Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Jordanië en het gooien van stenen. - Forum Wereldfietser

Jordanië en het gooien van stenen.

Wie heeft recentelijk in Jordanië gefietst en kan over de situatie w.b.t. stenen gooien naar fietsers vertellen?

In 1994 hebben wat pubers in de omgeving van Dana stenen naar ons gegooid.
Volgens de LP is dit gebruik een traditie geworden.


John.
Google: 'jordanie fiets stenen'.
Vind je diverse links, waaronder die op Wereldfietser. Ook recente informatie uit 2009.
Googelen kan ik ook!
Graag hoor ik ervaringsdeskundigen, valt het mee of tegen, waar? enz.

John.
Hallo John,

ik was er in 2008 en er is inderdaad een paar keer een steen naar me gegooid, dit was in de buurt van Madaba, niet raak gelukkig. Niet leuk toen het gebeurde, maar er waren gelukkig meer hoogtepunten.
Uiteraard hoop ik (voor jou) dat je via dit forum betere reacties krijgt van ervaringsdeskundigen dan mijn simpele reactie: 'Google!'.

Neemt niet weg de reden waarom ik naar Google verwijs.
Als er hier een paar reacties komen die allemaal zeggen: niets aan de hand, of inderdaad: pas maar op. Wat is dan jouw conclusie?
Het blijft een beperkte steekproef. Ik denk dat je op Google een 'iets meer representatieve steekproef' kunt vinden. Al geldt ook hier: mensen die geen problemen hebben ondervonden zullen minder snel geneigd zijn om op internet te vertellen dat ze geen problemen hebben ondervonden.

Wat ik ook lees (op Google) is dat sommigen niet ontkennen dat het gebeurt, maar dat het er met name om gaat hoe je er mee omgaat en het daarmee voorkomt. Dat heb ik Frank van Rijn ook al een paar keer horen vertellen.

Verder (omdat ik het zelf ook wel wilde weten) heb ik net nog ontdekt dat je niet alleen Nederlandstalig moet Googlen. Er bestaan ook Engelstalige 'ervaringsdeskundigen' (die je ook niet bereikt via dit forum).
Wat is de beste manier om te reageren op stenengooiers? Had zelf vorig jaar in Marokko op het stuk Midelt - Imilchil behoorlijk last van dat soort tuig: bekogeld door schaapherders met keien, jongen die prikkeldraad op hals hoogte over de weg aan het spannen was!!!!, geslagen door een meisje! met een stok en een jerycan naar m'n hoofd van kiddos.
Had elke keer iets van laat maar, maar het is eigenlijk te gek voor woorden.
Afstappen en een paar tikken uitdelen of toch maar doorrijden?
Hoi John,
En dan nog als een aantal mensen zeggen 'ja er wordt gegooid met stenen'. Wat is dan je conclusie? Gaan jullie dan niet? Om het Marokko-voorbeeld van Zuiz net hierboven aan te halen. Je weet dat wij al heel vaak in Marokko zijn geweest. In de 10 jaar nog geen handvol stenengooiers gehad. Das mijn ervaring en zet die eens af tegen de ervaringen van Zuiz hierboven. Afgaande op Zuiz niet gaan of afgaande op mij wel gaan?
Blanche schreef:Hoi John,
En dan nog als een aantal mensen zeggen 'ja er wordt gegooid met stenen'. Wat is dan je conclusie? Gaan jullie dan niet? Om het Marokko-voorbeeld van Zuiz net hierboven aan te halen. Je weet dat wij al heel vaak in Marokko zijn geweest. In de 10 jaar nog geen handvol stenengooiers gehad. Das mijn ervaring en zet die eens af tegen de ervaringen van Zuiz hierboven. Afgaande op Zuiz niet gaan of afgaande op mij wel gaan?
De LP wijd er een bladzijde aan.
Krijg je toch andere ideeen over pubers uit de Jordaan.
De WF is naar mijn idee het beste Nederlandse platform om meer te weten te komen.
Eén stenen bericht vegen we makkelijker onder het tapijt als vijf pagina's vol.

