Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietskleding in Iran (voor mannen) - Forum Wereldfietser

Fietskleding in Iran (voor mannen)

Dag forumleden,

Verschillende stukken heb ik al gelezen die over de voorschriften in Iran gaan wat betreft de (fiets)kleding van vrouwen. Alleen lees ik slechts summiere omschrijvingen als het over mannen gaat.

Kan iemand mij vertellen of je met een wieleroutfit er rond kan reizen, dus een bibshort en shirt. In het gematigde Azerbeidzjan was dit geen enkel probleem op wat giechelende meisjes na. Maar met het regime in Iran kan ik me voorstellen dat deze kleding niet geaccepteerd wordt. Dus ik hoor graag als iemand hier ervaring mee heeft.

Met vriendelijke groet,
Rogier
Hoi Rogier,

Rondrijden in een wieleroutfit in Iran is niet gepast. Of je met de zedenpolitie van doen krijgt weet ik niet maar ik zou er niet raar van opkijken. Om je een idee te geven: De Iraanse man loopt zelf doorgaans in een lange broek en een overhemd met lange mouwen. Een overhemd of t-shirt met korte mouwen werd in 2011 getolereerd bij jongens/ jonge mannen of buitenlandse (mannelijke) toeristen.

Toen wij in Iran waren hebben we een andere buitenlander ontmoet die een korte broek droeg toen hij Iran in ging. Hij is het land binnen gelaten maar kreeg wel de opdracht een lange broek aan te trekken. Hij kreeg direct veel opmerkingen over zijn korte broek. Een driekwart broek (tot op je kuit) kan ook op afkeurende blikken en opmerkingen rekenen. Mijn advies is om altijd een lange broek te dragen en op religieuze plekken ook voor een outfit met lange mouwen te kiezen.

Maarten

PS: Een lange broek dragen bij 40 graden of meer is minder vervelend dan dat je misschien denkt dat het is.
@Maarten: Dank voor het snelle antwoorden en de bevestiging van mijn vermoedens dat het 'niet gepast' is; dus het wordt fietsen met een lange broek. Het voordeel is dat dit verkoelend werkt op de huid.

Het is alleen dat ik liever met een bibshort fiets, omdat het minder frictie oplevert. Zeker bij de lange tochten (200+ km per dag) die ik gedurende de zomervakanties op een MTB met bepakking rijdt in die regionen (MTB staat in Tbilisi en is mijn vertrekpunt).

Nog een tip voor een type broek die goed over een bibshort zou kunnen, zonder dat het m'n ketting in de weg zit en teveel frictie veroorzaakt?
Tip voor een type broek heb ik niet. Wel een tip om je broek niet tegen je ketting te laten hangen; klittenband! Zelf te maken maar bij fietsenwinkels zijn ook klittenbandjes te koop met lichtjes erop of een lichtgevende strook die je om je onderbeen kunt wikkelen. Ik gebruik ze bij mijn regenbroek. Ideaal!
Loes
Dank Loes, lijkt me inderdaad de gemakkelijkste oplossing. Had er zelf niet aan gedacht, die ijzeren clips zaten te hardnekkig in mijn geheugen. Maar klittenband is een stuk praktischer en comfortabeler.
Oe ja, die harde clips vind ik ook niks.
Toen mijn oom en tante in Iran waren droegen ze inderdaad ook altijd lange kleding. Gewoon een lange broek met een overhemd of lang shirt. Mijn oom gebruikte vaak afritsbroeken van The Northface. Dat moet je inderdaad wel wat om je been doen.....
Rogier schreef:Nog een tip voor een type broek die goed over een bibshort zou kunnen, zonder dat het m'n ketting in de weg zit en teveel frictie veroorzaakt?
Je zou ook een fietsonderbroek kunnen gebruiken en daar overheen een lekker zittende lange broek. Zie bijvoorbeeld: http://www.decathlon.nl/fietsbroek-onde ... 04713.html Bibshort plus broek erover is misschien wat veel van het goede.
BlijDatIkFiets schreef: Je zou ook een fietsonderbroek kunnen gebruiken en daar overheen een lekker zittende lange broek.
Tja, wil zo min mogelijk meenemen en ook liever geen onnodige dingen kopen die ik erna niet meer gebruik, zoals fietsonderbroeken. Ben er nog niet uit, wat het gaat worden. Maar ook de terugweg naar Georgië is nog niet rond. Nachttrein tot Tabriz, stukje fietsen naar Armenië en dan weer een trein naar Tbilisi lijkt de beste optie. Oftewel nog genoeg te puzzelen om naar Iran te fietsen in enkele weken... Mocht ik er niet uitkomen (voor komende zomer), dan wordt het gewoon een grote tour door Armenië en komt het wel het jaar erop.
Is natuurlijk persoonlijk maar ik vind fietsonderbroeken juist ideaal in gebruik en compact te vervoeren. Prima te combineren met lange of korte broek.
Ik heb van de zomer met een bibshort onder mijn afritsbroek drie weken rondgefietst. Op een racefietszadel. Dat werkte prima.
' k Heb even gegoogeld. Een bibshort is een fietsbroek met bovenstuk (soort bretels van stof of strak hempie wat aan de fietsbroek is vast genaaid).
Loes