Additionally, paste this code immediately after the opening tag: stenen gooiende kinderen in jordanie - Forum Wereldfietser

stenen gooiende kinderen in jordanie

Hee pedaaltrappers!

Al maanden aan het fietsenen niets dan aardige mensen gezien; kom theedrinken, kom logeren, neem een liftje in mijn pick-up de berg op; geweldig!

Maar in Jordanie hebben de jongens tussen de 6 en de 18 een hobby die ik niet waardeer; stenen gooien, spugen, . you roepen, spullen van je fiets proberen te trekken; getverderrie! Van andere fietsers hetzelfde verhaal gehoord, men waarschuwt elkaar al voor moeilijke stukken, vooralop de Kings Highway.

Robin is leraar middelbare school en ik heb 13jaarervaring in de jeugdhulpverlening met moeilijke drukke jongens tussen de 4 en de 20 jaar, dus we weten wel raad met deze kereltjes; de ene keer zijn we streng, de andere keer gooien we humor in de strijd, de andere keer laten wij hun een keer schrikken, maar LEUK is anders.
De volwassenen die we het vertellen hier maken excuses, de politie zegt extra te patrouilleren en reed zelfs een keer 20 kilometer stapvoets achter ons aan door dorpen vol wilde jongens....maar het helpt niet echt.

We fietsen onverschrokken door en blijven Salaam Aleikum roepen en zwaaien, maar ik ben toch benieuwd naar jullie ideeen en ervaringen?!

Pedagogisch optredend fietsend naar de horizon,
Robin en Heleen

We kennen het uit het Rif gebergte in Marokko.

Schoolvakanties vermijden en plan de ritten op de rotste stukken onder schooltijd.
Dan heb je er ietsje minder last van. :cry:

Marco

Hallo Robin,

Mijn vriendin en ik zijn in 1993 in Jordianie geweest, en ook toen al waren we de pineut.
Sommigen zeggen dat het gekomen is na de laatste golfoorlog of door de ellende die de Palestijnen in Israel moeten doorstaan.
Elf jaar terug ook al die rotjochies, inderdaad, in de schoolpauze of na schooltijd de lul. Vooral op de Kingshighway.
Gelukkig hebben we in Syrie en Libanon nooit deze problemen gehad.

Daarmee stellen we maar vast dat het een zeer lokaal probleem is.
Alleen jammer als je er net zit.

Groeten, John.
robin schreef:... Maar in Jordanie hebben de jongens tussen de 6 en de 18 een hobby die ik niet waardeer ...
Robin is leraar middelbare school en ik heb 13jaarervaring in de jeugdhulpverlening met moeilijke drukke jongens tussen de 4 en de 20 jaar, dus we weten wel raad met deze kereltjes...
Hoi,
Ik zou wel eens willen weten hoe het komt dat kinderen stenen gooien; Jordanië is toch niet het meest extreme land in die contreien. Ik ben heel benieuwd naar jullie vermoedens, omdat jullie die duidelijk wel ergens op kunnen baseren. Misschien willen jullie een stuk in de WF schrijven? Er werd immers gevraagd voor artikelen met betrekking tot veiligheid.
Groetjes en een fijne reis,
Leon

Dit jaar heb ik dezelfde ervaringen in Turkije gehad. Opgeschoten jeugd, tussen de 8 en 18, die het leuk vinden om stenen te gooien, met stokken te slaan, aan je tassen te hangen. Een keer zefls in Batman werd een redelijk groot stuk rotsblok naar beneden geduwd. Gelukkig zonder ons te raken.

Waarom ze het doen, is voor ons ook een raadsel. Wel jammer, want dit soort landen is verder prachtig om doorheen te fietsen.

En schooltijd, vakantie of niet; blijkbaar hoeft een deel van de jeugd niet naar school (en in Turkije is er 's morgens school voor de ene helft en 's middags voor de andere helft van de leerlingen) dus buiten de vakanties om gaan fietsen, of tijdens schooltijd, lost niets op. Dit soort jongeren loopt liever op straat stenen te gooien naar nietsvermoedende, aardige fietsers dan dat ze iets zinnigs leren.

Jammer. Overigens is het dan wel aan te raden om een helm te dragen 8O

Succes en sla er desnoods maar een paar neer; binnenkort wil ik ook die kant op 8)

Groeten,
Freek
Dank voor alle reacties!

