Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen in Australia - Forum Wereldfietser

fietsen in Australia

Hallo,

Ik ben ook mijn vakantie aan het plannen en Australie lijkt me steed leuker om te doen. Andere kant van de wereld en niet al te koud land. Iemand die ervaringen en tips heeft? Zijn de campings duur en het eten als je gewoon zelf kookt? Ik zat te denken er in april heen te gaan. Is de herfst daar, maar denk niet dat het te koud wordt dan al. Met koud bedoel ik lager dan 10 graden.

Wat route betreft zat ik te denken aan Sydney-Melbourne-Adelaide en dan via broken hill terug naar Sydney. Dan met de trein naar de westkust om rond Perth te fietsen, of misschien omhoog naar Cairns, Darwin misschien.

Alle advies of tips welkom.
Wij fietsten 5000 km in Oz in 2016 en gaan er zeker terug.
Echter ; wegen zijn er smal langs de kust en druk , het weggedrag is abominabel. Eenmaal in de Outback begint het grote genieten.... Camping zijn geweldig en 25-30 A$ maar nergens nodig , iedereen kampeert wild ,ook omdat de afstanden tussen campings te groot zijn. In het Noorden ook gratis campgrounds.
Ondergrens van 10 graden is te optimistisch ,je wilt naar 't koudste hoekje van het land en wij hadden regelmatig een dag regen en 4 graden , zeker in de bergen . NT en QL zijn wel mooiweer garantie.
Eten is erg, heel erg duur ;zakje boodschappen voor 3 dagen 80 A$, dus altijd zelf gekookt hoewel in grote steden prima te eten is voor Hollandse prijzen.
En eh.... hoofdnet meenemen ,de vliegen leveren meer ergenis dan al die krokodillen en slangen.
Groeten van Pier.
bikeiteasy.wordpress.com
Hoi Cycler,
Pievits heeft al prima informatie gegeven. Als aanvulling kan je ik je Blue Mountains aanbevelen. Maar ook hier geldt, het kan behoorlijk koud zijn. Wij moesten in hetzelfde jaargetijde alles uit de tas trekken om het nog een beetje warm te hebben.
Bedankt voor de tips. Ik ga in April naar Australie. Ik ga van Sydney naar Perth fietsen en dan omhoog naar Darwin. Ik kan 6 maanden blijven dus moet lukken. Eventueel doe ik Adelaide naar Perth met de trein als ik tijd tekort kom.

Campings lijken erg duur maar op dit moment is 1 euro 1.6 australische dollar. Dus camping van 25 dollar is dus ongeveer 15 euro. Valt mee en als ik ook nog ga wild kamperen hoeft het iet te duur te zijn. Is wild kamperen overigens veilig om te doen in Australie?

Ik heb budget van 40 euro per dag, dat is dus 63 dollar. Moet lukken denk ik. Bedankt voor de tips.
Veilig wildkamperen is iets dat tussen je oren zit. Van de overleden reizigers waren er vorig jaar 3 wildkampeerders en 5318 hotelgasten. Fietsen op wegen met automobilisten is je grootste gevaar, niet de nacht/avond. Het land is zo groot dat je elke nacht volledig uit het zicht kunt kamperen. Typische Oz-engerds zijn kwallen [komen niet in de tent] krokodillen [ komen niet verder dan 200 mtr. van 't water] spinnetjes [Mmm.......tjah]slangen[niet het kreupelhout ingaan!]. Dingo's en wilde honden blijven bij de mens uit de buurt.
Water is je eerste zorg ,probeer ruimte voor 8 liter op je fiets te creeren. Zonnebrand ,hoed en weer dat net over je hoofd. Een heel gemiddelde afstand tussen 2 kranen is 235 km. Dus ook ruimte voor 3 dagen eten! En ja ,je kunt 235 km in 3 dagen fietsen maar niet met Ozzy -headwind . Oh en soms blijkt die kraan niet te bestaan...........
Ons leven is eens gered door een buitenkraan van een verlaten woning, waar geen nachtvorst is gaat de kraan ook niet dicht !! Jaren-oude legionella maar alles beter dan dorst.
Still the best place to ride a pushbike..........
Hallo,

Ik ben net terug van mijn tweede fietsreis van drie maanden door Australië en heb andere ervaringen dan de andere fietsers die hier reageren. Ik heb heerlijk gefietst, nooit wild gekampeerd maar steeds op campings, amper last gehad van het verkeer, elke dag met hooguit 2,5 liter water gefietst, maar 1 dag met een vliegennet gefietst. Ik vind Australische supermarkten niet overdreven duur en ook hier geldt: hoe groter de supermarkt, des te goedkoper.

Ik ben van eind november tot eind februari van Perth naar Melbourne gefietst en heb dagtemperaturen gehad van 16 t/m 47 graden en nachttemperaturen van 8 t/m 30 graden. Ik heb, exclusief heen- en terugvlucht, gemiddeld 35 euro per dag uitgegeven (58 nachten gekampeerd, 5 nachten airbnb, 2 nachten hotel en de overige nachten bij vrienden) en zowel zelf gekookt als uit eten geweest.

Al met al was het weer een fantastische reis met mooie ontmoetingen, veel wildlife, prachtige natuur. Heerlijk gefietst en meer dan 60 boeken gelezen (ook een hobby van me :D ).

