Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stenen gooi ervaringen in Jordanië gezocht. - Forum Wereldfietser

Stenen gooi ervaringen in Jordanië gezocht.

Terug uit Jordanië hebben we tussen de 15 en 20 stenen incidenten gehad.
Compleet met tientallen ruziende mensen om ons heen en afgevoerd worden onder begeleiding van een politie auto met draaiende zwaailichten.

Na een aantal malen knakte er bij ons beiden iets en reisden we met een gevoel van achterdocht, niet welkom zijn, en de vraag "waarom?"

Een paar dagen terug heb ik contact gelegd met het Jordan Tourism Board.
Reactie was: "nooit van gehoord, maar ik wil er wel dieper op in gaan"
Ze vragen naar websites waar stenen gooi ervaringen beschreven staan.
Daar heb ik er nu een stuk of acht van.

Wat ik vraag: wie heeft er persoonlijk mee te maken gehad?
Dan kan ik namelijk ook e-mail adressen overleggen aan het JTB.
Mijn hoop is dat er ooit lesmateriaal komt voor deze rotjochies zodat Jordanië weer een leuk fietsland wordt.
Heb je stenengooi ervaringen stuur dan een PB naar mij.

John.
Wat er allemaal in Irak, Israel en Afganistan gebeurt zal ook niet helpen denk ik. In ons eigen landje hebben we al fikse problemen om goed om te gaan met allochtonen. Dat dit soort dingen in Jordanie gebeuren daar kijk ik dan ook niet vreemd van op. Persoonlijk zou ik er nooit heen gaan.
Leo van Lierop schreef:Wat er allemaal in Irak, Israel en Afganistan gebeurt zal ook niet helpen denk ik. In ons eigen landje hebben we al fikse problemen om goed om te gaan met allochtonen. Dat dit soort dingen in Jordanie gebeuren daar kijk ik dan ook niet vreemd van op. Persoonlijk zou ik er nooit heen gaan.
Ik heb geen problemen met de allochtonen in Nederland. Jij wel dan Leo?

Ikzelf ben nooit op de fiets in Jordanie geweest en zulke verhalen houden me ook wel een klein beetje tegen (naast de grotere factor 'nooit vrij in de goede reistijd'). Ik ben wel ooit 'gewoon' daar geweest maar dan merk je niets. Ik heb het er met John over de telefoon over gehad. Zo jammer dat enkele jeugdige etters het verpesten. Want daar tegenover staan ook een heleboel gastvrije verhalen van John (laten we dat niet vergeten). Ik ben benieuwd of je je doel gaat bereiken John.
Blanche schreef:Ik heb geen problemen met de allochtonen in Nederland. Jij wel dan Leo?
Nee, in tegendeel. Mijn buurman is Irakees, had hem laatst nog wat geld geleend toen hij krap zat. Maar niet alle Nederlanders denken zoals ik, denk maar aan Wilders. Maar nu gaan we te ver off topic. :wink:

Het probleem is dat je niet 123 iets aan die stenengooiers kan doen. Zelf stenen teruggooien of die kinderen een pak slaag geven is het laatste wat je moet doen, dan bevestig je je status van blanke agressor. :|
Ik liep met mijn fiets aan de hand door de nauwe straatjes van het Arabische kwartier in Jeruzalem. Geen stenen gooiende kinderen, maar zij trokken wel tot vervelends toe aan mijn kleren en aan mijn fiets. Ik kwam zo in het gedrang van die onopgevoede kinderen. Er kwam een politieagent – in Jordaans uniform – aan te pas om met zijn wapenstok die belhamels uiteen te jagen. En dan vroeg hij nog 200 Jordaanse dinars van mij als fooi! Het overkwam mij op 4 juni 1979.
Twee dagen later fietste ik door Jericho. Geen problemen gehad. Officieel ligt Jericho op Jordaans grondgebied, want ik erken de westelijke Jordaanoever als gestolen buitenlands grondgebied niet. Net zo gestolen buitenlands grondgebied als Tibet bij China! Dus mag ik wel zeggen dat ik door Jordanië heb gefietst! Op mijn fietsframe een Jordaanse vlag geschilderd.
johntelleman schreef:Terug uit Jordanië hebben we tussen de 15 en 20 stenen incidenten gehad.John.
Wat vervelend. Jordanië stond hoog op mijn lijst, maar daar heb ik dan maar een streep door gezet.
Dit zijn verhalen die je toch uit het hele midden oosten hoort, en niet alleen de laatste tijd, getuige Martin's verhaal. Maar goed, ik heb geen idee wat de achtergrond is van deze vermoedelijk veel oudere traditie. Immers ook de gastvrijheid is haast spreekwoordelijk.
Wim
Wim schreef:Dit zijn verhalen die je toch uit het hele midden oosten hoort
Wim
Tijdens fietsreizen door Syrië, Libanon, Oman, UAE, Iran, Armenië en Georgië hebben we geen zandkorrel voor de oren gehad.