John.

John.
Als journalist ben ik van nature nieuwsgierig. Wat is de reden waarom kinderen stenen gooien? Beschouwen ze dit als een spelletje? Weten ze wel wat ze daarmee aanrichten? Wat vinden de ouders ervan? Ik ken de verhalen van Frank van Rijn in Afrika. (Ik weet niet meer precies meer waar dat was, Marokko?). Ik zou het in ieder geval getuige van wat moed als er wereldfietsers zijn die er niet op de fiets vandoor gaan, maar bij de stamhoofd op bezoek gaan.

Ongenuanceerd: als je een neppistool trekt .....

Rutger
En hier gooien jongeren stenen vanaf een viaduct...
Ik ben van nature ook nieuwsgierig en zit me de hele tijd al af te vragen hoe je volgens Frank van Rijn nou met stenengooiende pubers moet omgaan in de manier hoe je je opstelt. Wie heeft het antwoord?
Rutger schreef:Wat is de reden waarom kinderen stenen gooien? Beschouwen ze dit als een spelletje? Weten ze wel wat ze daarmee aanrichten? Wat vinden de ouders ervan?
Daar ben ik ook benieuwd naar. De twee keren dat kinderen stenen naar me gooiden, was in Lesotho. Kinderen die vermoedelijk boos waren omdat ik niet reageerde op hun "give me some sweets, give me some money!". De eerste keer reed ik sneller dan de kids konden gooien, de tweede maal vormde de zwaartekracht een effectief antistenenschild.
Ik krijg de indruk dat het gooien van stenen ten zuiden van de Middellandse Zee vaak genoeg voorkomt om veel bezoekers er wel een keer getuige van te laten zijn. Wellicht spelen kinderen daar graag 'intifadaatje' en associëren ze goed bepakte wereldfietsers met Israëlische militairen? Een extra dikke fietshelm zou de kans op letsel kunnen reduceren, maar ook de associatie met westerse militairen kunnen versterken. Baard laten staan en hoofddoekje dragen zou dan een betere optie zijn. :wink:
In het Amsterdam van de jaren tachtig vlogen er ook vaak stenen door de lucht, maar daar had je als fietser weinig last van.
Blanche schreef:Hoi John,
En dan nog als een aantal mensen zeggen 'ja er wordt gegooid met stenen'. Wat is dan je conclusie? Gaan jullie dan niet? Om het Marokko-voorbeeld van Zuiz net hierboven aan te halen. Je weet dat wij al heel vaak in Marokko zijn geweest. In de 10 jaar nog geen handvol stenengooiers gehad. Das mijn ervaring en zet die eens af tegen de ervaringen van Zuiz hierboven. Afgaande op Zuiz niet gaan of afgaande op mij wel gaan?
Ha die Blanche,