Dat de kids in Marokko dezelfde hobby hebben heb ik al eerder gehoord, maar in de meerdere malen dat wij daar waren nooit iets gemerkt; maar toen waren we liftend en lopend met rugzak; kennelijk anders?!

In Turkije hebben wij er niks van gemerkt; wel van honden (jezelf groot maken, en met dominante stem zoiets zeggen als :"Ga onmiddelijk naar je baas terug, en heel snel" helpt enorm goed, met staart tussen de benen erkennen ze hun meerdere=jij!).

En wij dragen inderdaad een helm, maar meer voor gekke auto's en voor snelle afdalingen, maar geeft zeker ook een goed gevoel als er een steen langssuist...

Het waarom van al dat gegooi?

Meerdere ideeen van anderen en van ons;

* politieke situatie; Jordanie ligt geklemd tussen Israel en Irak. Wij worden misschien voor Amerikanen danwel Israeli's aangezien.Op tv zijn veel stenengooiende Palestijnen te zien; voorbeeld voor de kids hier? Ook wonen er veel(ook in streek bij Kings Highway) gevluchtte Palestijnen; hobby meegenomen? In de woestijn tegen Irak aan ziten nu duizenden vluchtelingen uit Irak. De balans in Jordanie zal daar best onder te lijden hebben.

* verveling; vaak is er niet zoveel te doen. 1 ker liep een jongen van 10 achter ons aan (terwijl we in een stadje liepen) te etteren. Wij zochten een fietsenwinkel, vroegen het aan een oudere man. Hij gaf de jongen de opdracht om ons er heen te brengen, en als een blad aan een boom veranderde hij, en bracht ons gedienstig naar de winkel. Bij het afscheid was hij zelfs verlegen geworden. Dus wie weet, hebben ze gewoon een taakje nodig, om normaal te gaan doen (hebben kids in nl ook wel eens last van hoor, ken ik wel van mijn werk!)

* onbekendheid met fietsen/fietsers; in Jordanie fietst niemand, zelfs brommers of motoren zie je nergens. Het is ook vaak errug errug steil, dus misschien snappen ze niet wat wij in vredesnaam aan het doen zijn. Je ziet volwassenen ook vaak het handgebaartje maken van "wat doe jij nou, wat is er aande hand" dus men zal ons wel achterlijk vinden, al die moeite terwijl er autoos en bussen zijn? Er stoppen onderweg ook veel pick-ups en trucks met lege achterbak om je een lift aan te bieden, ze lijken ervanuit te gaan dat je dat prefereert; als je afslaat en vertelt dat je vanuit NL komt gefietst en daar lol aan beleeft, lijken ze het niet te snappen....OK,misschien zijn we gek, maar ik geniet van die gekte!

*moslimgeloof en de bijbehorende ingepakte dames; ik (Heleen) rijd niet met korte broek of hemdjes, heb lange broek,heb lange mouwen en wijde trui,maar draag geen hoofddoek (wel helm); alle dames hierhebben jurken en hoofddoeken en hebben zeker geen blonde paardestaart zoals ik. Dus ik denk dat sommige jongens (het zijn nooit meiden) hun hormonen voelen omwoelen ofzo, en van gekheid nie weten wat te doen. Soms blijft het bij kus-geluidjes, helaas soms ook dus stenen.... Het is jammer dat de letterlijke korantekst (slechts het bedekken van het haar met een eenvoudige doek, en kledij onder de knie en onder de elleboog, zo staat er)over de gepaste kledij van een vrouw zo overdreven wordt vertaald in de meeste landen. Het maakt de verhouding tussen mannen en vrouwen en het idee van jongens over vrouwen erg gespannen.

*andere manier van opvoeden; ik denk dat jongens in Jordanie (en veel moslimlanden) tot aan hun huwelijk vaak min of meer een vrijbrief hebben, en er niet veel in hun weg wordt gelegd door ouders of anderen. Onvolwassen gedrag, getreiter, agresie wordt geaccepteerd en als stoer en mannelijk bestempeld, niet als stom. In Marokko worden jongens op straat trouwens wel door vreemden aangesproken als ze bv.met elkaar in gevecht raken of iets stelen op de markt; dat helpt! Er kijken meer ogen mee! Hier in Jordanie zie ik dat niet. Volwassenen zeggen pas wat van de jongens als wij ze erbij halen, tot die tijd kijken ze ernaar en lachen ze erom; "leuk he die baldadige jongens toch?"

