Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bagagelimiet vliegtuig - Forum Wereldfietser

Bagagelimiet vliegtuig

23 februari ga ik met het vliegtuig naar Nieuw-Zeeland en later naar Australie. Ik vlieg met Qantas en zij hebben een bagagelimiet van 20 kilogram. Let wel dit is inclusief fiets! Nu weegt mjin fiets 15 kilogram en ik zal geen Rutger heten als ze mijn doos die ik van tevoren aan moet schaffen ook nog eens moet wegen. Is al gauw 1,5 kilogram extra. Blijft een magere 3,5 kilogram over. In mijn handbagage zou ik 7 kilogram mee mogen neenemen.

Kortom veel te weinig, want ik neem mijn tent, pannen, slaapzak, fietstassen (voor en achter), matje, foto-uitrusting, fietskleding etc mee. Totaal ongeveer: 16 kilo. Overgewicht kost, volgens Qantas, overigens Euro 50,00 per kilo. Ik overweeg ook om wat op te sturen. Heeft iemand tips wie het goedkoopste is? DHL, UPS?

De echte oplossing zou zijn als ik bij Qantas een regeling zou maken voor een gunstige prijs voor het vervoeren van een fiets buiten de 20 kilogram om. Bijvoorbeeld voor Euro 60,00 enkele reis voor een intercontinentale vlucht.

Wat vinden jullie hiervan? In hoeverre kijken jullie bij het bepalen van jullie keuze voor vliegtuigmaatschappij naar de bagagelimiet? Is het voor jullie een doorslaggevende reden om voor bijvoorbeeld niet voor Qantas, maar voor een andere maatschappij te boeken?

Ik hoop op vele reacties die ik eventueel aan Qantas kan voorleggen, zodat ze misschien iets kunnen doen aan deze rare limiet.

Rutger

Hoi Rutger,

Toen wij naar Australie en Nieuw-Zeeland vlogen met Quantas was het mogelijk om de fiets als "sportartikel" mee te nemen (net zoals surfplanken, enz). Dat kostte toen bijzonder weinig (relatief) en geeft je de rust dat je fiets zonder problemen mee kan. Én het zorgt ervoor dat je niet met 10 kilo aan handbagage rond moet zeulen.
We vlogen toen wel vanuit Singapore. Ik weet niet of die regelingen per land kunnen verschillen (officieel....officieus verschilt er heel veel)

Om terug te komen op je vraag:
Een (klein!) extra bedrag voor je fiets betalen vind ik een prima oplossing. Een fiets is tenslotte altijd iets meer werk om in een vliegtuig te laden dan een koffer.

Veel succes,
Marco

@Marco: ik zou ook best een kleine extra vergoeding willen betalen... als ik dan ook zeker weet dat ze die fiets netjes behandelen!

Want daar verbaas ik me toch wel over, als je ziet hoe die dozen er bij aankomst uitzien. En uiteraard de verhalen die je leest over het eindresultaat, das toch knap lullig als je vakantie dan nog moet beginnen!

Waarom geen Cathay of Singapore Airlines. Die doen veel minder moeilijk over fietsen.
Ik doe mijn fiets nooit in een doos, tenzij het grondpersoneel mij daar echt toe dwingt. Dozen bieden schijnbescherming en wegen teveel. Kunnen ze lekker plat neerleggen en er vervolgens loodzware Samsonites op smijten.
Ik was in het hotel in Bangkok waar de fietstochten van Asian Way of Life beginnen. Als je zag hoe die dozen eruit zagen.
Soms wil een grondstewardes dat ik een verkaring teken, dat ik de maatschappij niet verantwoordelijk stel voor schade aan mijn fiets, omdat hij niet in doos zit. Doe dat rustig, want zo'n verklaring is geen vrijbrief om wild met mijn fiets om te gaan. Bovendien heb ik mijn reisverzekering als vangnet. Ik heb een paar keer gezien hoe mijn in luchtkussentjesfolie verpakte fiets werd geladen. Een mannetje bracht mijn fiets speciaal naar het vliegtuig.Ging allemaal keurig. Vervolgens kwam de lorrie met de andere bagage aanscheuren. Door de te korte bocht vloog een deel van de bagage incl twee dozen met fietsen erin over het platform. Voor mij nooit meer een doos!!!!!!!!!!!

