Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in Israël - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietsen in Israël

Beloofd!
We hebben in de kerstvakantie 2 weken gefietst in Israel.
Een paar (praktische) zaken wil ik met jullie delen.

Airport Ovda
Wij vlogen op airport Ovda en zijn niet naar Eilat geweest (ten zuiden van de airport). Wij zijn meteen noordwaarts gefietst.
Ovda ligt 60 km ten noorden van Eilat. En 62 km van Paran.
In de omgeving van Ovda is niets. Het ligt midden in de woestijn. Het is een hele kleine (voormalige militaire) airport.
Op de airport van Ovda is geen pinautomaat. Wel een wisselkantoor. Dat gaat dicht als het vliegveld weer leeg is en gaat pas weer open als de volgende vlucht aankomt. Maak dus niet de fout (net als wij) om eerst je fiets in orde te maken en dan pas te gaan wisselen, dan loop je kans dat het wisselkantoor is gesloten. Is dat zo, probeer dan of je terecht kunt bij het wisselkantoor in de vertrekhal.
Zorg dat je voldoende water tankt op de airport. Pas na 60 km (ten noorden van het vliegveld) kom je een cafeetje tegen waar je water kunt tanken of iets kunt kopen.
Er is geen benzinestation (om benzine te tanken voor de brander) in de buurt van de airport. Pas in Mtzpe Ramon is de eerste benzinepomp. Ook in Paran is geen benzinepomp.

Wij zijn naar Paran gefietst omdat we hoopten daar een benzinepomp te vinden. In Paran is wel een winkel. En een guesthouse (100 euro p nacht). Gelukkig konden wij van iemand wat benzine krijgen uit een jerry can.
Een tip: fiets niet naar Paran, maar fiets meteen naar Mtzpe Ramon (overigens kun je vanuit Paran ook naar het noorden naar de Dode Zee, maar die weg hebben wij niet genomen). Zorg dan dat je vanuit Nederland voldoende eten meeneemt voor de eerste overnachting.
Houd er rekening mee dat je maar 1 cafeetje (na 60 km) tegenkomt om water te tappen en iets te kopen. Verder is er tot Mtzpe ramon niets.

In de winter is het om 17.15 pikkedonker. De zon gaat onder rond 16 uur en dan wordt het koud.
Wij konden pas om 15.30 gaan fietsen (vanaf Ovda), dus waren genoodzaakt om de 1e nacht wild te kamperen. Op zich geen probleem maar we hoopten dat we benzine konden tanken om te kunnen koken, maar dat was een illusie. Om half 7 komt de zon op en om 6 uur is het al licht.

Accommodatie
De accommodatie in Israel vonden wij duur. 100 euro voor een basic hotelkamer of guesthouse is heel normaal.
Campings, bijv. bij nationale parken, kosten 10 euro ofzo per persoon. Die campings hebben goede voorzieningen. Bijv. warme douche en picknicktafels. Die campings worden veel gebruikt door groepen. Wij hadden op 2 campings dat er s avonds 4 touringcars kwamen met totaal wel 200 kinderen waarmee je dan de douche en wc moet delen :)

In Ein Gedi is een Kibboets hostel (250 dollar p/nacht) en een camping. Die camping staat pal in de wind en dat was in de winter niet te doen. Vooral omdat je de tent moet opzetten op het beton (betonnen terrassen). Van een Duitser scheurde de tent uit toen hij hem wilde opzetten. Wij zijn uiteindelijk doorgefietst naar het jeugdhotel (iets van 100 euro p kamer incl. ontbijt). Wildkamperen in die omgeving gaat niet. Overal staan borden dat je niet van de weg af mag aan de kant van de dode zee en de andere kant is steil.

Boodschappen doen
Wij schrokken van de prijzen in de supermarkt. Een brood voor 5 euro, een pak simpele koekjes 2.50.
Een klein yoghurt kuipje voor een euro etc.

Masada
Bij Masada zijn 2 campsites: ten westen en ten oosten.
Let op: er is geen weg om met de fiets van de Westkant naar de ‘dode zee kant’ te gaan. Wij sliepen op de camping aan de westside en hadden geen zin om dezelfde weg terug te gaan, ook door de harde (tegen)wind.
We hebben de ‘runners trail’ genomen van de Westsite camping naar de dode zee. Dat is een smal pad met veel hoogteverschillen. Het eerste stuk kun je nog lopend met je fiets aan de hand (bagage op de fiets). Op een gegeven moment gaat dat niet meer (bijv. door de railing die is aangebracht en omdat het steil is) en moesten we best afzien om de fietsen en bagage naar beneden te krijgen. Eerst de fietsen, dan de tassen. Op en neer en weer terug…. Het kostte ons 3 uur (viel achteraf nog mee). Tis maar dat je er rekening mee kunt houden.