Groet, Petra.
piviets schreef:
vr 08 mar, 2019 22:31
Een heel gemiddelde afstand tussen 2 kranen is 235 km. Dus ook ruimte voor 3 dagen eten! En ja ,je kunt 235 km in 3 dagen fietsen maar niet met Ozzy -headwind . Oh en soms blijkt die kraan niet te bestaan...........
Ons leven is eens gered door een buitenkraan van een verlaten woning, waar geen nachtvorst is gaat de kraan ook niet dicht !! Jaren-oude legionella maar alles beter dan dorst.
Still the best place to ride a pushbike..........
Ik neem aan dat deze 235 km ind eoutback is? Ik begin in Sydney en ga dan eerst naar Melbourne.Dit is het dichtbevolkte gebied van Australie. Ik zie op de kaart dat je hier wel regelmatig dorpjes enzo tegenkomt. Door de nullabor zal het wel anders zijn. Eerste etappe word denk ik Sydney-wollongong. iets van 80km
Petra137 schreef:
za 09 mar, 2019 22:50
Hallo,

Ik ben net terug van mijn tweede fietsreis van drie maanden door Australië en heb andere ervaringen dan de andere fietsers die hier reageren. Ik heb heerlijk gefietst, nooit wild gekampeerd maar steeds op campings, amper last gehad van het verkeer, elke dag met hooguit 2,5 liter water gefietst, maar 1 dag met een vliegennet gefietst. Ik vind Australische supermarkten niet overdreven duur en ook hier geldt: hoe groter de supermarkt, des te goedkoper.

Ik ben van eind november tot eind februari van Perth naar Melbourne gefietst en heb dagtemperaturen gehad van 16 t/m 47 graden en nachttemperaturen van 8 t/m 30 graden. Ik heb, exclusief heen- en terugvlucht, gemiddeld 35 euro per dag uitgegeven (58 nachten gekampeerd, 5 nachten airbnb, 2 nachten hotel en de overige nachten bij vrienden) en zowel zelf gekookt als uit eten geweest.

Al met al was het weer een fantastische reis met mooie ontmoetingen, veel wildlife, prachtige natuur. Heerlijk gefietst en meer dan 60 boeken gelezen (ook een hobby van me :D ).

Groet, Petra.
Leuk van Perth naar Melbourne. Hoe was het fietsen door de nullabor? 35 euro klinkt goed. I heb 40 euro per dag te besteden. Hoe waren de camping in Australie en hoeveel betaal je ongeveer? Ik ga ongeveer hetzelfde doen, maar dan van Sydney naar Perth en dan omhoog naar Darwin, als alles goed gaat. Hoe lees je 60 boeken op een fietsreis in 3 maanden? wel leuk hoor
E-reader?
Als je er tijd voor hebt en nog een bijzondere fietsbestemming zoekt: Tasmanië. Kun je in ongeveer drie weken rondfietsen en dat is geweldig! Wij waren er vorig jaar, erg lekker gefietst, verkeer geen probleem, het weer gaat wel alle kanten op, en het is veel klimmen. Maar qua natuur en cultuur/geschiedenis/mensen fantastisch. De afstanden zijn er minder groot dan op het vasteland, dat maakt het fietsen wat makkelijker.

Wij hebben niet wildgekampeerd, dat mag daar ook niet, maar je hebt wel veel simpele veldjes, gratis of voor weinig geld. Goeie app voor: WikiCamps.

We hebben daarnaast in de omgeving van Melbourne wat gefietst, dat ging ook goed, vooral op de trails, zoals voormalige spoorlijnen enzo. In de Outback niet gefietst, wel een excursie gedaan, maar de saaiheid van het landschap plus de vliegen lijken mij eerlijk gezegd bepaald geen pretje.

Louise
Loes van den Bergen schreef:
zo 10 mar, 2019 09:51
E-reader?
Ging mij meer om de tijd om het te lezen. 60 boeken in 90 dagen is 1 boek elke anderhalv dag. Best veel.
Hoi,
Ja, ik fiets veel en ik lees veel :D :D :D En op een e-reader.
Ik zou met de trein over de Nullarbor gaan, maar die werd gecanceld, vanwege een ontspoorde trein op het traject, dus uiteindelijk met het vliegtuig. Campings kosten tussen de 13 en 38 dollar per nacht, gemiddeld zo'n 25 dollar. Campings in Australie zijn zoals campings in Europa: van prachtig tot heel primitief en alles daar tussenin. Wel bijna altijd met campkitchen, dus ik had geen brander bij me.
Groet, Petra.
Tasmanie is zeker aan te bevelen maar kan in april wat fris zijn. Wij hebben een paar jaar geleden midden in de zomer (jan-feb) een rondje gefietst en toen was het aangenaam wb temperatuur. Dit jaar zou dat misschien niet zo zijn geweest, heetste zomer ooit met wekenlang 30+ en max 39. Victoria en NSW kunnen erg druk zijn, vooral wegen langs de kust. Ook zijn de automobilisten en chauffeurs nou niet echt vriendelijk naar fietsers. Als je in dunner bevolkte gebieden komt is het vaak een stuk beter. Wij hebben een paar weken gefietst in noord Queensland en dat was probleemloos. Wel een beetje warm, zelfs midden in de winter.
Veel fietsreizigers hier zijn lid van Warm showers dus dat kan je in de meer dichtbevolkte gebieden nog wat schelen in accommodatie kosten. In plattelands dorpen is er vaak een Showground waar je kan kamperen. Kosten lopen uiteen van $5 tot $25, evenals de voorzieningen (niet noodzakelijk een rechtevenredig verband).
Wereldfietsers die in zuid oost Queensland onderweg zijn, zijn altijd welkom om hun tent op te zetten in onze tuin of de slaapbank uit te proberen.

Frank