Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Jordanië en het gooien van stenen. - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Jordanië en het gooien van stenen.

Jeroen Postema schreef:waarschijnlijk ga dit najaar fietsen in Marokko, en ik was benieuwd of iemand iets kan vertellen over de grootte van deze stenen.
In Marokko heb je kleine, iets grotere, nog wat grotere, middelgrote, weer wat grotere dan midelgrote, nog wat groter dan midelgrote, hele hele grote stenen en nog veel grotere stenen Jeroen! :lol:

Dit draadje ging toch over Jordanië?
Hoi John

Ik heb in 2001 door Jordaninië en Syrië gefietst. Dat is lang geleden. Er werd inderdaad hier en daar met stenen gegooid. Soms door volwassenen, maar meestal door kinderen. Eén keer moest ik in een zeer snelle afdaling vol in de remmen gaan omdat kinderen probeerden met een piepschuim bak mij van mijn fiets te meppen. Dat is erg schrikken. Eén keer werd er vanuit een legertruck een hele grote steen gegooid. Ik fiets altijd met helm. En zou dit zeker aanraden. Als ik afstapte de ouders van de kinderen er over aansprak, dan werd dat meestal als een onschuldig spelletje afgedaan. Buiten de hierboven genoemde 'grotere' incidenten is dit nauwelijks voorgevallen en is het meer storend dan gevaarlijk.

Ik ben veeeeeeel vaker uitgenodigd om thee te komen drinken en te komen eten. Soms was dat elke honderd meter en werd het storend (grapje) omdat ik gewoon kilometers wilde fietsen.

Groeten,
Dan
Hoi!

Ik heb in 2006 in Jordanie gefietst en ik werd ook op stenen onthaald. Echterrrr, zodra je even contact maakt (een luide Marhaba! is al voldoende) dan houden ze direct op en zijn ze erg in je geintresseerd.
Het klinkt misschien gek maar volgens mij komt het stenen gooien voort uit nieuwsgierigheid naar de vreemdeling gecombioneerd met macho gedrag. Dus niet uit politieke redenen.

Dus: maak voordat ze kunnen gooien contact met ze en dan is alles ok :D

Fiets de wereld (ook in Jordanie),
Whisky
Hoi John,
Net terug uit Syrië.
Daar een aantal keren gesproken met uit Jordanië "gevluchte" mensen.
Door het grote aantal naar Jordanië gevluchte Irakezen schijnt de financiële situatie sterk verslechterd te zijn. Ook de regering was "bad for the people" Mensen zouden elkaar dood slaan om een brood. Wat daar ook waar van mag zijn.
De situatie was echter wel zo sterk verslechterd dat deze mensen naar Syrië waren uitgeweken.
Of dat een reden kan zijn voor het stenen gooien ? De Westerse mens wordt misschien wel als oorzaak van hun situatie beschouwd.

Groeten Ariën
jeroen_ schreef:Hallo mensen,

waarschijnlijk ga dit najaar fietsen in Marokko, en ik was benieuwd of iemand iets kan vertellen over de grootte van deze stenen. Want ik heb in Nederland wel eens op een weide van een boer gestaan (met toestemming) en 's ochtends werd ik met een hoop lawaai wakker geschreeuwd door een groep achterlijke scholieren. Toen ik niet reageerde, begonnen ze met steentjes naar mijn tent te gooien. Maar ik wist vantevoren dat er toch geen grote stenen lagen, dus ik heb ook dat gewoon genegeerd en na een tijdje vertrokken ze weer.

Maar als die stenen redelijk groot zouden zijn geweest, was het toch wel degelijk gevaarlijk geweest. Vandaar mijn vraag of het kleine ongevaarlijke projectielen waren, of niet?
Beste Jeroen,

De posting van John gaat over stenen in Jordanie en niet in Marokko. Zelf heb ik in 1999 wat last gehad in het noorden van Marokko. Ik heb toen snel besloten om terug te keren van Spanje: misschien te snel!
Met zijn prachtige dialezing laat John zien hoe schitterend het zuiden van Marokko is en hoe aardig de mensen zijn. Van stenengooiers had John totaal geen last. Vandaar dat hij stomverbaast was in Jordanie. Ook Blanche is alleen maar positief over fietsen in Marokko en heeft al veel fietstochten in Marokko achter de rug.
Soms wordt er ook gegooid voor de fun, vooral op honden en treinen.