Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen Nieuw-Zeeland met fietskar - Forum Wereldfietser

Ervaringen Nieuw-Zeeland met fietskar

Van half januari tot eind maart zijn wij met zijn drieen in Nieuw-Zeeland gaan fietsen. Onze zoon van 3 jaar zat bij mij achter in een Thule Chariot fietskar.

Onze route is grofweg: Christchurch->Methven->Fairlie->Tekapo->Alps2Ocean Trail
Bus naar Dunedin, dan trein naar Middlemarch-> Otago Rail Trail
Bus naar Queenstown en vervolgens per bus naar Fox Glacier en met bus naar Ross
Dan Westcoast Wilderness Trail-> bus naar Motueka -> Tasman Great Taste Trail -> Bus naar Picton -> Boot naar Wellington - Bus naar Whanganui -> Mountains2Sea Trail -> Ohakune -> Old Coach Rail Trail -> National Park -> Turangi -> bus naar Taupo -> Rotorua -> Matamata -> Waihi Beach ->Coromandel -> ferry naar Auckland.

Route is ook hier te vinden.https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/Re ... 2x2048.jpg

In totaal 2500 kilometer gefietst en 29 uur in bus/boot gezeten.

Onze ervaringen zijn zeer positief. Rijden over de snelwegen is prima te doen. Auto's houden prima rekening met je. 1 of 2 keer geschrokken van een bus die vlak langs je rijdt, maar verder geen problemen. De trails zijn ook prima, al zijn op de de A2O de barriers soms wat smal voor fietsen met bagage.

De mensen in NZ zijn supervriendelijk, dat heeft ons het meest verbaasd. Verder zijn de supermarkten heel duur en is uiteten juist weer relatief goedkoop. Wij hebben overnacht in huisjes/Airbnb/camping met een budget van 200 euro per dag. We hebben daar erg luxe van kunnen rondreizen.

De mooiste foto's zijn hier te vinden: https://www.instagram.com/aristosnl/
Even nieuwsgierig: bedoel je met Old Coach Rail Trail de Old Coach Road direct 'achter' Ohakune? Dan ben ik wel benieuwd wat voor fietsen en karretje jullie hadden OF dat ze die trail hebben opgeknapt afgelopen jaar? Of wat voor bikkels jullie zijn misschien. Wij vonden hem vorig jaar namelijk op vakantiefietsen met bagage niet te doen - we zijn 3 uur bezig geweest met die 15 kilometer en ik heb er m'n rug op geblesseerd (met het scheve duwen van m'n fiets).

Wij hebben ook wel trails gedaan (of dus juist niet) waar je met bagage echt niet door de hekjes kwam. En het lastige is dat je over dat soort dingen slecht vooraf aan informatie kan komen.

Louise
Aristos schreef:
vr 05 apr, 2019 15:25
Onze route is grofweg: Christchurch->Methven->Fairlie->Tekapo->Alps2Ocean Trail
Bus naar Dunedin, dan trein naar Middlemarch-> Otago Rail Trail
Bus naar Queenstown en vervolgens per bus naar Fox Glacier en met bus naar Ross
Dan Westcoast Wilderness Trail-> bus naar Motueka -> Tasman Great Taste Trail -> Bus naar Picton -> Boot naar Wellington - Bus naar Whanganui -> Mountains2Sea Trail -> Ohakune -> Old Coach Rail Trail -> National Park -> Turangi -> bus naar Taupo -> Rotorua -> Matamata -> Waihi Beach ->Coromandel -> ferry naar Auckland.

Route is ook hier te vinden.https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/Re ... 2x2048.jpg

In totaal 2500 kilometer gefietst en 29 uur in bus/boot gezeten.

