Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen in Palestina - Forum Wereldfietser

fietsen in Palestina

Beste wereldfietsers,
Ik ben benieuwd naar ervaringen in fietsen in Palestina. Ben je er recent geweest? En hoe was het daar om te fietsen? Heb je veel moeilijkheden ondervonden om van Palestina naar Israel te komen of andersom? Is het wel veilig daar?
Graag jullie reacties. Dank!
Ik ben zelf wel eens wezen fietsen in Israel.
Groeten,
Rutger
Tot nu toe is er nog geen enkele reactie gekomen. Zijn er daar wel fietsers geweest? Graag jullie tips.
Ik heb net een reactie gekregen. Dank Wim voor de informatie.
Rutger schreef:Beste wereldfietsers,
Ik ben benieuwd naar ervaringen in fietsen in Palestina. Ben je er recent geweest? En hoe was het daar om te fietsen? Heb je veel moeilijkheden ondervonden om van Palestina naar Israel te komen of andersom? Is het wel veilig daar?
Graag jullie reacties. Dank!
Ik ben zelf wel eens wezen fietsen in Israel.
Groeten,
Rutger
Ik ben in Palestina (zeg maar eigenlijk Jordanië) op de fiets geweest, toen bestond de muur er nog niet. Maar pas wel op kinderen die zomaar stenen naar je gooien. Vraag je iets aan een Palestijnse politieagent, eist hij wel geld van je voor hij antwoord geeft. Het bedroeg 20 dinar, de koning Hoessein stond op het biljet afgebeeld. Neem in ieder geval véél water mee, ik gebruikte een 5 liter jerrycan die ik met zelf gemaakte haken aan de bagagedrager kon hangen. In het Dode Zee-gebied had ik wel tien liter nodig bij 41 graden en 98 km dagafstand door de woestijn!
Hallo ik ben afgelopen zomer met de fiets door Palestina getrokken . Vertrokken uit Zaventem naar Tel Aviv met het vliegtuig en fiets.Dan via Jeruzalem naar Betlehem de muur doorkruist, 2 weken in de westbank rondgetrokken . De Palestijnen zijn super vriendelijk . Dan tot Eilat in het zuiden van Israel gereden
Hoi Rutger,
Helaas niet kort geleden. Wat ons vooral opviel is de leuke contacten die we hadden met de mensen. We hadden ons op iets anders ingesteld maar dat viel heel erg mee. Mara goed, met die informatie kan je jammer genoeg niet veel. Ik weet niet hoe de situatie nu is. Succes. Marco
pama schreef:Hallo ik ben afgelopen zomer met de fiets door Palestina getrokken . Vertrokken uit Zaventem naar Tel Aviv met het vliegtuig en fiets.Dan via Jeruzalem naar Betlehem de muur doorkruist, 2 weken in de westbank rondgetrokken . De Palestijnen zijn super vriendelijk . Dan tot Eilat in het zuiden van Israel gereden
Ik maar ook andere WF-'ers zouden het mooi vinden als je wat foto's hiervan plaatst. Van Tel Aviv (via Ramla en Latrun) naar Jeruzalem fietsen was het laatste stuk voor mij een pittige klim....

Afbeelding
Deze echt oriëntaalse foto (zwart-wit film gebruikt) heb ik in Jeruzalem genomen, vlak achter mij staat de Rotskoepel met de bekende gouden koepel (daar ben ik ook binnen geweest). Mijn fiets mocht niet op het Tempelplein mee, hij stond geparkeerd in een Arabisch winkeltje. Kort daarna heb ik de Klaagmuur aangeraakt.
Dank allemaal voor de nieuwe soms verouderde reacties. :D Vooral de reis van Pama Tel Aviv via Bethlehem naar Eilat lijkt me wel interessant. Helaas had ik vorig jaar tijdens mijn fysieke problemen geen plannen meer. Inmiddels fysiek in orde, maar ik ga straks verhuizen dus zo'n tocht wordt toch wel later dit jaar. Misschien in juni? Geen idee. In ieder geval een mooie uitdaging voor iemand hier op dit forum. Zelf wel de nodige kms getrapt in Israel. Het is prachtig om naar de Dode Zee af te dalen. En ook mooi is het om vanaf Timna Park naar Eilat te fietsen over de oude weg die paralel ligt aan de hoofdweg. Negev is ook heel bijzonder.
Rutger schreef: Misschien in juni? Geen idee.
Juni is juist de maand waar de zon het hoogst staat, in die maand heb ik langs de Dode Zee gefietst. Echt smoorheet (41 graden maar wel droog), geen vlokje wolk te zien en mijn schaduw lag recht onder me. Mijn spuug op het hete fietsframe kookte! AUB neem een jerrycan water mee, dat is zeer belangrijk. Ik overnachtte o.a. in de jeugdherbergen van Ein Gedi en Massada. Machtig gewoon, op de laagste plek ter wereld fietsen, maar je kan er ook weer moeilijk uitkomen! Ik deed dat vanuit Massada naar Arad en dan verder gefietst naar Be'er Sheba. Het was in 1979, maar er gaat nu nog altijd geen dag voorbij of ik denk nog vaak aan mijn spannende fietstocht door Israël en Jordanië.
Ter info een overzicht van de afgelegde weg in Palestina en Israel.
Vertrokken in Zaventem naar Tel Aviv en geland in luchthaven Ben Gurion.
Via de n44 en 395 tot Jeruzalem. 's morgens om 9 uur is het een 30 graden.
Van Jeruzalem naar Bethlehem dan richting Hebron, voor Hebron richting Sair-Asefar de piste over tot de dode zee. Noordwaarts naar Jericho van hier een zware klim naar Ramallah via Dayr, jarir. Van Ramallah, Al jalazum, Atara, Ajjul, Bayt Rima, Ariel, Askar,Tubas naar Jenin dit is het noordelijkste punt van mijn trip.Nu zuidwest richting Sabastiya, Bait Lid, Sanniriya, Qalqilya, Nablus en via de Jordaan vallei naar Jericho en tot het zuidelijkste punt Eilat aan de golf van Aqqaba. Terug noordelijk via de Egyptische grens naar Mitspe Ramon, Yerukham, Beer Scheva terug Palestina binnen via Al Dhahiriya, Yat naar Hebron, Bethlehem, Jeruzalem naar yaffa aan de middellandse zee. Dit is mijn eerste fietsreis met de tent, enkele keren heb ik overnacht bij Palestijnen thuis. Een 3 tal platte banden gehad en 1500 km gefietst, ook vele kilometers naast de fiets gestapt, het zijn soms zware beklimmingen in deze temperaturen(voor mij toch)
groet Paul