Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuw Zeeland niet aantrekkelijk (meer)? - Forum Wereldfietser

Nieuw Zeeland niet aantrekkelijk (meer)?

Ik las dit bericht van 'The Wandering Nomads' op facebook. Ik ben benieuwd of het inderdaad zo erg is. Het leek me in elk geval goed om te delen

https://awanderingphoto.com/2017/03/04/ ... e-touring/


I haven’t written in a while because I haven’t been taking pictures. And I haven’t been taking pictures because it didn’t feel as if I would be telling the whole story. A week along the west coast of New Zealand represented an accumulation of frustrations that we have experienced throughout the country – a lack of dirt roads or alternatives to busy highways, crowded camping, and the sheer numbers of tourists absolutely everywhere – and though the region was geologically fascinating, with glacier covered mountains just meters away from the sea, we had a hard time enjoying it.
New Zealand is busy, busy in a touristic way I couldn’t have even imaged possible. There are camper vans parked on every street corner, hundreds in every campsite, and thousands every single day on the road going every which way. It can be hard to even meet a local in so many towns (at least down here in the South Island) as the number of tourists far exceeds the number of locals. In fact, statistically there are more foreigners a year who come to New Zealand than the actual number of residents. And we too are tourists, adding to those numbers.

Freedom camping is illegal in most areas of New Zealand as the sheer numbers of campers would quite literally destroy the place, and though this is perfectly understandable, is does take away our favorite part of cycle touring; finding a totally isolated place high on a mountain or down by a river to cook dinner, watch the sunset, and fall asleep as the day turns to night. Instead, we find ourselves camping among dozens (and sometimes hundreds) of others all crammed together, sometimes literally only a foot or two away, and since a vast majority of the camper vans are driven by those under 25 (with a large percentage being 18/19 year old Germans) it’s quite common for someone to be playing their music at midnight.

After speaking with multiple other cyclists who cycled throughout the country ten or twenty years ago they all say the same thing – it didn’t use to be like this, and they won’t be coming back again anytime soon.

We are disappointed by the lack of dirt roads or highway alternatives as we had been lead to believe that we could do much of the country following a route – the Aotearoa – described as “similar to the American Great Divide.” After a week or two along it we figured out it wasn’t anything like the true dirt road/single track mountain biking great divide of the U.S. so we have been creating our own route ever since, though, out of necessity, we have ended up back on it many times. We aren’t the only ones who feel mislead either. We have met a dozen or so full suspension mountain bike/fat bike bikepackers expecting mostly dirt roads/single track who are thoroughly unimpressed. Though there are a handful of really wonderful mountain bike routes, the reality includes a whole lot more paved busy highways than any of us could have imaged.

We are spoiled. After cycling through the Andes and the Himalayas we have high standards, especially when it comes to free camping in beautiful places and high difficult passes on quiet roads through the mountains. And it certainly hasn’t all been negative. We loved the Molesworth station and St. James route in the northern part of the South Island, as well as many different sections of the North Island (which we now realize is much less busy). And the country is visited by six million people every year for good reason; it really is beautiful, the kiwis really are incredibly friendly, and there really is a lot to do in terms of outdoor adventures. And the rivers. The rivers are stunning. I have never seen so many clear, clean, colorful rivers in my life.
If someone was to ask, we wouldn’t recommend cycle touring New Zealand, not in the traditional way anyways, but with a self-contained camper van (self-contained vans can camp for free whereas nobody else can), packrafts, a backpacking backpack, and mountain bikes with a bikepacking set up we think New Zealand would be a great country to visit during the off-season. From April – December there are multiple trekking routes which open up to mountain bikes, plus, all of the other trekking routes see a huge decrease in users meaning you would actually be able to find yourself a bit of solitude. With a self-contained camper van you would be able to pull off and camp in a whole lot more places, plus, you would be able to drive between the mountain biking loops where riding isn’t all that great anyways. And with packrafts you could explore (and fish!) all of the breathtaking rivers throughout the country.

Since we are lucky enough to be here, spending time together on an extended vacation doing what we love, we are most certainly going to make the most of it even if it isn’t what we had expected. Along the west coast we figured out that by waking up at six we were able to enjoy the ride for a few hours before the herds of camper vans began their daily migration, and I have begun trail running before or after our rides which has allowed me to explore trails without a single other person on them, and watch sunrises or sunsets from various scenic locations. We are also planning out our next month to include some mountain biking routes, as well as some other adventures that should take us much farther away from the traffic (there will be packrafts involved)!