Nou ja, enkele hypotheses dus. Maar ophouden doet het niet hierdoor. Wat wij nu doen is iedereen (hotelpersoneel,politie, aardige mensen in winkels en zo) erover vertellen en zeggen dat we denken dat men erop moet letten en dat dit het toerisme (wat een grote inkomstenbron is) vast geen goed doet... Maar ja, hoever reikt zo'n boodschap?

Wat doen wij eraan?
*Hier en daar voeden wij kinderen op (stoppen,omdraaien, kort babbeltje over het gevaar van zo'n steen,dat ze beter "hello, welcome to Jordan" kunnen roepen)
* nu en dan versperren ze de weg en rijd ik keihard middenin de groep waarop ze verschrikt uiteen stuiven
* soms gaan we zelf als we ze in de verte zien van veraf al turen naar diegene die bukt voor een steen; daar rijden we dan in 1 lijn op af, en "bluffen"; "OK, geef die steen maar,ik weet dat je er 1 hebt!"
* soms ga ik een gooier achterna en zegdat ik naar zijn vaderen moeder ga, om hem te "verlinken"; vinden ze niet leuk, er volgt snel een sorry.
* soms stoppen we sowieso bij kids en delen we zuurtjes uit en maken een lief praatje; even het imago van de fietser opwrijven; WIJ ZIJN AARDIG, ook al fietsen we en vinden jullie dat heeeel gek. Maar ja, ik blijf niet bezig, het bedelen om snoep en pennen en geld is een gewoonte die ik ze niet wil leren.

NOTA BENE; bedoeinen kinderen doen aan al deze onzin niet mee! Bedoeinen zijn vaak respectvoller naar ons, zwaaien wel, en de jongetjes rennen achter je fiets aan met hun ezeltje of schapen, trekken gekke bekkies, maar da's alles. Van de minst hooggeachte groep in deze maatschappj kan men dusnog wat leren; RESPECT.

ok, GENOEG!

Wij fietsen verder naar de horizon!
Robin en Heleen

Voor mij een reden om dat soort landen te mijden als de pest.

Mijn vakanties moeten niet verpest worden door dit soort elementen, daar is de vakantie te kort voor en mijn geduld te weinig.
IDD, jammer want qua oudheidkundige cultuur is het rijk, qua hedendaagse cultuur stelt het niks voor, het is een moslimland in een dozijn.

Ik zou ook graag willen weten welk moslimland ik wel zonder dit soort achterlijke elementen kan bezoeken, if any.
Bedelen en diensten aanbieden (waar je geen behoefte aan hebt) vind ik niet erg, das normaal in de derde wereld, stenen gooien is abnormaal.
Nou nou nou, Robin67,
niet alle moslimlanden zijn vervelend hoor! Hier in het midden oosten is het slechts Jordanie waar men last heeft van onopgevoed jong gooiend spul.
Turkije, Syrie en Egypte hebben daar geen/amper last van. Vooral Syrie is aan te raden; erg mooi, en de mensen zijn de beschaving zelve, ook de kinderen!
Dus fiets vooral eens rond hier, ook als je kort detijd hebt is Syrie goed te doen, het is niet groot, en vereist echt geen engelengeduld.

Heleen

Aha Robin,

ik zal straks gaan controlleren of je de kinderen goed hebt opgevoed :D

Volgens mij doen ze het uit verveling/ballorigheid/baldadigheid.
Iets anders kan ik er niet voor verzinnen (jij wel zag ik, maar volgens mij doen die andere redenen er niet zoveel toe).

Goede reis verder!
Het is overigens voor mij geen reden om me ervan te laten weerhouden om naar dit soort mooie en gastvrije landen te gaan. Dan zou je ook niet meer in NL kunnen fietsen, daar word je (helaas) zelfs neergestoken/geschoten zonder reden... :evil:

Freek

Nou ja zeg, wat een vergelijking...
De kans om neergestoken te worden is onnoemelijk veel kleiner dan om een steen tegen je kop te krijgen van een opgeschoten blaag. Voor mij is frequent stenen gooien echt een reden om een land te mijden want ik ervaar het als een daad van agressie (ook al is het misschien als geintje bedoeld) en dat verpest mijn stemming en het beeld dat ik van een land krijg behoorlijk. Puur subjectief inderdaad.
In West-Turkije hebben we er overigens helemaal geen last van gehad, wel in Kenia (Masai-jongens) en een of twee keer op Sumatra.
Nee, Marokko stond al niet op mijn fietslijstje en Jordanië schrap ik bij deze door. Helaas.