Hi Ruthger,
Ik zou toch eens flink babbelen met Quantas, want dat zou schandalig zijn! Kijk of je niet iets kan regelen, een leuk prijsje, voor de fiets. Veel luchtvaartmaatschappijen hebben een prijs voor de fiets, varierend van 40 tot zo'n 80 euro (vaak enkele reis).

Ik heb op de website van Quantas gekeken en alleen hetvolgende vinden:
http://www.qantas.com.au/info/flying/be ... gEquipment

Groet en succes!
Rena :wink:

Qantas kent de mogelijkheid om je fiets mee te nemen als "unaccompanied luggage". Dat houdt in dat je fiets meegaat met de eerste vlucht, waarbij er ruimte is in het vrachtruim. Dat betekent dat je fiets enkele dagen later aan kan komen dan jijzelf. Er geldt daarij wel een maximumtermijn.

Dit is wel goedkoper dan overgewicht betalen, maar of het echt goedkoop is geloof ik niet.

Gerd

Dit is de reden dat ik in 2002/2003 met United Airlines naar Nieuw Zeeland ben gevlogen. Over de Verenigde Staten dus. Duurt wel wat langer (Overstappen in Washington of Chicago en in Los Angeles), maar was erg goedkoop.

En de bagageregeling is super. Het two pieces concept. Wat neerkomt op twee stuks bagage, met maximum afmetingen waaraan een fiets in een doos nog gewoon voldoet. Het mooiste: elk 'piece' mocht 32 kg wegen. Da's dus 42 kg meer dan je Quantas ticket. En mijn vier fietstassen pasten makkelijk in een oude legerplunjezak (legerdump). Al met al ruimte voor meer bagage dan ik op de fiets mee wil nemen.

United Airlines vliegt volgens mij tegenwoordig zelf niet meer van LA naar Auckland, maar dat laatste stuk kun je dan met Air New Zealand. Die zitten in een samenwerkignsverband met UA en hebben deze vlucht overgenomen.

Ik heb overigens ook goede ervaringen met je fiets als 'sporting equipment' bestempelen. Dan is er soms veel meer mogelijk.

Veel succes,

Wilco

Hi Rutger,
Als je fiets apart met het vliegtuig mee kan, wellicht dat je kan regelen dat je fiets eerder verstuurd wordt. Ik heb dat ook geregeld met Swiss Air naar India. Er zaten namelijk al een paar fietsen op onze vlucht, waardoor onze (3 fietsen in totaal) niet meer met dezelfde vlucht mee konden. Wij hebben toen aangeboden om de fietsen met een eerdere vlucht mee te laten gaan en dat gaat morgen gebeuren, terwijl wij zelf vrijdag vliegen. Ze hebben ons verteld dat de fietsen in Zurich in hetzelfde vliegtuig als onszelf mee zullen gaan, omdat er problemen waren met het stuk Amsterdam-Zurich, i.v.m. een kleiner toestel. Ik ben benieuwd of dat allemaal gaat lukken. We zullen zien!
Groet, Rena :wink:

ps: Ik zou willen zeggen; Stel je open op en wees bereidwillig, kom met alternatieven, maar geef ze het gevoel dat hun de beslissing nemen, en alles gaat goed komen!

Ik heb destijds met Malaysia Airlines gereisd.Heen naar Perth en terug vanaf Auckland. Weliswaar was dat toen nog zonder fiets maar goeie verbindingen en service. (terugvlucht in OZ omgeboekt vanf Auckland)
http://www.malaysiaairlines.com.my/

heb even gekeken maar ziet er niet postief uit wat betref free allowance :S

Bicycles

Non-motorized touring or racing bicycles with single seats for carriage are accepted as checked baggage with certain limitations.
Any bicycle presented for carriage must be packaged in one of the following ways:

handlebars are fixed sideways and pedals removed and enclosed in a cardboard container

pedals and handlebars encased in plastic, styrofoam, or other similar material


Any bicycle presented in a box with overall dimensions not exceeding 62" and checked in lieu of one bag is accepted. In addition, 2 baggage systems with 2 conditions each, will apply accordingly:

1. Weight System for passengers travelling between Europe & Asia

Bicycle will be accepted as free checked baggage provided that handlebars are fixed sideways and the pedals are removed. It will be treated as any other piece of baggage, subject to excess baggage charge if weight exceeds free baggage allowance.

