Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietshelm in NZ en Australie - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

fietshelm in NZ en Australie

JorisG schreef:specifiek voor Nieuw-Zeeland, wordt er echt zo frequent & streng gecontroleerd op het dragen van een helm?? Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Ik heb verhalen gehoord van mensen die een boete hebben gehad in steden. Daar wordt meer gecontroleerd denk ik. Het slimst is gewoon je helm op doen op drukke wegen en in steden. Op het platteland droeg ik mijn helm bijna niet, alleen in afdalingen. Wel zo verstandig denk ik ook! Boete was twee jaar geleden volgens mij 50NZD. Huidige situatie weet ik niet!
In 3 maanden tijd fietsen in NZ ben ik 0x gecontroleerd door de politie.
Ik had (bijna altijd) mijn helm op. Behalve dan die ene keer toen ik in Paihia dronken uit de kroeg kwam en zonder helm op terugreed naar m'n camping :wink:

Advies: het gaat niet zo zeer om de politie maar meer om je eigen veiligheid. Over het algemeen houden de NZ-ers zich netjes aan de verkeersregels, maar dat wil niet zeggen dat ze niet hard rijden! Ook is het TEN ZEERSTE aangeraden om op sommige wegen (bv. Hamilton - Tauranga) een helm te dragen ivm de vele 'logtrucks' = gevaarlijk :!: :!: :!: :!:
Friso schreef:Ook is het TEN ZEERSTE aangeraden om op sommige wegen (bv. Hamilton - Tauranga) een helm te dragen ivm de vele 'logtrucks' = gevaarlijk :!: :!: :!: :!:
Zou het helpen denk je, als zo'n ding over je heen rijdt? Ik zet zelf ook een helm op op dat soort wegen maar meer om mezelf een gevoel van (schijn)veiligheid te geven dan dat ik er echt op vertrouw dat het iets uitmaakt.
Wie heeft het hier over 'overheen rijden'?
Als je plotseling door een overbeladen vrachtauto wordt ingehaald kan je fiks door de wind gegrepen worden waardoor jij en je fietsje flink door elkaar geschud kunnen worden waardoor je van de weg raakt!

En hiernaast, alle beetjes kunnen helpen. Of draag je zelf ook geen autogordel onder het motto dat het toch niet helpt als je flink aangereden wordt?
Friso,
De discussie wel/geen fietshelm is op dit forum al diverse malen gevoerd... :wink: De vergelijking met een autogordel is niet correct. Waarbij het wetenschappelijk is aangetoond dat het dragen van een autogordel de veiligheid van de inzittenden aanzienlijk verhoogt, is het nog niet aangetoond dat het invoeren van een helmdraagplicht het aantal ongelukken met fietsers vermindert. Sterker nog: er lijken dan juist meer ongevallen te gebeuren waarbij fietsers betrokken zijn.

Zoals Vincent al aangeeft lijkt het dus meer om een eigen gevoel van (schijn)veiligheid te gaan, dan het verminderen van het aantal ongevallen. Wel is al aangetoond dat de mate van verwondingen verminderd wordt door een helmdraagplicht. De algemene verkeersveiligheid voor fietsers wordt er dus niet door verminderd.

Robertjan
Robertjan schreef:Friso,
... Sterker nog: er lijken dan juist meer ongevallen te gebeuren waarbij fietsers betrokken zijn.
Robertjan
Je kunt alles aantonen hoe je het zelf wilt hoor. :)
Als je nu eens gewoon eventjes nagaat wat er gebeurt met je hoofd wanneer je er ergens mee tegenaan knalt. Zoals de straat, stoeprand, een auto of een paaltje. En nu doe je hetzelfde met een helm op. Wanneer iemand mij kan aantonen dat dat geen verschil geeft eet ik mijn pasgekochte helm op. :lol:
Robertjan schreef: Zoals Vincent al aangeeft lijkt het dus meer om een eigen gevoel van (schijn)veiligheid te gaan, dan het verminderen van het aantal ongevallen.
Absoluut niet mee eens. Ongevallen zullen er niet mee verminderen, maar er zullen wel minder (erge) hoofdletsels voorkomen. Het is maar hoe je die uitleg interpreteerd he? :)
Robertjan schreef: Wel is al aangetoond dat de mate van verwondingen verminderd wordt door een helmdraagplicht. De algemene verkeersveiligheid voor fietsers wordt er dus niet door verminderd.
Robertjan
Maar wel verbeterd. :)
Dag Allemaal,

New- Zealand:
Ik kan de visie van Friso bijtreden,( we fietsten 3 maanden in N-Z) op sommige wegen als je gepasseerd word door een trekker-trailer-trailer combinatie, al dan niet geladen met boomstammen, is het van links naar rechts naar links en weer naar rechts.
En veel plaats is er voor fietsers soms niet, of is 20 cm. voldoende om te zigzaggen met een geladen fiets?
Maar ik moet het niet te ver zoek, een oom van onze buurvrouw is fietsend gevallen( een tik gekregen van een buitenspiegel van een wagen). Gevolg: schedelbreuk, hersenschudding en een blijvend motorisch letsel. Voor mij zelf is het duidelijk.
Mvg,

roeca
ik kan uit eigen ervaring ook meepraten dat het niet echt overal veilig fietsen is in NZ.
afgelopen okt ben ik ook van de fiets gereden. op een officiele fiets oversteekplaats bij Tauranga.
mijn ervaring is dat mn SH( state highway) gevaarlijk zijn o.a door de smalle vluchtstrook waarop je fietst, vrachtwagens die te dicht langs je scheuren en de algehele mentaliteit van de automobilisten dat de weg van hun is en niet van andere weggebruikers.
regelmatig werden wij via verbale of non-verbale reaktie te kennen gegeven dat we niet gewenst waren op de weg.
zelfs op de stoep was ik niet veilig. liep op de stoep in Oueenstown komt er plotseling vanaf de weg een auto de stoep opgereden om en inrit van een motel in te rijden. met heel veel moeite kon en mocht ik er langs maar wel met de mededeling "' he mate cars are bigger then you, so look out"'
overgens hebben we de fietsvakantie niet kunnen voortzetten en zijn per campervan verder gegaan.
tijdens die mannier van verplaatsen zijn we erachter gekomen dat een fietser prima in NZ kan vakantie vieren.met name het zuidereiland is prachtig en veel rustiger qua (vracht)verkeer.

gr bert
vermijd echter de SH's en wees extra allert in steden en stadjes.