The only three pictures I took this week: us at sunrise enjoying the mountains and momentarily quiet roads (at the top of the page), a photo (no added color) which shows one of the amazing sunsets we got to witness, and a random mountain who happened to get his photo taken.
Wonend in een gemeente - niet waar ik nu woon - met twee recratieparken met elk meer dan duizend huisjes trok ik toen ik kind was al de conclusie dat het fijn is dat de meeste toeristen naar dezelfde plaatsen gaan en niet verder kwamen dan de wandelroutes in het bos ernaast. Daardoor kon ik in het tweede bos ernaast al rustig fietsen.
Ik ben dan soms ook terughoudend geworden met het maken van reclame voor bestemmingen. Zo doe ik aan dingen als 'Wat is jouw mooiste plekje' per definitie niet mee en heb ik geen website vakantieverhalen.
Over Nieuw Zeeland kan ik geen ervaring delen, maar dat de enorme outdoor-hype tot overlast gaat leiden in bekende natuurgebieden in minder grote landen lijkt me te verwachten. Het wachten is op een wildkampeerverbod in Schotland bijvoorbeeld. Iets is alleen leuk als het niet te massaal is, over het algemeen.
Afijn; "niemand is een binnenmens" volgens een bekende outdoor-winkelketen. Nee, en dat merk je.
Is het niet ook een verwachtingenkwestie? Het komt op mij een beetje over alsof ze veel leegte en eenzaamheid verwachtten, dan is het al gauw te druk. Ik heb er andere Nieuw-Zeelandfietsers niet over gehoord. Maar mij helpt het in elk geval wel voor de beeld- en verwachtingvorming, zo'n post!

Louise
Ik heb het blog van deze man vrijwel dagelijks gevolgd op zijn 90-daagse fietsreis door Nieuw Zeeland in 2016. Ik kreeg niet het gevoel van grote drukte. Wel dat auto's vaak agressief rijden, al kan dat ook een Amerikaanse gevoeligheid zijn. Ik merk wel vaker dat Amerikanen zich op een weg zonder 'shoulder' snel onveilig voelen.
Lees zijn Final Thoughts over 'the good, the bad and the ugly' voor toerfietsers in NZ.
We hadden dezelfde 'gevoeligheid' 17 jaar geleden. En dan zijn wij toch afgeharde Brabantse boeren die normaal niet zo bang zijn in het verkeer. De Kiwi's zijn extreem aardig als ze niet in een gemotoriseerd voertuig zitten. En extreem gevaarlijk als ze dat wel doen. Dat was toen ook onze observatie en ervaring op de weg.

Nu ga ik volgend jaar weer naar NZ. Maar de oplossing is er: off-road rijden :D :D

Trouwens, de papegaaien daar, die zijn pas vervelend! Eten al het rubber van je fiets als je even niet oplet. Keigevaarlijk daar, ga er niet heen met z'n allen. Australië is vast mooier......of Argentinië of Mexico...


Groeten BertV
avic schreef: Trouwens, de papegaaien daar, die zijn pas vervelend! Eten al het rubber van je fiets als je even niet oplet. Keigevaarlijk daar, ga er niet heen met z'n allen. Australië is vast mooier......of Argentinië of Mexico...
Groeten BertV
Dat doet alleen de Kea gelukkig. Dat is de bergpapegaai of sneeuwpapegaai die alleen in de Alpen zit op het Zuid-eiland. Je komt ze veel tegen bij Arthur's pass en op sommige picknick plaatsen of campeerplaatsen waar ze gevoerd worden door toeristen. Let wel ze slopen ook gerust tentjes met die blikopener van een snavel, ze hebben gewoon een enorme rubber fetisj.
Daarnaast is er nog een Kaka papegaai (wat kleuriger dan de groene kea) die laat je spullen wel met rust en de uiterst zeldzame kakapo die niet kan vliegen.
Maar ik zou inderdaad maar wegblijven voordat je de papegaaienziekte krijgt! :P
De Kiwi's zijn extreem aardig als ze niet in een gemotoriseerd voertuig zitten. En extreem gevaarlijk als ze dat wel doen. Dat was toen ook onze observatie en ervaring op de weg.
De 'buren' schijnen ook een reputatie te hebben zie het blog van Matthew: https://arctic-cycler.com/2016/12/19/da ... rk-sydney/