De score van deze week (neergestoken mensen) was weer hoog. Alleen in R'dam al 3. Volgens mij zijn er deze week nog geen 3 mensen aan hun hoofd getroffen door de stenengooiende opgeschoten jeugd.

West Turkije valt wel mee, maar midden en oost-Turkije liggen meer stenen :roll:

Overigens is de rest van de bevolking reuze vriendelijk en aardig. Voor mij dus reden om dit soort landen wél te bezoeken. Opgeschoten jeugd is overal baldadig. Of het nu Nederland, Jordanië of Timboektoe is. That's life.

Groet,
Freek

FV schreef:Opgeschoten jeugd is overal baldadig. Of het nu Nederland, Jordanië of Timboektoe is.
Dat ben ik niet met je eens Freek, er zijn wel degelijk grote verschillen in de manier waarop kinderen (en andere mensen) op je reageren in verschillende landen. Voor mij is het zeker ook een reden om bepaalde landen wel of niet te bezoeken. Jordanië bezoek je dus niet vanwege de hartelijke ontvangst door het kindercommitee, dat is duidelijk.
Leon
Gossie, wat een discussie is dit geworden, en dat alles naar aanleiding van mijn verhaal over stenengooiers in Jordanie....

Laten we op dit forum niet met woorden naar elkaar gaan gooien, vrede op aarde okee, fietsvriendjes??? Pfjoe hee, wat het los kan maken...

bezoek vooral de landen die je mooi lijken, en Jordanie is echt een topper als het om mooin gaat; mooie natuur, mooie cultuur, Petra mag je niet missen, de Kings Highway is een must als je van uitdagingen uit, en neem die stenengooiers als uitdaging erbij! Het is niet tof maar wij bleven lachen en na Petra hebben we de 140 km naar Aqaba geen steen meer horen suizen....

Als je een wereldfiester bent en niet aleen de westerse landen bepeddelt kom je altijd wel iets tegen dat moelijker is in het contact met mensen. In India is privacy anders dan bij ons, in sommige landen houden mannen hun handen niet thuis, in veel landen moet je afdingen en bijna ruzie maken om de prijs, en elders gooit men een steen of twee....

Ik denk persoonlijk dat als je thuis bent en niet op wereldfietsreis bent, je waarschijnlijk ook wel eens iets vervelends meemaakt in contact met anderen. Dat is toch geen reden om in bed te blijven? En op reis heb je als grote extra dat je tussen die enkele mindere momenten een en al avontuur en mooie ervaringen hebt...

Maar goed, jullie wereldtrappertjes hoef ik dat natuurlijk niet te zeggen, dat is de reden waarom je ver weg en lang weg fietst, nietwaar??

Ik wens jullie allemaal vredige kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar waarin alle mensen die je ontmoet aardig zijn, ook de mensen op je reizen, En... dat je altijd meewind mag hebben!!!

Heleen
fietst met Robin naar de horizon.......

Ha Heleen en Robin,

waar gaat jullie reis uiteindelijk naartoe? (en wanneer zijn jullie weer terug?)
Ik zou zeggen, laat de vorderingen weten op dit forum, ben reuze benieuwd! Heb je nog bijzondere tips/suggesties voor Syrië, Libanon, Jordanië, Israel of Egypte?? Nu droom ik elke avond weg bij de LP van die landen... met de kaart op schoot... uitstippelen hoe ik over een paar maanden zal gaan fietsen....

Groeten,
Freek
Hoi Freek!

Goed idee om hier (M.O.) ook te gaan fietsen!

Na de discussie over de stenengooiers weet je dat Jordanie daar soms wat uitdagingen biedt, maar ook dat het verder wat ons betreft een goed fietsland is.