Jouw reactie bewijst dat je op het forum veel waardevollere informatie kunt krijgen dan via Google en de LP. Juist dat je op dit forum jouw onderbouwde reactie kunt vergelijken met lossen kreten, toont de waarde van ons eigen Wereldfietser-forum aan!
bert sitters schreef: Jouw reactie bewijst dat je op het forum veel waardevollere informatie kunt krijgen dan via Google en de LP. Juist dat je op dit forum jouw onderbouwde reactie kunt vergelijken met lossen kreten, toont de waarde van ons eigen Wereldfietser-forum aan!
Het blijft een beperkte steekproef. Zuiz kan pech hebben gehad, Blanche kan geluk hebben gehad, maar allebei zijn ze stenengooiers tegengekomen.
Zelf ben ik ook niet zo'n fan van Lonely Planet, maar het is zeker niet allemaal onzin wat er in populaire reisgidsen staat. Als LP een hele bladzij besteedt aan het fenomeen stenen gooien door kinderen, dan is daar vast een reden voor.
Volgens Joris Luyendijk (in 'het zijn net mensen') beginnen Palestijnse jongeren met stenen te gooien wanneer er een cameraploeg arriveert en stoppen ze er meestal weer mee zodra de opnamen gemaakt zijn. Wellicht lokt een groep toeristen met Lonely Planet gidsen een soortgelijke pavlovreactie uit. En een stel bepakte fietsers ook.
keesswart schreef:Volgens Joris Luyendijk (in 'het zijn net mensen') beginnen Palestijnse jongeren met stenen te gooien wanneer er een cameraploeg arriveert en stoppen ze er meestal weer mee zodra de opnamen gemaakt zijn.
In de door Israel bezette gebieden werkt het als je een Keffiya bij je hebt (bij mij werkte het in de auto prima). Volgens mij beschrijft Joris dit ook ergens in zijn boek. Ik weet alleen niet of dat ook voor Lesotho geldt maar je zou het (de rood-witte) wel in Jordanie kunnen proberen.
whave schreef:
keesswart schreef:Volgens Joris Luyendijk (in 'het zijn net mensen') beginnen Palestijnse jongeren met stenen te gooien wanneer er een cameraploeg arriveert en stoppen ze er meestal weer mee zodra de opnamen gemaakt zijn.
In de door Israel bezette gebieden werkt het als je een Keffiya bij je hebt (bij mij werkte het in de auto prima). Volgens mij beschrijft Joris dit ook ergens in zijn boek. Ik weet alleen niet of dat ook voor Lesotho geldt maar je zou het (de rood-witte) wel in Jordanie kunnen proberen.
Wat is een Keffiya?
Bij mij werkte het in de auto prima? Het gaat hier om fietsen!

Rutger
Rutger schreef: Wat is een Keffiya?
Bij mij werkte het in de auto prima? Het gaat hier om fietsen!
Rutger
ff googlelen, Keffiyah mag ook...
Stenen naar een auto is net zo min leuk als stenen naar een fietser, het gaat om de mogelijke hulpmiddelen hiertegen. Die kunnen hetzelfde zijn.
Rutger schreef: Wat is een Keffiya?
Bij mij werkte het in de auto prima? Het gaat hier om fietsen!

Rutger
Een PLO theedoek...

Afbeelding
http://en.wikipedia.org/wiki/Keffiyeh
Volgens mij is dit gooien van stenen een vorm van communicatie!

3 maanden geleden nog in Marokko gefietst. In het noorden een keer een te harde klap (kattekwaad over het randje) van wat pubers gehad. Een keer stenen naar ons gegooid. Een oud vrouwtje langs de kant van de weg zag dat er met stenen naar ons gegooid werd, raapte zelf stenen op en gooide die naar de jongens die het op ons gemunt hadden.....

dus in plaats van woorden te gebruiken (Jij rare vieze westerling in je achterlijk strak broekje) gebruiken ze stenen om te communiceren.

En och........de kans dat zo'n steen je raakt is heel klein
Hallo mensen,

waarschijnlijk ga dit najaar fietsen in Marokko, en ik was benieuwd of iemand iets kan vertellen over de grootte van deze stenen. Want ik heb in Nederland wel eens op een weide van een boer gestaan (met toestemming) en 's ochtends werd ik met een hoop lawaai wakker geschreeuwd door een groep achterlijke scholieren. Toen ik niet reageerde, begonnen ze met steentjes naar mijn tent te gooien. Maar ik wist vantevoren dat er toch geen grote stenen lagen, dus ik heb ook dat gewoon genegeerd en na een tijdje vertrokken ze weer.

Maar als die stenen redelijk groot zouden zijn geweest, was het toch wel degelijk gevaarlijk geweest. Vandaar mijn vraag of het kleine ongevaarlijke projectielen waren, of niet?