Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Change of route....? Oceanië - Forum Wereldfietser

Change of route....? Oceanië

Hi,

Over een dikke week vertrekken wij voor 4 maanden fietsen (9 februari-4 juni). Ons plan is om te fietsen van Mandalay naar Bali.
Omdat het Coronavirsu in China erg om zich heen grijpt, Thailand het land is met de meeste besmettingen buiten China en Myanmar niet echt bekend staat om uitmuntende gezondheidszorg en transparantie kijken we momenteel naar mogelijke alternatieven. Mocht de situatie veranderen, dan willen we een plan B hebben klaar liggen. Vooralsnog houden we wel vast aan ons oorspronkelijke plan.
Een tocht door landen die een betere gezondheidszorg kennen en waar het ook lekker weer is, is waar we naar zoeken.
Zo komen we op Oceanië: Nieuw Zeeland en Australië.

Mijn eerste gedachte over Nieuw Zeeland: prachtig land, steile bergen en een (Te) wisselvallig klimaat.
Australië: immens, goed weer (mss te heet?), hoe zit hete met de bosbranden etc.... het stuk Sydney naar Perth via de zuidkust klinkt ons aantrekkelijk en afwisselend.

Mijn vraag is om ervaringen van jouw reis in deze gebieden te delen. Wat zijn mooie routes voor 3 1/2 maand, waar moeten we rekening mee houden etc.

Nogmaals het is om na te denken over een plan B. Ik ben zelf veel opzoek op internet, maar hoop gezien de korte tijd tot aan vertrek hier verder op weg geholpen te kunnen worden.

Groet
Christel
wat denk je van het munda Biddi trail en dan misschien in een lus terug richting Perth.

Kijk voor ideeën op het australian cycling forum.
Zuid-Amerika overwogen?
Als ik het zo lees: zou ik kiezen voor NZ.
Zie de blog van Bert. https://cebenzoa.wordpress.com/?s=Tour+Aotearoa
Beste,

Bezoek de Kiwi's, een heel fijn land.
We stelden toen ook dezelfde vraag, nu 11 jaar geleden. We namen de beslissing 3 weken voor vertrek.
Wat ik toen ondervonden heb, dat sommige Kiwi's niet zo vertrouwd waren met fietsers op de weg.
Mvg,
Roeca
NZ is inderdaad een prachtig land, met de alleraardigste bewoners…..behalve als ze in een auto zitten, dan zijn het damn bastards!!

als je mooi off-road wilt rijden is het zekers aan te bevelen.

BertV
Hallo Christel,

Op wat voor fiets fiets je? Wil je vooral on road of ook off road fietsen? Hoeveel kms per dag fiets je? En wil je op campings staan of ook wildkamperen?

Ik ben zowel in Nieuw-Zeeland (6 weken) als in Australië (2 x 3 maanden) geweest en heb in beide landen met heel veel plezier gefietst. In Australië heb ik gefietst in en ten zuiden van Perth en ik heb tussen Adelaide en Melbourne en Sydney en op Tasmanië gefietst. Hoor graag hoe jullie graag je fietsreizen 'inrichten'.

Groet, Petra.
Hi Petra,

Dit is onze eerste fietsreis. We hebben voor fietsen gekozen, omdat een kans voor slowtravel biedt. De keuze voor ZO Azië werd ingegeven, omdat we die cultuur van eerdere backpackreizen kennen.
In mei hebben we daarom een eerste proeftocht van een week in Nederland gemaakt en dat was in een woord geweldig. Direct erna hebben we onze fietsen besteld (Santos travelmaster 2.6) en hebben we deze ingefietst in het najaar.
Voordat we de tourfietsen kochten, reden we wel op de racefiets.
Ons idee qua dagafstanden is tussen de 50-100 km waarbij ik inschat dat we meer km aan kunnen naarmate we langer op pad zijn.

De off-road paden vinden we erg leuk om te rijden, die zoeken we hier in Nederland op, maar echte mtb routes met singletracks, zoals die uitgezet zijn in Nederland hoeven dan weer niet perse van mij.

We zijn zeker kampeerders en de tent gaat zeker mee (zelfs naar Azië). Wildkamperen hebben we veel gedaan met ons kampeerbusje, maar nog niet eerder met de tent. Lijkt me niet verkeerd alhoewel ik niet echt fan ben van spinnen en slangen.

Kan ik ergens iets over jouw reizen lezen?

Gr
Christel
Geen enge spinnen of slangen in NZ... :wink: Daar kun je heerlijk 4 maanden zwerven :D
hoeksie schreef:
do 30 jan, 2020 20:56
...alhoewel ik niet echt fan ben van spinnen en slangen.
Australië
Nieuw-Zeeland