Als je meer info wil over Syrie en Jordanie en Egypte zou ik je op onze adreslijst kunnen zetten. Elke (ong) 14 dagen tik ik me suf om een lang verhaal te maken over onze belevenissen, en dat stuur ik naar "allen" op de adreslijst van ons emailadres. Ook kan ik je, als je wil, de verslagen van Syrie en Jordanie nasturen.... als je wil. Mail maar naar robin_heleen@wanadoo.nl, dan hoor ik het wel.

Waar de reis verder naartoe voert?

We zijn in juli vertrokken en kwamen via Duitsland, Polen, de Oekraine, Turkije, Syrie en Jordanie in Egypte.
In Egypte gaan we na de Sinai naar Cairo en vanaf daar afzakken naar het zuiden via de 5 westelijke oases in de woestijn naast de Nijl. Vanaf Luxor gaan we afzakkern via de Nijl. Eenmaal in het zuiden gaan we OF terugfietsen langs de Nijl (maar er zullen veel konvooien zijn tussen Luxor en El Minya en dus weinig kans op echt zelf erdoorheen trappen) OF met de trein naar Cairo.

Vanaf Cairo wilden we naar Libie en dan via Tunesie naar Italie. Maar om een visum voor Libie te krijgen moet je met 4 fietsers/reizigers zijn, en krijg je een gids achter je aan rijden (met een auto of motor) die je moet betalen voor zijn verplichte aanwezighied...laat maar!

Dus, niet getreurd, nemen we het vliegtuig naar Marokko (Algerije slaan we om dezelfde redenen als Libie over) en gaan daar nog 2 maanden rondtrappen. Daarna gaan we ong in april/mei de oversteek naar Spanje maken en via Frankrijk en Belgie in juni -op ons dooie gemakje- weer in Rotterdam aankomen, waar de reis is begonnen.

Gelukkig is Rotterdam nog ver weg want we zijn het lang niet zat!

Heleen
die met Robin naar de horizon fietst

Op het moment dat bovenstaande discussie gevoerd werd had ik het 'genoegen' om over de King's Way te fietsen en ook mij viel de eer te beurt om gestenigd en bespogen te worden. Waarom doen ze dat? Zoals overal ter wereld moeten puistenkoppen zich doen gelden en zijn er ouderen die ze dan enigszins in toom moeten houden en dat laatste gebeurt niet hier in Jordanie. De reden is dat ze het vroeger zelf ook gedaan hebben en er gewoon geen kwaad in zien. Ik heb er zelfs met een leraar over gesproken maar ook die ziet geen probleem. Zelfs voor een jong bejaarde als ik tonen de blagen geen respect. Voordat je nu gaat roepen 'achterlijke cultuur' laat ik je dan vertellen dat de reactie van twee Canadese leraren was: 'Kids don't throw so hard' en 'It's there culture'. Beide geven les op een school in Dubai, dan weet je nu ook waar Al Quada zijn recruten vandaan haalt.
Maar wat nu? Niet naar Jordanie? Ikzelf kwam uit Syrie gefietst en wilde/hoefde niet naar Aman. Al voor Aman ben ik afgedaald naar de Jordaanvallei en deze verder gevolgt naar de Dode Zee. Pas ten hoogte van Karak -bijna aan het einde van de Dode Zee, ben ik weer omhoog gegaan en na Karak in het plaatsje Mu'ta Mazar begon het gesotemieter evenals in het verderop gelegen Talifa. Buiten deze plaatsen had ik geen problemen. Wat je zou kunnen doen is de route te volgen die ik heb genomen en in Karak voor een euro een pickup huren die je na Marak weer afzet en voor Talifa hetzelfde doen. Dit klinkt als een gruwel in de oren van de echte fietser maar geloof me Jordanie is eigenlijk te mooi om te laten liggen. Eventueel zou je door Israel kunnen fietsen (niet via de Westbank gaan) maar met een Israelische stempel in je paspoort kom je verder alleen nog maar Egypte in. Verder kan je door Iraq fietsen, maar dat is natuurlijk alleen maar weggelegd voor de extra sportieve fietser, bovendien kom je Saoudi Arabie niet in. Jordanie was het 16e land waar ik door ben gefietst sinds mijn vertrek uit Nederland en ik vond Jordanie het meest gruwelijke maar ook wel het mooiste land.

flip
erelid van de KOD