Yad Vashem
Wij mochten hier niet met onze fiets (met bagage) naar binnen. Dat vonden wij erg vervelend. Touringscars, taxi’s en auto’s parkeren wel binnen (achter de gate), op het binnenplein. Ik heb later een klacht ingediend via hun website en ze hebben gereageerd dat ze de ingang gaan renoveren en dat er een fietsenstalling komt op ‘het binnenplein’.

Vliegveld Tel Aviv
Ligt 25 km van de stad af. Goed te doen om er vanaf het centrum heen te fietsen.
Groot vliegveld met alle voorzieningen.
Wij vlogen met Transavia.
Ingecheckt met ‘half ingepakte fiets’.
Bij de afwijkende bagagebelt aardige mensen. Fiets daar verder in gepakt met hoes. Geen problemen. Er werden wat vragen gesteld, maar fiets hoefde niet door scanner.

Overig:
• Nabluz vonden wij een erg leuke stad. Daar willen we nog weleens terug. Soufan guest house is erg leuk en gastvrij.
• Wij hebben 1 checkpoint meegemaakt toen we de grens over gingen naar de Palestijnse gebieden. Alle bagage moest door een ‘luchthaven scanner’ en er werd gevraagd: 'do you have a gun?' en 'do you have a knife?'.
• We vonden het in het gebied Nazareth – Tel Aviv - Jeruzalem lastig om de grote wegen te vermijden. Er waren geen kleine weggetjes. Daardoor in die omgeving veel op de (brede) vluchtstrook gefietst. Daar ligt wel veel glas. Gevolg: een aantal lekke banden!! Er is wel een Israel Trail (veelal onverhard), daar hebben wij niet voor gekozen. Misschien kun je als bikepacker wel kleine weggetjes vinden.

Onze route (globaal)
Ovda, Paran, Mtzpe Ramon, Mamshit (mooi), Masada (mooi), Ein Gedi, Jericho, Nabluz (gezellige, levendige stad), Nazareth, Jeruzalem (veel te zien, kun je je zeker een paar dagen vermaken), Tel Aviv (kilometers lange boulevard langs het strand, gezellig)
Poeh hé. Was het desondanks wel een leuke vakantie? :|
Om eerlijk te zeggen was het heerlijk om eruit te zijn (redelijk lekker weer, het zuiden vond ik echt wel mooi qua natuur en sommige steden waren zeker de moeite), maar het is niet 'ons land' geworden.
Misschien was het voor een 'korte' wintervakantie ook niet zo handig.
Echt op de bonnefooi vonden we lastig (goedkope hotels/guesthouses al vol geboekt) en (wild) kamperen was ook niet overal mogelijk doordat het winter was en zo vroeg donker. We hadden ons misschien ook niet genoeg voorbereid.
Ook voelden we ons (als fietser) niet overal even welkom en dat hebben we ons in andere landen wel gevoeld.
Natuurlijk zijn we ook aardige mensen tegengekomen hoor. En het eten is erg lekker!
Afgelopen maand was ik juist aan het voorbereiden om in Israël te gaan fietsen. Ter gelegenheid van dat ik in 2019 vijftig jaar wereldfietser word. Ben er al in 1979 geweest maar ik schrok me te pletter van de huidige prijzen. De jeugdherberg van Tel Aviv kost nu al ruim 77 euro per nacht incl. ontbijt. Die ligt aan de noordrand van de stad en de afstand vanaf Ben Goerion Airport is 18 kilometer via het centrum, heb volgens m'n kilometerteller genoteerd. In 1979 kostte een overnachting in dezelfde jeugdherberg nog geen tien oude guldens! Op Google streetview zag ik hier en daar fietspaden, maar om naar Haifa en Akko te fietsen is het inderdaad lastiger. Ik zie er nu van af, jammer.
Ik heb ook een bezoek gebracht aan Yad Vashem (niet Yat), best indrukwekkend. En daarnaast de begraafplaats op de Herzlberg.
Er is een Israëlische fietsorganisatie, www.bike.org.il en klik geheel linksboven op English. Ik kan Hebreeuws wel deels lezen.