2. Piece System for passengers travelling across the Atlantic or Pacific

Bicycle will be accepted as 2 pieces of free baggage at 32kgs each. It will be treated as any other piece of baggage of up to 32kgs each and are charged an excess baggage rate of $US100 per piece.

Note: Some connection carriers and aircraft may not accept bicycles as checked baggage, and may have different limitations.

Alternatief is mogelijk je fiets apart versturen met de vrachtafdeling, hier wordt voor kano's ook naar verwezen:
http://www.maskargo.com/
Rutger schreef: Kortom veel te weinig, want ik neem mijn tent, pannen, slaapzak, fietstassen (voor en achter), matje, foto-uitrusting, fietskleding etc mee. Totaal ongeveer: 16 kilo. Overgewicht kost, volgens Qantas, overigens Euro 50,00 per kilo. Ik overweeg ook om wat op te sturen. Heeft iemand tips wie het goedkoopste is? DHL, UPS?
Rutger
Destijds heb ik vanuit Cairns (QLD) een didgeridoo verstuurt naar huis met TNT. Zelf afgeleverd op het gebouw bij vliegveld en werd thuis bezorgd bij mijn ouders. Ging uitstekend.

Iets versturen met de vracht (freight) kost veel! Ook daar heb ik naar geinformeerd de afgelopen weken.

Rutger,
2 jaar geleden met Malysian Airways naar NZ gevlogen.
Geboekt bij de Fietsvacantiewinkel.
Mocht totaal 40 kg meenemen incl. fiets.
Stop over gemaakt in Kala Lumpur.
Best bevallen.
Alleen op de terugweg had ik echt veel te veel bij me en dat koste toen echt geld. Eigen schuld dikke bult.

Veel plezier in NZ en AUS,

HG

Leen Verkerk

kijk inderdaad heel goed uit als je terug vliegt.
ik vloog met brunei airlines uit bangkok.
in bangkok zonder problemen (steeds daar) kunnen inchecken, fietsdoos en de tassen totaal kleine 40 kg.
bij vertrek uit nieuw zeeland werd ik zwaar beboet op overgewicht. Iemand met wie ik samenfietste was uit australie gevlogen met air new-zeeland, zonder problemen ivm overgewicht.
Met dezelfde maatschappij wilde hij naar huis vliegen, zij vroegen zo belachelijk veel voor het overgewicht dat hij de vlucht geannuleerd heeft en met een andere maatschappij naar huis is gevlogen (welke weet ik spijtig genoeg niet meer).
de boodschap is; wees heel voorzichtig als je die kant uitvliegt, vooral het personeel op de luchthaven in auckland is alles behalve flexibel.
bij aankomst werd bij mij alle bagage uitgeladen door de douane, en werden de fiets en tent minutieus onderzocht op spoortjes zand of gras (welke er absoluut niet mogen aanhangen).

Ze zijn inderdaad erg streng in Auckland. Maar wat betreft die modder en oud gras aan banden, schoenen en tenten hebben ze wel gelijk. Het onbedoeld inmporteren van uitheemse beestjes kan grote gevolgen hebben voor de lokale natuur. Maak je spullen vantevoren dus heel goed schoon. Dat scheelt gezeur. Ze zijn overigens erg vriendelijke op het vliegveld. Echt een verademing na twee tussenstops in de Verenigde Staten. Er stonden voor douane en immigratie al vrijwilligers met gratis koffie en thee voor de vermoeide toeristen. Dat heb ik verder nooit ergens meegemaakt.

Op de terugweg gingen ze bij ons wel een beetje te ver. We moesten alle vier onze tube solutie inleveren. Volgens de beveiligingsbeambte was het echt onverantwoordelijk dat we zo'n brandbaar goedje in onze bagage hadden zitten. Zij beweerde dat solutie spontaan kan ontbranden in de lucht. Belachelijk natuurlijk.

De volgende fietsvakantie met vliegtuig had ik dus voor de zekerheid extra tubes in mijn bagage gestopt. Eentje bij de rest van de plakspullen om op te offeren aan de beveiliging en dan nog eentje om echt te gebruiken.