Onze ervaringen zijn zeer positief. Rijden over de snelwegen is prima te doen. Auto's houden prima rekening met je. 1 of 2 keer geschrokken van een bus die vlak langs je rijdt, maar verder geen problemen. De trails zijn ook prima, al zijn op de de A2O de barriers soms wat smal voor fietsen met bagage.
Dank voor het delen van de info! :P
Kan het komen dat jullie het als goed te doen ervoeren omdat het toeristen seizoen afliep?
Wij onderzoeken ook een route in NZ in voorjaar of najaar buiten het hoogseizoen over de autovrije trails met daar waar nodig of wenselijk een transfer per bus/trein daar waar het te druk is. Verliep het reizen per bus goed, kon je naar een busstation gaan en instappen? Of moest het ver van te voren gereld worden? Welke maatschappij hadden jullie? Wat kost een kaartje ongeveer ter indicatie? En heb je ook een indruk gekregen over de kampeerstatus in dit land? Wij hebben een beperkter budget dan jullie dus willen voornamelijk (wild)kamperen. En dan de laatste vraag, heb je toevallig ook een gps track ter beschikking? Thnx alvast!
Mijn indruk is dat de topicstarter hier niet meer komt - mijn vraag van hierboven staat al sinds eind april onbeantwoord helaas. Ik kan misschien een paar vragen beantwoorden:

- Wild kamperen mag niet in Nieuw-Zeeland, in de zin van: je mag niet zomaar ergens gaan staan. Als je het land respecteert, doe je het ook niet, dat wild kamperen, gezien de grote toeristenmassa's die de natuur toch al onder druk zetten - is mijn mening. Er zijn wel aangewezen plekken en wilderniscampings waar het wel mag. De wilderniscampings van de DOC vonden wij nog vrij prijzig. Wij hebben één keer op een gratis veld gestaan, maar daar was dan niet eens drinkwater. De campings zijn verder vaak luxueus - en duur. Nieuwzeelanders zijn wel heel gastvrij, dus bij mensen thuis overnachten is een bespaar-optie.

- Bus moet je van tevoren reserveren, met aankondiging van je fiets. Wij hebben meegemaakt dat verzetten daarvan 'officieel' niet mogelijk was, maar de chauffeur kneep een oogje toe - zo gaan de dingen daar wel vaker. Ik heb geen idee hoe het met een fietskar gaat. Prijzen weet ik niet meer, niet heel duur in elk geval.

- Treinen zijn meer een toeristisch uitje dan een serieuze vervoersoptie. Auckland-Wellington bijvoorbeeld rijdt niet eens elke dag.

En wat ik hierboven schreef: wij hebben wel trails meegemaakt die we zelfs zonder fietskar (maar dus wel met bagage) erg lastig vonden, en je vindt vooraf niet altijd betrouwbare informatie. En ja, zeker groot verschil hoog- en laagseizoen in drukte. Laagseizoen buiten de grote wegen en omgeving Auckland is ook de weg prima te doen.

Louise
Onze vakantie was fantastisch. Mensen zijn supervriendelijk, en het verkeer vond ik best meevallen. Fietsen met fietskar was flinke uitdaging, maar best leuk. Ik ben wel een ervaren fietsen met goede conditie (10k per jaar). We hebben flink vooruit geboekt, zodat we leuke overnachtingen hadden, en dat ging allemaal prima. Natuur is fantastisch, maar de mensen nog veel meer!!!


Verliep het reizen per bus goed, kon je naar een busstation gaan en instappen?
Dat ging goed, maar je moet wel vantevoren reserveren via Intercity. Dan kon allemaal online en ging makkelijk. De buschauffeur is niet blij met fietsers, maar we zijn nergens geweigerd. Zelfs toen we opeens met 6 fietsers bij een bus aankwamen.

Of moest het ver van te voren gereld worden?
Vantevoren dus, maar kan soms ook enkele dagen of een week.

Welke maatschappij hadden jullie?
Intercity.co.nz

Wat kost een kaartje ongeveer ter indicatie?
Ik had een 30 uur kaart genomen. Die kosten uit mijn hoofd iets van 200 euro. Die hebben we helemaal opgemaakt.

En heb je ook een indruk gekregen over de kampeerstatus in dit land?
Kamperen kan prima op de vele campings. Wildkamperen heb ik ook wel gezien, maar is inderdaad officieel niet toegestaan. Ik heb fietsers gehoord die voor erg lage budgetten overnachtten.


En dan de laatste vraag, heb je toevallig ook een gps track ter beschikking? Thnx alvast!
Contact me even op Strava: https://www.strava.com/athletes/259950 Daar heb ik in januari t/m maart alle gpx-en staan.

E