Nog meer reden om niet te lang op het asfalt te blijven - als er andere mogelijkheden zijn natuurlijk -
Er komen teveel mensen overal. Dat merk je al in Nederland. Er komen hondenlosloopgebieden in natuurparken en afgesloten stiltegebieden voor de dieren en ieder plekje wordt steeds meer bezet, met een pad voor dit en een pad voor dat. En iedereen vliegt overal naar toe, wat super-vervuilend is, om vervolgens daar te genieten van de schoonheid. We putten de aarde uit.
Als je er wat van zegt: We kunnen beter geen kinderen meer nemen voorlopig, kom je aan de integriteit van mensen, zo is het excuus.
Maar als we zelf niet de verantwoordelijkheid nemen, wordt het voor ons gedaan.
Begin mei van Maastricht naar Parijs gefietst en mij er juist over verbaasd hoe leeg het in onze achtertuin is. We moesten echt van de route (Benjaminse) af voor een supermarkt of een kop koffie. Tot kort (ca 40 km) voor Parijs was bijvoorbeeld wildkamperen prima te doen. En inderdaad: het is verstandig als je niet van drukte houdt bepaalde gebieden/landen te mijden.
Denk dat het erg te maken heeft met wanneer je naar NZ gaat. Ik kan vaak het hoogseizoen vermijden en fietste zodoende in september 2016 een rondje zuider eiland. Ik ben in 3 weken 1 fietser tegengekomen. En heel veel magpies, díe waren pas gevaarlijk!!

Ik vond het met tijden best alleen, stond vaak in mn eentje op de camping. En ook in 'dorpjes' was er destijds weinig leven. Maar de mensen die je tegenkomt waren echt heel hartelijk, en het land is prachtig. Maar het was wel zo alleenig dat ik dit jaar in het hoogseizoen naar noord spanje ga. :wink:
Hoi

Ik ben an plan in januari en february 2018 2 mndn te gaan fietsen over het zuider eiland. Graag open voor info, kaarten, verhalen , tips en misschien bike maatjes die een traject mee willen gaan.

groetjes Harmke
Hoi Harmke,

In februari 2018 start de Tour Aotearoa…ofwel de tour du Nieuw Zeeland. Start is op het noordereiland en ergens eind februari zullen we over het zuidereiland fietsen. Het kan interessant zijn om deze route te bestuderen omdat die zoveel mogelijk offroad gaat. En veel mooie paadjes zal volgen (hoop ik toch). En er is een uitgebreid netwerk met fietspaden zie http://www.nzcycletrail.com

succes alvast

BertV
Hoi

Dank voor jullie info.

Zeker nieuw zeeland is lang niet helemaal ongerept meer maar toch hoop ik de meute van de Aotearoa tour een beetje voor te zijn. Ik start eind december en de tour start op 10 feb met de eerste renners.

Aanvankelijk dacht ik het met mijn trekking bike te doen maar ik overweeg nu toch een MTX 29 inch.


Groetjes Harmke
Hallo

Wij gaan 30 december t/m 3 maart rond fietsen op het zuider eiland. Als leidraad gebruik ik de routes uit het boek classic new zealand cycle trails.
Voor zover ik lees en begrijp zijn het meestal autoluwe tracks. Dit jaar in India (rajasthan) en nepal vertelde iedereen over drukte en hectiek, maar dit veel best mee. We zien wel.

Groetjes henk
De feedback die ik van klanten krijg, is dat met name de huurcampers (oftewel de bestuurders m/v) rakelings inhalen. Uiteraard heb je de fietsgidsjes van Nigel Rushton, maar Nieuw Zeelandse klanten hebben ook wel eens mooie fietsgidsen meegenomen. Het wordt steeds beter maar op doorgaande wegen is het oppassen geblazen, met name op het Noordereiland.
Ik ben ook van plan om jan+feb 2018 naar NZ te gaan en daar dus de route die BertV aangeeft te gaan rijden. Heb er nog over nagedacht om me in te schrijven voor de race, maar ik wil deze route op m'n gemak kunnen fietsen en onderweg ook eens ergens te kunnen blijven 'hangen'.

Het plan is om op de heenweg naar Auckland te vliegen en van daaruit op de fiets naar het noordelijkste punt van het noordereiland te rijden voor de start van mijn Tour Aotearoa. En uiteindelijk van het zuidelijkste punt van het zuidereiland weer naar Queenstown te rijden om van daaruit weer terug te vliegen naar NL.

Groeten david
klinkt goed jullie plannen.
Inmiddels een ticket geboekt naar Auckland en zal aan het eind van mijn toch een binnenlandse vlucht nemen van Invercargill naar Auckland. Inmiddels ben ik ook wat aanpassingen aan het maken mbt de route. Zoals eerder gezegd wordt de Tour Aotearoa de hoofdlijn maar ik denk erover om Northland over te slaan en direct vanuit Auckland in zuid-oostelijke richting te fietsen.

Ik wil sowieso Kiwi vogels gaan zien, de Maori-cultuur meemaken, dolfijnen spotten, een tochtje maken met een Jetboat, de opnamelokatie van LordOfTheRings bezoeken.

Iemand nog andere suggesties wat ik daar echt gezien/gedaan/meegemaakt MOET hebben???
Dagje wandelen: Tongariro Crossing. :D
Afbeelding