen en de houding van automobilisten t.o.v. fietsers?
Ik heb veel over stenen gooiers gelezen en de diverse manieren op daarmee om te gaan. Is er nog iets dat we zeker niet of wel moeten weten hierover?
Alvast bedankt voor jullie ervaringen!
Fietsen en fietsers zijn in Jordanië totaal onbekend.
mrijerse schreef:In januari 2018 gaan we met een klein groepje wereldfietsers (3 vrouwen, 1 man) ook een weekje fietsen in Jordanië. We hebben een week de tijd en hebben een retourvlucht naar Eilat.
In 2005 heb ik eens op-en-neer de grens gepasseerd tussen Israël en Jordanië. Van Jordanië uit Israël in was geen probleem. De andere richting was destijds echter niet toegestaan en heeft grote problemen gegeven om het toch voor elkaar te krijgen. Een alternatieve route is met de boot vanuit Egypte: Nuweiba - Aqaba, en dan eventueel combineren met het Catharinaklooster.
Bij de grens krijg Israël/Egypte krijg je een stempel voor tot aan het Catharinaklooster. Wil je verder dan het Catharinaklooster dan heb je een visum nodig die je bij het consulaat in Eilat kunt halen.
mrijerse schreef:Zijn er nog tips mbt goede wegen, mooie routes, wegen die we zeker niet moeten nemen en de houding van automobilisten t.o.v. fietsers?
Het schijnt mogelijk te zijn om direct onverhard vanuit Aqaba naar Wadi Rum te fietsen. Die route heb ik zelf helaas niet genomen en lijkt mij erg de moeite waard.
mrijerse schreef:Ik heb veel over stenengooiers gelezen en de diverse manieren op daarmee om te gaan. Is er nog iets dat we zeker niet of wel moeten weten hierover?
Ik ben vanaf de Syrische grens naar Aqaba gefietst, en er is één keer met een steen naar mij gegooid, en die was vrij hard en raak. Ik ben meteen in de achtervolging gegaan. Helaas ging de dader er te rap vandoor om hem te pakken te krijgen. Hij ging met die vlucht gelukkig wel af als een gieter ten opzichte van zijn vriendjes, die hem uit stonden te lachen.
Kijk uit met wisselgeld: ze willen nog wel eens weglopen om wisselgeld te gaan halen als je met groot geld betaald hebt. Als ze dan na een tijd terugkomen wil je nog wel eens geld terugkrijgen voor een veel kleiner biljet.
mrijerse schreef:
wo 29 nov, 2017 19:12
Ha allemaal,
In januari 2018 gaan we met een klein groepje wereldfietsers (3 vrouwen, 1 man) ook een weekje fietsen in Jordanië. We hebben een week de tijd en hebben een retourvlucht naar Eilat. Zijn er nog tips mbt goede wegen, mooie routes, wegen die we zeker niet moeten nemen en de houding van automobilisten t.o.v. fietsers?
Ik heb veel over stenen gooiers gelezen en de diverse manieren op daarmee om te gaan. Is er nog iets dat we zeker niet of wel moeten weten hierover?
Alvast bedankt voor jullie ervaringen!
Hallo,
Ik ben heel benieuwd hoe jullie reis is verlopen!
Met 6 vrienden zijn we van plan om de eerste week van april vanaf luchthaven Ovda in 8 dagen via Wadi Rum, Petra, Dode Zee, Amman, grensovergang Allenby bridge, Jeruzalem naar eindbestemming Tel Aviv te fietsen.
Heb je wellicht tips voor ons qua routes? Vanaf Ovda airport willen we per bustransfer naar Wadi Rum gaan om vanaf daar na de eerste overnachting te starten met fietsen naar Petra.

Hoor graag van je!
Arno