;)
Hallo Christel,
Nee, ik hou tijdens mijn reizen een dagboekje bij, in een zelfingebonden boekje, dus niet op een website.
Ik heb in beide landen veel gekampeerd, altijd op campings, waar meestal keukens zijn, zodat je niet zelf veel kookspullen mee hoeft te nemen. Ik heb alleen een bord, bestek, een beker een 1 pannetje bij me.
Ik fiets vooral on road en heb een paar keer op heel harde gravelroads gefietst in Australië. De Munda Biddi trail heb ik niet gereden, omdat deze veel te veel offroad is. Ik heb op kaarten van HEMA Maps gereden (Australisch merk), die vooral in Nederland goed verkrijgbaar zijn. In Nieuw-Zeeland kun je fietsen op kaarten van de AA (de NZ'se ANWB), waar je met je ANWB-pasje gratis kaarten kunt ophalen. Ik heb nog nooit op GSM gefietst. In de grote steden in Australië heb ik via AirBnB gelogeerd. Ik fiets heel gem. 80 km/dag, maar een keer 30 of 100 kan ook.
Ik weet dat je in Perth en Adelaide vanaf het vliegveld weg kunt fietsen. Ik lees hier regelmatig verhalen over drukte op de NZ'se wegen en saaie wegen in Australië, maar beide beelden herken ik niet.
Hopelijk lukt het jullie om tot een leuke keuze te komen. Veel fietsplezier!
Groet, Petra.

PS: in al die maanden reizen door Oceanië 1 keer een spin in mijn tent gehad, die banger was van mij dan ik van hem. Verder veel dode slangen en twee keer in de verte op de weg een overstekende slang. De vogels in Australië zijn heerlijk, fluiten zeer fanatiek!
Ik ben twee jaar geleden in Nieuw-Zeeland geweest (beide eilanden) en op Tasmanië (Giro Tasmania), 3,5 maand in totaal. Ik kan ze allebei aanraden: prachtige landen qua natuur, afwisselend landschap, aardige mensen, bijzondere geschiedenis, afstanden goed te doen voor de fiets, veel uitstekende campings, makkelijk reizen, mede door de taal - we hebben een fantastische tijd gehad.

Over je bezwaren: in Nieuw-Zeeland kan het weer inderdaad tekeer gaan, op Tasmanië ook, maar allebei was bepaald geen spelbreker. Wel warme en regenkleding mee - wij hebben op Tasmanië door regen gefietst bij een gevoelstemperatuur van een graad of 5 - in hartje zomer, maar het verschil tussen zomer en winter is aan de westkust niet zo groot. En net daarvoor had Tasmanië hitterecords gebroken en op het Zuidereiland zaten we ook in een hittegolf - net als hier gaat het steeds meer naar allerlei extremen, dus je kunt er weinig over zeggen. Regen hoort er wel een beetje bij, en regen bij 25 graden is niet zo erg. De infrastructuur is wel kwetsbaar voor extreem weer, dus je moet wel een beetje flexibel zijn in je planning, voor als er een weg is afgesloten, een boot niet vaart - of als het eens echt te slecht is (storm, onweer, of non-stop slagregens met een dagtotaal van ettelijke centimeters - dat laatste hebben wij niet gehad, maar kan gebeuren). Het is ook juist wel een voordeel dat het er niet snikheet is. Het hangt er wel een beetje vanaf wanneer jullie er zouden zijn, want in de winter lijken mij het Zuidereiland en Tasmanië wel koud.
Allebei is inderdaad vrij veel klimmen, op Tasmanië gaat dat overal wat geleidelijker, op het Noordereiland heb je korte, steile klimmetjes waar ik soms even moest lopen - maar allemaal ook geen reden om er niet heen te gaan. Het wordt nergens heel hoog, we zijn maar één keer boven de 1000 meter geweest en dat had niet eens gehoeven. Dus altijd zuurstof genoeg.

Grootste probleem van Nieuw-Zeeland is het drukke verkeer/slechte fietsomstandigheden/ crazy kiwi drivers, maar ook dat is met zorgvuldige routeplanning te omzeilen: de grote wegen vermijden, vooral op het Noordereiland en helemaal in omgeving Auckland (je kunt bv. met een bootje in één keer oversteken naar Coromandel). Zie https://nzcycletrail.com/ - die site is een goudmijn. Al is de informatie over de trails niet altijd even betrouwbaar - wordt soms wat mooier voorgesteld dan het is waardoor het ineens toch heel steil of technisch blijkt te zijn, en sowieso wordt er geen rekening gehouden met bagagefietsers. Er staan - soms veel - onhandige obstakels om ander verkeer eraf te houden, en sommige daarvan zijn onneembaar met bagage. Enige waar we echt helemaal probleemloos hebben gefietst en waar zo ongeveer iedereen enthousiast over is, is de Central Otago Rail Trail op het Zuidereiland.

In mijn handtekening hieronder zie je een link naar ons 'journaal' met kaart, foto's en tekst.

Louise
Uiteindelijk hebben we ons oorspronkelijke plan aangehouden. We hebben wel Myanmar geschrapt en zijn vanaf Bangkok naar het zuide gefietst tot Penang (Maleisie).
Helaas moesten we na 6 weken onze fietsreis afbreken ivm Corona.
De 5 weken die we gefietst hebben waren geweldig en smaken naar meer.
We gaan dus zeker op herhaling en hopen eind 2021 op reis te kunnen.
Azie wordt het zeker nietopnieuw, maar de verhalen hier en zoektocht op internet maken dat we ws. Voor een cobi van Nieuw-Zeeland en Australie gaan.

We kijken daarbij naar west australie (ten zuiden en oosten van Perth) en het zuiden van australie (van Sydney naar beneden).
En natuurlijk ook Nieuw Zeeland.
Nou ja, voldoende tijd om ons voor te gaan bereiden.