Wilco

In februari van dit jaar ben ik naar Nieuw Zeeland gevlogen met Malysian Airlines. Ik kwam uit bij deze maatschappij omdat ze naast de redelijke prijs en slechts maar een tussenlanding (Kuala Lumpur), ook een bagagelimit tot 30 kilo aanboden. Je mag dus 10 kilo extra meenemen wanneer je een fiets bij je hebt. De fiets moet echter wel in een doos verpakt worden maar dat gaf bij mij geen problemen. Naast deze 30 kilo droeg ik ook nog eens 11 kilo aan handbagage mee maar daar werd toen niet op gelet. Waarschijnlijk had ik geluk want ik las dat er op het moment goed gecontroleerd wordt op het gewicht van de handbagage.
Quantas is misschien ietsje goedkoper dan andere maatschappijen maar voor mij is ook belangrijk dat ik niet teveel moet betalen voor mijn fiets.

Ik wil jullie allemaal danken voor de reacites.

De reden dat ik voor Qantas heb ik gekozen (en daarmee voor British Airways en Britisch Midland als partners) heeft o.a. te maken met mijn reisroute en de geringe kosten van het ticket. Ik ga vanaf Amsterdam via Londen via Sydney via Auckland naar Christchurch. Deel twee van mijn reis (drie en halve week later) zal gaan vanaf Christchurch via Auckland naar Melbourne. Deel drie zal ongeveer een maand later gaan vanaf Melbourne naar Perth. Het einde van deze tocht zal op 18 mei vanaf Perth via Singapore via Londen naar Amsterdam gaan.

Ik ben nog in onderhandeling met de maatschappij Qantas over een vrijstelling van de fiets, geringe vergoeding, speciale uitzondering voor fietsers (onder het mom van fietsers kiezen eerder voor een andere maatschappij als de bagagelimiet gunstiger is). Mocht dit allemaal niet lukken dan stuur ik gewoon mijn kampeeruitrusting, gereedschapjes, reservebanden etc met TPG Post op. Gewoon via het postkantoor. Het opsturen van een pakket tot 10 kilogram met priority naar Nieuw-Zeeland kost slechts Euro 50!. Voor een pakket tot 5 kilogram betaal je Euro 29. Goedkoper heb ik het niet kunnen vinden. Op de terugweg wordt het zelfs nog goedkoper, omdat ik het dan economy kan verzenden. Merk het na een maand of twee wel als ik mijn pakket met tent en dergelijke krijg

De fiets (14 kilogram) neem ik uiteraard mee.

Wat ik niet snap dat iedereen zoveel meeneemt op reis. Aan 20 kilogram exclusief fiets moet je toch ruim genoeg hebben? Ik heb inmiddels een tent van 1 kilogram van Coleman. Het is niet veel meer dan een grote bivakzak, maar Down Under heb je toch niet meer nodig met dat heerlijke klimaat en die luxe campings?

Rutger

Alles wat je thuis laat, is meegenomen

Rutger schreef:tent van 1 kilogram van Coleman. Het is niet veel meer dan een grote bivakzak, maar Down Under heb je toch niet meer nodig met dat heerlijke klimaat en die luxe campings?

Rutger
Nou, ik heb toendertijd aan het einde van de middag anders behoorlijk staan klappertanden op de look-out in Alice Springs, (nu was dat wel begin september) :?

In ieder geval een mooie reis gewenst :D

Je moet niet al te optimistisch zijn over het optimale klimaat en de luxe campings, hoor. In Australie moet je dekking zoeken zodra de zon ondergaat i.v.m. de zwermen muggen die de aanval inzetten op je armen en benen. Ze prikken trouwens dwars door je binnentent heen dus let erop dat je niet met je knie of arm tegen het doek ligt.
Ook de vliegen zijn niet weg te slaan wanneer je aan het eind van de dag je zelfgebrouwde maaltje wilt nuttigen. En heb je wel eens een regenbui meegemaakt.....? Ik kies dan toch voor een iets zwaardere tent met meer comfort.
In Nieuw Zeeland regent het ook vrij regelmatig en het wordt al vroeg donker. Een iets grotere tent is dan toch wel zo prettig.
Niet te vergeten....de sand-fly's!
Ik wil je overigens niet ontmoedigen hoor. Dit soort ontberingen maken een fietsreis natuurlijk ook weer heel bijzonder en avontuurlijk.