Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in Israël - Forum Wereldfietser

Fietsen in Israël

Iemand tips, ideeën of ervaring?

Lijkt me ideaal voor 10-14 dagen.....

Shane
Ja ik heb tips, ervaring en ideeen! :D
Is leuk, goed te doen en heel mooi.
Van Jeruzalem langs de Dode Zee, Masada door Mitzpe Ramon (oude krater, echt schitterend) door de Negev naar Eilat is tof. Die kloof

De oude kraters in de Negev zijn heel mooi.

Overnachten: er zijn wat campings vooral bij natuurgebieden en Meer van Tiberias. Verder in de Negev aangewezen wildkampeerplekken met vuurplaats. Wildkamperen was geen probleem.



Dit was de situatie in 2005, dat dan weer wel.

Wij waren erg onder de indruk van het natuurschoon.

Groet
Wim is in de afgelopen 5 jaar nog in Israel geweest, volgens mij.
Bedankt
Ik heb vrijwel door geheel Israël gefietst, maar niet zuidelijker dan Be'er Sheba. Maar dat was in 1979, maar pas op: het was de allerzwaarste fietstocht dat ik in de afgelopen 44 jaar fietscarrière heb meegemaakt! In drie weken tijd ben ik dertien kilo afgevallen.... Een watertank van 5 liter is zeer raadzaam, anders ben je voer voor gieren in de woestijn! Overnachtingen in Israëlische jeugdherbergen, heel uitstekend. Op sabbat (zaterdag) is er vrijwel alles gesloten en het openbaar vervoer rijdt er niet. En zondag is daar weer een gewone werkdag!
Martin stop met die indianenverhaal. 1979 is niet 2013!!! Veel leuke bike hotels zijn er o.a. in Mitzpe Ramon. Menachem en zijn vrouw zijn fantistische mensen. En ook bij Ben Gedi tref je leuk adres waar met een Nederlandse vrouw en Israelische man.

En zo weet ik nog meer leuke adressen.

Groeten
Rutger schreef:Martin stop met die indianenverhaal. 1979 is niet 2013!!! Veel leuke bike hotels zijn er o.a. in Mitzpe Ramon. Menachem en zijn vrouw zijn fantistische mensen. En ook bij Ben Gedi tref je leuk adres waar met een Nederlandse vrouw en Israelische man.

En zo weet ik nog meer leuke adressen.

Groeten
Ik wil alleen maar waarschuwen voor de extreme temperatuurverschillen tussen de Middellandse Zee (± 28° C) en omgeving van de Dode Zee (± 41° C). De afstand van Jeruzalem naar Ein Gedi is al 98 kilometer en daar heb ik zowat 10 liter water voor nodig (tank bijgevuld in Jericho). Weliswaar droge lucht maar onderweg vrijwel geen schaduwplekje te vinden. Dus niks geen indianenverhalen, daar heb ik geen boodschap aan. Het gaat niet om waar ik heb overnacht, maar om de weers- en landschapsomstandigheden. En dan praat ik nog niet over de pittige hoogteverschillen. Jeruzalem ligt gemiddeld op 823 meter hoogte, de Dode Zee –400 meter. En daar kom je moeilijk uit! Ik denk nog vaak aan mijn bijzondere en unieke fietstocht in dat Bijbelse land. En ik heb ook nog maar één landkaart gebruikt die bovendien uitsluitend in het Hebreeuws is gedrukt en niks verdwaald! Mijn lichaam was geheel met kleren bedekt vanwege de krachtige zon (zowat verticaal boven mij) en ik droeg een lichte kibboetshoed (een fietshelm bestond in 1979 nog niet en die zou trouwens te heet worden).
Aangezien ik de in 1967 bezette Westbank als gestolen buitenlands grondgebied beschouw, mag ik wel zeggen dat ik dáár in Jordanië heb rondgefietst!
Klik hier voor twee foto's: http://www.mijnalbum.nl/Album=FU3ZUFCI
Heeft er iemand nog recent in Israel gefietst?
We denken erover om er in december heen te gaan.
Iemand recente ervaringen en/of tips?

Karin
Beste Karin,
Je zou contact op kunnen nemen met mijn zus, Hilda, zij woont zo’n 40 jaar in de Negev woestijn en fietst met regelmaat door dit schitterende gebied. Ik geloof dat er ook een (nieuwe) lange afstandsfietsroute van Noord naar Zuid Israel loopt, maar daar kan ze je vast wel meer over zeggen, of anders met andere fietsers in contact brengen.
Haar mailadres is info@bokerfarm.com
Of anders via www.bokerfarm.com

Oh ja, ze spreekt nog gewoon Nederlands

Groet
Geerhard
bedankt!
Ik heb vorig jaar in maart 10dagen door Israel gefietst. Fantastisch gehad. Hier filmpje: https://vimeo.com/208363286
Ben van Eilat via de oostgrens naar de dode zee gefietst (slapen op de prachtige Massada campsite!). Langs dode zee naar Jericho. Via Jeruzalem en Bethlehem naar Hebron.
Door naar Be’er sheva. Naar Mitzpe Ramon via Timna terug naar Eilat.
Omgeveving Mitzpe Ramon is fantastisch (campsite Be’erot zeker doen).
Ik vond Timna park ook prachtig. Ik heb voornamekijk op de campsites gecampeerd, met af etoe een hotelletje.
Wegen zijn goed en ik heb me geen moment onveilig gevoeld. Success!
Interessante bestemming. Ik volg de discussies met belangstelling.
De lange afstands fietsroute is blijkbaar nog in de maak: http://theintexperience.com/about-the-trail/bicycles/

@dirkaarts: wat een mooi filmpje!
Heb nog even mijn route opgezocht:
Israel_March2017.png
nicolevelo schreef: De lange afstands fietsroute is blijkbaar nog in de maak
Inderdaad. De Israel Trail (https://www.israeltrail.net) is een prachige voettocht van noord naar zuid, maar niet echt geschikt voor de toerfiets.
Bedankt voor de reacties!
We hebben inmiddels geboekt.
2 weken rondom de kerst: heen op Eilat, terug vanaf Tel Aviv.
We hebben er al zin in!
karinh schreef:
di 25 sep, 2018 11:42
Bedankt voor de reacties!
We hebben inmiddels geboekt.
2 weken rondom de kerst: heen op Eilat, terug vanaf Tel Aviv.
We hebben er al zin in!
@Karin: ik krijg er ook zin in als ik dat zo lees :-). Iets voor december, of eventueel in de lente.
Nu ben ik benieuwd hoe je vluchten zijn: moet je op de heenreis overstappen naar de andere luchthaven in Tel-Aviv? (lijkt me eenbeetje een gedoe met de fiets)
Kijk wel uit voor overstromingen in de woestijn in die tijd van het jaar.
Hoi Nicole,

We vliegen met Transavia.
Heenreis: Amsterdam - Eilat (Ovda)
Terugreis: Tel Aviv - Eindhoven.

Karin
karinh schreef:
di 25 sep, 2018 21:30
Hoi Nicole,

We vliegen met Transavia.
Heenreis: Amsterdam - Eilat (Ovda)
Terugreis: Tel Aviv - Eindhoven.

Karin
Dank Karin voor de info. Het lijkt me ook leuk voor een reis met pasen, dan is het daar al lekker warm :D.
Post je je ervaringen/route hier als je terug bent?