Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietshelm in NZ en Australie - Forum Wereldfietser

fietshelm in NZ en Australie

beste forumgebruiker,

Ik zou graag willen weten of de regering van NZ en australie een fietser verplichten in het dragen van een fietshelm.

Heb jij recentelijk in deze landen gefietst, of weet jij het toevallig.

vriendelijke groet Piet Mulder
(heeft vandaag de Salar de Uyuni in Bolivia overgestoken op de fiets)

In Nieuw Zeeland is het sowieso verplicht om een fietshelm te dragen.
Daar is de boete volgens mij bij de eerste (en volgende?) overtreding iets van tussen de 50,- en 100,- NZD.
ptmulder schreef:beste forumgebruiker,

Ik zou graag willen weten of de regering van NZ en australie een fietser verplichten in het dragen van een fietshelm.

Heb jij recentelijk in deze landen gefietst, of weet jij het toevallig.

vriendelijke groet Piet Mulder
In beide landen verplicht en ze maken er ook nog werk van. Het is dus lekker rustig op de weg (qua fietsers dan) :(
m-gineering schreef: In beide landen verplicht en ze maken er ook nog werk van. Het is dus lekker rustig op de weg (qua fietsers dan) :(
Merkwaardige conclusie, je draagt zeker nooit een helm

Hoi Piet,

Gebruik ook de zoekopdracht in dit forum, want over dit onderwerp is al heel veel geschreven, zie met name volgend topic:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 5626#55626

jim
Ronald van der Perk schreef:
m-gineering schreef: In beide landen verplicht en ze maken er ook nog werk van. Het is dus lekker rustig op de weg (qua fietsers dan) :(
Merkwaardige conclusie, je draagt zeker nooit een helm
merkwaardige conclusie, wat heeft wat ik op mijn hoofd zet te maken met de fietsomstandigheden aan de andere kant van de wereld?
Je zou natuurlijk wat onderzoekjes kunnen lezen, begin bv hier:

http://www.cyclehelmets.org/papers/c2022.pdf

Heeeeeeeeeeeeeeee!

De anti- en pro

'zet-je-helm-op-op-de-fiets-brigade' komt weer in actie :wink:

Ik ben voor....maar heb hem soms ook niet op. (omdat ie kapot is :<)

Veelal fiets ik rondjes van 50 à 100 km in NL over fietspaden, die naast de hoofdweg liggen. Puur omdat ik het overbodig vind en niet direct in contact sta met motorvoertuigen doe ik geen helm op in NL.

Natuurlijk kan er altijd een ongeluk gebeuren, maar dan kan je tijdens het wandelen ook een helm op doen. Want stel je voor dat je in een gat valt of van de stoep stuitert!

Aangezien het in Nieuw Zeeland wettelijk verplicht is en ik voornamelijk over wegen zal fietsen waar de auto's langs me heen racen zet ik dus wel een helm op! Hiernaast voel ik me in het buitenland lang niet zo veilig op de openbare weg als in Nederland, waar iedereen gewend is aan fietsers als verkeersdeelnemers.

Friso

Er zijn ook landen waar het voor vrouwen verplicht is een hoofddoek te dragen. (er zijn helaas geen emoticons met een helm of een hoofddoek op).

Vincent Schol schreef:Er zijn ook landen waar het voor vrouwen verplicht is een hoofddoek te dragen. (er zijn helaas geen emoticons met een helm of een hoofddoek op).
Das dan een nieuw draadje voor het item Ideeënbus!

Wij willen emotions mét hoofddoek, mét helm
en mét hooddoek + helm !! :P

Helmplicht voor fietsers wordt gepropageerd door de automobielindustrie, oliebedrijven en de medicijnmafia.
Ik fiets nu 5 maanden in Australie en heb nog nooit iemand met de fiets boodschappen zien doen met de fiets. Ook al wonen ze een paar honderd meter van de supermarkt dan nog gaan ze met de auto. Het gevolg is dat Australiers al bijna net zo vet zijn als de Amerikanen (en ze binnenkort zullen inhalen), dat het aantal ziektes gerelateerd aan te weinig bewegen en te vet zijn schrikbarend stijgt.
Australiers zijn ook de grootste milieuvervuilers ter wereld per hoofd van de bevolking. En het is dan ook niet raar dat nummer twee op die lijst de United Basterds is die ook een helmplicht heeft.

Een categorie die bijvoobeeld geen zin om boodschappen op de fiets te doen zijn vrouwen want de helm bederft natuurlijk hun kapsel.
Kinderen gaan niet meer op de fiets naar school want die kids raken natuurlijk geheid hun helm kwijt.

Australie is een heel rijk land maar de staat Zuid Australie, waar ik nu ben, geeft per jaar $2,20 (1 euro 30) per hoofd van de bevolking uit aan het verbeteren van voorzieningen voor fietsers.
Vorige week kreeg ik hier een boete voor het niet dragen van een fietshelm. $80,- oftewel 50 euro.

Ik draag dan maar een helm nu, maar vandaag moest ik een vijf, zes kilometer klimmen in de zon. Voor mijn gevoel begonnen mijn hersens te koken onder die snelkookpan en dan is het nog maar 25 graden. Over 2 maanden is het hier 40.

Voorstanders van het dragen van een helm op deze site hebben een aantal keren geschreven dat ze vielen en maar blij waren dat ze een helm hadden want ze peuterden de steentjes uit hun helm. Als ik die verhalen moet geloven dan donderen mensen met een helm op toch wel erg vaak van hun fiets. Zonnesteek??

Overigens is het dragen van een helm in Nothern Teritory (Darwin) niet verplicht las ik op een bord in Darwin. Nooit daar gedragen en niet beboet. West Australie (Perth) wel verplicht maar nooit een boete gekregen.
Tot de basterds van Zuid Australie dan.

