Additionally, paste this code immediately after the opening tag: via de stans naar india - Forum Wereldfietser

via de stans naar india

Begin april stap ik op de fiets naar richting india. Ik heb een route in mijn hoofd via turkije, iran, turkmenistan, oezbekistan, tajikistan... en dan uiteindelijk naar india. Hoe kom ik vanuit Tajikistan in India?

Google maps werkt hier niet echt mee. En ik heb begrepen dat China inkomen ook lastig is. Afghanistan wil ik liever vermijden.

Iemand hier ervaring mee?
Via Tajikistan Kyrchistan in, dan een stukje China in, via de Kunjerab pas naar Pakistan over de Karakoram highway en bij Lahore de grens over naar India. Simpel :lol:
Hele mooie route! Zou het zo weer willen doen.
China inkomen is niet zo'n probleem zolang je Tibet vanaf het westen maar niet in wilt. Maar dat is bij deze route niet het geval.
succes,
marco
Hoi,

Ik heb exact hetzelfde plan op hetzelfde moment. Ik zou graag via China en Nepal naar India gaan.

Turkmenistan is volgens mij ook niet evident om door te komen. 3 tot 5 dagen transitvisum om 600km door de woestijn te rijden + grensperikelen... . Volgens mij moet ik daar toch gemotoriseerde hulp inroepen.

Hoe lang trek jij uit voor die route?

Groeten,

Dennis en tot "on the road".
Leuk! Ik ben ook rond dezelfde tijd in de regio. Mijn plan is momenteel om in de eerste helft van juni in Arys, Kazachstan te arriveren, en dan een rondje Uzbekistan, Tajikistan, Kyrgizië te maken. Al teveel in details ga ik denk ik niet plannen.

Mocht het zo uitkomen dan fiets ik graag een stukkie samen!

Dennis, ik heb best wel veel reisverslagen gezien van mensen die Turkmenistan door hebben gefietst. Zij hebben het altijd over 5 dagen voor 500 vlakke kilometers. Niet niks natuurlijk, maar het moet te doen zijn lijkt me...
gijsvs schreef:..Zij hebben het altijd over 5 dagen voor 500 vlakke kilometers. Niet niks natuurlijk, maar het moet te doen zijn lijkt me...
Volgens mij waren het ca. 550 km. Dus gemiddeld 110 km per dag. En ja inderdaad het is vlak (in Iran nog een paar klimmetjes) maar dat is niet wat het zwaar maakt. Als je in april vertrekt in Nederland ben je ergens in augustus bij de Turkmeense grens. Ook daar hartje zomer wat betekent dat de temperatuur oploopt tot boven de 40 graden Celsius. Maar ook dat is nog niet waardoor het heel zwaar kan zijn. Dat is de wind. In het gebied waait in die periode een wind vanuit het Noorden te vergelijken met een Mistral. De combinatie van de hoge temperatuur met de wind kan het heel zwaar maken.

Toen wij er waren in 2011 hebben we een nacht buiten proberen te slapen. Dat lukte niet omdat het zo hard waaide dat je matrasje letterlijk onder je vandaan geblazen werd! Uiteindelijk zijn we door de beheerder van de moskee uitgenodigd om binnen te komen slapen. Dit was nog in Iran.
Ondanks dat de grens 's morgens om zeven uur open gaat fiets je niet veel eerder dan het middag uur het grensstadje aan Turkmeense zijde uit. (formulieren invullen, tijdsverschil, formulieren invullen, controles, formulieren invullen, geld wisselen, oh ja nog wat formulieren invullen,)....nog 4,5 dag en 550km te gaan. ;)
Als je geluk hebt waait het minder hard dan toen wij er fietsten. Wij haalden de eerste dag een snelheid van 8-10km per uur door de harde wind... Kortom, wij hebben gebruik gemaakt van een lift in een oude Kamaz. :)

Het kan dus prima maar eventueel gebruik maken van wat hulptroepen kan nodig zijn...
Kijk die info was ik naar op zoek :)

Wel heb ik gelezen dat je in Tibet niet alleen mag reizen.
Maar begrijp dat dit geen issue is dus?

@Gijs, wij gaan elkaar missen, ik ben er denk ik pas in het najaar.
@Dennis, ik vertrek in april en gan aar Bodhgaya uiteindelijk. Ik zeg nu tegen iedereen dat ik er 8 maanden over ga doen. Kan allemaal wel sneller, maar wil ook genieten van de plekken en mensen on the road. Laten we anders via FB even contact houden.
Dit is de pagina van mijn tocht: www.facebook.com/expeditionwhynot en ik ben Daan Steller :)

Cheers!
Marco Meijerink schreef:... zolang je Tibet vanaf het westen maar niet in wilt. Maar dat is bij deze route niet het geval.
Is het momenteel mogelijk om individueel Tibet in te reizen vanuit zeg... Yunnan of de richting Chengdu volgens jouw informatie Marco?
Dag Daan,

Leuk project heb je! Ik nam net een kijkje op FB, het is de moeite.

Ik heb hier nog een off-topic vraagje maar toch nuttig. Ik ben materiaal aan het verzamelen en bekijk nu het hoofdstuk water. Iemand enig idee hoe het in de Stans, China, Tibet en India zit met drinkwater?

Makkelijk te kopen/vinden/drinken van bronnetjes? Of is het echt noodzakelijk om zo'n filter te kopen (duur en zwaar)? Ik wil eigenlijk enkel zuiveringsdruppeltjes/tabletten meenemen of het water koken.

Mensen die er al fietsten kunnen misschien iets meer vertellen?
devalk schreef: Wel heb ik gelezen dat je in Tibet niet alleen mag reizen.
Maar begrijp dat dit geen issue is dus?
Tibet bestond vroeger uit een groter gebied. Dat oude Tibet is opgedeeld in een aantal Chinese provincies en de 'autonome' staat Tibet. In de laatste mag je als individuele fietser niet alleen fietsen. Wij hebben dit najaar in de andere Tibetaanse regio's gefietst en hebben dit wijselijk verzwegen bij onze visumaanvraag. Sowieso is het verstandig om het fietsen niet te vermelden. Veel plezier!
Marco Meijerink schreef:Via Tajikistan Kyrchistan in, dan een stukje China in, via de Kunjerab pas naar Pakistan over de Karakoram highway en bij Lahore de grens over naar India. Simpel :lol:
Hele mooie route! Zou het zo weer willen doen.
China inkomen is niet zo'n probleem zolang je Tibet vanaf het westen maar niet in wilt. Maar dat is bij deze route niet het geval.
succes,
marco
Is de Kunjerab pas dan weer open? Dacht dat die al enkele jaren niet meer toegankelijk was voor fietsers en dat je onderweg de bus op moest.
Travelwiki schreef:As of July 2013, there are two police checkpoints along the highway in China; for those leaving Kashgar, the smaller one is before Karakol Lake, and a larger one before Tashkurgan. These may slow down your journey significantly if there are many cars and trucks.
Travelwiki schreef:It may be the ultimate challenge for the devoted cyclist. There are organised bicycle tours, and several books about bicycling this route. Unfortunately the border is not open for cyclists. Everybody has to board the bus in either Tashkurgan (China) or Sost (Pakistan). From the Pakistani side you CAN cycle up to the pass, but not over it. You will have to return to Sost to take the bus.
Bron