Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Van Nederland naar Azie, Start september - Forum Wereldfietser

Van Nederland naar Azie, Start september

Ik zit al een tijdje met wat vraagtekens / twijfels en hoop dat jullie ervaring me verder kan helpen.
Per september wil ik beginnen met mijn reis rond de wereld per fiets. Het liefst zou ik beginnen vanuit Nederland richting Azië.
Nu schijnt september niet echt de ideale startperiode te zijn i.v.m. de winter die ik dan tegen zal komen rond het Midden-Oosten. Wat zeggen jullie, gewoon doen en doorzetten of is dit echt niet te doen (i.v.m ondergesneeuwde wegen etc.) en moet ik de winter afwachten in Nederland (in februari vertrekken).
Stel ik ga richting Azie dan is mijn plan om via Iran, Turmenistan, Tajikistan India, Nepal en vervolgens Myanmar richting Singapore te fietsen. Echter las ik dat het lastig kan zijn permits in Myanmar te verkrijgen wanneer je over land reist. Heeft iemand hier ervaring mee of een idee hoe eventueel anders te reizen. Een optie waar ik zelf aan dacht is om via Nepal richting China te gaan (Kathmandu - Lhasa), om zo Myanmar te mijden. Is dit een optie?

Alvast bedankt!
Dag Pim,

tegenwoordig kun je door Myanmar reizen. Op onze Facebookpagina staat een filmpje (deel1) over onze tocht door Myanmar. Vanuit India naar Thailand.

Op 29 maart houden we onze halfjaarlijkse wereldreisavond. Monique zal dan vertellen over hun fietstocht die mede door Myanmar ging: http://www.vakantiefietser.nl/agenda-cursussen/

Je bent van harte welkom, maar wel aanmelden s.v.p.

Eric
Ik heb geen ervaring met dit traject, wel met fietsen buiten het "seizoen". Als ik jou was zou ik wachten tot februari, dan fiets je het mooie weer tegemoet. Vertrekken en weten dat het alleen maar slechter gaat worden is mentaal zwaar. Daarnaast ben je eerder geneigd lastige (mooie) trajecten over te slaan en neig je als het koud en/of nat is meer naar hotels dan kamperen (Nou ja, ik dan :lol: )
Dat is zeker waar Berger, iets waardoor ik ook erg twijfel. Maar kan niet wachten!
In ieder geval ook aangemeld voor de cursusavond dus wie weet dat ik met die informatie de beslissing kan maken.
20 maart is er ook wereldfietserbeurs, als je in de gelegenheid bent zou ik daar zeker heen gaan. Daar vind je een hele berg ervaring bij elkaar.
Hoi Pim,

Ik stond 10 jaar geleden voor dezelfde keuze. Ik heb er toen voor gekozen om eerst een half jaar naar West Afrika te fietsen en aan het einde van de winter terug naar Nederland te vliegen.

Ik ben toen eind april vertrokken richting Azië. In september en oktober was ik op de Pamir en Karakoram highway. Daar was er al een enkele dag dat ik op hoogte de hele dag vorst had. In de winter daarna was ik in India en Nepal. Helaas was mijn geplande route naar China in het voorjaar gesloten vanwege onrust in Tibet.

(Ik probeer mijn reis altijd zo veel mogelijk met maximum temperaturen van 20 tot 35 graden te plannen.)

Groet Wilbert
www.wilbertgatochfietsen.nl
Heb je de blog van Henk van Dillen al gelezen? Leuk leesvoer als je die kant op wilt!
Jazeker! Een van mijn grote idolen, zelfde leeftijd, zelfde ideeën :)
Onder andere doordat hij in februari is vertrokken zit ik nu te twijfelen of ik ook niet tot dan moet wachten.
Rik Creemers is namelijk in september vertrokken maar heeft een deel moeten vliegen (hoogstwaarschijnlijk door de kou). Iets dat ik heel graag zou willen voorkomen.
Ik ben van plan met mijn vriendin ruwweg dezelfde route te fietsen.

Wij hebben 1 april 2017 als vertrekdatum staan :)

Met zo'n lange reis is het lastig overal in het juiste seizoen te zijn en we zullen niet aan de hitte ontkomen (als we in Iran zijn bijvoorbeeld). Maar dat liever dan de barre winteromstandigheden die je kunt verwachten als je in september vertrekt ;) We willen ook zoveel mogelijk kamperen en bergen zien / beklimmen en dat lijkt me toch minder fijn met al die korte, koude dagen in de winter.

Als je heel graag september dit jaar op avontuur wilt kun je misschien ook andere dingen overwegen, zoals overwinteren in Zuid-Europa en daar een vrijwilligersproject doen of iets als workaway (https://www.workaway.info/) en daarna doorfietsen :)

Succes!
Heerlijk zeg, ik wil ook!!
Maar ja, iets van vrouw getrouwd, huis gekocht, studerende kinderen en werk......

Maar als je daar nog geen lust en last van hebt: GAAN!!!!!!
Naast de blog van Henk van Dillen zou ik ook zeker de blogs van Tieme Hermans en Hera van Willick eens lezen! Heerlijk leesvoer....