fietsroutes:

Ik weet niet of dit hier geplaatst mag worden. Dit is geen fietsroute maar een zware 4WD-weg door de outback die je wel kunt fietsen.

Australië van noord naar zuid to short , asfalt to easy neem dan de outbackway door het midden van Australië van Laverton in WA tot Winton in Qld.

deel 1: Great Central Road van Laverton tot Yulara 1100 km gravel, wasbord en zand en vanaf de Olgas/Kata Tjuta 50 km asfalt
Laverton naar Cosmo 90 km waterkraan buiten schuin voor eenvoudige dorpswinkel
Cosmo naar Tjukayirla roadhouse 230 km
Tjukayirla naar Warburton roadhouse 255 km
Warburton naar Warakurna raodhouse 230 km
Warakurna naar Docker River camping 100 km eenvoudige camping langs de weg met honesty box, koude douche en waterkraan
Docker River tot Yulara 245 km
Voor deze route moet je 2 permits aanvragen. Dit kan via internet, probeer bij gegevens van voertuig na in te vullen. Als dat niet werkt zul je ze even moeten bellen of mailen. Permits zijn gratis.
Let ook op openingstijden van roadhouses: zie internet.
Let ook op de windrichtingen en windsnelheden in de weersverwachtingen en houd hier rekening mee bij je planning. Het belangrijkste is uiteraard je watervoorraad, maar bij veel tegenwind en hoge temperaturen heb je veel water nodig.

deel 2
Verbindingsstuk over hoofdweg naar Alice Springs. Dit deel heb ik niet gefietst want ik heb hier gekozen voor een route via Kings Canyon en Glen Helen. Ook daar zit een stuk onverharde 4WD-weg in waar je je permit kunt kopen bij KingsCanyon resort. Ook op deze route zijn er stukken waar je voor meer als 200 km water mee moet nemen.

deel 3
Van Alice Spring naar Winton via Plenty/Donohue hwy. Voor deze route moet je in Alice Springs in kopen doen voor meer als een week (tot Boulia) en heeft het probleem dat Tobermorey Station gesloten is. Ik heb in Tobermorey water uit de regenwaterton achter het woonhuis mogen halen, maar na jaren van grote droogte zou dit station zomaar eens geheel gesloten kunnen worden. Dus zul je hiervoor een op lossing moeten bedenken voor je hieraan begint. Ik heb in 4 dagen (480 km) 50 liter water gedronken bij tegenwind en 37 graden.
Alice Springs naar Gemtree campsite 140 km asfalt zeer kleine winkel
Gemtree naar Jervois camping 220 km in winkel verkopen ze alleen blikjes frisdrank en snoep, wel is er 80 km ten oosten van Gemtree de winkel van Atitjere community met waterkraantje.
Jervois naar Boulia 480 km hier is echt niets
Boulia naar Middleton hotel 195 km asfaltweg (80 km ten oosten van Boulia is er water bij de ruines van het Hamiltonhotel
Middleton hotel naar Winton 170 km asfaltweg

De Great Central Road en de Plenty/Donohue hyw gaven me beide hetzelfde geweldige gevoel als het doorfietsen van de Sahara. Het is een zware onderneming maar ook een geweldig outback avontuur.