Fien schreef:....Het gevolg is dat Australiers al bijna net zo vet zijn als de Amerikanen (en ze binnenkort zullen inhalen),
sommige bronnen melden dat het al gelukt is
dat het aantal ziektes gerelateerd aan te weinig bewegen en te vet zijn schrikbarend stijgt.
Australiers zijn ook de grootste milieuvervuilers ter wereld per hoofd van de bevolking. En het is dan ook niet raar dat nummer twee op die lijst de United Basterds is die ook een helmplicht heeft.

Het is niet aannemelijk dat het een direkt verband is, maar deze grafiek is in dit verband te mooi om niet even te showen:
Afbeelding

Fien schreef:Voorstanders van het dragen van een helm op deze site hebben een aantal keren geschreven dat ze vielen en maar blij waren dat ze een helm hadden want ze peuterden de steentjes uit hun helm. Als ik die verhalen moet geloven dan donderen mensen met een helm op toch wel erg vaak van hun fiets. Zonnesteek??
Hoi Fien,
Jammer dat je deze mensen (ik ben er één van) zo kwalificeert zonder dat je precies weet wat er gebeurd is, dat bevordert niet echt een objectieve discussie op dit forum, die over het algemeen gelukkig heel opbouwend is.
jim

Fien schreef:
Ik draag dan maar een helm nu, maar vandaag moest ik een vijf, zes kilometer klimmen in de zon. Voor mijn gevoel begonnen mijn hersens te koken onder die snelkookpan en dan is het nog maar 25 graden. Over 2 maanden is het hier 40.
Een helm zorgt juist voor verkoeling, het werpt schaduw op je knar en door de ventilatie openingen treed er een venturi effect op waardoor dankzij verdamping van vocht de temperatuur daalt.

Robin76 schreef:
Fien schreef:
Ik draag dan maar een helm nu, maar vandaag moest ik een vijf, zes kilometer klimmen in de zon. Voor mijn gevoel begonnen mijn hersens te koken onder die snelkookpan en dan is het nog maar 25 graden. Over 2 maanden is het hier 40.
Een helm zorgt juist voor verkoeling, het werpt schaduw op je knar en door de ventilatie openingen treed er een venturi effect op waardoor dankzij verdamping van vocht de temperatuur daalt.
waarom is het dan zo'n enorme opluchting als je in een zware beklimming dat ding met 24 ventilatiegaten afzet?

Pffffffffffffffffffffff!

Voor een helm en tegen een helm.
Twee partijen, twee meningen.

Ieder moet doen waar hij/zij zich fijn en veilig bij voelt. Ik denk niet dat de helmdragers de niet helmdragers en vice versa kunnen overtuigen. Zeer zeker niet als we de andere partij voor minder intelligent gaan uitmaken. Maar toch vermoed ik dat er nog vele draadjes zullen volgen over dit thema. :wink:

maar goed even kort mijn pro's op een rij:

> Biedt bescherming (althans dat vind ik!)
> Biedt zonnewering en is koeler dan een pet!


Blanche, mét meestal een helm op :P

Afbeelding Foto Eric Selles

jimvdberg schreef: ... dat bevordert niet echt een objectieve discussie op dit forum...
Jim. je loopt toch lang genoeg mee om te weten dat over sommige onderwerpen een objectieve discussie onmogelijk is. Het fietshelm is volgens mij een van die onderwerpen. De tegenstanders hebben altijd uitgebreide - subjectieve - verhalen over de nadelen van het dragen van een fietshelm (hitte, onvoldoende ventilatie, gewicht). Ik - ook weer subjectief - voel die nadelen niet. Ik ben mij in het algemeen amper bewust dat ik iets op mijn hoofd heb (terwijl ik normaal een hekel heb aan petten, hoeden, mutsen etc.). Het gebeurt mij ook meer dan eens dat ik - terwijl ik wel mijn helm wil dragen - pas na tientallen kilometers merk dat ik mijn helm vergeten ben.

Tijdens het enige fietsweekend van De Wereldfietser waaraan meegedaan heb, was ik overigens de enige fietshelm-drager. Jij had je fietshelm ook wel bij je, maar op je bagagedrager.

Gerd

N.B. Piet, laat je niet afleiden door deze eeuwige voor/tegen fietshelm-discussie. Ga lekker (zoals je gastheren willen met fietshelm) fietsen in Australië (nog steeds mijn mooiste fietsvakantie) en Nieuw Zeeland (nog niet geweest).

Spontane foto Blanche :lol:
Vincent Schol schreef:
Er zijn ook landen waar het voor vrouwen verplicht is een hoofddoek te dragen.
Zijn vrouwen verlicht de hoofdoek onder of over de helm te dragen? Geeft de Koran daar uitsluitsel over?

Hallo Fien, misschien kom je Flip wel tegen, die fietst ook altijd zonder helm :D :D :D :wink:

GerdC schreef:
jimvdberg schreef: ... dat bevordert niet echt een objectieve discussie op dit forum...
Jim. je loopt toch lang genoeg mee om te weten dat over sommige onderwerpen een objectieve discussie onmogelijk is. Het fietshelm is volgens mij een van die onderwerpen. De tegenstanders hebben altijd uitgebreide - subjectieve - verhalen over de nadelen van het dragen van een fietshelm (hitte, onvoldoende ventilatie, gewicht).
Volgens mij vergeet je de helm sceptici, die noch vanuit de mechanica, noch vanuit de statistiek aanwijzingen kunnen vinden dat het dragen van een helm fietsen veiliger maakt.
/Marten