Er is ons in Jordanië verteld dat het komt omdat ze denken dat we Joden zijn.
Laat Jordanië nou één van de weinige landen in het midden oosten zijn waar Joden wel "welkom" zijn.
In boven genoemde landen zal niemand denken dat we Jood zijn, want die komen de grens niet over.
Op zich vreemde een redenering, want naar een Jood is een steen gooien ook een misdaad.
Toch kan ik op dit moment niet veel anders verzinnen.
Jordanië heeft een gigantische hoeveelheid inwoners van Palestijnse origine.
Sommigen zeggen meer dan 60%.
Die zijn natuurlijk niet naar Jordanië gekomen omdat de Israeli's dat zo netjes vroegen in 1948, en 1967.
Ik denk dat dit nog steeds een etterende wond is.
Misschien dat het stenen gooien hier zijn oorsprong heeft.
Maar goed het, het zijn vermoedens en aannamens.


John.
In dat licht gezien, zou het gebeurt zijn als je een keffiyeh had gedragen?
Frank schreef:In dat licht gezien, zou het gebeurt zijn als je een keffiyeh had gedragen?
We hebben bij een heetwaterbron een groepje Joodse rugzakkers ontmoet met een Keffiyeh...
Zoiets zal als een wolf in schaapskleren ontvangen worden.
Je bent en blijft een westerling, en de Israelische buur hangt toch een soort westerse levensstijl aan.

John.
Het (JTB) is een nobel streven van je, ik betwijfel of het gaat lukken. Een reden voor het stenen gooien naar westerlingen zou wel eens voort kunnen komen uit frustratie over een veel dieper onderliggend probleem (nl. dat ze vinden dat de westerse landen te veel de verkeerde partij steunen het Midden Oosten conflict, vergeet daarnaast ook niet dat in Jordanie heel veel vluchtelingen wonen). Als de westerse overheden daarin eens anders zouden acteren dan kun je over vele jaren probleemloos in Jordanie fietsen. Volgens mij kun je dus beter een mailtje sturen naar Obama, Balkenende en Verhagen.
Over de Keffiyeh: die hadden wij op het dashboard van onze auto (met israelisch kenteken) liggen toen we door de door israel bezette Westbank reden. Inderdaad, geen enkele steen naar ons gegooid gehad.
Het kunnen misschien gewoon toch rotjochies zijn die elkaar aansteken? Als alle ouderen afkeurend reageren, zoals ik in de berichten lees, spelen misschien niet allerlei wereldproblemen maar zijn het gewoon jongetjes met vervelend gedrag?
Nog niet zolang geleden kon je hier een discussie lezen over stenen gooien in Marokko.
Wim
whave schreef:Het (JTB) is een nobel streven van je, ik betwijfel of het gaat lukken.
Het is het proberen waard.
Zoals met zoveel dingen, ook hier leiden de goeden onder de slechten.
In Jordanië vind je zoveel aardige, gastvrije en oprechte mensen.
Het landschap is zo mooi, de natuur zo afwisselend.
Ook de cultuur liefhebber komt iedere dag wel een tempel, kerk, of kasteel tegen.

Hufterige stenengooiend tuig zorgt er voor dat een fietser wel twee keer nadenkt om al die mooie dingen zelf te ontdekken.
Gevolg is dat veel mensen als hoteliers, restaurant eigenaren enz centjes gaan mislopen.
Ook stopt er een stukje dialoog tussen oost en west.
Reacties als dat doen ze overal in het midden oosten, of, dat komt omdat moslims westerlingen haten, komen zomaar opborrelen.

En dat is jammer.

John.
Wat een nare ervaring. Het heeft mij er een paar jaar geleden van weerhouden hier te gaan fietsen dus dat effect heeft het ook.

Ik vind het een goed initiatief, alle beetjes helpen.
Toen wij begin 2006 door Jordanie fietsten hadden we het gevoel dat het inderdaad meer een spelletje was van de kinderen dan dat er een grotere gedachte achter zat. Het gaf wel een wat gespannen gevoel elke keer als we een dorpje inreden. Het leek erg te helpen om op het moment dat we een kind een steentje zagen oppakken er direct op af te rijden en een praatje te maken of ze zodanig te laten schrikken dat ze ervandoor gingen. Wel frustrerend was toen de ouders die het zagen gebeuren alleen maar konden toekijken en zeggen: ach het zijn maar kinderen. Uiteindelijk hadden we erger verwacht. Misschien is het de laatste jaren weer erger geworden... Ik weet het niet. Boos worden en terug gooien werkt in ieder geval niet.
Jordanie was een prachtig fietsland. Met prachtige vriendelijke mensen en mooie natuur........ en wat vervelende kinderen....


Joris